anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Comunicat de Presă

Examenele naționale, traseul liceal și admiterea în învățământul superior.Dileme actuale, alegeri avizate, nevoia de consiliere (P)

GALERIE
foto_Camelia_Gavrila
  • foto_Camelia_Gavrila
- +

Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport și coordonatorul Departamentului pentru Educație, într-o recentă intervenție în Parlament atrage atenția Ministerului Educației și Cercetării asupra rolului consilierii psihologice în preajma unor examene importante și a unor decizii de carieră și aduce în prim-plan un set de probleme actuale din interiorul sistemului educațional românesc, teme grave, accentuate major odată cu acest context  pandemic.

Anticipăm că  perioada ce urmează este extrem de complexă în privința  examenelor naționale, a bacalaureatului, se adaugă evaluări formative, la final de semestru și an școlar, în sistem online. Într-o analiză din perspectivă pedagogică, rațională și logică ne putem întreba: cine îi sprijină, cine le oferă consiliere elevilor, în acest exercițiu de selecție, de autoanaliză sau analiză comparativă, cum se pregătesc pentru înscriere online la un liceu sau la o universitate?  Șirul de interogații și dificultăți continuă - Dispune fiecare elev de logistica necesară pentru a finaliza acest demers de acasă, aceasta însemnând un laptop, un telefon performant sau o tabletă conectată la internet? Cum se realizează programele de consiliere școlară acum, când nevoia este acută, după o perioadă de izolare și interferență redusă cu ceilalți, când trecerea de la un ciclu educațional la altul implică informații, sugestii, nevoia de dialog, de  recomandări și susținere”, a precizat deputatul ieșean.

Toate analizele și dezbaterile publice din domeniul educației subliniază că școala, în general, este una dintre cele mai afectate instituții în perioada pandemiei, iar contextul epidemiologic nu pare să se apropie de final.  Și anul acesta admiterea în învățământul liceal sau profesional, admiterea în învățământul superior, procedurile de tip online implică numeroase aspecte, conotații și evaluări, dar inevitabil apar și probleme noi, discontinuitatea unui proces coerent și riguros de învățare, distanțarea socială față de profesori, de colegi și prieteni, insuficiența resurselor educaționale, competențe digitate de nivel mediu etc.

1.    Nivelul de pregătire al elevului înseamnă un rezultat care va fi influențat semnificativ și de prezența sau absența învățământului online, de calitatea învățării în ultima perioadă, de consecvența studiului și aprofundarea cunoștințelor. Șocul schimbării a fost, fără îndoială, resimțit de către elevi, iar îngrijorarea mea, ca profesor, se referă la o posibilă scădere a mediilor la examenele naționale, în condițiile unui examen concret, implicit riscul unui nivel diminuat de cunoștințe, o pregătire insuficientă, dar și anxietate, o stare emoțională accentuată,  cu toate explicațiile de context pedagogic diferit.

2.    Competențe și aspirații: în aceste momente de alegere a traseului educațional, elevul trebuie să dea dovadă de realism și obiectivitate, să conștientizeze care sunt  competențele dobândite pe parcursul anilor de studiu, care este nivelul său de pregătire pentru a corela totul cu aspirațiile și aptitudinile sale, cu liceul, școala profesională sau specializarea vizată. Trebuie să recunoaștem că acest proces este unul intim, personal, ține de personalitatea fiecărui elev, dar sunt decisive intervențiile și implicarea părinților, a consilierilor școlari, a profesorilor pentru clarificarea  opțiunilor cu șanse de succes  și pentru înțelegerea de sine.  

3.    Familia și contextul social - admiterea atipică, în varianta  online, în învățământul superior  va reprezenta un test de voință și de motivație supremă pentru unii absolvenți, chiar dacă maturitatea liceenilor reprezintă un plus de înțelegere și orientare pentru viitorul profesional. În această perioadă sprijinul esențial trebuie să vină din partea familiei, al cărei rol este decisiv. Dialogul limitat prin „distanțarea socială” cu instituția de învățământ, cu dirigintele sau psihologul școlii, lipsa instrumentelor digitale adecvate – toate acestea vor  orienta elevul către singura formă de sprijin și consiliere apropiată pe care o identifică: familia.

4.    Consilierea școlară: ELEVUL TREBUIE ASCULTAT, ÎNȚELES și ulterior trebuie îndrumat. Din păcate, contextul pandemic prezintă o situație alarmantă, realitatea concretă fiind nefavorabilă: lipsa orelor de consiliere școlară și orientare în carieră, a întâlnirilor față în față cu specialiștii, chiar a orelor de dirigenție dedicate subiectului.  Am susținut  recent o  inițiativă  legislativă care a trecut de Camera Deputaților, prin care intenționăm să se ajungă la o medie de 500 elevi pentru un consilier de la o medie de 800, o temă stringentă a învățământului preuniversitar, mereu amânată, dar care trebuie rezolvată rapid, indiferent de implicații și costuri.  Am constatat cu tristețe și îngrijorare, din discuțiile pe care le-am purtat cu profesori, directori, părinți și elevi, faptul că orele de consiliere sunt acum aproape inexistente, cu siguranță insuficiente, iar diriginții încearcă să gestioneze situația dificilă și să răspundă cerințelor educaționale ale elevilor, dar și problemelor formulate de părinți, inclusiv pe tema orientării școlare și profesionale.  

5.    Gradul de dificultate al trecerii spre o altă etapă, în special în cazul  admiterii la un nivel superior de educație. În acest sens  identificăm o situație dificilă: admiterea la universitate exclusiv online îl scutește pe absolvent de anumite costuri financiare ce țin de deplasare, dar pentru cei ce nu dețin infrastructura și logistica necesară va reprezenta încă un pas important spre spre ezitare sau abandon.  

Lipsa unor măsuri imediate va avea consecințe grave prin creșterea abandonului școlar prin faptul că elevul nu alege un liceu în funcție de competențele, motivația și abilitățile dobândite; înscrierea dificilă la liceu sau la universitate și lipsa unei infrastructuri digitale  la nivel național ar putea  descuraja mulți elevi,  aducând riscul de a  renunța  la continuarea studiilor”, a declarat prof. dr. Camelia Gavrilă.

Deputatul ieșean propune anumite măsuri adecvate pentru diminuarea unor consecințe negative în viitor:

-    O posibilă soluție este reprezentată de realizarea unor  ghiduri pentru admitere la un alt nivel de educație, inclusiv pentru abordarea sistemului online, cu prezentări succinte, recomandări, modalități de selecție a traseului liceal sau profesional potrivit, recomandări mai elaborate pentru absolvenții de liceu, care au un alt nivel de înțelegere și maturitate.

-    Importante ar fi și unele  teste de verificare a aptitudinilor, a motivațiilor, legate de carieră, teste de cunoaștere și autocunoaștere,  realizate de psihologi, pedagogi, profesori și consilieri școlari.

-    Ar fi utilă și o platformă pentru consiliere online, un număr verde disponibil în fiecare județ, așa cum este cazul în județul Iași, unde C.J.R.A.E. a dezvoltat încă din luna aprilie un serviciu de consiliere online ce poate fi dezvoltat și îmbogățit.  

Cu un sistem educațional deja afectat de lipsa investițiilor, a reabilitărilor și dotărilor  necesare, fără suficiente resurse financiare pentru modernizarea claselor, cu discrepanțe grave între școli și medii rezidențiale, între zona rurală și cea urbană, cu un management educațional deseori neinspirat, în perioada actuală a pandemiei am fost nevoiți, în plus, să facem rapid un pas semnificativ spre tehnologizare și digitalizare, spre o schimbare de paradigmă didactică și chiar educațională, în general. Astfel provocările asociate procesului de predare- învățare-evaluare se completează cu rolul și importanța serviciilor educaționale de consiliere, de orientare în carieră, aspecte pentru care dialogul, întâlnirea dintre elevi și profesori, consilieri, părinți în același spațiu ar fi fost vitale, asigurând comunicarea caldă, înțelegerea interogațiilor și a aspirațiilor profesionale ale tinerilor, aflați acum la intersecții de drumuri spre desăvârșirea educației.

 

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O epavă la primărie

Cătălin ONOFREI

O epavă la primărie

Cum vrea Băsescu să iasă din politica naţională.

Filmuletul zilei

opinii

Un lider, un afacerist, un oportunist

Briscan ZARA

Un lider, un afacerist, un oportunist

Aceasta este mai degrabă o parabolă, dar cu întâmplări şi personaje rupte din realitatea prin care am trecut eu în această vară.

Cum (nu) se consolidează o democraţie

Ciprian IFTIMOAEI

Cum (nu) se consolidează o democraţie

Democraţia se află într-un regres din ce în ce mai pronunţat în multe ţări ale lumii, chiar şi în cele considerate odinioară democraţii avansate: SUA, Marea Britanie, unele ţări membre UE. Doar 5,7% din populaţia lumii trăieşte astăzi în ţări cu democraţii consolidate. 

A doua pângărire a Hagiei Sophia (Sfânta Înţelepciune) (I)

Mihai DORIN

A doua pângărire a Hagiei Sophia (Sfânta Înţelepciune) (I)

Sau cum Turcia sfidează lumea creştină!

pulspulspuls

Bombiţa bombiţelor: iaca pe unde au intrat cu forţa în casa de miliardar cagulaţii de la Iaşi!

Bombiţa bombiţelor: iaca pe unde au intrat cu forţa în casa de miliardar cagulaţii de la Iaşi!

Ia-auzi una tare pe azi, stimabile cetitoriu, onorat auditoriu sau preţuit telespectatoriu, una venită aseară cu ultimul tramvai la redacţie! 

Caricatura zilei

Magie

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.