Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Frumoasă ca mama, deşteaptă ca tata? Adevărul ştiinţific din spatele acestui mit

copil, parinti
  • copil, parinti

De multe ori, părinţii (mai ales bărbaţii...) au obiceiul să spună că fetiţa sau băieţelul lor a moştenit frumuseţea de la mama şi inteligenţa de la tata. Şi astfel, toată lumea e mulţumită.

Ei bine, noile studii s-ar putea să-i dezamăgească pe taţi, pentru că cercetătorii din Glasgow (Scoţia) au descoperit că de fapt bărbaţii nu au o contribuţie prea mare la inteligenţa copilului, factorul decisiv fiind în realitate mama, potrivit RFI.

Savanţii au ajuns la concluzia că e mult mai probabil ca femeile să le transmită copiilor genele responsabile cu inteligenţa, întrucât acestea sunt "transportate" de cromozomul X, iar femeile au doi asemenea cromozomi, în timp ce bărbaţii doar unul, scrie descopera.ro.

În plus, cercetătorii au descoperit acum că genele responsabile cu funcţiile cognitive avansate care sunt moştenite de la tată ar putea fi dezactivate automat.

Experimentele pe şoareci de laborator modificaţi genetic arată că cei care au primit o doză suplimentară de gene de la mamă au dezvoltat un cap mai mare şi un creier pe măsură, având în schimb corpuri de mici dimensiuni. Şoriceii cu mai multe gene de la tată au prezentat un cap mai mic, dar un corp mai mare.

Şi pentru ca situaţia să devină şi mai ciudată pentru bărbaţi, oamenii de ştiinţă au descoperit că celulele cu gene pe linie paternă, aflate în părţi specifice ale creierului şoarecilor, sunt responsabile pentru sex, alimentaţie şi agresiune.

În schimb, cercetătorii nu au găsit nici o celulă de la tată în cortexul cerebral, adică exact acolo unde au loc cele mai avansate funcţii cognitive, cum ar fi raţiunea, limbajul şi planificarea.

Cercetătorii din Glasgow au mers mai departe şi au încercat să afle dacă experimentele pe şoricei se confirmă în cazul oamenilor, aşa că au făcut un sondaj în rândul a 12 mii de tineri cu vârste între 14 şi 22 de ani, anual, începând cu anul 1994. După ce au ţinut cont de alţi factori, precum educaţia, rasa şi statutul socio-economic, autorii studiului au ajuns la concluzia că tot IQ-ul mamei este cel care influenţează inteligenţa copiilor.

Totuşi, alte studii arată că doar aproximativ jumătate din inteligenţa noastră e moştenită genetic, restul depinzând de mediu. Chiar şi în acest caz, mama joacă un rol crucial, întrucât o relaţie strânsă între ea şi copil ajută la dezvoltarea anumitor părţi ale creierului acestuia din urmă cu până la 10% în plus faţă de copiii ale căror mame sunt mai distante din punct de vedere emoţional, potrivit unei echipe de cercetători de la Universitatea din Washington.

O legătură strânsă între mamă şi copil îi dă acestuia un sentiment de siguranţă, care-i permite să exploreze mediul înconjurător şi să rezolve diverse probleme, dezvoltându-şi astfel creierul.

Asta nu înseamnă însă că rolul taţilor în creşterea copilului este egal cu zero. Alte studii arată că genele moştenite pe linie paternă pot duce la dezvoltarea intuiţiei sau a emoţiilor.

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

Distrugerea statuilor

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni?

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?