vineri, 26.02.2021
„Un sistem de transport de tip telecabină, poate fi implementat parţial în municipiul Iaşi. Limitările care pot influenţa dezvoltarea unui astfel de sistem sunt de natură constructivă, legislativă şi tehnică“, ne-a declarat arhitectul Răzvan Molie, managerul firmei Im Design Studio, societate care a redactat studiul.
La rândul său, primarul Mihai Chirica ne-a declarat ieri că varianta transportului aerian pe cablu a fost inclusă ca cerinţă în realizarea studiului tocmai pentru a fi analizate toate formele posibile (subteran, terestru şi aerian). „Nu trebuie să ne scoatem din minte posibilitatea de a gândi mai progresist faţă de cum am făcut-o până acum. Din acest motiv am şi luat tot ce-am găsit în lumea asta ca soluţie de transport persoane, şi am spus: hai să gândim şi noi să fim cu un pas înaintea celorlalte oraşe din România; nu ştim cum vor evolua tehnologiile“, a declarat primarul Mihai Chirica.
Edilul a adăugat că Primăria va face o prezentare publică a soluţiilor de transport în perioada următoare. Potrivit primarului, deocamdată municipalitatea va căuta finanţare pentru transport pe şină, în speţă tren metropolitan, prin intermediul programelor europene din următorii ani, în cadrul unui parteneriat cu Consiliul Judeţean.
Telecabină pe traseul Fundaţie - Agronomie?
Specialiştii au analizat cinci linii de transport aerian, care se suprapun cu axele majore ale Iaşului: Seminarul Teologic (Breazu) - Tătăraşi Sud (Linia 1 - 9 km), Aeroport - Tehnopolis (Linia 2 - 8,3 km), Păcurari - Podul de Piatră (Linia 3 - 4 km), Podul Roş - Ţuţora (Linia 4 - 5 km) şi Columnei (Dacia) - Plopii fără Soţ (Linia 5 - 8,8 km).
Cele cinci linii de transport aerian propuse - click AICI și AICI sau pe imagini pentru a putea mări și vedea mai bine:
„Traseele studiate au avut ca scop scoaterea în evidenţă a posibilelor impedimente şi, prin urmare, concluzia la care s-a ajuns, aceea că zona centrală nu poate fi traversată de telecabine, oferă posibilitatea implementării unui astfel de sistem doar parţial. Una dintre axele care ar putea fi studiate mai departe este Agronomie - Fundaţie, întrucât diferenţa de nivel este foarte mare, şi o soluţie subterană este foarte puţin probabilă“, a explicat Răzvan Molie.
Arhitectul a adăugat că o astfel de soluţie nu este prioritară, întrucât, iniţial, Iaşul trebuie să-şi rezolve problemele de trafic prin alte tipuri de transport, fiind vorba aici în special despre introducerea trenului metropolitan. Potrivit lui Molie, transportul cu telecabina este specific în zone cu teren accidentat, şi a dat exemplu în acest sens capitala Boliviei, La Paz, unde primii 10 km de reţea au însemnat o investiţie de circa 235 milioane de dolari.
Arhitectul a precizat că exemplul capitalei sud-americane este strict contextual, în condiţiile în care acolo doar autobuzul există ca alternativă, iar telecabina era „absolut necesară“. „Ea a venit mai degrabă natural, prin eliminarea celorlalte soluţii care din punct de vedere tehnic nu erau sustenabile. La momentul actual, din 2014 de la finalizarea primei etape de 10 km, reţeaua măsoară peste 30 km“, a adăugat Răzvan Molie.
În imagine (AICI), o parte din reţeaua de telecabine publice din La Paz, capitala Boliviei, model avut în vedere în studiu:
În context, şi primarul Chirica a subliniat că un cost mediu per kilometru pentru varianta telecabinei este de 10 ori mai ieftin faţă de varianta metroului.
Avantaje şi dezavantaje la transportul cu telecabina
În schimb, arhitectul a identificat şi avantaje pentru implementarea unui transport cu telecabina la Iaşi. „Un astfel de sistem nu ocupă spaţiul carosabil, spre deosebire de sistemele existente (tramvai, autobuz), timpul de călătorie este mult mai scurt, costurile de implementare sunt reduse faţă de alte investiţii de amploare (ex. metrou), există posibilitatea efectuării unor legături rapide cu zonele periferice, diferenţele de nivel datorate aspectului colinar al municipiului putând fi uşor ignorate, şi de asemenea alte bariere naturale (râul Bahlui)“, a detaliat Răzvan Molie.
Totuşi, el a subliniat că transportul cu telecabina nu este unul specific modului de viaţă autohton, iar oamenii nu sunt „pregătiţi pentru a accepta o astfel de intervenţie“, şi, din acest motiv, soluţia poate fi implementată doar parţial. „Acele trasee (cele cinci linii sus-menţionate, n.r.) au fost studiate pentru că ele acoperă axele majore ale oraşului, însă concluziile la care am ajuns sunt că este dificil să traversăm zona centrală cu un astfel de sistem“, a mai spus Răzvan Molie.
