
Eveniment
Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere în şcoala ieşeană – ediția a III-a. Alt timp, aceeaşi permanență valorică
Inspectoratul Școlar Județean Iași, în parteneriat cu Muzeul Literaturii Române Iași, a organizat, în perioada 2-4 octombrie 2015, cea de a III-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere în școala ieșeană, eveniment cultural de înaltă ținută, ce s-a bucurat de o participare impresionantă atât în ceea ce privește invitații – reprezentanți de marcă ai fenomenului literar contemporan, cât și publicul țintă – peste 1000 de elevi și cadre didactice din învățământul preuniversitar.
Programul oficial al festivalului a inclus manifestările inițiate și organizate, încă de la prima ediție, de către echipa de proiect din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, coordonată de către prof. dr. Camelia Gavrilă – inspector școlar general, urmărindu-se realizarea unui dialog cultural cu oamenii de litere invitați – scriitori și traducători, pentru conturarea unor reprezentări valorice autentice în rândul elevilor.
Sub genericul Scriitori printre liceeni, vineri, 2 octombrie, elevi și profesori din colegiile și liceele de elită din Iași s-au reunit, sub auspiciile FILIT, în amfiteatrul arhiplin de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” Iași pentru întâlnirea cu Ioan Groșan, Petre Barbu și Daniel Cristea-Enache (amfitrioni fiind prof. dr. Camelia Gavrilă, inspector școlar general al I.S.J. Iași, prof. Mihai-Cezar Zaharia, inspector școlar – I.S.J. Iași și prof. dr. Mihaela Doboș, Colegiul Național „Costache Negruzzi”), precum și în sala de festivități a Colegiului Național „Emil Racoviță” Iași, onorată de prezența scriitorilor Adrian Alui Gheorghe, Daniel Bănulescu și Radu Vancu (moderatori fiind prof. Mihaela Apetroae, inspector școlar – I.S.J. Iași, și prof. Liliana Balan, Colegiul Național „Emil Racoviță”). Evenimentele rămân memorabile prin dialogul consistent, viu și incitant, pe teme de creație artistică, filosofie a culturii, critică literară, estetică dintre oamenii de litere, tineri și mentorii acestora, precum și prin atmosfera elevată în care invitații s-au definit prin propria operă ori, în egală măsură, s-au regăsit în reprezentările culturale ale cititorilor din public.
Într-o altă unitate de învățământ emblematică pentru mediul educațional ieșean – Colegiul Național, în aceeași zi de vineri s-a derulat Întâlnirea între traducători și profesori – interesantă dezbatere moderată de prof. Sabina Manea (inspector școlar – I.S.J. Iași) și prof. Cornelia Fiscutean (Colegiul Național Iași). Au fost prezenți Florin Bican (România), Jan Cornelius (Germania), Radoslawa Janowska-Lascar (Polonia), Maria Luisa Lombardi (Italia), Gabriella Koszta (Ungaria), Clara Mitola (Italia), și profesori de limba engleză, franceză, spaniolă, italiană, precum și profesori de limba română, care, în urma unor discuții consistente, au evidențiat statutul aparte al traducătorului, definit metaforic drept cel ce creează cartea din spatele cărții.
Toate cele trei evenimente au fost popularizate prin afișe, flyere cu medalioane ale scriitorilor și traducătorilor invitați, miniexpoziții de carte și s-au încheiat cu sesiuni de autografe, oferite cu generozitate și reală încântare elevilor și profesorilor participanți.
Un alt eveniment așteptat și deja tradițional l-a constituit decernarea Premiului liceenilor pentru cea mai îndrăgită carte apărută în 2014, pe scena Teatrului Național "Vasile Alecsandri" Iași, în seara zilei de 3 octombrie 2015. Juriul, alcătuit din 16 elevi selectați din 6 licee ieșene, coordonați de către cadre didactice de prestigiu, a decis ca premiul să îi revină lui Petre Barbu pentru romanul Marea petrecere, în competiție intrând și Laika, de Adrian Alui Gheorghe, Punct şi de la capăt, de Gabriel Chifu, Beniamin, de Eugen Uricaru, Uranus Park, de M. Duţescu. Volumul Marea petrecere, semnat de Petre Barbu, s-a detașat în grilele de evaluare prin impactul lectorial, originalitatea viziunii scriitoricești, polifonia mesajului, arhitectura operei, stil și limbaj. Tinerii cititori au apreciat o scriitură în care se decupează lumea polimorfă și derutantă a prezentului, dar și forța amintirilor dureroase venite dintr-un timp concentraționar, cenușiu și apăsător, totul filtrat prin conștiința unui personaj care resimte acut confruntările cu boala, pierderea, suferința și moartea, teme și întâmplări care au o simetrie și fatalitate de destin antic.
Realizarea acestui proiect semnifică, pentru conducerea Inspectoratului Școlar Județean Iași, concretizarea efortului de realizare a unui echilibru între activităţile curriculare şi extracurriculare din școli, în sensul permanentizării unor bune practici educaţionale, culturale, sociale şi comunicaţionale, precum și valorificarea oportunității de a plasa educația tinerilor în orizontul fenomenului cultural contemporan, național și universal.
Publicitate și alte recomandări video