Mineralia
Impact FM regional

Fulgere la comandă, levitație magnetică și vedere pe timp de noapte, la „Noaptea cercetătorilor” de la Palas

010203
  • 01
  • 02
  • 03

Dintotdeauna curiozitatea a stat la baza marilor descoperiri, iar dorința de a afla cum funcționează lumea unește comunitatea cercetătorilor de pe întreg mapamondul. Cea mai mare manifestare de știință pentru publicul larg revine la Palas în ultima zi de septembrie. Vino la „Noaptea cercetătorilor” și descoperă secretele universului!

Știai că? Spațiul este absolut silențios pentru că nu există atmosferă prin care să „călătorească” sunetul sau că animalele folosesc câmpul magnetic al Pământului pentru orientare sau că pasărea Colibri bate din aripi extrem de repede, făcând între 50 și 80 de bătăi pe secundă. Vineri, 30 septembrie 2022, în parcul Palas va avea loc „Noaptea cercetătorilor”, unde curioși de toate vârstele sunt așteptați să pună întrebări și să facă experimente alături de reprezentanți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).

Fizică, chimie, geologie, astronomie sunt câteva dintre ramurile științei despre care puteți să aflați detalii uimitoare, în acest final de săptămână, începând cu ora 17.00, în zona patinoar Palas. În total, vor fi 21 de standuri unde se vor face experimente impresionante. Reprezentanții de la UAIC vor prezenta în parcul Palas mai multe experimente, printre care: trenulețul cu levitație magnetică, vederea pe timp de noapte, fulgere la comandă – generatorul Van der Graaf, observații prin telescop, instalație de foraj geologic și experimente cu azot lichid.

„Noaptea cercetătorilor” are loc în fiecare an, în ultima zi de vineri a lunii septembrie, fiind o tradiție la nivel național.

Ascensiunea Dreptei. Liberali, iliberali, populişti (I)

Alexandru LĂZESCU

Ascensiunea Dreptei. Liberali, iliberali, populişti (I)

Chiar şi în această perioadă de criză economică severă valorile culturale vor ocupa un rol tot mai proeminent în disputele politice şi electorale din spaţiul occidental.

Aisbergul cunoaşterii umane şi mecanismele istoriei

Nichita DANILOV

Aisbergul cunoaşterii umane şi mecanismele istoriei

Da, istoria o scriu învingătorii, dar o scriu şi istoricii. Uneori chiar şi poeţii. Şi când spun aceasta, gândul îmi zboară la Homer. Poate că nici aheii, nici troienii nu a fost atât de viteji pe câmpul de luptă cum apar în scrierile sale. Homer a prezentat faptele prin prisma sa poetică. De aici şi toată grandoarea şi măreţia ce sfidează veacurile.

Despre competitivitatea digitală a României

Ciprian IFTIMOAEI

Despre competitivitatea digitală a României

Ţara noastră rămâne în urmă pentru mai mulţi indicatori din categoria „capitalul uman”, având un nivel foarte scăzut de competenţe digitale de bază în comparaţie cu media UE. În ceea ce priveşte aspectele pozitive menţionate în Raportul DESI faţă de România se remarcă poziţiile înalte privind proporţia de femei specialişti în TIC la angajare (locul 2) şi absolvenţi TIC (locul 4) în UE-27.

Porumbeii şi planeta

Michael ASTNER

Porumbeii şi planeta

Mă duc la cumpărături. Ajuns la intersecţia Lidl - Policlinica Galata, văd o femeie mai în vârstă care tocmai se pregătea să hrănească... porumbeii. Care porumbei, zeci, poate chiar sute (s-a format un stol uriaş în zonă, stol ce acum câţiva ani nu exista), evident că au început să coboare şi să se adune pe terenul viran dintre trotuar şi gardul Policlinicii.

Încă o poză care face cât o mie de cuvinte, de astă dată de la USR Iaşi

Iată o poză care face cât o mie de cuvinte, stimaţi telespecatori şi veţi vedea imediat de ce. Avem aici o desfăşurare de forţe a echipei USR cu ocazia sărbătoririi Zilei Naţionale, prilej după cum ştim de defilare pentru public cu armată, avioane şi tromboane, dar, în acelaşi timp, este şi un prilej pentru partide ca să-şi arate muşchii.

Motorul Iubi

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!