anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 27.05.2022

FSLI: Acest mod de gândire al Premierului este similar cu cel al unui buticar

GALERIE
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ
  • Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ
- +

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ este neplăcut surprinsă de declaraţia recentă a Prim-Ministrului Florin Cîţu potrivit căruia nu doreşte ca Guvernul să mai facă investiţii în educaţie, cercetare şi sănătate fără rezultate, fără să precizeze clar la ce fel de investiţii se referă. Acest mod de gândire al Premierului este similar cu cel al unui buticar care, după ce ani la rând a “finanţat” echipa de fotbal “Avântul Prăbuşirea”, cumpărându-le jucătorilor câte un set de echipamente pe an şi a constatat că echipa nu a ajuns în Liga Campionilor, a luat decizia de a nu o mai finanţa. Cine vrea să aibă o echipă care să şi câştige Liga Campionilor face mai întâi un stadion, caută cel mai bun antrenor, caută jucători foarte talentaţi pe care-i plăteşte regeşte şi după câţiva ani de muncă, apar şi trofeele. Revenind la declaraţia Premierului, domnia sa trebuie să înţeleagă că aceste domenii nu pot face performanţă dacă nu sunt acordaţi banii necesari pentru asigurarea condiţiilor optime.

Domnule Prim-Ministru, Florin Cîţu, cum am putea face performanţă în educaţie, dacă şi în acest an, în care Guvernul condus de d-voastră a acordat acestui sistem puţin peste 3 la sută din PIB? Nici măcar nu este respectată legea în vigoare, prin care învăţământul ar trebui să aibă o finanţare de 6% din PIB. Media europeană este de aproximativ 5%, iar în ţări precum Franţa, UK, Norvegia sau Germania se văd rezultatele acestor investiţii.

În România anului 2021, când în alte ţări materia şcolară se studiază la clasă cu ajutorul proiecţiilor holografice 3D, folosind dispozitive tehnice de ultimă generaţie, noi avem peste 1.000 de unităţi de învăţământ care au toalete în curte, fără apă curentă şi canalizare, în care nu poate fi respectat nici măcar minimul de igienă sanitară. De ce sunt pedepsiţi copiii acestei ţări sa nu aibă şi ei şansa pe care o au copiii din ţările dezvoltate? Tot în anul 2021, avem cadre didactice care vin de acasă cu hârtie, creioane, cărţi şi alte materiale didactice pentru a-şi putea susţine lecţiile, în şcoli în care nu se alocă bani pentru aceste nevoi. În anul 2021 avem şi unităţi de învăţământ unde nu se asigură paza şi protecţia elevilor şi a cadrelor didactice, transformându-le pe acestea în spaţii în care oricine poate intra, dovadă fiind cazurile de agresiune care au avut loc.

O altă mare problemă a sistemului de învăţământ este lipsa spaţiilor. Deşi se doreşte scăderea numărului de elevi la clasă, aşa cum prevede legea, mulţi dintre ei vor rămâne la propriu pe dinafară, întrucât şcolile nu au spaţii suficiente. Investiţia în infrastructura şcolară nu a reprezentat niciodată o prioritate pentru guvernul actual, aşa cum nu a fost de interes nici pentru cei care au fost la Putere în ultimii treizeci de ani.

Salarizarea cadrelor didactice a reprezentat permanent o hibă a educaţiei din România. De-a lungul anilor, personalul didactic s-a confruntat cu o permanentă umilire - cea a celor mai mici salarii din întreg aparatul de stat. Sunt şi acum situaţii în care salariul unui şofer cu studii medii sau al unei secretare din primării este mai mare decât cel al unui cadru didactic cu studii superioare! Prin urmare, când ceri performanţă, nu ar trebui să oferi din start condiţii care să stimuleze obţinerea acestor rezultate? Aşa se întâmplă în mediul privat, dar şi în sistemele de învăţământ din alte ţări europene. În acest moment, angajaţii din educaţie au salarii situate în pătrimea de jos a grilei de salarizare. Totodată, trebuie spus şi faptul că Executivul actual nu a reuşit să acorde în 2020 salariile prevăzute pentru anul 2022, aşa cum era stipulat în lege, deşi alte categorii bugetare au primit încă de la introducerea noii grile de salarizare majorările promise. Investiţia în resursa umană din educaţie este cheia dezvoltării acestui sistem.

Proiectul Preşedintelui României, domnul Klaus Iohannis – România Educată – pentru care Guvernul condus de Florin Cîţu şi-a arătat susţinerea, nu poate fi pus în aplicare fără alocări bugetare consistente! Prin urmare, cum putem vorbi despre o reformă reală, dacă nu sunt acordaţi bani pentru investiţii şi salarii motivante?   

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ îi solicită Premierului Florin Cîţu să vină în faţa opiniei publice cu o clarificare, prin care să ne spună exact ce investiţii vrea să facă în educaţie, dacă va creşte sau nu salariile cadrelor didactice, cum va moderniza şcolile, cum vor fi îmbunătăţite programele şcolare, în concluzie cum va fi modernizat învăţământul românesc? De asemenea, solicităm Prim-Ministrului României, să expliciteze public, pe înţelesul tuturor, ce înseamnă în viziunea domniei sale, “performanţă în domeniul educaţiei”.

 “Dacă vrei un popor sănătos, investeşti în sistemul medical, în prevenţie şi în educaţie pentru sănătate. Astfel scuteşti şi banii de la bugetul de stat cheltuiţi pe îngrijirea unor îmbolnăviri care puteau fi evitate, dar şi banii contribuabililor cărora le creşte şi speranţa de viaţă. Dacă vrei un popor care să se dezvolte şi o societate modernă, investeşti în educaţie şi în cercetare. Nu există prosperitate şi evoluţie fără investiţii făcute în aceste domenii de interes! Sunt reguli de aur, care funcţionează în ţările dezvoltate, care au înţeles cu cel puţin o sută de ani în urmă că atunci când vrei să ajuţi o societate, îi oferi servicii sanitare de calitate, un sistem de educaţie bine pus la punct şi cercetare în centre avansate. În cazul în care nu vrei toate aceste lucruri, nu investeşti în aceste domenii, ceea ce reprezintă politica tuturor guvernelor postdecembriste, care au tăiat de fiecare dată de pe lista alocărilor bugetare, domenii precum învăţământul, sănătatea şi cercetarea”, a declarat Simion Hancescu, preşedinte FSLI.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un concurs de arhitectură care poate da Iaşului o nouă clădire emblematică

Toni HRIŢAC

Un concurs de arhitectură care poate da Iaşului o nouă clădire emblematică

Anunţul companiei Iulius apropie de sfârşit o dezbatere publică care în urmă cu trei ani a mobilizat societatea civilă ieşeană. Au fost douăsprezece ore de discuţii aprinse, marcate de suspiciune şi neîncredere. Este însă atributul unui oraş de valoare să scoată o asemenea soluţie după discuţii încinse.

opinii

Franţa: un guvern de tranziţie, dar cu probleme

Alexandru CĂLINESCU

Franţa: un guvern de tranziţie, dar cu probleme

După ce reluaseră sloganul clasic, „să punem stavilă extremei drepte”, au descoperit că extrema stângă, sub conducerea lui Jean-Luc Mélenchon, a devenit mai periculoasă decât partidul lui Marine Le Pen. În consecinţă, executivul actual (căruia comentatorii îi prevăd o viaţă scurtă) a fost alcătuit în aşa fel încât să „ciupească” (scuzaţi termenul) din electoratul mélenchonist.

Cine ocupă scaunul gol?

George PLEȘU

Cine ocupă scaunul gol?

Iaşul are nevoie de un organism care să direcţioneze, să ghideze şi să potenţeze eforturile culturale ale comunităţii, de la administraţia locală şi instituţiile culturale de stat, la societatea civilă, sectorul cultural independent şi până la publicul existent şi dezvoltarea de noi audienţe. Fie că se va chema Institutul Cultural Ieşean sau în orice alt fel, înfiinţarea sa este esenţială pentru a reprezenta interesele industriilor culturale şi creative şi a realiza cât mai rapid o strategie culturală care să facă parte dintr-o viitoare strategie de oraş.

IN MEMORIAM: Am pierdut un model - prof. dr. Victor Strat

dr. Eugen TÂRCOVEANU

IN MEMORIAM: Am pierdut un model - prof. dr. Victor Strat

Alături de alte mari personalităţi chirurgicale, profesorul Victor Strat se înscrie în galeria celor care au contribuit la progresul şi modernizarea chirurgiei din ţara noastră. Şcoala pe care a format-o îi este pe deplin recunoscătoare şi îi va păstra o vie amintire.

pulspulspuls

Agamiţii Dandanache de la Iaşi: o lungă şi tristă poveste de succes

Agamiţii Dandanache de la Iaşi: o lungă şi tristă poveste de succes

Tare ne-am mai amuzat alaltăieri, stimaţi telespectatori, când l-am auzit pe fostul şef liberal nea Şică Orban dezvăluind boborului, la o emisiune teve şi oră de maximă audienţă, şi chiar de ziua lui, cum a trebuit el săracul să-i paraşuteze pe listele parlamentare liberale pe actualul premier Ciucă şi pe actualul menistru al Justiţiei Predoiu, totul la intervenţii din afara partidului (de la Cotroceni, adicătelea). 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.