Furtuna de pe traseul montan al A8 s-a stins brusc. Ce s-a întâmplat, de fapt

marți, 03 iunie 2025, 02:35
3 MIN
 Furtuna de pe traseul montan al A8 s-a stins brusc. Ce s-a întâmplat, de fapt

Firmele lui Dorinel Umbrărescu și-au asumat plata garanției de bună execuție la nivelul inițial pentru un lot montan al A8, dar nu s-au mai înscris în cursa pentru segmentul Tg. Frumos-Lețcani.

Patru dintre ofertanții din licitația pentru lotul Tg. Frumos-Lețcani s-au înscris și în procedura primului lot al autostrăzii A8 din județul Iași, Moțca-Tg. Frumos. Este vorba de asocierile conduse de Danlin XXL (cu Groma Hold Ltd, Intertranscom Impex și Evropeiski Patishta), de Biskon Yapi Anonim Sirketi (cu Straco Holding și Ilgaz Construction), de Kalyon Inșaat Sanayi (cu o altă firmă din Turcia, Ozkar Insaat Sanay) și de ICTAS Inșaat Sany ve Ticaret (cu Rotary Construcții Mentenanță).

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Celelalte oferte au venit din partea Strabag (ofertant unic) și a asocierii conduse de Makyol Inșaat Sanayi Turzim ve Ticaret A.S (cu CBI Construcții Turism & Investiții).

De remarcat că asocierea SA&PE Construct SRL (Lider) – Tehnostrade – Spedition UMB – Euro-Asfalt nu a mai depus ofertă și pentru acest lot, dar s-a înscris pentru pachetul proiectare-construire Moțca-Tg. Frumos. Amintim că Spedition UMB construiește deja segmentul Moțca-Tg. Neamț/Leghin și și-a adjudecat și contractul pentru lotul Leghin-Pipirig.

Garanție fără expropriere

Asocierea condusă de băcăuani a surprins săptămâna trecută pe toată lumea cu un conflict iscat aparent din senin. Însă, după ce a pus pe masă propunerea de reziliere amiabilă a unui contract abia încheiat pe sectorul montan (Ditrău-Grințieș) și a plusat cu retragerea din procedura pentru un alt lot, Sărățeni-Joseni, unde fusese desemnată câștigătoare, totul s-a stins brusc. Băcăuanii ceruseră o păsuire pentru garanția de bună execuție, care înseamnă 1,5 la sută din valoarea contractului – aproape 100 de milioane de lei în cazul lotului Ditrău-Grințieș.

Solicitarea lor a fost menținerea unui procent de 0,5 la sută, dar ieri s-au răzgândit brusc și au achitat și diferența de 1 la sută. Asta, deși pe listă mai figura un reproș – poate unul mai serios: beneficiarul CNIR „nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare realizării lucrărilor care se regăsesc în coridorul de expropriere, conform Studiului de fezabilitate și, în consecință, nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe șantier”, după cum au subliniat ei în adresa către Compania Națională de Investiții Rutiere. Rămâne de văzut dacă și această din urmă problemă s-a rezolvat.

Autostradă spre Tg. Frumos, peste patru ani

Tronsonul Tg. Frumos-Lețcani care a intrat ieri în etapa evaluării ofertelor are o lungime de 28,6 kilometri și un cost estimat de 5,5 miliarde lei ce ar urma să fie acoperit din fonduri europene. Odată atribuit contractul, câștigătorul va avea la dispoziție 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru realizarea autostrăzii. Punctaj suplimentar se va acorda la evaluare constructorilor care își asumă realizarea cu prioritate (în 14 luni) a segmentului de 4 km din dreptul localității Podu Iloaiei. Tronsonul include 33 de poduri și pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri, cel mai lung pasaj având 1.130 de metri peste râul Bahlui), două tunele și trei noduri (la Podu Iloaiei, la Lețcani, respectiv cu drumul de legătură cu DN 28D/ Centura Iași Sud).

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii