Lovitură distrugătoare

EXPERT ÎN COLIZIUNI: Nicio șansă de scăpare într-un accident ca acela din Podu Roș!

marți, 07 februarie 2017, 03:00
5 MIN

Cei doi soţi care au murit în accident nu au avut nicio şansă.

„Începând de la o viteză de 40 km/h, în cazul lovirilor din lateral, începe rata de mortalitate. În cazul accidentului din zona Podu Roş, dacă şoferul avea o viteză mare, pasagerii nu aveau cum să scape“, ne-a declarat prof. dr. Radu Gaiginschi, directorul Departamentului de Transporturi şi Expertiză Tehnică Rutieră de la UTI.

Experţii ieşeni în accidente rutiere spun că soţii Buzea, decedaţi în accidentul teribil de sâmbătă din zona Podu Roş, nu au avut nicio şansă de supravieţuire. Poliţiştii spun că cei doi pasageri din Logan purtau centură în momentul în care au fost izbiţi în lateral de autoturismul Audi. Şeful Catedrei de Expertiză Tehnică Rutieră din cadrul Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ Iaşi crede că ciocnirile laterale sunt cele mai primejdioase, mai ales pentru autoturismele Logan, care nu sunt dotate cu air­baguri laterale.

„Ciocnirile laterale sunt cele mai periculoase. Marea majoritate a loviturilor venite din lateral sunt mortale. Dacă este vorba despre o maşină în care şezutul şoferului este aşezat pe scaun la o distanţă mai mică de 0,4 metri de podeaua autoturismului, atunci are loc un şoc, o lovitură cu capul, ceea ce este cel mai periculos. Se loveşte cu capul de geamul portierei, sau partea de sus a caroseriei, prin interior. Sunt cele mai periculoase aceste lovituri laterale şi rareori când scapă cineva. Mai ales dacă autoturismul nu este echipat cu un airbag lateral, de tip cortină, sau în scaun“, a precizat Radu Gaiginschi, directorul Departamentului de Transporturi şi Expertiză Tehnică Rutieră de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ Iaşi.

„Pasagerul aflat în partea loviturii moare în primul rând. Deceleraţia este foarte mare“

În urma coliziunii puternice dintre Audi şi Logan, autoturismul din urmă a fost practic distrus în totalitate. Stâlpul dintre portierele maşinii a fost împins de Audi până la jumătatea scaunului şoferiţei. Po­liţiştii care cercetează cazul spun că moartea celor doi ar fi survenit în urma rănilor suferite în urma comprimării, a şocului accelerării şi decelerării în lateral a corpurilor. În plus, se pare că pasagerul din dreapta, în urma şocului ciocnirii, s-ar fi lovit şi cu capul de parbriz. Expertul spune că pasagerilor le scad şansele de supra­vieţuire dacă autoturismul în care se află este izbit în lateral cu o viteză mai mare de 40 km/h.

„Începând de la o viteză de 40 km/h, în cazul lovirilor din lateral, începe rata de mortalitate. În cazul accidentului din zona Podu Roş, dacă şoferul avea o viteză mare, pasagerii nu aveau cum să scape. Pasagerul aflat în partea loviturii moare în primul rând. Deceleraţia este foarte mare. Iar deceleraţia pe lateralul corpului este şi mai  distrugătoare. În plus, să fim serioşi, Loganul nu are air­baguri laterale“, a completat profesorul Radu Gaiginschi.

Acesta spune că are o explicaţie şi pentru moartea pasagerului din dreapta, care, chiar dacă a avut centura de siguranţă, s-a lovit cu capul de parbriz.

„Cel mai probabil, şocul nu a fost perfect lateral, a fost în unghi. La un impact la­teral, dacă maşina lovită se află în mers, atunci se produce următorul lucru: ma­şina se opreşte brusc, iar pasagerul vine cu capul în parbriz“, a subliniat profesorul universitar.

SUV-urile sunt avantajate de scaunul aflat mai sus

Expertul ieşean spune că acest tip de accidente, ca cel în care au decedat şi soţii Buzea, sunt rare, dar au o o rată de morta­litate ridicată.

„Tipul acesta de accidente este rar, de asta producătorii nici nu bagă airbaguri de tip cortină în autoturisme. Sunt maşini, ca de exemplu SUV-urile, care nu suferă la acest capitol. De ce? Pentru că au scaunul mai înalt. Cu cât un şofer îşi adânceşte scaunul în autoturism, cu atât este mai rău. Situaţii în care apar ciocnirile laterale sunt foarte rare. De ce? Pentru că şoferul care loveşte, de regulă cască ochii şi atinge măcar puţin frâna. În intersecţii, cei mai mulţi şoferi micşorează viteza, nu accelerează. Este posbil ca poliţiştii să nu fi găsit urme de frânare deoarece la Audi nu rămân aceste urme, chiar dacă şoferul ar fi atins pedala, deoarece are ABS. La viteze mai mari de 20 km/h, nu rămân urme de frânare. Doar dacă este în curbă. ABS-ul lasă urme de frânare doar în curbe“, a adăugat Radu Gaiginschi.

Reamintim că sâmbătă, în jurul orei 13.15, şoferul unui autoturism Audi, Clau­diu Marian Paşnicu, a depăşit pe contrasens coloana de maşini staţionate la semaforul aflat pe podul Nicolina, către Podu Roş, şi a izbit violent în lateral un Logan care ieşise din dreapta, de pe Aleea Rozelor. Loganul a ricoşat în alte patru autoturisme aflate pe sensul opus de mers, care aşteptau la semafor. Medicii de pe ambulanţă nu i-au mai putut ajuta pe cei doi pasageri, respectiv Eugen şi Mihaela Doina Buzea. Imediat după accident, şoferul autoturismului Audi a fugit de la locul faptei, predându-se după câteva ore poliţiştilor Biroului Rutier. Claudiu Paşnicu a fost arestat duminică, pentru 30 de zile.

VEDEȚI ȘI:

Soții Doina și Eugen Buzea, uciși sâmbătă de un șofer inconștient în Podu Roș, lucrau în administrația locală

Accident grav de circulație, cu doi morți, în Podu Roș. Șoferul vinovat a fugit de la locul tragediei (VIDEO)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii