De Business

Punem punctul pe știi

La Iași se fabrică 100 de milioane de sacoșe pe an

Exonia a cumpărat o linie de producție, înainte de a fi lansată pe plan mondial

marți, 21 mai 2024, 03:00
8 MIN
 Exonia a cumpărat o linie de producție, înainte de a fi lansată pe plan mondial

„Echipamentul se distinge prin automatizările sale extrem de complexe, care includ servomotoare și robotică avansată“, arată Tiberiu Stoian, proprietarul companiei Exonia. Vor fi investiții de 4 milioane de euro în echipamente de ultimă generație. Deja se caută noi clienți în SUA și Europa pentru linia de producție care va fi instalată până în toamnă l anul trecut, peste 13 milioane de sacoșe au ajuns peste Ocean, iar piața americană este promițătoare.

Producătorul ieșean de ambalaje biodegradabile Exonia, companie fondată în urmă cu două decenii de antreprenorul Tiberiu Stoian, face pași mari către o expansiune globală semnificativă. În fabrica din Iași va ajunge un echipament de ultimă generație, care va fi prezentat luna viitoare în premieră mondială la Düsseldorf, la Drupa 2024, un eveniment de top din industria de packaging, expoziție care se organizează o dată la trei ani.

Citiți aici integral ediția Ziarul de Business nr. 7

„Este un echipament despre care se spune că va schimba paradigma în ceea ce privește producția de ambalaje sustenabile din hârtie. Echipamentul va fi prezentat pentru prima oară în lume la această expoziție. Partea mai interesantă este faptul că echipamentul se află deja în proprietatea Exonia, cu două luni înainte de a fi expus pentru prima dată în lume. Am achiziționat acest echipament fără a-l vedea în întregime, pe baza încrederii și reputației producătorului, un Joint Venture americano-japonez. Costul acestui echipament este puțin sub un milion de euro, iar ce vă pot spune este că ne mândrim că deținem primul echipament la nivel mondial. Dorim să ținem pasul cu cele mai recente descoperiri tehnologice și să implementăm cele mai avansate soluții, pentru a susține planul nostru de a rămâne competitivi pe piață“, a declarat Tiberiu Stoian pentru „Ziarul de Iași“.

La momentul actual, compania Exonia produce anual peste 100 milioane de sacoșe personalizate din hârtie, aproape 75% din producție fiind exportată în țări precum Germania, Austria, Franța, Olanda și Statele Unite ale Americii (SUA), țări în care clienții companiei au operațiuni de retail. Așa că dacă mergeți la cumpărături în magazine din străinătate există o probabilitate destul de mare să ieșiți cu produsele într-o sacoșă fabricată de Exonia în unitatea din Iași.

Sacoșele produse în Iași ajung chiar și la magazinele FC Barcelona

Exonia furnizează sacoșe personalizate și pentru FC Barcelona, folosite în magazinele lor de produse personalizate, unde se vând, de exemplu, tricourile cu sigla FC Barcelona. Această colaborare cu FC Barcelona este un exemplu de client notoriu pe care Exonia îl deservește, chiar dacă volumul anual de sacoșe furnizate nu este foarte mare.

Tiberiu Stoian subliniază faptul că, deși are clienți de renume, nu toți necesită volume uriașe, însă aceștia contribuie la diversitatea și prestigiul portofoliului său de clienți, printre care se mai află Mobexpert, Coca-Cola și Spartan, iar în prezent negociază cu grupul Inditex, care deține branduri precum Bershka, Zara și Massimo Dutti. Un interes pentru produsele companiei ieșene a fost și în rândul celor de la H&M și Amazon, însă comenzile nu s-au concretizat din cauza capacității sale de producție limitate în acel moment, ne explică omul de afaceri.

Cu ce companii globale „se luptă“ pe această piață Exonia

Exonia are un portofoliu de peste 1.000 de clienți, însă clienții cu volume mari sunt aproximativ 50. Compania a fost fondată în anul 2000 de Tiberiu Stoian și soția sa Nadia, fiind astăzi un grup diversificat cu activități în producția de ambalaje din hârtie și polimeri, IT, imobiliare și agricultură, atât în România, cât și în SUA. Stoian controlează 90% din grup, restul fiind deținut de soția sa.

Industria globală a producătorilor de ambalaje de hârtie numără nume sonore precum Grupul Mondi, Papier-Mettler, Segezha Group, Billerud și Klabin.

Piața din SUA pare să pună mai mult accent pe funcționalitatea ambalajelor decât pe estetică, ceea ce poate fi o oportunitate pentru compania locală de a se alinia mai ușor cerințelor clienților de acolo, ne mai spune omul de afaceri.

„Am constatat că pe piața SUA pretențiile privind complexitatea ambalajelor sunt net inferioare comparativ cu pretențiile din Europa, și sincer nu ne-am fi așteptat. Ei acolo au nevoie practic de ambalaje care să asigure partea funcțională decât pe cea estetică. Și din motivul acesta este o piață destul de atractivă pentru că sunt produse cu volum foarte, foarte mare și de complexitate un pic mai mică decât suntem noi obișnuiți, ceea ce înseamnă că pentru noi este cu atât mai simplu să satisfacem cerințele clienților din SUA“, afirmă cu entuziasm omul de afaceri.

Exonia a cumpărat anul trecut activele Vel Pitar

Anul trecut, Tiberiu Stoian a fost implicat într-o tranzacție de peste 7 milioane de euro, odată cu achiziția prin intermediul companiei Exonia a activelor imobiliare ale fostului combinat de panificație Vel Pitar din Iași. În urma tranzacției, Exonia a dobândit o platformă industrială în suprafață de aproape 30.000 mp, împreună cu hale industriale de peste 7.000 mp. Aceste active sunt situate în proximitatea fabricii Exonia de pe Calea Chișinăului, intenția lui Tiberiu Stoian fiind de a face în Iași cea mai mare fabrică de profil din Europa de Est.

