Fragmente din meteoritul căzut la Iași, analizate de un profesor de la Cuza

fragment
  • fragment

Profesorul Silviu Gurlui a analizat anumit fragmente care par a fi de la meteoritul căzut în Iași pe 9 iulie.

Redăm postarea sa de la Facebook, încărcată de date de specialitate:

"Date legate de meteoritul dezintegrat la Iasi pe 9 iulie. Da, dupa primele analize preliminare, grauntii din fragmentul din Iasi analizat ar corespunde foarte bine matricii unui meteorit! Sunt trei categorii de meteoriti cunoscuti iar acesta de la Iasi este de tip pietros si este din categoria carbonaceous chondrite (C chondrite), reprezintind una dintre cele mai primitive clase de meteoriti. Fragmenul contine materie organica si s-ar fi format odata cu sistemul solar acum 4.6 miliarde de ani in urma. In imagine este reprezentat o particular foarte mica ce contine mult Oxigen, Calciu, Carbon, Sulf, Siliciu (in aceasta ordine). De asemenea mai sunt prezente urmatoarele elemente: Fier, Magneziu, Aluminiu, Titan, Nickel, Mangan, Crom. Proportiile tipice care apropie aceasta proba de un meteorit de tip C sunt: Fe/Si=0.4 (0.39 in literatura de specialitate), Fe/Mg â0.5 (0.39 in literatura de specialitate); Fe/Mn=61 (74.7 in literatura de specialitate); Mg/Si=0.7 (1.04 in literatura de specialitate). Elementele depistate indică existența în materialul prelevat cel mai probabil si a compușilor: Ni-Fe, Cr, Al2O3, Fe2O3, MgO, SiO2, CaO, TiO2, MnO. Având în vedere prezența oxizilor metalelor în materialul studiat, se poate atribui oxigenul unei adsorbții la suprafața acestora. De asemeni, ar putea fi molecule de apă cristalizate în structura acelor oxizi. Carbonul poate fi atribuit atât unor substanțe organice de tipul hidrocarburilor (cele aromatice fiind cele întâlnite în compoziția materialului din meteoriti). Ar putea fi și dintre compușii aromatici heterociclici (piridine, pirimidine) chiar dacă azotul nu a fost detectat, aceasta și din cauza cantității foarte mici de mostre și a prezenței doar a câte unui atom de N la 4 sau 5 atomi de carbon. De asemeni carbonul poate fi sub forma grafitului sau chiar a carbidului de Fe, Ni, etc.

Având în vedere compușii identificati, există indicii credibile că materialul analizat provine dintr-un fragment de meteorit. Aceste categorii de meteoriti prezinta o valoare stiintifica extraordinara pentru ca stau la baza descifrari unor mecanisme ale formarii sistemului solar, fenomene fizico-chimice extrem de complexe si pot elucida dinamica unor alte fenomene ce ar fi putut sta la originea vietii pe Pamint.

Datele sunt foarte preliminare, ar trebui foarte foarte multe analize de facut sa aduc dovezi complementare si sa sustin acest studiu. Aceste corpuri reprezinta o mare provocare pentru cercetatori insa trebuie si mai multa roca de studiu. Dintr-un graunte cit aproape un virf de ac ar trebui sa faci totul sub lupa (titrari, analize fizico-chimice, etc). Lucru care devine practic imposibil. Dar poate mai descoperim potentiale fragmente"!

Se mai câştigă voturi în România cu majorări fictive de pensii?

Cosmin PAȘCA

Se mai câştigă voturi în România cu majorări fictive de pensii?

Din 2012 încoace, neîntrerupt (inclusiv în timpul Guvernului Cioloş) PSD- PRO România, UDMR şi ALDE au controlat jocul legislativ. Se apropie sfârşitul, iar această majorităte toxică a ales să-şi facă ieşirea din scenă cu un foc de artificii de povestit nepoţilor. Lăsat nesupravegheat, „focul” va părjoli o ţară, dar asta a fost ultima lor grijă.

Folcloristică

Folcloristică

„Tremurând, un băietan s-a ridicat şi a spus, în încuviinţarea îngrozită a întregului amfiteatru, că nu făcuseră altceva decât să scrie ce învăţaseră din notiţele Pravoslavinei, ea fiind singura care le avea integral... În aritmie cardiacă, privind-o feroce pe Ţăcănel, am reuşit să îngaim o singură întrebare - Şi cu calul, cu calul cum e? Cu ochi de căprioară rănită, studenta a sărit în picioare şi a nechezat solemn - Mihahaha!”

Despre Iaşi (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre Iaşi (II)

În ciuda faptului că Iaşul a recuperat mult din deficitul de modernitate în raport cu oraşele Timişoara şi Cluj, au existat în aceste evoluţii şi numeroase sincope.

Incremenirea în ignoranţă

Bogdan ILIESCU

Incremenirea în ignoranţă

sau Eşecul revoluţiei ştiinţifice

Peni Hill l-a adus iar la notar pe unchiul Vasile. De data asta nu cu case, ci cu mălai

PULS

Noi veşti de pe vechiul front electoral, stimaţi telespectatori, acum la spartul târgului, cu trei zile înainte de alegeri. O păsărică ce îşi are cuibuleţul chiar sub streaşina unui vestit notar din târg ne-a ciripit zilele trecute că, într-o zi de dimineaţă, aşa mai pe răcoare, cine credeţi că a călcat pragul stabilimentului?

Teleportare