Examenele naționale, traseul liceal și admiterea în învățământul superior.Dileme actuale, alegeri avizate, nevoia de consiliere (P)
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco
agri.shop

Comunicat de Presă

Examenele naționale, traseul liceal și admiterea în învățământul superior.Dileme actuale, alegeri avizate, nevoia de consiliere (P)

GALERIE
foto_Camelia_Gavrila
  • foto_Camelia_Gavrila
- +

Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport și coordonatorul Departamentului pentru Educație, într-o recentă intervenție în Parlament atrage atenția Ministerului Educației și Cercetării asupra rolului consilierii psihologice în preajma unor examene importante și a unor decizii de carieră și aduce în prim-plan un set de probleme actuale din interiorul sistemului educațional românesc, teme grave, accentuate major odată cu acest context  pandemic.

Anticipăm că  perioada ce urmează este extrem de complexă în privința  examenelor naționale, a bacalaureatului, se adaugă evaluări formative, la final de semestru și an școlar, în sistem online. Într-o analiză din perspectivă pedagogică, rațională și logică ne putem întreba: cine îi sprijină, cine le oferă consiliere elevilor, în acest exercițiu de selecție, de autoanaliză sau analiză comparativă, cum se pregătesc pentru înscriere online la un liceu sau la o universitate?  Șirul de interogații și dificultăți continuă - Dispune fiecare elev de logistica necesară pentru a finaliza acest demers de acasă, aceasta însemnând un laptop, un telefon performant sau o tabletă conectată la internet? Cum se realizează programele de consiliere școlară acum, când nevoia este acută, după o perioadă de izolare și interferență redusă cu ceilalți, când trecerea de la un ciclu educațional la altul implică informații, sugestii, nevoia de dialog, de  recomandări și susținere”, a precizat deputatul ieșean.

Toate analizele și dezbaterile publice din domeniul educației subliniază că școala, în general, este una dintre cele mai afectate instituții în perioada pandemiei, iar contextul epidemiologic nu pare să se apropie de final.  Și anul acesta admiterea în învățământul liceal sau profesional, admiterea în învățământul superior, procedurile de tip online implică numeroase aspecte, conotații și evaluări, dar inevitabil apar și probleme noi, discontinuitatea unui proces coerent și riguros de învățare, distanțarea socială față de profesori, de colegi și prieteni, insuficiența resurselor educaționale, competențe digitate de nivel mediu etc.

1.    Nivelul de pregătire al elevului înseamnă un rezultat care va fi influențat semnificativ și de prezența sau absența învățământului online, de calitatea învățării în ultima perioadă, de consecvența studiului și aprofundarea cunoștințelor. Șocul schimbării a fost, fără îndoială, resimțit de către elevi, iar îngrijorarea mea, ca profesor, se referă la o posibilă scădere a mediilor la examenele naționale, în condițiile unui examen concret, implicit riscul unui nivel diminuat de cunoștințe, o pregătire insuficientă, dar și anxietate, o stare emoțională accentuată,  cu toate explicațiile de context pedagogic diferit.

2.    Competențe și aspirații: în aceste momente de alegere a traseului educațional, elevul trebuie să dea dovadă de realism și obiectivitate, să conștientizeze care sunt  competențele dobândite pe parcursul anilor de studiu, care este nivelul său de pregătire pentru a corela totul cu aspirațiile și aptitudinile sale, cu liceul, școala profesională sau specializarea vizată. Trebuie să recunoaștem că acest proces este unul intim, personal, ține de personalitatea fiecărui elev, dar sunt decisive intervențiile și implicarea părinților, a consilierilor școlari, a profesorilor pentru clarificarea  opțiunilor cu șanse de succes  și pentru înțelegerea de sine.  

3.    Familia și contextul social - admiterea atipică, în varianta  online, în învățământul superior  va reprezenta un test de voință și de motivație supremă pentru unii absolvenți, chiar dacă maturitatea liceenilor reprezintă un plus de înțelegere și orientare pentru viitorul profesional. În această perioadă sprijinul esențial trebuie să vină din partea familiei, al cărei rol este decisiv. Dialogul limitat prin „distanțarea socială” cu instituția de învățământ, cu dirigintele sau psihologul școlii, lipsa instrumentelor digitale adecvate – toate acestea vor  orienta elevul către singura formă de sprijin și consiliere apropiată pe care o identifică: familia.

4.    Consilierea școlară: ELEVUL TREBUIE ASCULTAT, ÎNȚELES și ulterior trebuie îndrumat. Din păcate, contextul pandemic prezintă o situație alarmantă, realitatea concretă fiind nefavorabilă: lipsa orelor de consiliere școlară și orientare în carieră, a întâlnirilor față în față cu specialiștii, chiar a orelor de dirigenție dedicate subiectului.  Am susținut  recent o  inițiativă  legislativă care a trecut de Camera Deputaților, prin care intenționăm să se ajungă la o medie de 500 elevi pentru un consilier de la o medie de 800, o temă stringentă a învățământului preuniversitar, mereu amânată, dar care trebuie rezolvată rapid, indiferent de implicații și costuri.  Am constatat cu tristețe și îngrijorare, din discuțiile pe care le-am purtat cu profesori, directori, părinți și elevi, faptul că orele de consiliere sunt acum aproape inexistente, cu siguranță insuficiente, iar diriginții încearcă să gestioneze situația dificilă și să răspundă cerințelor educaționale ale elevilor, dar și problemelor formulate de părinți, inclusiv pe tema orientării școlare și profesionale.  

5.    Gradul de dificultate al trecerii spre o altă etapă, în special în cazul  admiterii la un nivel superior de educație. În acest sens  identificăm o situație dificilă: admiterea la universitate exclusiv online îl scutește pe absolvent de anumite costuri financiare ce țin de deplasare, dar pentru cei ce nu dețin infrastructura și logistica necesară va reprezenta încă un pas important spre spre ezitare sau abandon.  

Lipsa unor măsuri imediate va avea consecințe grave prin creșterea abandonului școlar prin faptul că elevul nu alege un liceu în funcție de competențele, motivația și abilitățile dobândite; înscrierea dificilă la liceu sau la universitate și lipsa unei infrastructuri digitale  la nivel național ar putea  descuraja mulți elevi,  aducând riscul de a  renunța  la continuarea studiilor”, a declarat prof. dr. Camelia Gavrilă.

Deputatul ieșean propune anumite măsuri adecvate pentru diminuarea unor consecințe negative în viitor:

-    O posibilă soluție este reprezentată de realizarea unor  ghiduri pentru admitere la un alt nivel de educație, inclusiv pentru abordarea sistemului online, cu prezentări succinte, recomandări, modalități de selecție a traseului liceal sau profesional potrivit, recomandări mai elaborate pentru absolvenții de liceu, care au un alt nivel de înțelegere și maturitate.

-    Importante ar fi și unele  teste de verificare a aptitudinilor, a motivațiilor, legate de carieră, teste de cunoaștere și autocunoaștere,  realizate de psihologi, pedagogi, profesori și consilieri școlari.

-    Ar fi utilă și o platformă pentru consiliere online, un număr verde disponibil în fiecare județ, așa cum este cazul în județul Iași, unde C.J.R.A.E. a dezvoltat încă din luna aprilie un serviciu de consiliere online ce poate fi dezvoltat și îmbogățit.  

Cu un sistem educațional deja afectat de lipsa investițiilor, a reabilitărilor și dotărilor  necesare, fără suficiente resurse financiare pentru modernizarea claselor, cu discrepanțe grave între școli și medii rezidențiale, între zona rurală și cea urbană, cu un management educațional deseori neinspirat, în perioada actuală a pandemiei am fost nevoiți, în plus, să facem rapid un pas semnificativ spre tehnologizare și digitalizare, spre o schimbare de paradigmă didactică și chiar educațională, în general. Astfel provocările asociate procesului de predare- învățare-evaluare se completează cu rolul și importanța serviciilor educaționale de consiliere, de orientare în carieră, aspecte pentru care dialogul, întâlnirea dintre elevi și profesori, consilieri, părinți în același spațiu ar fi fost vitale, asigurând comunicarea caldă, înțelegerea interogațiilor și a aspirațiilor profesionale ale tinerilor, aflați acum la intersecții de drumuri spre desăvârșirea educației.

 

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

„Câtă populaţie din oraş poate să vorbească cu un robot?”

Cosmin PAȘCA

„Câtă populaţie din oraş poate să vorbească cu un robot?”

De la o vreme, nu există discurs public (de obicei, agramat) în care Chirica să nu folosească în sens peiorativ „progresul” şi „progresiştii”. Iar mesajul său prinde, pentru că cei mai mulţi ieşeni, care au înlocuit relativ de curând căruţa cu maşina, se simt inconfortabili cu traiul într-un oraş la început de secol 21.

Filmuletul zilei

opinii

Experimentalism

Codrin Liviu CUȚITARU

Experimentalism

„Am compulsia irepresibilă a ordinii perfecte, a alinierii simetrice a lucrurilor. Câtă vreme ea, obsesia, mă tulbura strict în zona domestică - pantaloni puşi la dungă, haine încadrate morbid de simetric în şifonier, tablouri aşezate perfect pe pereţi, mobilier rânduit milimetric-infinitezimal, precum soldaţii la paradele militare din Piaţa Roşie moscovită, şi alimente puse în frigider pe categorii şi sub-categorii draconic delimitate -, viaţa mea mai era cum mai era, dar, brusc, nebunia mi-a infectat şi munca de cercetare şi, mai ales, de scris academic.”

Farfuria care nu e niciodată fierbinte - Capcana Facebook (II)

Bogdan ILIESCU

Farfuria care nu e niciodată fierbinte - Capcana Facebook (II)

„The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place./ Cea mai mare problemă în comunicare este iluzia că a avut loc.” George Bernard Shaw

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (ultima parte)

George ŢURCĂNAŞU

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (ultima parte)

Repertoriul creării inegalităţilor e unul vast, atât timp cât fiecare structură teritorială se găseşte într-o situaţie particulară, dar dincolo de fiecare acţiune luată separat a ingineriei teritoriale la care a fost supusă Moldova, acumularea şi cronicizarea acestora a creat spaţiul marginal de astăzi, arhetipul teritoriilor interstiţiale.

pulspulspuls

Pod de lemne politice între Iaşi, Suceava şi Neamţ: iaca filiera!

Pod de lemne politice între Iaşi, Suceava şi Neamţ: iaca filiera!

Că tot încă mai avem salate beof prin frigidere unii dintre noi, iacătă ca să vedeţi cum se mai leagă câteodată maioneza asta nu numai în bucătăriile gospodinelor din Iaşi, dar şi prin laboratoarele politichiei de Bahlui sau din judeţele vecine, conectate la Iaşi! 

Caricatura zilei

Două măști

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.