\N
Fie că e în Centru, fie că e în cartiere, vopseaua de pe trecerile de pietoni s-a evaporat. În municipiul Iaşi, rezistă doar câteva lun. În alte zone nici nu s-a mai pus problema. Bulevardul Independenţei, de exemplu, nu are marcaje de mai mult timp, şoferii merg la mica înţelegere. Singurii care-şi freacă mâinile sunt patronii care prind contractele cu Primăria. Poliţia Rutieră a cerut municipalităţii refacerea marcajelor. Viceprimarul Chirica spune că se lucrează zi şi noapte. “Neatenţia şoferilor şi indolenţa unora este problema“, arată el.
Cu toate că suntem în luna mai, cei de la Citadin au refăcut marcajele pentru pietoni şi autoturisme în bătaie de joc. O mare parte dintre cele refăcute în toamna anului trecut s-au şters, aşa încât, culmea, sunt treceri de pietoni numai pe jumătate de stradă. Pe cealaltă parte, vopseaua s-a şters. Poliţiştii au precizat că au făcut adrese Primăriei pentru refacerea marcajelor dar ploile din ultima perioadă au întârziat vopsirea asfaltului. De asemenea, pe o parte din străzi unde se fac lucrări de modernizare a liniilor de tramvai, trecerile lipsesc cu desăvârşire, iar şoferii trebuie să fie atenţi la semnele rutiere. Marcajele stradale par mai mult o afacere pentru firmele care obţin contractele de la Primărie, şi mai puţin nişte lucrări durabile şi de calitate.
Şoferii ieşeni s-au obişnuit să circule în Iaşi ca într-un imens şantier. În ultimii ani, şi pietonii au fost nevoiţi să se obişnuiască cu aceeaşi problemă, mai ales cu trecerile de pietoni vremelnice: în câteva luni de la vopsire, acestea dispar parţial sau total. Un real pericol sunt trecerile de pietoni şterse, aflate în zone cu foarte multă circulaţie. Una dintre acestea se află chiar pe strada Splai Bahlui Mal Drept. Pietonii care traversează podul dinspre Tudor Vladimirescu şi merg către Baumax trebuie să fie foarte atenţi, deoarece “zebra” este ştearsă în proporţie de 90%. Un şofer grăbit şi care tranzitează oraşul ar putea lesne să lovească un pieton care traversează această stradă. De asemenea, dacă şoferul îşi continuă drumul dinspre Tudor către bulevardul Primăverii şi apoi Nicolae Iorga, el trebuie să fie foarte atent la trecerea de pietoni de la piaţa Nicolina, din dreptul staţiei de tramvai. Aici, nu există marcaj chiar dacă locul este frecventat la fiecare oră de sute de ieşeni care merg la piaţă. La nici 100 de metri depărtare, spre fostul Bazar, ieşenii care traversează bulevardul la “zebra” din faţa fostului Hotel Conest trebuie să sară la propriu liniile de tramvai pentru a nu-şi rupe picioarele prin grohotişul aruncat pe jos de constructorul şantierului. În schimb, în Podul de Piatră, pe Şoseaua Naţională, în dreptul staţiei de tramvai, oricând un pieton ar putea fi lovit de o maşină, deoarece trecerea a fost mutată la câţiva zeci de metri depărtare, iar marcajul, culmea, a rămas pe asfalt. Cei de la Primărie au construit un gard la ambele capete ale fostei treceri, dar mulţi pietoni continuă să traverseze prin acest loc, amăgiţi de marcajul care nu a fost şters.
Treceri şterse chiar pe o stradă cu două benzi pe sens
Un alt loc aglomerat este intersecţia dintre străzile Canta şi Sergent Grigore Ioan, cunoscută drept BJATM. Ieşenii care traversează strada Sergent Grigore Ioan o fac pe riscul lor deoarece nu există marcaj, iar maşinile circulă prin zonă în flux continuu. La mică distanţă, în intersecţia aglomerată aflată pe bulevardul Păcurari, în zona Moara de Foc, deşi ar fi trebuit ca în zonă să fie patru treceri de pietoni, numai jumătate din una mai este vizibilă. Celelalte sunt ori inexistente, ori s-au şters în mare parte. Jumătatea de “zebră” se mai poate observa pe partea dinspre Banca Transilvania, iar pe partea dinspre BRD s-a şters. De asemenea, pe Bulevardul Independenţei, din dreptul pasajului şi până la Universitatea de Medicină “Gr. T. Popa”, marcajele lipsesc. “Primăria a spus că în zonă va fi turnat covor asfaltic. După ce va fi executată lucrarea, în scurt timp, firma va face marcajele de rigoare. Şi noi aşteptăm să fie refăcute marcajele prin oraş, în acest sens am făcut o adresă Primăriei. Se pare că ploile din ultima perioadă au încetinit ritmul lucrărilor. Vopsirea marcajelor necesită anumite condiţii, cea mai importantă fiind temperatura”, a spus comisarul Gheorghiţă Ciobanu, şeful Biroului Rutier Iaşi.
“Şi azi noapte erau la muncă”
Oficialii din Primărie au declarat ieri pentru „Ziarul de Iaşi“ că echipele de la Citadin lucrează în fiecare zi la marcajele rutiere, atât pe timp de zi, cât şi noaptea. Conform viceprimarului Mihai Chirica, nu lipsa marcajelor rutiere este cauza accidentelor care se produc pe zembre, ci inconştienţa şoferilor. „Se lucrează la marcaje în continuare. Şi azi noapte (n.r. – miercuri noaptea) erau la muncă, sunt echipe care lucrează permanent. Dar nu lipsa marcajelor, că marcajele aproape sunt peste tot, este problema. Adevărat că a fost şi vremea un pic cam nepotrivită pentru lucrări la marcaje, dar am recuperat de când a dat căldura zi şi noapte. Nu sunt probleme din această cauză. Pe trecerile marcate sunt cele mai grave accidente. Neatenţia şoferilor şi indolenţa unora este problema“, a declarat viceprimarul Mihai Chirica.
Un exemplu concludent asupra lucrărilor de mântuială pe care le face municipalitatea la marcaje este strada Păcurari. Deşi lucrarea a fost făcută în toamna anului trecut, liniile care delimitează sensurile de mers abia mai sunt vizibile. Locuitori din zonă au atras atenţia că marcajele rutiere au dispărut, odată cu trecerea iernii, pe câţiva kilometri. „Ziarul de Iaşi“ a semnalat şi în octombrie anul trecut, la momentul lucrării de pe strada Păcurari, calitatea proastă a marcajelor. Vopseaua a fost întinsă pe carosabil pe o lungime de aproape 2 kilometri “după ureche”, fără să urmăreacă o traiectorie dreaptă. Nici măcar trecerile de pietoni nu au fost desenate ca la carte. Una dintre zebrele de pe strada Păcurari a fost marcată de municipalitate direct într-un copac de la marginea trotuarului şi în mijlocul bălăriilor. Lucrarea urmează să fie refăcută până în luna august, fiind inclusă în proiectul european de construcţie a pasajului din Fundaţie.
În timp ce marcajele rutiere dispar văzând cu ochii, Primăria urmează să atribuie încă un contract pe bani publici pentru această lucrare. Municipalitatea a scos la licitaţie chiar zilele trecute contractul în valoare de 806.450 de lei, fără TVA, şi a primit deja trei oferte. Firma Loial Impex SRL din Suceava care s-a ocupat şi anul trecut de marcaje a depus ofertă şi pentru noul contract, celelalte fiind înaintate de firmele Anduna Servimob SRL şi Teo Trans Consulting SRL, ambele din Bucureşti. Primăria va încheia noul contract pentru 100 km de marcaje longitudinale, 6.500 mp de marcaje transversale şi 7.000 mp de marcaje bicomponent. Până la atribuirea noului contract, echipele de la Citadin se ocupă de trasarea marcajelor din oraş. (Andrei DÎSCĂ, Gabriela TOMA)
Publicitate și alte recomandări video