Experimentul unic în ţară de la Iaşi – teste pe dispozitive electronice pentru toţi cei 57.000 de elevii din judeţ: iată primele concluzii!

joi, 30 noiembrie 2023, 02:50
4 MIN
 Experimentul unic în ţară de la Iaşi – teste pe dispozitive electronice pentru toţi cei 57.000 de elevii din judeţ: iată primele concluzii!

Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi a organizat ieri o conferinţă de presă pentru a prezenta raportul evaluării iniţiale standardizate organizate în parteneriat cu BRIO Teste Educaţionale la începutul acestui an şcolar. Peste 57.000 de elevi de gimnaziu şi liceu din judeţul Iaşi au susţinut testarea iniţială pe dispozitive electronice în perioada 20 septembrie – 3 octombrie 2023, iar platforma a cuprins teste standardizate pentru zece discipline: Limba română, Matematică, Istorie, Limba engleză, Limba franceză, Geografie, Biologie, Fizică, Chimie şi Informatică.

 

La întâlnirea de la ISJ Iaşi au participat Inspectorul Şcolar General Luciana Antoci, Inspectorul Şcolar General Adjunct Gabriela Nedelcu, prof. univ. dr. Dragoş Iliescu de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii din Bucureşti şi fondator BRIO şi expertul Brio Daniel Iancu. Fondatorul BRIO Teste Educaţionale are doar cuvinte de laudă pentru iniţiativa desfăşurată de ISJ Iaşi. „Concluziile după ce s-a încheiat proiectul sunt laudative faţă de Inspectorat şi faţă de toţi profesorii care au făcut posibil procesul acesta. Este singurul judeţ în care s-a întâmplat până în acest moment acest lucru. E o dovadă a faptului că, dacă vrei, poţi să faci astfel de lucruri, nu doar în evaluare, ci în general în educaţie. Interacţiunea cu directorii şi cu profesorii a fost plăcută, cu foarte puţine sincope şi cu multă încredere”, a declarat acesta.

Testarea iniţială din acest an s-a desfăşurat pe dispozitive electronice, iar Dragoş Iliescu spune că nu au fost probleme în ceea ce priveşte infrastructura, iar acest proiect-pilot le-a arătat că unităţile de învăţământ din judeţul Iaşi sunt pregătite pentru o educaţie digitalizată. „A mers bine şi din punct de vedere al infrastructurii. Acesta a fost unul din obiectivele importante. Ştim sau bănuim că stăm bine cu infrastructura, pentru că s-au făcut investiţii rezonabil de mari în achiziţia de hardware. Avem calculatoare, tablete, telefoane mobile şi internet, dar sunt oare operaţionale? Atunci când implementezi un program educaţional digital în şcoli sau într-un judeţ, funcţionează toate aceste sisteme, interacţionează coerent unele cu altele? Concluzia noastră este «da, funcţionează». Au fost puţine sincope tehnice, iar toate cele foarte puţine care au existat s-au rezolvat în câteva minute. Judeţul Iaşi este pregătit pentru a implementa digitalizarea în educaţie”, a precizat acesta.

Rapoartele generate individual

La testare au participat 57.672 de elevi de gimnaziu şi liceu din cele 264 de unităţi şcolare din judeţ. În urma acestora, au fost generate rapoarte individuale pentru fiecare elev în parte. Scorurile testelor Brio au fost cuprinse între 1 şi 100, plasând elevul într-o ierarhie corespunzătoare punctajului obţinut. Astfel, scorul sub 30 reprezintă risc major, scorurile plasate între 31 şi 50 corespund riscului moderat, între 51 şi 70 este funcţionalitate moderată, între 71 şi 90 reprezintă funcţionalitate ridicată, iar scorurile peste 90 ilustrează excelenţa.

Totodată, ISJ Iaşi spune că testarea standardizată pe platforma Brio a dus la rafinarea segmentelor pe medii de rezidenţă, respectiv urban, urban mic, metropolitan şi rural. În cadrul conferinţei de presă au fost prezentate mediile scorurilor totale pe materii, acestea situându-se între 30,4 şi 69,3. Cea mai mică medie a scorurilor totale pe toţi cei opt ani şcolari corespunde Limbii franceze (L1), în timp ce cea mai mare este aferentă Limbii engleze (intensiv).

„Efectele acestei testări sunt benefice, pozitive. Până la acest moment am văzut distribuite rapoartele individuale. Fiecare elev a primit propriul său raport la fiecare disciplină la care a dat testul. Părinţii elevului au acces la raportul respectiv. Ele constituie un tip de informaţie la care părinţii niciodată nu au avut acces. Rapoartele individuale nu dau doar un simplu scor. La fiecare materie dau şi dimensiunea. Matematica de clasa a V-a nu înseamnă doar matematică de a V-a. Nu înseamnă, de exemplu, că ai 62 de puncte şi gata. Înseamnă fracţii, puteri, ecuaţii şi inecuaţii, fiind elevi care sunt mai buni la unele şi mai slabi la altele. Astfel, ei văd exact unde trebuie să acţioneze. Acesta este momentul în care Inspectoratul începe să utilizeze datele pe care le-a primit pentru a le evalua şi a implementa politici remediale, acolo unde este nevoie”, a transmis Dragoş Iliescu, fondator BRIO.

Inspectoratul Şcolar General al ISJ Iaşi, Luciana Antoci, este de părere că evalurea a reprezentat, în general, o vulnerabilitate în sistemul de educaţie românesc. Din acest motiv, după criza pandemică, în 2021, când elevii au acumulat multe pierderi şi s-au adâncit decalajele în învăţare, au ales să aplice testarea iniţială. „Am făcut în variantă clasică în primii doi ani, iar în această toamnă am decis că este momentul să facem un pas înainte şi să mergem către ceea ce înseamnă digitalizare în educaţie şi, de asemenea, să conducem acest proces de evaluare către o platformă care să genereze rapoarte foarte nuanţate şi care să ne pună la dispoziţie o hartă relevantă a nivelului de pregătire. De aceea, putem spune în acest moment că avem date consistente şi relevante la acest capitol. Rămâne să le analizăm şi mai aprofundat şi la nivelul Inspectoratului Şcolar şi în şcoli, pentru a genera programe de învăţare în baza acestor date”, a menţionat Luciana Antoci.

În plus, aceasta consideră că prin această etapă de evaluare au testat şi capacitatea de răspuns a şcolilor la nevoia de a valorifica device-urile electronice şi existenţa semnalului la internet. „Putem afirma astăzi cu mare bucurie că toate şcolile au putut intra în această formă de evaluare şi nu au fost probleme de semnal nicăieri”, a completat şefa ISJ. 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii