POR - 330 milioane lei de la Uniunea Europeană pentru o nouă infrastructură de rulare tramvaie la Iaşi

FOTO: Situaţia marilor şantiere din oraş. Când vor putea ieşenii călători în tramvai atât de lin ca la Paris?

sâmbătă, 31 octombrie 2020, 02:50
4 MIN
 FOTO: Situaţia marilor şantiere din oraş. Când vor putea ieşenii călători în tramvai atât de lin ca la Paris?

Cel mai avansat, aproape de finalizare, este cel din Tudor Vladimirescu. Cel mai întârziat este pe linia de tramvai Iaşi – Dancu. Proiectele de schimbare a căii de rulare tramvaie sunt finanţate cu fonduri europene prin intermediul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020. Valoarea totală se ridică la peste 330 milioane lei, în această sumă fiind inclusă şi achiziţia celor 16 tramvaie noi n alte tramvaie noi fac obiectul unor licitaţii separate.

 

Lucrările la calea de rulare pentru tramvaie din Tudor Vladimirescu se apropie de finalizare. Acesta este cel mai avansat şantier de profil al Primăriei. La polul opus sunt lucrările de pe traseul Iaşi – Dancu, unde lucrările au un stadiu fizic redus. Celelalte şantiere similare deschise, din Zona Industrială şi Cinci Drumuri, sunt în faze intermediare de implementare. În cazul tuturor tronsoanelor amintite, constructorul este asocierea de firme Conest – Mari Vila. Anterior, aceste companii au finalizat lucrările pe tronsonul Piaţa Podu Roş – intersecţia bld. Primăverii, iar recepţia va avea loc săptămâna viitoare.

Stadiul fiecărui proiect în parte

În Tudor Vladimirescu, lucrările în cadrul proiectului au ajuns la un stadiu fizic de 80%, a anunţat ieri primarul Mihai Chirica. Potrivit acestuia, pe acest şantier a fost cea mai mare concentrare de forţe.

„Au mai rămas de făcut lucrări de consolidare pe circa jumătate de pod, urmând ca pe 6 noiembrie să fie suprabetonată cealaltă jumătate. Practic, vom intra în faza finală de montare a liniei care îl traversează, urmând ca celelalte straturi de suprastructură, inclusiv cel de asfalt, să fie finalizate până în data de 20 noiembrie. Pe partea dreaptă, sens de mers dinspre Bucşinescu spre Tudor Vladimirescu, s-a finalizat supralărgirea drumului la trei benzi şi s-a trecut la aşternerea covoarelor de asfalt. Linia este finalizată, la fel şi montarea stâlpilor de iluminat şi trecerea cablurilor în subteran”, a declarat primarul Chirica.

Un alt şantier avansat este cel din Zona Industrială, respectiv modernizarea căii de rulare din zona bld. Virgil Săhleanu şi bld. Metalurgiei şi până la rond Ţuţora. În acest caz, 98% dintre lucrările la infrastructura căii de rulare au fost realizate şi se lucrează în prezent suprastructura (finalizată doar în proporţie de 55%) şi staţia intermodală (56% – grad de realizare). „În ceea ce priveşte lucrările din zona bulevardului Virgil Săhleanu, acestea sunt realizate în proporţie de 63%. Spre capătul bulevardului, către localitatea Tomeşti, s-a realizat un punct intermodal, întreg transportului public fiind preluat de acolo către interiorul oraşului”, a completat primarul. Pe calea de rulare care conectează centrul Iaşului cu zona Tătăraşi, lucrările au ajuns la un stadiu fizic de 48%, fiind vorba despre tronsonul Cinci Drumuri – str. Pădurii – str. Nicoriţă. În prezent, se lucrează în special la infrastructura căii de rulare (70% – grad de realizare) şi la suprastructură (36% finalizată).

„Până la sosirea sezonului rece vor fi finalizate lucrările pe tronsonul Elena Doamna – Tudor Vladimirescu, inclusiv traversarea acestuia, înlocuirea stâlpilor de iluminat şi alte lucrări de infrastructură pentru zona pietonală. Autovehiculele vor circula doar pe lăţimea căii de rulare a tramvaielor, accesul fiind permis numai riveranilor, restul spaţiului fiind dedicat în întregime pietonilor”, a detaliat Mihai Chirica.

Nu în ultimul rând, un alt şantier al Primăriei, cel de pe traseul Iaşi – Dancu, are un grad de realizare de 15%, dar, în acest caz, lucrările au început acum câteva luni.

Până acum a fost finalizat infrastructura căii de rulare pe 1,4 km şi urmează să înceapă lucrările la suprastructură. În acelaşi timp, au fost executate lucrări de excavare pe întreaga lungime, iar constructorii pregătesc conservarea lucrărilor pe timpul sezonului rece, conform primarului. În toate lucrările menţionate mai sus este implicată aceeaşi asociere de firme (Conest – Mari Vila Com), asociere ce a câştigat licitaţiile organizate de municipalitatea ieşeană. Proiectele sunt finanţate cu fonduri europene prin intermediul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020.

Valoarea totală se ridică la peste 330 milioane lei, în această sumă fiind inclusă şi achiziţia celor 16 tramvaie noi care fac obiectul unui contract distinct încheiat cu producătorul turc Bozankaya. În acelaşi timp, amintim că Iaşul va beneficia de alte 16 tramvaie noi care vor fi livrate de producătorul polonez PESA. În acest sens, primarul a spus ieri ca au fost livraţi banii aferenţi avansului. Primele tramvaie noi ar urma să circule la Iaşi la finalul anului 2021, termen până la care vor fi finalizate şi lucrările actuale la tronsoanele de cale de rulare. În încercarea de a limita efectele lipsei tramvaielor pe tronsoanele în lucru, CTP a achitat circa 400.000 euro pe 21 de autobuze rulate, iar primele 12 dintre acestea vor ajunge săptămâna viitoare la Iaşi. Autobuzele au fost cumpărate prin intermediul unei firme de la Bucureşti, iar vehiculele vor fi aduse din Germania (9 autobuze de 18 metri lungime) şi Olanda (12 autobuze de 12 metri lungime). 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii