FOTO Brandul Iaşului: pro şi contra. Dezbatere despre tema momentului

miercuri, 06 aprilie 2022, 23:13
7 MIN

La o zi de la lansarea brandului de oraş, reţelele de socializare, din Iaşi, dar chiar şi multe voci din Bucureşti, au dat în clocot pe acest subiect. Logo-ul, sloganul, filmul de prezentare a oraşului, site-ul Destination Iaşi, şi mai ales mesajele imprimate pe suport autocolant, au stârnit un iureş de comentarii pe Facebook. Până şi specialiştii în astfel de acţiuni par a fi împărţiţi, fiind în mod cert o chestiune de preferinţă în a-ţi plăcea sau nu ce a ieşit din proiectul finanţat cu 17.000 de euro de Primărie. Într-un noian atât de mare şi de divers de reacţii, fără doar şi poate oarecum precumpănind cele negative, „Ziarul de Iaşi” a realizat o selecţie a celor cât de cât relevante. dacă vă place sau nu logo-ul şi noul brand al oraşului, asta veţi decide fiecare în parte!

 

Logo-ul

“Nu există brand fără ambasadori de brand”, scrie pe o reţea de socializare George Onofrei, redactor şef al „Suplimentului de Cultură”, şi adaugă o fotografie, transformată în meme, de la conferinţa de presă prin care s-a anunţat lansarea brandului de oraş: Chirica cu logo-ul făcut din blocuri (fără autorizaţie) şi Alexe acoperind logo-ul cu tablă. În schimb, Igor Rotaru, fondator Brav Coaching, laudă noul brand: „Bravo pentru curaj! Acest brand are potenţialul de crea o viziune comună pentru ieşeni”. Marius Alexa, fondator Arhipelago, preşedinte al Iconic Cluster şi profesor asociat la Universitatea „Al.I. Cuza”, trage cumva linie: logo-ul lansat luni reprezintă un început bun: “Eu am vrut să creez un brand de Iaşi în urmă cu mai mulţi ani, apoi a vrut Marius Ursachi (fondatorul Grapefruit si, în prezent CEO şi cofounder al companiei MetaBeta), dar Primăria nu a vrut atunci. Eu mă bucur că avem un start. Am recomandat firmelor cu care lucrez să înceapă să folosească noul logo. Nu îmi place în special litera A, dar grafic se poate lucra bine cu acest logo”.

Interesant este că Marius Alexa nu e singurul căruia litera A din noul logo nu i-a căzut cu tronc. Un meme care circulă pe reţele de socializare arată că, într-adevăr, logoul lasă loc pentru creativitatea utilizatorilor. „Poate au nevoie şi cei din Paşcani de logo”, scrie Marius Isac, alăturând o poză cu PAŞCANI scris în acelaşi fel ca IAŞI în logo. Ba chiar propune în plus şi unul pentru comuna Grajduri.

Acelaşi comentator crede că “dacă se postau undeva propunerile, poate ar fi fost totul mai transparent şi mai ok…”

Alex Munteanu, reprezentantul firmei care a creat logo-ul, atrage însă atenţia că “Un proiect de branding nu se face prin crowdsourcing opinions(…) E imposibil să ne placă tuturor. Dacă se întâmplă asta, în general soluţia e banală şi nu-şi face treaba”. „Cam… «durduliu» fontul ales. Dar sloganul e fain”, spune împăciuitor un alt internaut cunoscător, Alex Roşu.

Sloganul

Sloganul, “Iaşi modelează timpul”, e unul dintre cele mai puţin comentate elemente din mapa de branding. Publicistul ieşean Adina Scutelnicu îşi exprimă însă semnele de întrebare legate de logo şi slogan: “Cred că n-am înţeles bine. «Iaşi»” e logo-ul, iar «modelează timpul» ar fi sloganul? Adică au ales un font, şi asta înseamnă logo? Sloganul ăla fără niciun sens n-are nicio tangenţă cu ideea concentrată pe care ar trebui s-o reprezinte. Se mai poate schimba ceva?“. “Din păcate, am vazut deja o încercare amuzantă, postată de unul dintre organizatori în engleză… “shape time” … corect este shape the time!”, observă Paula Levene, care este imediat corectată/completată de Tudor Munteanu: „Greşit. “Time” este general (“time stands still”). Probabil vă gândiţi la cât este ora (“what is the time?”) sau la faptul că nu aveţi timp (“i don’t have the time to google search this before posting”)”.

La cererea Destination Iaşi, Harcea Pacea, artist stradal activist, cum se autodenumeşte, a realizat pe peretele unei clădiri din centrul oraşului o pictură murală care reprezintă viziunea sa despre logo-ul şi sloganul nou adoptate pentru oraş: două mâini care împletesc cu andrele logo-ul. “Îmi place că s-a renunţat la simbolistica clasică, mă temeam că vor apărea turnuleţele Palatului Cuturii în logo, sau vreun cap de-al lui Eminescu. Sunt fascinat de lettering, aşa că folosirea literelor este pe gustul meu. Poate că aş fi ales alt font, dar e bine să îl folosim”, a declarat, pentru “Ziarul de Iaşi”, artistul Harcea Pacea.

Filmul de prezentare – AICI

Despre filmul de prezentare a identităţii de brand, publicat de Destination Iaşi, se comentează destul de puţin. „Cine a făcut animaţia, clar ştie joaca, dar logo-ul e făcut la plictiseală”, crede un internaut. “Mult prea mult negru, îl îngropaţi sau îl promovaţi!?”, întreabă un altul, în timp ce altcineva observă: „Cam neagră situaţia şi un font supraponderal… Cred că s-a muncit mult la stilizarea fontului Plenti regular”. Iolanda Vasiliu explică: “Nu îmi place în mod special, e doar un exerciţiu. Mult negru nejustificat în prima parte, muzica e prea lentă, succesiunea imaginilor de asemenea, fontul extrem de puţin ofertant dacă se foloseşte la print”.

Directoarea artistică a Teatrului „Luceafărul”, Oltiţa Cîntec, un susţinător fervent al culturii, îşi exprimă nedumerirea: ”Am aflat din video-ul care însoţeşte brandul că Iaşiul e «oraş-festival de modă, ceramică şi literatură». Din câte ştiu, e, de un deceniu şi jumătate, şi oras-festival de teatru. Poate mă înşel!?”. Directorul executiv al Destination Iaşi, Dora Morhan, îi răspunde: “Doamna Oltiţa Cîntec, acesta este un clip menit să prezinte identitatea vizuală şi versatilitatea ei, nu de promovare a oraşului. Iubim teatrul, opera, arta contemporană, dar scopul acestui clip este unul diferit”.

Autocolante cu mesaje

O fotografie realizată de patronul „Jassyro”, Silviu Valentin, a stârnit un val de critici, deşi, în postarea iniţială, autorul lăuda mesajele despre Iaşi tipărite pe hârtie autocolantă şi chiar cerea ajutorul prietenilor săi ca să-şi aleagă preferatul. Câţiva prieteni i-au răspuns lui Silviu Valentin, tot într-o notă pozitivă. Dana Burlacu Visternicu: „Cel albastru, cu pisica şi bojdeuca”; Alexandra Bosinceanu: „Sunt foarte faine toate, vreau şi eu, de unde le-aţi luat? Cel mai mult îmi plac pe albastru şi portocaliu”.

Mesajele din fotografii au fost intens comentate mai ales pe pagina de Facebook a Oltiţei Cîntec, care a adăugat şi un comentariu personal (din care redăm un fragment): „E inacceptabil să asociezi asemenea texte cu orice metropolă cu pretenţii: enunţuri, unele rimate, de nivel ce nu depăşeste infantilul (să nu-mi spuneţi că-s ludice, că asta e altceva!), cu hibe de limba română, cu asocieri bizare şi caraghioase(…) Pe lângă problemele gramaticale (lăsaţi, nu-s licenţe poetice!), mă întreb ce-are Ştefan cel Mare cu Prefectura? (…) conform dex, bojdeuca este o locuinţă ţăranească mică, deci expresia bojdeucă mică e pleonastică). “Oraşul unde s-a facut unire, cu ale sale crame şi berării artizanale” – io aici văd o legătura între 1859/Cuza şi consumul de alcool, dar, cine ştie, poate greşesc; “Oraşul în care Mitropolia se uită la teatru/ iar teatrul ascultă operă,/unde oamenii scriu poezie/dar fac şi manoperă”. Asta cu manopera m-a rupt!”, încheie Oltiţa Cîntec.

Internauţii au adăugat şi propriile creaţii inspirate de mesajele propuse de Destinaţion Iaşi: “Oraşu-n care pe hârtii/aleşii toarnă inepţii…”; „IAŞI oraşul în care Pplus2 înseamnă Pplus5”

Universitarul George Ţurcănaşu (facultatea de Geografi), trage concluziile: «“Conţinutul” pare a fi construit doar pentru români. Poezelele astea spun aproape nimic pentru cunoscătorii limbii române şi, cu siguranţă, absolut nimic pentru necunoscătorii ei. Nu văd cum o traducere a ceva atât de “abscons” (parcă e un set de ghicitori neterminate) ar putea stârni emoţia, dar şi ludicul, la un cititor ce nu cunoaşte mare lucru despre Iaşi».

A fost mică sau mare suma de 17.000 de euro, per total? Este de remarcat observaţia Mihaelei Morariu, transmisă profesorului Mihai Bulai, preşedintele Destination Iaşi: «Ştiţi cât a încasat Adrian Mironescu pentru realizarea brandului de oraş al Buzăului? 12.000 lei. Şi ştim sigur că a făcut treabă excelentă, drept dovadă a câştigat o competiţie europeană. Un singur om». Răspunsul lui Mihai Bulai: „Contractul a fost de 10.000 de euro, din care, după taxe, echipa care a lucrat 5 luni a văzut 57% (restul de 43% sunt taxe). Eu am avut un contract cu Primăria pentru 10.000 de euro să scriu Strategia de Turism a Iaşului, timp de 8 luni, 8 cercetători, şi nu mă voi mai băga niciodată în viaţă în contracte pentru atâţia bani că te râde lumea pe facebook gratuit. Mi-e jenă de mine când mă gândesc”. E mult, e puţin, e ceva de discutat? Iată în încheiere ce spune un alt ieşean cunoscător, Lucian Tănasă: „Mihai, personal, ţin să vă felicit pentru ce aţi realizat într-un timp atât de scurt. Bugetul a fost chiar unul redus pentru un asemenea proiect. Criticile, atâta timp cât sunt constructive, sunt de folos. Probabil era mai bine înainte, când nu era nimic…”

Cine este Destination Iași, citiți AICI

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii