
Legătură auto rapidă pe patru benzi, de la Schitu Duca spre vama Ungheni prin Chiperești – Țuțora. Luna aceasta se dă prima lopată

Proiectantul centurii Est a Iașului va începe forajele în luna ianuarie. „Ziarul de Iași” prezintă în exclusivitate traseul final al variantei de ocolire care va avea ca punct de început DN 24 (Iași – Vaslui) și se va conecta cu drumul de legătură între autostrada A8 și Aeroportul Iași.
Centura Est este un proiect care a fost propus de societatea civilă (Asociația „Moldova vrea autostradă”) și are menirea de a înlocui ideea unei variante de ocolire a Iașului care era proiectată, de fapt, prin oraș (bd. Poitiers – Trei Fântâni). Proiectul este în „chinurile facerii” încă din vara anului 2022, când a fost semnat un contract în acest sens cu Proiect Construct Regiunea Transilvania din Oradea. Inițial, documentația trebuia predată la finalul anului 2023.
Care este traseul centurii Est
Potrivit informațiilor ZDI, traseul centurii Est a fost stabilit recent: documentația va intra în avizare la compartimele de urbanism ale comunelor tranzitate și, în paralel, vor începe forajele.
Conform schițelor obținute de ZDI, centura Est pornește din DN24 (Iași-Vaslui), între localitățile Schitu Duca și Poiana. Ocolește la vest Hilița (comuna Costuleni) și intersectează DN28 (la jumătatea distanței între Comarna și Costuleni). Traseul continuă la est de Stânca (comuna Comarna) și intersectează DJ 249B (între Osoi și Moreni).
Alte noduri rutiere sunt prevăzute la intersecția cu DJ 249E (între Chiperești și Țuțora) și DJ 249A. Cel de-al doilea nod menționat este în zona CET II Holboca.
Din nordul localității Holboca, traseul se desfășoară spre autostrada A8, în extravilanul localităților Orzeni și Rusenii Noi și intersectează drumul de legătură A8 – Aeroport la est de localitatea Rediu Aldei (comuna Aroneanu).
Intersecțiile vor fi denivelate, iar drumul va fi de tip transregio cu 2 benzi pe sens și separator de tip New Jersey.
Descarcă traseul detaliat al centurii Est (format pdf)
Licitația de execuție ar putea fi lansată în anul 2026
Traseul este similar cu cel propus acum câțiva ani, dar doar până în zona Țuțora: segmentul inițial (după Țuțora) prevedea o conexiune cu A8 în zona Ungheni. Noul traseu presupune și tranzitarea comunelor Tomești, Holboca și Aroneanu, în contextul în care, între timp, a fost luată decizia realizării unui drum de legătură între A8 și Aeroport.
Unul dintre cei care au redactat propunerea inițială a fost Adrian Covăsnianu, membru fondator al Asociației „Moldova vrea autostradă” și care s-a ocupat direct de promovarea acestui proiect în perioada în care a fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor (2021).
„Urmează demararea etapelor de teren, care includ studii topografice, geotehnice, hidraulice, hidrologice, de trafic, arheologice etc. Este imperativă o mobilizare mai eficientă din partea proiectantului pentru ca, până la sfârșitul anului 2025, să avem documentația tehnico-economică completă și avizată, inclusiv cu Acordul de Mediu și Hotărâre de Guvern pentru Indicatori Tehnico-Economici. Pe baza informațiilor actuale, din 2026 s-ar putea lansa licitația pentru proiectare și execuție, iar în perioada 2028-2029, finalizarea investiției să fie sincronizată cu sectorul nordic de ocolire a Iașului, construit la profil de autostradă”, a declarat Adrian Covăsnianu.
El a precizat că, dacă acest calendar va fi respectat, atunci, începând cu 2029, se va putea ocoli aglomerarea urbană Iași și prin est, cu ajutorul unui drum nou, cu 2 benzi pe sens și intersecții denivelate, la o viteză de 100 km/h, în condiții de siguranță rutieră, iar populația să nu mai fie afectată de traficul greu, poluant ce traversează actualmente întregul oraș.
În același timp, fostul secretar de stat a subliniat întârzierea foarte mare în realizarea proiectului tehnic. „Deși, conform termenelor inițiale, la sfârșitul anului trecut (decembrie 2023), documentația tehnică ar fi trebuit să fie finalizată și avizată (inclusiv cu Acord de Mediu), abia acum, cu o întârziere de un an, s-a ajuns la etapa aprobării traseului final de către CNAIR. Noul termen pentru finalizarea contractului a fost extins până în martie 2025, iar speranța este ca firma contractată să demonstreze o implicare mai mare, în timp ce autoritățile locale să sprijine activ accelerarea demersurilor”, a mai spus Adrian Covăsnianu.
La acest moment, nu există o finanțare certă pentru realizarea variantei ocolitoare Est a Iașului. Proiectul figurează pe o listă de rezervă în PNRR, dar nu există șanse să beneficieze de fondurile din acest program, având în vedere că PNRR va fi încheiat în 2026, an în care abia dacă există estimarea că va fi lansată licitația de execuție pentru centura Est.
Publicitate și alte recomandări video