Fișele de evaluare pentru Definitivat 2025, publicate de ISJ Iași. Criterii și calendarul inspecțiilor de specialitate

joi, 28 noiembrie 2024, 04:19
5 MIN
 Fișele de evaluare pentru Definitivat 2025, publicate de ISJ Iași. Criterii și calendarul inspecțiilor de specialitate

Inspectoratul Școlar Județean Iași a publicat fișele de evaluare care stabilesc criteriile pentru inspecțiile de specialitate ce vor avea loc în cadrul examenului de Definitivat 2025. Prima inspecție se va desfășura până la 7 februarie, iar a doua până la 30 mai, conform calendarului oficial. Evaluarea va fi făcută la patru activități didactice distincte, fiecare fiind notată pe o scară de la 1 la 10. Notele nu pot fi contestate și sunt valabile doar pentru sesiunea în care candidatul s-a înscris.

Fișa de evaluare 1 – Activitatea didactică în cadrul inspecției de specialitate la clasă

Această fișă analizează competențele științifice și didactice ale profesorilor, precum și atitudinea față de învățare și implicarea în activitățile educaționale. Printre aspectele urmărite se numără:

Cunoaștere științifică și curriculară:

  • Cunoașterea contextelor de învățare și a obiectivelor/competențelor, a dificultăților de învățare specifice disciplinei;
  • Cunoașterea modului de proiectare a conținuturilor disciplinei;
  • Cunoașterea proceselor de predare și învățare, folosind inclusiv tehnologii digitale;
  • Cunoașterea teoriilor învățării, a proceselor și metodelor de evaluare, inclusiv digitale;

Deprinderi didactice:

  • Planificarea, desfășurarea, coordonarea activității de predare/învățare/evaluare, adaptată la specificul formațiunii de studiu;
  • Operaționalizarea obiectivelor/competențelor predării pe baza taxonomiilor actuale;
  • Monitorizarea, adaptarea și evaluarea obiectivelor lecției, a competențelor la nivelul disciplinei și a proceselor de predare-învățare, folosind inclusiv tehnologii digitale;

Credințe, atitudini, valori, implicare:

  • Disponibilitatea pentru schimbare, flexibilitate și învățare continuă;
  • Susținerea elevilor în procesul de învățare, încurajarea atitudinilor democratice la elevi, în calitatea acestora de cetățeni europeni;
  • Implicare în activitățile curriculare, co-curriculare, extracurriculare, extrașcolare ale unității de învățământ;

Fișa de evaluare 2 – Activitatea didactică în cadrul inspecției de specialitate la clasă

Fișa 2 se concentrează pe aspectele formale și de metodologie ale activității didactice. Criteriile includ:

Activitatea didactică:

  • Aspecte formale (documente, documentație, materiale didactice disponibile, inclusiv resurse de tehnologie digitală)
  • Proiectare – motivare (relaționarea intra- și interdisciplinară, intra- și cross-curriculară, perspectiva în raport cu unitatea de învățare, relevanța pentru viață a conținuturilor)
  • Conținut științifico-aplicativ (obiectivizare, structurare, sistematizare, coerență, consistență)
  • Metode și mijloace didactice (varietate, oportunitate, originalitate, eficiență) Realizarea de activități de învățare în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală
  • Climat psihopedagogic (ambient specific disciplinei, motivație pentru lecție)

Elevii:

  • Achiziții cognitive, verbalizate/nonverbalizate (calitate, cantitate, relaționare, operaționalizare)
  • Deprinderi de activitate intelectuală individuală și în echipă (operații logice, mecanisme de analiză și sinteză, tipuri de inteligențe, consecvență, seriozitate, ambiția autodepășirii, colegialitate, responsabilitate și răspundere, flexibilitate în asumarea rolurilor)
  • Atitudine față de școală – statutul și rolul la ora de clasă (pozitivă – colaborator, indiferentă – spectator)

Profesorul:

  • Competențe profesionale de comunicare, organizare și utilizare a tehnologiilor pentru evaluare și adaptarea lecțiilor;
  • Competențe sociale și de personalitate, inclusiv rezistență la stres și flexibilitate;

Fișa de evaluare 3 – Activitățile didactice în centre și cabinete de asistență psihopedagogică

Fișa 3 este destinată profesorilor care activează în centrele și cabinetele de asistență psihopedagogică. Evaluarea se face pe baza:

Activității didactice:

  • Proiectarea și adaptarea conținuturilor pentru grupuri-țintă cu nevoi educaționale speciale;
  • Utilizarea de resurse digitale și metode didactice variate;
  • Crearea unui climat psihopedagogic pozitiv pentru elevi;

Elevii:

  • Achiziții cognitive și dezvoltarea competențelor cognitive, sociale și emoționale;
  • Stimularea mecanismelor de analiză și autoreflecție;
  • Încurajarea implicării elevilor în activitățile educaționale;

Profesorul:

  • Competențe de comunicare și organizare a activităților diferențiate;
  • Capacitatea de a oferi feedback și de a utiliza tehnologiile digitale pentru evaluare și învățare;

Fișa de evaluare 4: Activitățile didactice în cadrul inspecției pentru profesorii documentariști

Această fișă se aplică profesorilor care sunt documentariști, iar evaluarea include:

Activitatea didactică:

  • Planificarea lecțiilor și utilizarea materialelor didactice diverse, inclusiv resurse digitale;
  • Integrarea resurselor CDI (Centrul de Documentare și Informare) în activitățile didactice;
  • Crearea unui mediu de învățare aplicativ și accesibil;

Elevii:

  • Implicarea activă a elevilor în procesul de învățare și dezvoltarea competențelor de căutare și prelucrare a informației;
  • Autonomie în învățare și capacitatea de a lucra independent;

Profesorul:

  • Cunoașterea disciplinei și utilizarea adecvată a resurselor CDI;
  • Abilități de comunicare și organizare a lecțiilor interactive;
  • Crearea unui climat afectiv-emoțional favorabil învățării;

Calendarul examenului de Definitivat 2025

  • Până la 10 octombrie 2024: Înscrierea candidaților la unitățile de învățământ
  • 1-11 octombrie 2024: Emiterea deciziilor de constituire a comisiilor de examen județene și a Comisiei de examen a Municipiului București
  • 14-25 octombrie 2024: Transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratele școlare, verificarea și avizarea acestora, conform graficului comunicat de fiecare inspectorat școlar
  • Până la 30 mai 2025: Realizarea inspecțiilor de specialitate (prima inspecție de specialitate până la 7 februarie, iar a doua inspecție de specialitate până la 30 mai)
  • 2-13 iunie 2025: Completarea dosarelor și validarea datelor de înscriere în aplicația informatică specifică
  • 8 iulie 2025: Susținerea probei scrise
  • 15 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale
  • 15-16 iulie 2025: Înregistrarea contestațiilor
  • 16-20 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
  • 21 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
  • 21-23 iulie 2025: Transmiterea tabelelor nominale cu rezultatele candidaților promovați la Ministerul Educației
  • 24 iulie – 14 august 2025: Validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educației

Despre examenul de definitivat

Examenul de definitivat reprezintă un concurs pentru intrarea și avansarea în cariera didactică, care poate fi susținut de cadrele didactice cu cel puțin un an vechime în învățământ. Este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice și pentru recunoașterea competențelor necesare exercitării profesiei didactice.

Concursul cuprinde două etape. Prima etapă, care este și eliminatorie, este reprezentată de evaluarea activității profesionale la nivelul unității de învățământ, a portofoliului profesional și susținerea a cel puțin două inspecții la clasă. Etapa a II-a cuprinde examenul scris, bazat pe o tematică și bibliografie aprobată de Ministerul Educației.

Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat obțin titlul de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar. Cei angajați pe perioadă determinată pot beneficia de continuitate pe postul ocupat, conform legii, prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ. Cei care nu promovează examenul pot fi angajați pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

Fișele de evaluare publicate de Inspectoratul Școlar Județean Iași pot fi descărcate de aici.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii