
Evaluarea Brio la Iași – Rezultatele arată creștere, inclusiv în rural. Scorul, la pragul de 50: nivel mediu, dar foarte bun la nivel național
În județul Iași, evaluările standardizate pe platforma Brio au adus o creștere în performanțele elevilor, față de anul trecut, însă scorul mediu rămâne în jur de 50. Aproape 50.000 de elevi au fost testați la disciplinele fundamentale, iar rezultatele subliniază diferențe de performanță în funcție de mediul de reziliență și disciplină. Reprezentanții Brio susțin că testarea a oferit părinților un nou instrument pentru a evalua progresul academic al copiilor.
În perioada 19-30 septembrie, 50.249 de elevi de gimnaziu și liceu din județul Iași, din 179 de unități de învățământ cu personalitate juridică, au participat la evaluarea inițială susținută pe platforma Brio. Testele au fost pentru disciplinele Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Biologie, Fizică, Chimie și Informatică. Aceasta este cea de-a patra ediție a testării standardizate, însă a doua oară când este utilizată platformă Brio.
Testele Brio dau scoruri, nu note
Scorurile testelor sunt cuprinse între 1 și 100 și reprezintă scoruri centilă, adică plasează elevul într-o ierarhie raportată la toți ceilalți elevi din același an școlar, la nivel național. De exemplu, un scor de 68 la testul de matematică înseamnă că elevul respectiv are o performanță mai bună decât 68% din restul elevilor de același an școlar din România. Conform metodologiei Brio, scorurile sub 30 reflectă un risc educațional major, cele între 30 și 50 un risc moderat, între 51 și 70 o funcționalitate moderată, între 71 și 90 o funcționalitate ridicată, iar scorurile peste 90 indică excelență în performanță.
În ciuda progresului înregistrat față de anul școlar anterior, media scorurilor totale înregistrate la testarea inițială pe platforma Brio, pe ani școlari și discipline, este 52,4, iar diferențele de performanță sunt notabile între diverse discipline.
Elevii din județul Iași – scor mediu 50 la testarea standardizată
Limba română înregistrează o medie de 52,1, în timp ce la Matematică și Fizică scorurile se situează astfel: Matematică (V-IX) – 47,7; Matematică 3h (X-XII) – 49,2; Matematică 4h (X-XII) – 60,5 și Fizică – 48,4. Materiile umaniste, în special Istoria (61,2) și Geografia (55,3), au beneficiat de o performanță mai bună. La Biologie, media scorului total înregistrat în acest an este 53,9, la Informatică este 49,7, iar la Informatică intensiv este 47,3.
„În general, atunci când vezi un scor de 50, intervine panica. E greșit să intervină panica. Ai spune că e un scor mai degrabă mediu, însă scorul acesta poate fi explicat prin faptul că e o evaluare inițială. Știm că există pierdere de învățare pe parcursul vacanței mari, care aduce relaxare și distracție. Este un scor foarte bun, dacă îl compari cu ce se întâmplă în alte părți din țară, iar județul Iași stă foarte sus în ierarhie. Cu cât mergi mai mult înspre finalul unui ciclu de învățământ, cu atât ai mai mult interes pentru învățare. E habitual ca în clasa a IX-a, după ce ai trecut de un hop, să fii mai degrabă relaxat în felul în care tratezi școala. Clasele a IX-a și a X-a nu sunt văzute de copii ca fiind clase dificile”, a declarat Dragoș Iliescu, fondatorul BRIO.
În ceea ce privește diferența rezultatelor dintre științele exacte și materiile umaniste, fondatorul BRIO pune acest lucru pe seama tipologiei disciplinelor, întrucât „este mai dificilă acumularea de cunoștințe și mai rar întâlnită motivația pentru științele exacte”.
Potrivit reprezentanților Brio și inspectorilor școlari din cadrul ISJ Iași, prezenți la conferința de presă din data de 30 octombrie, rezultatele din acest an au fost mai ridicate față de cele de anul trecut, la toate materiile. Reporterii „Ziarul de Iași” au analizat, prin urmare, situația de la Limba și literatura română.
