De Business

Punem punctul pe știi

Mitul corectitudinii ieșite din comun a nemților – „Îți zâmbesc în față și te lucrează pe la spate”. Experiența unui om de afaceri ieșean

duminică, 08 septembrie 2024, 07:35
7 MIN
 Mitul corectitudinii ieșite din comun a nemților – „Îți zâmbesc în față și te lucrează pe la spate”. Experiența unui om de afaceri ieșean

Declarația îi aparține unui antreprenor din Iași care deține o companie de transporturi rutiere de mărfuri, cu peste 20 de ani de activitate. Chiar dacă este un domeniu care ține roțile în mișcare și aduce profit, puțini pot spune că sunt pe deplin mulțumiți de ceea ce fac. Este un business, care implică multe riscuri, spun ei, iar problemele sunt mai degrabă reguli decât excepții. Transportatorul ne povestește că a colaborat cu mai toate țările europene, dar și cu țări non-UE, însă ”țepe” mai mari ca în Germania nu și-a luat.

Conform datelor puse la dispoziție ZdI, de către Autoritatea Rutieră Română, la Iași sunt licențiați, în total 1.464 de transportatori, majoritatea cu regim de marfă.

În sectorul transporturilor rutiere, principalul exportator de servicii al României, care a depășit, anul trecut, chiar și serviciile IT se conduc afaceri bănoase. Se vede și în parcurile auto, dar și în afara lor, unde roțile camioanelor se învârt zilnic. Până la profit însă e drum lung, iar problemele întâmpinate în vămi, dar și pe teritoriile altor state, sunt mai degrabă reguli, decât excepții. ”Țepe” de sute de mii de euro, șpăgi, șantaj, șosele bombardate în plin război, sunt doar câteva dintre experiențele nefericite trăite de mai mulți antreprenori din Iași, la volanul propriilor tiruri. Printre aceștia se află și Marian Iacomi, un important transportator din Iași, cu o experiență de peste 20 de ani în branșă.

Întrebat despre provocările acestui tip de business și care au fost limitele până la care a pus piciorul pe frână, acesta a adus vorba despre Germania și colaborările începute acolo, în anul 2004. Din cauza problemelor întâmpinate în punctul de frontieră, acesta ne mărturisește că s-a văzut nevoit să se asocieze cu o firmă de acolo pentru a-și dezvolta cursa de linie România – Germania.

Era vai și amar! Stăteai mai mult, aveam multe piedici. Și așa, m-am asociat cu o firmă germană. La început am crezut și eu, ca toți oamenii, că nemții sunt oameni serioși, corecți. Câte țepe am luat de la firmele nemțești, să fiu eu sănătos! Deci, dacă ar fi să adun banii pe care ei mi-i datorează, cred că mi-aș construi o casă. Inclusiv, casele de avocatură din Germania m-au jefuit! (…) Sunt niște oameni care îți zâmbesc în față și te lucrează pe la spate! Asta o zic ca lecție pentru alți români, creduli ca mine. Dragilor, citiți bine contractele sau orice document urmează să îl semnați cu un neamț! Să nu mai ziceți că neamțul este cel mai serios om. Exclus! Nu sunt ceea ce vor să pară, rețineți asta! Am fost jefuit de ei! Și nu doar eu!”, a atras atenția Marian Iacomi, un antreprenor din Iași, care deține și Ami Turing, o companie de transporturi rutiere de mărfuri, cu peste două decenii de activitate.

„Hai, desfă poșeta și scoate banii de amendă!”

Tot în Germania, spune el, pe când făcea aici curse de pasageri, Marian Iacomi ne povestește că a fost martor la multe abuzuri din partea autorităților străine. Acesta își amintește că autocarele sale erau mereu trase pe dreapta, câte 6-7 ore, de polițiști nemți și austrieci, care aplicau amenzi maxime și îi încadrau pe români cu abateri legislative grave, fără motive serioase. Asta s-a întâmplat până în anul 2007, înainte ca România să intre în Uniunea Europeană, după cum explică antreprenorul:

”Fiecare român care era la mine în autocar și avea o zi stată în plus, mai mult peste cele 3 luni de zile, când veneau acasă, ei îl încadrau cu abatere legislativă. Cetățeanul respectiv era considerat periculos și trebuia sancționat. Amenda era între 20 și 180 de euro. Câți credeți că au primit 20 de euro amendă? Niciunul! Toți primeau 180 de euro! Chiar și o bătrânică de 80 de ani, care nu și-a dat seama că a depășit o zi. Plângea! Și țin minte că ne țineau cu autocarul sechestrați 6-7 ore și îi amendau pe absolut toți. Nimeni nu scăpa. Ei erau puși pe încasări. Aveau și un translator care traducea și trăgeau efectiv de mânecă oamenii, ca de ultimii hoți de buzunare. Alo, doamnă, banii! Hai, desfă poșeta și scoate banii de amendă –  țipa un translator, care locuise, la un moment dat, în Sibiu, ca să înțelegeți. Am fost martor, la toate lucrurile astea, ani de zile la rând.”

Patru camioane din Iași, surprinse în Ucraina când a început războiul

 Înainte să înceapă războiul de peste granițe, transportatorul din Iași avea curse inclusiv în Ucraina, de unde importa cereale. Ulterior, acesta a renunțat la contract, din cauza concurenței neloiale, spune el. ”Cu Ucraina am mai colaborat, dar până la un punct. Am tot adus cereale de acolo, dar din cauza faptului că doar camioanele românești erau cântărite acolo, la intrare în România am renunțat (…) Camionul ucrainean intră cu 40 de tone de marfă, cel românesc intră cu 25 de tone, ca să respecte greutatea. Și ne-au marginalizat în felul ăsta, ne-au scos de pe piață. Noi suntem controlați de ISCTR, de ANAF, de toate instituțiile statului. Pe când, pe ei nu-i verifică nimeni, nu-i oprește nimeni! Unde este corectitudinea?” , a mai semnalat antreprenorul.

Citiți aici integral Ziarul de Business nr. 22

Când a început războiul, patru angajați ai firmei de transport au fost surprinși pe teritoriul Ucrainei. Șoferii veneau spre Iași cu patru camioane pline de marfă din Polonia și, ce a urmat, nu se poate uita: ” În perioada asta, cu războiul, mi-au stat șoferii în vamă săracii când a venit Putin peste ei. Când a început războiul i-a prins intrați atunci, în 22 februarie și nu mai puteau să dea înapoi. Veneau din Polonia încărcați cu ceapă, către Iași și erau în Ucraina la acel moment. Noroc că au scăpat, nu au pățit nimic, dar treceau pe lângă tancuri arse, camioane arse, drumuri bombardate. 4 zile, cu 4 camioane mi-a stat inima la gât.”

Cu mulți ani în urmă, patronul Ami Turing a colaborat inclusiv cu firme din Moscova. Aducea la ruși geamuri de Renault, direct de la fabrica din Pitești. Și aici sunt multe de spus, dar nimic de publicat, ne avertizează, mai în glumă, mai în serios transportatorul. Și companii din Turcia au mai făcut parte din portofoliul său, dar și din Spania și Italia. Cu cea din urmă, Marian Iacomi recunoaște că și astăzi este în relații foarte bune, având în spate 23 de ani de colaborare. „Cel mai bun contact este România – Italia. Mi se pare cea mai prietenoasă țară din Europa (…) Prefer să trimit camioanele doar la fabrici de la care știu sigur că îmi văd banii, decât să trimit pentru case de expediții nemțești, despre care sincer, vă spun că nici nu mai am curaj să mă uit în balanță, la cât am de recuperat de la ei”, și-a mai amintit omul de afaceri.

Ami Turing, una dintre firmele de transport, care-i îi aparțin lui Marian Iacomi a raportat anul trecut o cifră de afaceri de peste 2,4 milioane de lei și un profit net de 89.000 de lei. Însă, pe lângă firmele de transport, antreprenorul mai deține și un service auto, ca activitate conexă pentru flota pe care o administrează și numără în total în jur de 40 de angajați.

În Iași sunt înregistrați aproape 1.500 de transportatori

Conform datelor puse la dispoziție ZdI, de către Autoritatea Rutieră Română, la Iași sunt licențiați, în total, 1.464 de transportatori. Dintre aceștia, majoritatea sunt încadrați ca transportatori în regim de marfă, respectiv 1.191, în timp ce 150 sunt licențiați pentru transport de persoane. Restul, dețin certificate de transport pe cont propriu (118 transportatori) și licențe de transport rutier pentru vehicule avariate (5). În ciuda problemelor cu care se confruntă, majoritatea dintre ei conduc afaceri profitabile, dovadă că mulți și-au extins afacerile și în alte țări. De altfel și o analiză a Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) arată că piața de transport mărfuri în țara noastră este pe drumul cel bun.

Își va continua trendul de creștere. Conform studiului, piața transportului rutier de marfă este estimată să ajungă, în 2030, la aproape 30 de miliarde de euro. Iar pentru acest prognostic s-au luat în calcul tendințele industriei transporturilor rutiere, evoluțiile și impactul în piață. În aceeași analiză se mai arată că, anul trecut, piața transporturilor rutiere de mărfuri a ajuns la o valoare de 17 miliarde de euro. În 2023, aceste creșteri au plasat sectorul transporturilor rutiere ca principal exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde de euro, depășind așadar, chiar și exportul de servicii IT de 7,77 miliarde de euro, după cum se mai arată în studiul UNTRR.

Tot aici, s-a ajuns la concluzia că țara noastră, ca valoare a pieței, ocupă locul 6 în Uniunea Europeană la transportul rutier de mărfuri.

 

 

 

Etichete: Iasi, TIR, transportatori

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii