FIE Iasi: "D-ale noastre": Caragiale, tălmăcit în limbajul dansului
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

FIE Iasi: "D-ale noastre": Caragiale, tălmăcit în limbajul dansului

GALERIE
Gigi Caciuleanu 2
  • Gigi Caciuleanu 2
- +

Festivalul Internaţional al Educaţiei aduce la Iaşi o producţie plină de originalitate a unuia dintre cei mai titraţi coregrafi şi dansatori la nivel mondial. Gigi Căciuleanu este cel care semnează punerea în scenă a spectacolului de teatru coregrafic „D-ale noastre”. Reprezentaţia va avea loc pe 17 Iunie, începând cu ora 19.00, la Casa de Cultură a Studenţilor. Dansactorii, după cum îi numeşte chiar Gigi Căciuleanu, rescriu, prin intermediul teatrului coregafic, tumultuoasa lume a lui Caragiale. 
 
 FIE aduce la Iaşi cele mai aplaudate producţii de teatru ale momentului la nivel naţional şi internaţional, în regia unor maeştri ai artei spectoluluil, iar „D-ale noastre” este una dintre acestea. Producţie a Teatrului Naţional din Bucureşti şi a Fundaţiei Art Production, în regia renumitului dansator, coregraf şi regizor Gigi Căciuleanu, pune în scenă 21 de piese inspirate din opera lui Ioan Luca Caragiale, O scrisoare pierdută, O noapte furtunoasă, D-ale carnavalului, Conu' Leonida faţă cu reacţiunea, Dl. Goe, Năpasta, etc., în care dansul alternează cu teatrul-dans.Arta vizuală este împletită magistral cu o audiţie a unui periplu musical ce porneşte agale în acordurile “Verii” din Anotimpurile lui Antonio Vivaldi, trecând prin “Traviata” de Verdi (actul I), Aria toreadorului din actul al II-lea din “Carmen” de Bizet şi ajungând la “Sonata lunii” de L.W. Beethoven, piese muzicale pe care cetăţeanul turmentat desenează, parcă din creion, secvenţe captivante.
 
Cronicile pentru acest spectacol au fost, la vremea premierei din vara anului trecut, extrem de elogioase, notându-se că „D-ale noastre” este un spectacol complex, cu o puternică amprentă autohtonă: „Fiecare moment este conceput şi şlefuit de coregraf în detalii de filigran, iar dansatorilor  li se cere, nici mai mult, nici mai puţin, decât să danseze spiritul dramaturgului român. Nu lipsesc nici elementele de acrobaţie, care sunt integrate armonios în acest spectacol. (...)Construcţia gîndirii lui Gigi Căciuleanu este interesantă şi ingenioasă, concepţia coregrafică clară şi fără compromisuri în dorinţa/căutarea unui estetic cu varietate expresivă cuprinsă între frumuseţea diafană şi grotescul asumat. Gestul artistic are rădăcinile în raţiune, şi înaltul, în imaginaţia fără de limite”, scrie Cristina Sârbu, în Observator Cultural.

Răzvan Penescu, Liternet: “Cred că acest spectacol e una din cele mai valabile propuneri de descoperire a umorului lui Caragiale cu un ochi nou, proaspăt, lipsit de încrâncenare, răutate, ironie superioară.  E în acest spectacol multă candoare şi nenumărat de multe momente care îţi ridică inima, care te fac să te simţi pur şi simplu bine. Muzica e minunată, de multe ori recognoscibilă pentru că frânturile alese sunt dintre cele foarte cunoscute, iar performanţa trupurilor actorilor-dansatori e uluitoare. Lari Giorgescu, în discursul lui Caţavencu, e de ţinut minte, dar la fel e şi în nebunia-durerea lui Ion, din Năpasta. (...)  Mergeţi la D-ale noastre cu urgenţa pe care o aveţi când în oraş e un eveniment unic”.  
 
Şi Dan C. Mihăilescu a avut doar cuvinte de laudă la adresa spectacolului semnat de Gigi Căciuleanu: “D-ale noastre, strălucitorul spectacol realizat la TNB de Gigi Căciuleanu a fost o probă de răbdare, revoltă... şi încântare. (...) odată ce intri în convenţie, dar, mai ales, odată ce apar tradiţionalele însemne vestimentare şi începi, zglobiu, să-i recunoşti peTrahanache, Dumitrache, Fănică, Zoe, Rică, Veta şi Ziţa, totul devine fluent, te desprinzi de mania textului şi telaşi definitive captive magiei coregrafice. Ajungi să te pierzi uluit în faţa unui Cetăţean turmentat evoluând pe „Sonata lunii", a unor captivante caligrafii dansante pe secvenţe din Năpasta şi Conu' Leonida, dar în special la climatul care, pentru mine, a fost discursul lui Caţavencu" (Dan C. Mihăilescu, Dilema Veche, Nr. 436 – Caragiale expresionist, cuminte şi coregrafic). 
 