La Limba și literatura română, media scorurilor totale înregistrate în acest an școlar arată o creștere constantă pentru fiecare an de studiu. Elevii de clasa a V-a au obținut o medie de 47,5 față de 44,9 în anul școlar precedent, iar cei de clasa a VI-a au avut o creștere de la 41,9 la 43,9. La clasele mai mari, trendul ascendent este chiar mai vizibil: media la clasa a IX-a a crescut de la 49,1 la 56,4, iar la clasa a X-a de la 48,7 la 60. În clasele terminale, XI și XII, elevii au obținut medii de 60,5 și respectiv 58,8, față de 52 și 52,9 în anul anterior.
Scorurile din mediul rural au crescut
Din analiza rezultatelor pe medii de rezidență, pusă la dispoziție de Inspectoratul Școlar Județean Iași, poate fi observată o creștere în mediul rural, unde media scorurilor totale a ajuns la 38,1. În mediul urban, media scrorurilor totale este 50,8, în timp ce scorurile din mediul metropolitan și urban mic sunt 40,4, respectiv 44,3.
„Ne bucură că anul acesta rezultatele pun în evidență o creștere a performanței elevilor din județul Iași, la toate disciplinele, la toate nivelurile de clase. Îmbucurător este și că decalajul dintre mediul urban și mediul rural a fost diminuat. Observăm un scor crescut atât în mediul rural, dar și în zona metropolitană. Cele mai bune rezultate sunt la Istorie, Geografie și Biologie, unde avem scoruri de peste 60%. Bineînțeles, la științele exacte rezultatele sunt puțin mai scăzute, în jurul cifrei de 48-50%, iar aici mă refer la Fizică și Chimie. La toate materiile scorurile au crescut atât pe nivel de clasă, cât și pentru fiecare disciplină”, a precizat Gabriela Nedelcu, Inspector Școlar General Adjunct al ISJ Iași.
Inspectoarea a mai adăugat că rapoartele generate de platforma Brio ar urma să fie analizate de profesorul de la clasă, „intervenția educațională fiind apoi focalizată fix pe problema copilului”.
Raport de evaluare pentru fiecare elev în parte, generat de platforma Brio
Pentru a reduce diferențele de performanță și a adapta intervențiile educaționale la nevoile fiecărui elev, Inspectoratul Școlar Județean Iași și echipa Brio au explicat că au încercat consolidarea metodelor de testare, eliminând, de exemplu, limba engleză și limba franceză. În plus, testele au fost administrate de profesorii care predau disciplinele respective, cu scopul de a stimula o responsabilitate sporită a cadrelor didactice.
Inspectorul General al ISJ Iași, Luciana Antoci, consideră că aceste evaluări reprezintă un pilon important în creșterea nivelului de pregătire.
„Vorbim despre ierarhii. Așa cum reflectă datele, rezultatele sunt în creștere și devin relevante din perspectiva pregătirii elevilor. Sunt date care reflectă nivelul de pregătire de la începutul anului școlar, așadar după o vacanță mare, de trei luni de zile. Pe aceste date construim, din perspectiva managementului peformanței, creșterea de acum încolo, în funcție de miza pe care o are fiecare în parte. Ceea ce este relevant și de mare ajutor pentru colegii din școli este profilul de competențe care a rezultat pentru fiecare elev în parte la finalul testului”, a declarat Luciana Antoci.
Precizăm că pentru a analiza realizată de Brio în privința testării inițiale, elevii din județul Iași au fost împărțiți pe patru categorii de rezidență. Urban include elevii din municipiul Iași. Urban mic acoperă elevii din municipiul Pașcani și orașele Hârlău, Podu Iloaiei și Târgu Frumos. Mediul metropolitan reunește elevii din comunele limitrofe, precum Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Comarna, Costuleni, Dobrovăț, Golăiești, Grajduri, Holboca, Lețcani, Miroslava, Mogoșești, Movileni, Popricani, Prisăcani, Rediu, Românești, Scânteia, Schitu Duca, Tomești, Țigănași, Țuțora, Ungheni, Valea Lupului, Victoria și Voinești. Rural este categoria destinată elevilor din toate celelalte localități din județul Iași.
Sursă infografice: Inspectoratul Școlar Județean Iași
Publicitate și alte recomandări video