anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 01.07.2022

FOTO: Aberaţia de la Iaşi: drum de tiruri, proiect doar pentru maşini mici

GALERIE
sosea_Iasi-Vaslui_1
  • sosea_Iasi-Vaslui_1
- +

Procesul dintre Consiliul Judeţean Iaşi şi firma care a reabilitat axa rutieră Iaşi - Vaslui prin Scânteia şi Rebricea scoate la iveală un amănunt uluitor. Concret, proiectul unuia dintre cele mai folosite drumuri interjudeţene ce pleacă din Iaşi prevede că acesta se adresează doar traficului uşor, nu şi camioanelor grele. Mai mult, chiar şi Centura Sud a Iaşului are din proiect întreaga descărcare de trafic, mai ales cel greu, tot pe acest drum, în Lunca Cetăţuii, Pe această axă de drum circulă acum majoritatea tirurilor grele ce pleacă din Iaşi spre Sud, ba chiar şi bună parte din traficul uşor ce anterior mergea pe DN 24, prin Schitu Duca. Motivul: prin Scânteia e mai liber şi, fiind rută secundară, e şi lipsit de radare ori alte controale. Urmarea: drumul a ajuns acum plin de gropi şi cratere, la numai câţiva ani de la inaugurare. Mai grav: vom mai sta multă vreme cu acest drum aşa, pentru că încă nu se ştie cine ar trebui să-l repare. Cum s-a ajuns la această situaţie absurdă, pe larg, în rândurile de mai jos.

 

Gropile din drumul Iaşi - Scânteia - Vaslui încaieră Consiliul Judeţean Iaşi şi firma vasluiană care a câştigat contractul de modernizare a şoselei. Reprezentanţii Transmir SRL Murgeni spun că firma şi-a îndeplinit obligaţia de întreţinere timp de cinci ani a drumului, şi îşi cere înapoi garanţia de bună-execuţie.

De cealaltă parte, CJ susţine că reparaţiile au fost prost făcute şi executate cu întârziere. Adevărul s-ar putea afla la mijloc: pe şosea circulă autovehicule mult mai grele decât tonajul pentru care a fost proiectată.

Trei şefi de CJ implicaţi: Flaişer, Simirad, Adomniţei

Proiectul de modernizare a DJ 248 Iaşi - Vaslui a fost întocmit în 2008, când Consiliul Judeţean era condus de Lucian Flaişer. La acea dată, se prevedea ranforsarea structurii existente cu două straturi din beton asfaltic şi unul de piatră spartă peste cel din balast existent, amenajarea rigolelor de scurgere a apelor, curăţarea şi decolmatarea podeţelor. Lucrările au fost scoase la licitaţie de următorul preşedinte al CJ, Constantin Simirad, în 2011, iar contractul a fost adjudecat de firma vasluiană Transmir SRL Murgeni, contra sumei de 38,9 milioane lei. Lucrările s-au finalizat spre sfârşitul lui 2013, iar panglica inaugurală a fost tăiată de preşedintele de atunci al CJ, Cristian Adomniţei.

Conform contractului iniţial, Transmir SRL se angaja să asigure o garanţie a lucrărilor de 5 ani de la data recepţiei. Reprezentanţii Transmir susţin că pe parcursul acestor 5 ani firma a remediat toate deficienţele semnalate, chiar dacă majoritatea lor nu i-ar fi fost imputabile. Recepţia finală a lucrărilor ar fi trebuit să aibă loc în decembrie 2018, dar CJ a decalat data până în martie, invocând condiţiile meteorologice. În martie 2019, s-a acordat un termen de remediere a problemelor apărute peste iarnă, dar la începutul lunii mai Transmir SRL era informată de CJ că recepţia finală a fost respinsă pentru că nu ar fi fost remediate deficienţele semnalate. Ca urmare, Transmir SRL s-a adresat instanţei, cerând obligarea CJ la eliberarea garanţiei de bună-execuţie a lucrărilor.

Conform acţiunii înaintate de Transmir, „faianţarea” asfaltului, fisurile longitudinale, gropile şi denivelările au apărut din cauza traficului greu şi a lipsei unor straturi de rezistenţă corespunzătoare. Or, spun cei de la Transmir, firma executase proiectul ce-i fusese încredinţat, care nu prevedea structură de rezistenţă pentru trafic greu, şi nu putea fi ţinută responsabilă de deficienţele acestuia. În replică, reprezentanţii CJ au afirmat că firma nu a luat măsuri pentru remedierea deficienţelor, ori le-a luat cu întârziere, ceea ce a condus la amplificarea problemelor.

„A existat o amplă corespondenţă cu reclamanta, prin care i s-a solicitat a remedia deficienţele apărute, dar aceasta nu s-a conformat, motiv pentru care, în prezent, drumul se prezintă în stare proastă. Reclamanta nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale, nu a convocat nici un reprezentant al său în perioada de garanţie, nu a furnizat nici un document pentru calitatea materialelor folosite, astfel încât majoritatea lucrărilor efectuate au cedat. Nu au fost efectuate operaţiuni de amorsare a suprafeţelor frezate, au fost executate lucrări iarna, când carosabilul era acoperit cu zăpadă, materialul rezultat în urma frezării suprafeţelor a fost aruncat în şanţurile adiacente drumului, blocând scurgerea apelor”, au arătat oficialii CJ.

Tribunalul dă dreptate firmei

Dosarul a fost analizat de magistraţii Tribunalului ieşean. Aceştia au constatat că nu se poate vorbi de o rea-credinţă a constructorului, acesta informând periodic CJ asupra lucrărilor efectuate pentru eliminarea făgaşelor şi gropilor apărute în carosabil.

Potrivit mai multor adrese din 2014, Transmir SRL anunţa „faptul că fisurile longitudinale nu au apărut ca urmare a lucrărilor sale necorespunzătoare, ci din cauza traficului cu autovehicule de tonaj mare”. În paralel, Transmir SRL se adresase şi Direcţiei Judeţene de Administrare a Drumurilor şi Podurilor, din subordinea CJ, şi Inspectoratului Poliţiei Judeţene pentru luarea măsurilor necesare interzicerii traficului greu. Asta deoarece proiectul nu prevedea ca drumul să fie destinat traficului de camioane grele. Pentru clarificarea situaţiei, judecătorii au dispus la începutul anului trecut efectuarea unei expertize de specialitate. Rezultatele acesteia au venit în sprijinul afirmaţiilor Transmir SRL.

„Expertul a menţionat că, potrivit documentelor puse la dispoziţie de părţi, pe drum circulă frecvent autovehicule cu masa maximă totală mai mare decât cea admisă, ceea ce a determinat degradări ale carosabilului. În opinia expertului, neconformităţile apărute au drept cauză unele erori de proiectare, în special pe sectorul de drum aflat pe teritoriul judeţului Iaşi, unde nu s-a ţinut cont de recomandările studiului geotehnic şi exploatarea necorespunzătoare a drumului. Expertul a mai constatat că în procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor din 2013 nu se menţionează nici o neconformitate. S-a mai arătat că pârâtul avea obligaţia de a semnaliza pe drumul respectiv interdicţia circulaţiei autovehiculelor cu masa totală mai mare de 30 tone, iar la data efectuării expertizei această semnalizare nu exista”, au reţinut judecătorii.

Aceştia au dispus obligarea CJ la eliberarea garanţiei de bună execuţie, în valoare de 584.000 lei, ca şi la plata de către instituţia publică a sumei de 15.500 lei, reprezentând taxa judiciară de timbru şi onorariu expertului. CJ a contestat sentinţa, Curtea de Apel urmând să ia cazul în discuţie pe 15 septembrie.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Războiul din Ucraina divide Occidentul; taberele (I)

Alexandru LĂZESCU

Războiul din Ucraina divide Occidentul; taberele (I)

În timp ce puterile europene majore doresc o finalizare rapidă a războiului din Ucraina, indiferent de rezultat, pentru America miza acestuia este una globală, cu impact asupra competiţiei geopolitice cu China.

opinii

Mistica secretului

Alexandru CĂLINESCU

Mistica secretului

Ne îndreptăm oare către un regim autoritar, în care renasc vechi frustrări şi obsesii? (...) Din luările de poziţie pe care le-am urmărit în aceste zile, reiese că situaţia actuală a Arhivelor ridică serioase semne de întrebare. Se perpetuează o anomalie: Arhivele sunt în subordinea Ministerului de Interne, ceea ce ne trimite din nou la isteria „secretului de stat”. Ar fi o regretabilă reîntoarcere în timp.

Arte şi meserii

Neculai SEGHEDIN

Arte şi meserii

Acum mai mulţi ani, după ce se înfiinţaseră universităţi şi filiale ale acestora pe la fiecare colţ de stradă, de ziceai că riscăm să ajungem o naţie de superintelectuali, de se speriase însuşi Comitetul Nobel de avalanşa de potenţiale premii ce urmau să poposească pe plaiurile mioritice, s-a ajuns la concluzia că, totuşi, cineva trebuie să mai muncească şi cu mâinile, pentru că, vorba lui Creangă, … dac-ar fi să iasă toţi învăţaţi […], n-ar mai avea cine să ne tragă ciubotele. 

Patologia şi puţinătatea intelectuală

Radu POPESCU

Patologia şi puţinătatea intelectuală

Perseverenţa cu care Dodon, socialiştii moldoveni şi partenerii lor politici de la Kremlin apelează doar la dezinformări pentru a-şi argumenta părerile reflectă un fenomen aflat la graniţa dintre patologie şi puţinătate intelectuală, rezultatele ultimelor alegeri prezidenţiale şi parlamentare din Republica Moldova arătând că oamenii - obişnuindu-se nu doar cu acelaşi tip de păcăleală, dar şi cu aceiaşi propagatori ai mesajelor false - nu mai pot fi duşi de nas ca pe vremuri. 

pulspulspuls

Speranţe de la Iaşi via Suceava pentru un posibil aranjament în Guvern

Speranţe de la Iaşi via Suceava pentru un posibil aranjament în Guvern

Demisia şi ancheta procurorilor DNA privindu-l pe ministrul pesedist al agriculturii, junele oltean de partid şi de stat Chesnoiu, om al sistemului, cică ar fi creat unele speranţe în anumite zone ale politichiei din mai multe judeţe, printre care şi la Iaşi, auzim. 

Caricatura zilei

Orban contemplând cariera meteorică a lui Cîțu

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.