anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Fântâna de la Antibiotice Iaşi - Operă a marelui sculptor Constantin Baraschi

GALERIE
fantana Antibiotice1
  • fantana Antibiotice1
- +

Cu prilejul aniversării a 65 de ani de existenţă, Antibiotice SA a restaurat complexul statuar din faţa intrării principale, sub atenta supraveghere a specialiştilor restauratori din cadrul Complexului Naţional Muzeal „Moldova” Iaşi. Istoria acestui ansamblu statuar este inseparabil legată de istoria companiei Antibiotice, avându-şi rădăcinile în anii de după cel de-al doilea război mondial.

În cadrul eforturilor de relansare economică a Iaşului, a fost construită între 1953-1955, Fabrica de Antibiotice, unitate de producţie care avea să devină foarte repede unul dintre principalii producători de medicamente din România.

În piaţeta de la intrare, autorităţile au montat o fântână cu o frumoasă statuie. Monumentul de for public este alcătuit dintr-un bazin din mijlocul căruia se înalţă un piedestal pe care a fost montată statuia unei femei care ţine pe umărul drept un ulcior din care curge apă. La piciorul stâng al femeii este amplasat un copil cu un buchet de flori, care se ţine cu o mână de rochie. Ambele personaje privesc cu tandreţe unul spre celălalt. Postamentul piedestalului este decorat cu altoreliefuri reprezentând copii care se joacă cu diferite animale.

Anii au trecut, generaţii după generaţii de lucrători s-au petrecut şi ei, iar povestea frumoasei Fântâni de la Antibiotice s-a uitat. În urma analizei studiilor şi documentelor referitoare la monumentele ieşene a fost descoperită o referire la autorul acestei sculpturi, în lucrarea Monumente din Municipiul şi Judeţul Iaşi. Ghid bibliografic, redactor coordonator Constantin Gâlea, lucrare alcătuită de Agrigoroaiei Elidia, Huţanu Georgeta, Kara I., Leibovici Paul, Moscovici Liviu, apărută în anul 1969. În această lucrare, la rubrica Ansambluri Industriale se menţionează că Fântâna de la Fabrica de Antibiotice este executată de sculptorul Constantin Baraschi.

Din opera vastă a acestui artist enumerăm câteva creaţii deosebite: Monumentul de la kilometrul zero al Bucureştiului, Aleea Cariatidelor/Restauraţiei cu Fântâna Modurei, basoreliefuri şi altoreliefuri pe Arcul de Triumf, grupul statuar Apărătorii Predealului, diverse statui ale oamenilor politici şi ale unor personalităţi culturale, statuia istoricului A.D. Xenopol din faţa Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Sculpturile şi schiţele lui Constantin Baraschi, unul din cei mai apreciaţi artişti din perioada interbelică, sunt un motiv de bucurie şi mândrie pentru colecţionarii de artă, publici sau particulari.

Ansamblul statuar de la Antibiotice nu poartă încărcătura simbolică specifică ideologiei politice din anii 1950-1960. Statuia reprezentând o femeie în straie populare şi un copil alături de ea, care parcă doreşte să se ridice în braţele mamei, evocă tema maternităţii. Prezenţa unor altoreliefuri pe postamentul piedestalului, reprezentând copii jucându-se, sprijină credem noi, această ipoteză.

În mod cu totul surprinzător, Fântâna de la Antibiotice seamănă cu Fântâna Modurei din parcul Herăstrău din Bucureşti, ambele având ca personaj o tânără femeie care poartă pe umăr un ulcior cu apă. Fântâna Modurei a fost lucrată de Constantin Baraschi în cinstea regelui Carol al II-lea, inaugurată în anul 1939 pe Aleea Restauraţiei. Din acest motiv, analiza istoriei Fântânei de la Antibiotice va trebui continuată în variate fonduri de arhivă.

În anul 2020, Compania Antibiotice SA a revitalizat tot spaţiul din faţa fabricii, având ca reper copacii plantaţi odinioară de primii angajaţi, oferindu-l comunităţii sub numele de Parcul Prieteniei a+.

În inima acestui parc se regăseşte Fântâna maternităţii, care a fost restaurată de compania ieşeană din resurse proprii, după toate rigorile ştiinţifice, apelând la profesionalismul specialiştilor din cadrul Complexului Naţional Muzeal „Moldova” Iaşi, Centrul de Restaurare şi Conservare - Restaurare a Patrimoniului Cultural.

Efortul de restaurare depus de companie este demn de toată lauda şi aprecierea noastră, fiind realizat în condiţii dificile de criză sanitară, fapt ce demonstrează că actul de cultură este posibil indiferent de asprimea vremurilor.

Bobi Apăvăloaei

Cercetător ştiinţific la Academia Română – Filiala Iaşi, Centrul de Istoria și Civilizație Europeană

Consilier superior la Direcţia Judeţeană pentru Cultură Iaşi

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

G7 reîncărcat

Lucian DÎRDALA

G7 reîncărcat

În sine, ideea ca G7 să devină un centru de coordonare spune multe despre aşteptările liderilor occidentali în privinţa următorilor ani: competiţie strategică acerbă, punctată de riscuri militare. Ar fi un mediu în care această structură de cooperare între „Cei Şapte” şi-ar putea dovedi utilitate, după spulberarea optimismului legat de globalizare şi noua concordie între democraţii şi dictaturi.

opinii

„Războiul sfânt” al rasei

Florin CÎNTIC

„Războiul sfânt” al rasei

Astăzi, 29 iunie, la ora 14.30, la Ateneul Naţional din Tătăraşi, Marius Turda, istoric şi universitar de clasă internaţională, profesor la Universitatea Oxford Brooks, lansează ediţia românească a unei cărţi esenţiale pentru înţelegerea ideilor şi politicilor consacrate rasei şi eugenismului în Ungaria secolulului XX. Evenimentul cuprinde şi vernisajul unei expoziţii itinerante, care va rămâne o lună pe simezele Ateneului, şi care merită şi ea a fi urmărită.

The Show must go on!

Radu PĂRPĂUȚĂ

The Show must go on!

Fraţilor şi surorilor, merită să vorbim puţin despre pandemia consensuală şi dementocratică planetară. Ce-i drept, acum se stinge uşor, dar nimic nu ne face să credem că nu mai poate reapărea: din nou sau sub alte forme, mai atroce, iar „măsurili” tot mai erect comunistoide, de ar rânji cu gura până la urechi Ceaşcă de ar mai trăi: „V-am zis eu că măsurili trebui luate”.

Bill Evans - un romantic al avangardei

Alex VASILIU

Bill Evans - un romantic al avangardei

La sfârşitul lunii februarie 1957 era publicat în America de Nord albumul discografic New Jazz Conceptions - momentul impunerii lui Bill Evans printre cei mai inovatori, mai influenţi muzicieni din istoria acestui tip de artă. Raportul inovaţie - influenţă a fost rar stabilit în jazz-ul modern, însă Bill Evans poate fi considerat un caz fericit, mai ales că a rămas în istorie cu preafrumoasa, cuprinzătoarea formulă un romantic al avangardei.

pulspulspuls

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Pentru că ieri am auzit că a ieşit oleacă de tevatură prin politichia de Bahlui legat de ceea ce remarcam noi într-un pulsuleţ, am zis că musai să venim cu oarece precizări suplimentare pe astăzi, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Ro-Alert te sperie de-acu și în străinătate

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.