Arhitectul a subliniat că toată zona centrală „împiedică dezvoltarea unui astfel de sistem“. „Constructiv, trebuie gândită o reţea de susţinere a cablurilor, care implică traversarea unor clădiri şi implicit limitarea condiţiilor de construire în jur. Din punct de vedere legislativ este pe de-o parte necesară exproprierea unor suprafeţe pentru amplasarea turnurilor de susţinere a cablurilor. Pe de altă parte, traversarea oraşului prin zonele cu monumente istorice implică anumite limitări, întrucât amplasarea elementelor de susţinere a cablurilor şi a telecabinelor, de factură industrială, pot obtura perspectivele spre anumite monumente. În plus, din punct de vedere tehnic, telecabinele nu pot funcţiona pe distanţe foarte lungi, ceea ce înseamnă că parcurgerea oraşului de la un capăt la altul ar fi puţin probabilă fără un schimb“, a explicat specialistul deficienţele unei astfel de soluţii de transport.
„Ziarul de Iaşi“ va reveni în perioada următoare şi asupra celorlalte alternative de transport analizate la nivelul municipalităţii.
Cuvinte cheie: + transport public aerian, telecabină iași
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
300 de angajați ai Poștei, doar personal TESA, vor fi concediați
Ochelarii ”te salvează” de Covid-19. Șanse de trei ori mai mici să te îmbolnăvești
Andrei Caramitru explică de ce nu este posibilă eliminarea sporurilor sau a pensiilor speciale
FOTO: S-au întors rațele pe Bahlui pentru iernat. Sunt câteva zeci
Justin Ştefan ripostează după declaraţiile lui Burleanu: Să vină urgent cu probe
Echipa Flamengo a câştigat pentru a opta oară campionatul Braziliei
Te-ai îmbogățit cu bitcoin, plătești impozit și asigurări de sănătate în România
Un fost antrenor al echipei de gimnastică a SUA s-a sinucis după ce a fost pus sub acuzare
LIVE: Consilierii locali dezbat în şedinţa ordinară proiecte de zeci de milioane
ISU se ascunde după ancheta penală de la „Balș” ca să nu dea detalii despre nereguli
Risc chimic și biologic la Educație. Sporuri de 50.000 euro/lună
FOTO: Impact nimicitor între un autoturism şi un autoutilitară: trei morţi pe loc
Sucursala Iaşi a BNR sărbătoreşte luna viitoare 140 de ani de la înfiinţare
O localitate din judeţul Iaşi a intrat în scenariul roşu. Vezi aici lista completă
EXCLUSIV: Cine sunt cei doi hoți care au spart sala de jocuri din Nicolina. Ea are 24 de ani
Cazurile cu depresie şi tentativă de suicid din Iaşi au crescut pe fondul pandemiei
Soţul mezzosopranei Maria Macsim Nicoară, suspect în cazul decesului artistei
Bruno Mars şi Anderson Paak au pus bazele unei trupe şi vor lansa primul single în martie
Majoritatea americanilor susţin ideea dublării salariului minim la 15 dolari pe oră
Ce credeţi? Twitter va lansa abonamente pentru accesarea anumitor postări
Mircea Lucescu, Tătăruşanu şi Stanciu în optimile Ligii Europa
De ce s-au plâns anul trecut turiştii ieşeni la Protecţia Consumatorilor
Zilnic, la Urgențe, este depistat câte un caz de cancer: "Este ceva fără precedent"
733 de mame minore în Iași. Medic: "Sunt amputate din punct de vedere psihic și psihologic"
Arhiepiscopia Iaşilor are un nou episcop-vicar: stareţul Mănăstirii „Trei Ierarhi”
Astăzi se discută din nou proiectul de amenajare a Bahluiului în zona de agrement
Au fost stabilite cele șapte centre unde cadrele didactice au prioritate la vaccinare
Bulgarii, buni de plată într-un accident cu un Mercedes şi un BMW la Pașcani
După începerea şcolii, mai mulţi copii testaţi pozitiv la noul coronavirus
Aveți un scris frumos? Concurs de caligrafie cu premii pentru trei secţiuni
Care sunt elementele cheie care fac ca valoarea unui apartament să crească în timp (P)
Un laborator al Facultăţii de Electronică, dotat cu aparatură de ultimă generaţie de firma Bitron
Cum de a apărut scandalul cu şpaga onorabilului Mugurel care bea Ciuc
Politicienii ieşeni faţă în faţă cu adevăraţii băieţi deştepţi
Proiect de un milion de euro la Tomeşti. Servicii sociale pentru cei năpăstuiți de soartă
Proces pentru un gard distrus: a cerut 1.000 de lei, dar a primit de 10 ori mai puţin
Alcoolul i-a dat aripi: fotografiat de radar şi probe de sânge la spital
O căruţă de bani pentru întreţinerea drumurilor judeţene în următorii doi ani
Codul Rutier a mai trimis un ieşean la puşcărie. Conducea fără permis
Ieșeanul Andrei Muraru va fi numit ambasador în Statele Unite ale Americii
UPDATE: Hoţul care a spart sala de păcănele din Nicolina, prins. Ce rol ar fi jucat iubita lui
Gigantul Lufthansa aterizează la Iaşi. Ce zboruri va opera compania
VIDEO: Iașul văzut dintr-o aeronavă ATR aparținând TAROM după decolare
Bilanţ DNA - Bologa: Primul an din 2015 când am înregistrat mai multe sesizări de la cetăţeni
Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)
Alexandru CĂLINESCUMituri şi inerţii |
Neculai SEGHEDINCel mai modest dintre pământeni (III) |
Nicolae CREŢU„Deşoşocizarea” AUR |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.