Dacă nu ți-ai dat acordul în scris pentru scumpire, poți obține banii înapoi de la E.ON. Un proces de referință la Iași

marți, 14 ianuarie 2025, 04:38
6 MIN
 Dacă nu ți-ai dat acordul în scris pentru scumpire, poți obține banii înapoi de la E.ON. Un proces de referință la Iași

Un ieșean a reușit să oblige E.ON să-i recalculeze facturile la vechile tarife, după ce compania l-a anunțat de pe azi pe mâine că va avea de plătit mai mult decât dublu. O „chichiță” de care s-ar putea folosi mai toți clienții E.ON.

Ieșeanul a învins E.ON pe propriu-i teren, folosindu-se de câteva paragrafe din stufosul contract pe care majoritatea clienților îl semnează fără să-l citească, întrucât oricum nu-l pot schimba. Meciul contra E.ON încă nu s-a decis definitiv, „returul” jucându-se în fața Curții de Apel.

A trimis răspunsul, dar la o adresă între timp dezafectată

În aprilie 2020, Cătălin D. a încheiat cu E.ON Energie un contract de furnizare a gazelor naturale și electricității. Conform acestuia, prețul energiei electrice era stabilit la 0,265 lei/kWh, iar cel al gazului, de 0,1 lei/kWh. Pe 17 decembrie 2021, ieșeanul a găsit în cutia poștală o informare prin care furnizorul îl anunța că, cu începere din 1 ianuarie 2022, tarifele se vor modifica, electricitatea urmând să coste 0,67 lei/kWh, iar gazele, 0,24 lei/kWh. Majorarea era justificată prin creșterea prețurilor de pe piața energiei din România.

Adresa E.ON menționa și faptul că clientul avea dreptul să refuze prețurile noi printr-o notificare transmisă până pe 14 decembrie, în caz contrar considerându-se că exită un accept tacit al noilor tarife. Termenul era deja depășit în momentul în care Cătălin D. a luat cunoștință de conținutul informării. Totuși, pe 19 decembrie, el a trimis un e-mail la adresa de corespondență din contract. Fără niciun rezultat, pentru că respectiva adresă nu mai era funcțională, fiind dezactivată. Cătălin D. a contestat în februarie 2022 prima factură primită cu noile tarife, dar fără a primi vreun răspuns. Nici demersurile pe lângă Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor nu l-au ajutat cu nimic, răspunsul primit precizând că majorările ar fi în conformitate cu contractul de furnizare.

Acordul nu se prezumă ca tacit decât în circumstanțe stricte definite

Ca urmare, următorul pas făcut de Cătălin D. a fost în direcția Judecătoriei, cerând calcularea pe mai departe a facturilor după vechile tarife, câtă vreme nu le acceptase expres pe cele noi. De cealaltă parte, reprezentanții E.ON au afirmat că îl notificaseră pe client încă din noiembrie 2021 că tarifele vor fi modificate. Până pe 14 decembrie nu primiseră însă niciun răspuns scris, deci consideraseră că clientul își dăduse acordul tacit. De asemenea, în răspunsul automat trimis de E.ON la e-mail-ul trimis de ieșean pe adresa inactivă se menționa noua adresă de e-mail valabilă. De altfel, existau și alte canale de comunicare menționate în cuprinsul facturilor.

Abordarea legală și contractuală a acceptului expres și a celui tacit a reprezentat cheia în care magistrații Judecătoriei au interpretat dosarul. Conform Codului Civil, acordul nu se prezumă ca tacit decât în circumstanțe stricte definite de lege sau de contractul dintre părți. Or, contractul dintre E.ON și Cătălin D. menționa că înainte de modificarea tarifelor, clientul trebuia notificat, acesta având la dispoziție 30 de zile pentru o renegociere. Dacă nu se ajungea la un acord, contractul urma a fi considerat încetat prin acordul părților începând cu a 31-a zi de la primirea notificării, fără vreo altă formalitate. E.ON își încălcase în mai multe rânduri obligațiile contractuale.

Notificarea trimisă lui Cătălin D. nu era datată. Ea era menționată într-un borderou din 17 noiembrie, dar acest borderou nu putea reprezenta o dovadă a comunicării. El indica doar că pe 17 noiembrie 2021 E.ON predase Poștei un teanc de notificări ce urmau a fi trimise clienților, nu și că clientul ar fi fost informat în acea zi. Poștașul putea să fi ajuns la destinație și peste o lună, așa cum reclama de altfel și Cătălin D. De altfel, E.ON nu-și informase clientul nici măcar prin mijloace electronice. Notificarea fusese încărcată în contul Myline al lui Cătălin D. abia pe 15 aprilie 2022, după începerea procesului.

E.ON nu dovedise că îi respectase clientului dreptul de a cere renegocierea noilor tarife.

Mai mult, în lipsa unui acord explicit al clientului, E.ON nu avea dreptul să aplice noile tarife. În conformitate cu chiar prevederile contractului, E.ON trebuia pur și simplu să întrerupă furnizarea electricității și a gazului. „Instanța reține că tăcerea valorează consimţământ numai în cazurile expres prevăzute de lege sau dacă rezultă astfel din convenţia părţilor, or, în cauză, nu suntem într-o astfel de ipoteză”, au arătat judecătorii.

Aceștia au decis că singurele tarife valabile în relația dintre Cătălin D. și E.ON erau astfel cele în vigoare la încheierea contractului, în aprilie 2020. E.ON a fost obligată să-i recalculeze facturile la tarifele vechi.

În motivele de apel nu au fost aduse elemente noi

Sentința a fost contestată de E.ON la Tribunal. În motivele de apel nu au fost aduse însă elemente noi față de apărarea companiei din fața Judecătoriei. Reprezentanții E.ON au susținut că borderoul reprezenta o dovadă legală a notificării prealabile a clientului. Dat fiind numărul foarte mare de clienți, pentru E.ON era imposibil să se asigure de primirea efectivă, sub semnătură, a fiecărei notificări de către fiecare client. Reprezentanții E.ON nu au adus însă argumente concrete împotriva raționamentului judecătorilor din prima instanță. Compania nu a explicat de ce nu respectaseră prevederea contractuală ce o obliga să-l debranșeze pe Cătălin D. în cazul în care nu se ajungea la un acord comun cu privire la noile tarife.

Magistrații Tribunalului au apreciat că momentul în care clientul primise efectiv notificarea avea o relevanță scăzută pentru soluționarea cazului. Chiar dacă notificarea ajunsese în timp util la Cătălin D., iar acesta pur și simplu nu se uitase în cutia poștală, problema principală consta în acțiunea furnizorului de a modifica unilateral tarifele, printr-o simplă notificare. „Apelanta-pârâtă (E.ON Energie, n.r.) s-a prevalat de un act unilateral, respectiv de Notificarea în discuţie, prin care a instituit, în afara cadrului contractual, posibilitatea modificării condiţiilor contractuale, în sensul creşterii preţului de furnizare al energiei electrice şi al gazelor naturale în ipoteza în care clientul nu ar fi trimis o notificare cu privire la denunţarea contractului. Or, acest aspect nu era posibil întrucât părţile au prevăzut prin dispoziţiile contractuale antecitate că modificarea de preţ poate avea loc doar ca urmare a negocierii şi a acordului părţilor”, au subliniat judecătorii. Pur și simplu, chiar în baza contractului cu clientul, E.ON nu avea dreptul să modifice tarifele fără o negociere.

Apelul declarat de E.ON Energie a fost respins, Tribunalul confirmând sentința Judecătoriei, prin care furnizorul era obligat să calculeze facturile lui Cătălin D. la tarifele din 2020. Ultima încercare a E.ON de a obține victoria o reprezintă recursul declarat împotriva hotărârii Tribunalului. Contestația E.ON a fost înregistrată pe rolul Curții de Apel, această instanță urmând să stabilească primul termen de judecată.

Etichete: client, eon, factura, recalculare

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii