Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
La Camera de Comerţ a fost organizată ieri o incitanta dezbatere despre importanţa unei autostrăzi care să lege Moldova de Ardeal. La eveniment a participat şi influentul europarlamentar Sorin Moisă, de loc din zona Moldovei.
Considerat ca fiind unul dintre europarlamentarii români cu cea mai mare vizibilitate şi influenţă la Bruxelles, Sorin Mois., nascut la Piatra Neamt, ă a vorbit ieri la Iaşi despre politicile de dezvoltare regională în Uniunea Europeană şi posibilele aplicaţii ale principiilor acestora în regiunea Moldovei. Dezbaterea a fost organizată de grupul civic “Moldova vrea autostradă”, “Ziarul de IaşI” şi Camera de Comerţ a judeţului Iaşi, şi a avut loc la Camera de Comerţ, începând cu ora 15. Un alt invitat important la dezbatere a fost Aura Răducu, fostul ministru al fondurilor europene în guvernul Cioloş. Menţionăm că edilii locali nu s-au prezentat la acest eveniment, care-i priveşte în mod direct. Dezbaterea a început cu un studiu de caz prezentat de Adrian Covăsnianu, care a surprins diferenţa dintre dezideratul politic şi realitatea teritorială, în ceea ce priveşte construirea autostrăzii Tg. Mureş - Iaşi.
Conform datelor prezentate de acesta, autostrada se află în comă de 10 ani de zile, primele studii de fezabilitate realizându-se în anul 2007, când s-au cheltuit pentru studiu 0,8 milioane de euro. După 10 ani ,acest studiu se reface, la fel şi proiectele tehnice, după ce în anul 2012 proiectul a fost introdus în TEN. Refacerea studiului şi a proiectelor tehnice pe cele trei tronsoane au costat peste 26 milioane euro. “Parlamentul nu a reuşit să depăşească stadiul embrionar al proiectului, în 10 ani nu s-a întâmplat nimic. Avem un trafic mediu spre intens pe drumurile nationale vizate de autostradă, însă nu existenţa traficului impune construcţia unei autostrăzi ci necesitatea de a lega punctual A de punctual B. De asemenea, societatea civilă, operatorii economici şi instituţiile nu fac un efort comun în această direcție”, concluzionează Adrian Covăsnianu. Acesta a mai dat şi două exemple unde lucrurile au mers fără prea multă birocraţie: cei 8,7 kilometri de autostradă Gilău-Nădăşelu şi cei 56 de kilometric Câmpia Turzii – Tg. Mureş. În primul caz, în 2012 s-a făcut licitaţia iar în prezent proiectul este făcut în procent de 86%.
La fel şi cu cel de-al doilea, unde lucrările au început după doar patru ani, iar în prezent se lucrează. “Am experinţa modelării economice pe comerţ internaţional, Am învăţat foarte mult despre slăbiciunile ei şi am aflat că această modelare este o fotografie a trecutului. Centrul de gravitaţie al economiei se mută spre vest, suntem o economie foarte deschisă care trăieşte din comerţ. Moldova este tot mai izolată, şi din cauza Carpaţilor Orientali, şi din cauză că Republica Moldova şi Ucraina nu sunt nişte poveşti de succes. La câţiva kilometri de noi începe alt univers, o altă lume, mai sumbră. Evident că şansele de dezvoltare sunt mai mici pentru Moldova, o autostradă ar scoate-o la Occident”, explică Sorin Moisă. Acesta mai menţionează faptul că este convins de faptul că, geopolitic, o astfel de autostradă ar avea un rol strategic, dar crează şi acel efect psihologic la locuitori, şi anume, că nu sunt rupţi de lume. “Dacă ar fi să avem vreodată această autostradă, trebuie să ne asigurăm că studiul de fezabilitate este foarte bine făcut, trebuie făcute foraje dese pentru a se vedea rezistenţa solului, studiate variantele ocolitoare, drumuri de acces, ca să nu se întâmple ca la Orăştie- Sibiu, unde s-a surpat autostrada. Iar studiul să nu se amâne până la calendele greceşti”, mai adaugă Moisă. Invitaţii au mai vorbit şi despre soluţii de finanţare a acestui proiect dar şi de faptul că în perioada 2020-2025, lucrările la autostradă ar trebui să înceapă. Sorin Moisă este considerat de site-ul Politico.eu pe locul 31 ca influenţă în rândul tuturor parlamentarilor europeni. El este cunoscut şi pentru negocierea eliminării vizelor pentru români de către Canada, care s-au purtat în cadrul negocierilor mai ample ale CETA.
Cuvinte cheie: + dezbatere, Camera de Comert, Sorin Moisa
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |