Explozia unei stele, produsă în urmă 10,5 miliarde de ani, observată pe Terra
agri.shop

Explozia unei stele, produsă în urmă 10,5 miliarde de ani, observată pe Terra

supernova
  • supernova

O echipă internaţională de astronomi coordonată de Universitatea din Southampton a publicat un studiu în care descrie cea mai îndepărtată supernovă observată până în prezent, o explozie a unei stele masive produsă acum 10,5 miliarde de ani şi a cărei lumină a fost detectată abia recent de observatoarele terestre, informează AFP marţi.

Această descoperire este cu atât mai interesantă cu cât Universul are vârsta estimată la 13,8 miliarde de ani, iar această stea supermasivă s-a aprins în "zorii" Universului.

Supernova cu nume de catalog DES16C2nm a fost detectată în cadrul proiectului Dark Energy Survey (DES), o colaborare internaţională care-şi propune cartografierea a câteva sute de milioane de galaxii pentru a afla mai multe despre misterioasa energie întunecată - forţa teoretică despre care se crede că determină expansiunea accelerată a Universului. La proiectul DES, un proiect de 5 ani care a început în 2013, participă peste 400 de cercetători de la 25 de instituţii din diferite părţi ale lumii.

"DES16C2nm (numele de catalog al acestei stele n.r.) este extraordinar de îndepărtată, extraordinar de strălucitoare şi extraordinar de rară, (iar această supernovă n.r.) nu este genul de eveniment cu care astronomii să se întâlnească în fiecare zi" a comentat, fără a se feri de superlative, Mathew Smith, coordonatorul studiului, într-un comunicat publicat de Universitatea din Southampton.

Fenomenul supernovă este explozia cataclismică de la sfârşitul vieţii unor stele mult mai masive decât Soarele, care ard cu intensitate şi au o viaţă mai scurtă decât steaua pe orbita căreia se află Terra. Aceste stele masive îşi consumă combustibilul nuclear reprezentat de hidrogen şi heliu în procesul de fuziune nucleară şi încep, treptat să fuzioneze elemente mai grele. Conform teoriilor existente, în momentul în care în se acumulează fier în nucleul unei astfel de stele, nucleul colapsează în sine, putând produce o gaură neagră sau o stea neutronică, iar învelişurile exterioare sunt expulzate în spaţiu cu o viteză uriaşă, de aproximativ 30.000 km/s (o zecime din viteza luminii).

Din cauza incredibilei cantităţi de energie eliberate, această supernovă a avut strălucirea a aproximativ 200 de milioane de sori şi a putut fi observată şi de pe Pământ.

Lumina emisă de această supernovă a ajuns la Pământ la 10,5 miliarde de ani după producerea fenomenului şi a fost detectată pentru prima oară în august 2016. Distanţa la care s-a aflat această stea (10,5 miliarde de ani lumină) şi luminozitatea sa extremă au fost confirmate în octombrie 2017 de observaţii desfăşurate prin trei telescoape diferite - Very Large Telescope şi Telescopul Magellan, din Chile, şi Observatorul Keck din Hawaii.

Echipa internaţională de astronomi, coordonată de Mathew Smith şi aflată la originea studiului publicat marţi în revista Astrophysical Journal, a inclus acest fenomen în categoria "supernovelor super luminoase (SLSN)" - cele mai rare şi mai strălucitoare supernove.

"Pe lângă faptul că este o descoperire foarte incintantă, distanţa extremă la care s-a aflat (steaua) DES16C2nm ne oferă o perspectivă unică cu privire la natura supernovelor super luminoase (...) Lumina ultravioletă emisă de această supernovă ne dezvăluie şi cantitatea de metale (elemente grele n.r.) produse în explozie şi ne oferă şi indicii despre temperatura exploziei, două informaţii esenţiale pentru a înţelege cauzele care declanşează aceste explozii cosmice", a mai explicat Mathew Smith. AGERPRES

„Câtă populaţie din oraş poate să vorbească cu un robot?”

Cosmin PAȘCA

„Câtă populaţie din oraş poate să vorbească cu un robot?”

De la o vreme, nu există discurs public (de obicei, agramat) în care Chirica să nu folosească în sens peiorativ „progresul” şi „progresiştii”. Iar mesajul său prinde, pentru că cei mai mulţi ieşeni, care au înlocuit relativ de curând căruţa cu maşina, se simt inconfortabili cu traiul într-un oraş la început de secol 21.

Experimentalism

Experimentalism

„Am compulsia irepresibilă a ordinii perfecte, a alinierii simetrice a lucrurilor. Câtă vreme ea, obsesia, mă tulbura strict în zona domestică - pantaloni puşi la dungă, haine încadrate morbid de simetric în şifonier, tablouri aşezate perfect pe pereţi, mobilier rânduit milimetric-infinitezimal, precum soldaţii la paradele militare din Piaţa Roşie moscovită, şi alimente puse în frigider pe categorii şi sub-categorii draconic delimitate -, viaţa mea mai era cum mai era, dar, brusc, nebunia mi-a infectat şi munca de cercetare şi, mai ales, de scris academic.”

Farfuria care nu e niciodată fierbinte - Capcana Facebook (II)

Bogdan ILIESCU

Farfuria care nu e niciodată fierbinte - Capcana Facebook (II)

„The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place./ Cea mai mare problemă în comunicare este iluzia că a avut loc.” George Bernard Shaw

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (ultima parte)

George ŢURCĂNAŞU

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (ultima parte)

Repertoriul creării inegalităţilor e unul vast, atât timp cât fiecare structură teritorială se găseşte într-o situaţie particulară, dar dincolo de fiecare acţiune luată separat a ingineriei teritoriale la care a fost supusă Moldova, acumularea şi cronicizarea acestora a creat spaţiul marginal de astăzi, arhetipul teritoriilor interstiţiale.

Pod de lemne politice între Iaşi, Suceava şi Neamţ: iaca filiera!

Că tot încă mai avem salate beof prin frigidere unii dintre noi, iacătă ca să vedeţi cum se mai leagă câteodată maioneza asta nu numai în bucătăriile gospodinelor din Iaşi, dar şi prin laboratoarele politichiei de Bahlui sau din judeţele vecine, conectate la Iaşi!

Două măști

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?