Publicul este îndemnat să guste din creaţia lui Căciuleanu, criticul de teatru Oltiţa Cântec, director artistic al Teatrului “Luceafărul”, apreciind că: “Opera lui Caragiale este traductibilă şi în alte tipuri de limbaj decât cele verbale, cu care suntem obişnuiţi, iar Gigi Căciuleanu l-a tălmăcit pe Caragiale în limbajul dansului. Personal, m-a convins creaţia lui Lari Georgescu, un tânăr actor cu un potenţial corporal extraordinar, care susţine un moment, al celebrului discurs al lui Caţavencu”. Despre propria creaţie, coregraful spunea într-un interviu: “Am vrut să re-scriu, pe limba mea, cea a teatrului coregrafic, ceeace îmi inspiră tumultuoasa lume a lui Caragiale al nostru. Nu o piesă anume, nu una sau mai multe dintre nemiloasele sale schiţe sau poveşti, nu unul  sau mai multe din acerbele sale momente, ci  impresia generală  pe care toate acestea la un loc mi le inspiră. Un Caragiale revizitat în ziua de azi, în care absurdul Ionescian a devenit logică cotidiană. Un spectacol  în care  mi-am propus să explorez această lume a noastră, cea de toate zilele, plină cu de-ale noastre. Nu numai cele româneşti ci, în general, cu cele de-ale noastre: omeneşti."  
 
Dansator, coregraf, profesor, poet, director al Baletului Naţional din Chile, Gigi Căciuleanu a absolvit Şcoala Naţională Superioară de Coregrafie din Bucureşti şi urmat un stagiu de perfecţionare la Teatrul Balşoi. A fost solistul baletului Operei Române şi, în 1994, a înfiinţat Compania de dans „Gigi Căciuleanu“. De-a lungul carierei sale a fost recompensat cu cele mai importante premii la nivel internaţional. Este decorat de statele francez şI român pentru contribuţia adusă culturii, iar sub formă de ateliere şi master-class-uri este chemat să predea tehnica sa specifică în instituţii de prestigiu din Franţa. Pe scenele româneşti a adus un tip special de teatru, acela de teatru coregrafic, în care actorii devin dansatori, iar dansatorii actori, rezultând ceea ce chiar el a numit: dansactori.
 
La Iaşi, în cadrul Festivalului Internaţional al Educaţiei, reprezentaţiile “D-ale noastre” vor avea loc pe 17 Iunie, începând cu ora 19.00, la Casa de Cultură a Studenţilor. Biletele la spectacolele şi concertele din cadrul Festivalului Internaţional al Educaţiei, ce se va desfăşura la Iaşi în perioada 14 – 23 iunie, au fost puse în vânzare şi pot fi achiziţionate online pe site-ul www.eventim.ro sau din magazinele partenere Domo, Germanos, Orange Shop, Vodafone Store, Librăriile Cărtureşti, Librăriile Humanitas din toate oraşele, precum şi prin Call Center 1951, la care se adaugă Agenţia Teatrală Iaşi (str. Ştefan cel Mare nr. 4, lângă BCR, tel. 0232-255999), dar şi magazinele oficiale FIE din Iaşi instalate în B-dul Ştefan cel Mare şi Sfânt, Piaţa Unirii şi Parcul Copou, anunţă organizatorii.
 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Despre importanţa îndoielii în ştiinţă şi falimentul calităţii în educaţie

Alexandru LĂZESCU

Despre importanţa îndoielii în ştiinţă şi falimentul calităţii în educaţie

Îndoiala şi spiritul critic nu mai sunt la modă. Un curent dominant în mass media şi pe reţelele sociale cultivă intoleranţa faţă de punctele de vedere care se abat de la cele considerate acceptabile, „corecte”, adesea, în mod ironic, „în numele ştiinţei”.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Liviu Suhar

Nichita DANILOV

Liviu Suhar

Senzaţia pe care o încearcă spectatorul privindu-i tablourile e una stranie. Cufundate într-o tăcere ce trece dincolo de cotidian, proiectându-şi umbra lăuntrică în spaţiul ancestral, obiectele par să comunice între ele într-un limbaj mut, prin intermediul ultrasunetelor transpuse într-o partitură muzicală. Tăcerea lor e înşelătoare.

Raportul dintre public şi privat, din perspectivă feministă

Dana ȚABREA

Raportul dintre public şi privat, din perspectivă feministă

Aparent, dacă e să-l avem în vedere pe Richard Rorty, distincţia dintre sferele publică şi privată sunt separate în măsura în care problemele care cad sub incidenţa fiecăreia dintre ele sunt diferite şi, desigur, întrebările adresate sunt altele. Cu privire la individul uman, cineva ar putea fi deopotrivă liberal şi ironist, ceea ce conduce la posibilitatea ca cele două sfere să nu prezinte o opoziţie ireconciliabilă. Dimpotrivă. Cele două sfere converg. Să luăm ca exemplu familia: prin definiţie familia presupune spaţiul privat şi discreţia, cu toate acestea familia este reglementată prin reguli şi norme care ţin de sfera publică.

O întâlnire nici măcar de gradul 7 şi o mică incursiune onomatologică

Michael ASTNER

O întâlnire nici măcar de gradul 7 şi o mică incursiune onomatologică

Acum trei ani, la început de martie - eram în drum spre Bucureşti (cu trenul) - m-am trezit cu un mesaj de la o persoană necunoscută, dar cu acelaşi nume de familie. Am avut o conversaţie ciudăţică pe messenger cu femeia în cauză, apoi am uitat de discuţie. 

pulspulspuls

Suferinţele discrete ale madamei

Suferinţele discrete ale madamei

Una mai molcuţă, de uichend, pe azi, dacă tot e sâmbătă şi e aşa frig afară. Şi ce ar putea fi mai moale şi mai pufos decât opera lirică, stimaţi telespectatori, şi mai ales graniţa penală a acesteia cu politichia mâloasă de Bahlui? 

Caricatura zilei

De 8 martie

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.