Noua fabrică Exonia din județ va avea 10.000 mp utili, platforma industrială a unității având o suprafață de 50.000 mp. Lucrările ar urma să fie finalizate până în luna octombrie a acestui an, după cum estimează omul de afaceri, care consideră că a avut oportunitatea de a extinde capacitatea de producție prin achiziționarea unor imobile funcționale în apropierea locației actuale.

Ce capacitate de producție are Exonia

În prezent, capacitatea de producție este de 3.000 de tone de sacoșe pe an, dar cu investițiile în echipamentele din noua unitate, Exonia urmărește să crească această capacitate la 10.000 de tone de sacoșe pe an. Pentru că vorbim despre o capacitate de producție considerabil mai mare decât cererea actuală de pe piața locală, antreprenorul ne spune și ce are de gând să facă pentru a asigura o piață de desfacere adecvată: să se promoveze pe piețele din SUA și Europa.

Aflăm de la el și cât costă echipamentele care vor fi instalate în halele industriale existente, anume un total de 4 milioane de euro. Pe lângă acestea se adaugă și echipamentul care va fi prezentat la Drupa, ce va fi livrat imediat după eveniment la Iași. Una dintre aceste linii de producție, care are aproape 50 de metri lungime, va contribui semnificativ la creșterea capacității de producție a Exonia. Compania vizează și o diversificare a portofoliului de produse.

„În prezent, se lucrează la noul spațiul de producție, care va fi dotat cu linii tehnologice de ultimă generație, fabricate în Germania. Echipamentul despre care vă spuneam că va fi prezentat la Drupa se distinge prin automatizările sale extrem de complexe, care includ servomotoare și robotică avansată. Aceste caracteristici sunt menite să ducă productivitatea la un nivel superior. Noua capacitate de producție o vom avea până la sfârșitul lunii septembrie – octombrie 2024, în schimb nu știm în cât timp vom ocupa noi această capacitate ca număr de comenzi, deoarece această capacitate de producție este de cel puțin două ori și jumătate mai mare decât consumul cumulat al României, deci o capacitate foarte mare, pentru care trebuie să avem și o piață de desfacere pe măsură. Deja am pornit o campanie de promovare a unor repere pe care le vom fabrica, pentru că prin intermediul acestor echipamente vom avea și o dezvoltare a portofoliului de produse. Am început deja promovarea pe piața din SUA și pe câteva piețe din Europa, în special pe piața din Austria, Germania și Franța, care reprezintă targetul nostru și deja avem feedback, avem clienți care ar vrea să lanseze comenzi. Iar pe unul dintre echipamente, dacă ar fi să cumulăm precomenzile, am ajunge undeva la aproximativ 13-14% grad de acoperire, ceea ce nu este neapărat mult, dar nu e nici puțin, având în vedere faptul că noi încă nu am pornit producția în noua unitate“, ne-a explicat Tiberiu Stoian.

„Nu este nevoie să avem o armată de angajați, ci avem nevoie de oameni competenți“

Antreprenorul ieșean vede esențială investiția în echipamente de ultimă generație, pentru a eficientiza procesele de producție și a reduce dependența de muncă manuală.

„În total o să mai angajăm încă 50 de oameni, aproximativ. Acum echipa este formată din 137 de oameni. Cei pe care o să îi aducem o să fie suficienți pentru a opera noua capacitate de producție, pentru că nu avem nevoie de foarte mulți oameni, deoarece echipamentele sunt de ultimă generație, extrem de performante. Nu este nevoie să avem o armată de angajați, ci avem nevoie de oameni competenți. Am preferat să investim foarte mulți bani în echipamente de ultimă generație, comparativ cu alternativa de a achiziționa niște echipamente mai simple, mai ieftine și care să presupună foarte multă muncă manuală. Aici vorbim despre automa­tizări“, afirmă Tiberiu Stoian.

„Este o linie revoluționară“

Acesta spune că Exonia deține echipamente fabricate de Windmoller & Holscher, numit de specialiști lider mondial în domeniu în prezent, iar antreprenorul așteaptă acum să vadă dacă noul echipament ar putea schimba acest clasament.

„Drupa este un eveniment cu totul deosebit pentru noi, este motivul pentru care ne deplasăm acolo cu o echipă mai complexă de tehnicieni, ingineri și directori de producție, cu care vom asista la instalarea acestei linii tehnologice de la expoziția mondială. Este o linie revoluționară. Nouă ne-au trimis doar niște frânturi de imagini, clipuri scurte, din anumite puncte cheie ale liniei, astfel încât să înțelegem diferența tehnologică în raport cu echipamentele noastre, care oricum și ele sunt de ultimă generație, fiind fabricate de Windmoller & Holscher, grup considerat de specialiști ca fiind lider mondial în domeniu până în acest moment. Vedem dacă se schimbă clasamentul după acest eveniment, Drupa 2024“, arată fondatorul Exonia.

Tot el ne spune și că, în 2023, peste 13 milioane de sacoșe au ajuns la cetățeni germani și aproximativ 5 milioane la cei americani. Compania a avut o cifră de afaceri anul trecut de 27,5 milioane lei (5,5 milioane euro) și un profit net de aproximativ 4,5 milioane de lei (900.000 euro), potrivit datelor raportate de companie la Ministerul Finanțelor.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii