Gala națională „Directorului anului” – Profesoara din Pașcani ce a digitalizat un liceu de care fugea toată lumea. Cine este Claudia Orășanu
Directorul Anului 2024 este din județul Iași, pentru al doilea an consecutiv. Daniela Claudia Orășanu, directoare a Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, a fost numită Directorul Anului 2024, în cadrul celei de-a opta ediții a Galei Directorilor Anului 2024. Iașul mai are în acest an și un Director al Anului pentru Egalitate de șanse, pe Ana Maria Chelaru, care conduce Liceul Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii.
Decernarea premiilor Galei Directorilor Anului 2024 a avut loc joi, 24 octombrie, de la ora 18:30, la Opera Națională din București. Au fost oferite premii pentru directorii de școală, la categoriile Inovare, Antreprenoriat și Egalitate de Șanse, dar și marele premiu, Directorul Anului 2024.
Daniela Orășanu conduce Colegiul Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani și este Directorul Anului 2024. Ana Maria Chelaru, directoarea Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii, este Directorul Anului pentru Egalitate de șanse, Marinela Culea, de la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” din Brănești (Ilfov) este Directorul Anului pentru Antreprenoriat, iar Robert-Narcis Harabagiu, director al Liceului Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” din Buzău a câștigat la categoria Inovare.
Directorul Anului 2024: „să facem un pic mai mult, cu 0,02 în plus, pentru că oamenii obișnuiți fac lucruri extraordinare atunci când sunt împreună”
Daniela Claudia Orășanu conduce de 10 ani Colegiul Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani, este profesoară de Contabilitate-Finanțe, având aproape 30 de ani de experiență în învățământ. În activitatea sa de manager al școlii din Pașcani, a redus absenteismul cu 53,63%, a digitalizat procesul educațional, aducând în școală imprimante 3D, drone, echipamente AR și VR, și a reușit să crească rata de promovare la Examenul de Bacalaureat, de la 52% la 78,13%.
Contactată de reporterii „Ziarul de Iași”, Daniela Orășanu a spus că această distincție însemană „o recunoaștere a muncii de echipă din Colegiul Unirea”, fiind o colaborare între profesori, elevi, părinți și comunitate.
„Este o ocazie, un prilej, de a face cunoscut modelul managerial și educațional dintr-un liceu tehnologic. Există licee teoretice foarte bune în țară, dar, uneori, ar trebui să ne uităm la copiii noștri și să conștientizăm că există și licee tehnologice foarte bune și, mai ales, că acestea pot oferi o pregătire mult mai potrivită pentru o viitoare carieră a acestora”, a declarat Directorul Anului 2024 pentru „Ziarul de Iași”.
În discursul său din cadrul Galei Directorilor Anului 2024, Daniela Orășanu a punctat faptul că, în urmă cu 10 ani, nimeni nu își dorea postul de conducere al Colegiului Unirea, amintind neregulile pe care le-a găsit la acea vreme și pe care a reușit să le îndrepte. Plafonul băilor din internat, care risca să se prăbușească, sala de mese în care nimeni nu avea curajul să mănânce și prezenta internetului doar în câteva birouri ale școlii ar fi o parte dintre minusurile găsite în urmă cu 10 ani.
„În ultimii ani am fost întrebată de unde îmi iau eu energia, iar răspunsul a fost invariabil de ficare dată, «din copilul din mine», așa cum spune și David Popovici. Liceul la care nimeni nu voia să vină, Colegiul Tehnic «Unirea», a ajuns astăzi să fie drumul direct către o carieră în antreprenoriat, finanțe, inginerie și, mai nou, arhitectură. Fă tot ceea ce poți tu mai bine, pentru ceea ce îți dorești mai mult! Dacă David Popovici a devenit campion olimpic înnotând cu 0,02 secunde mai repede, atunci ar trebui și noi toți să facem un pic mai mult, cu 0,02 în plus, pentru că oamenii obișnuiți fac lucruri extraordinare atunci când sunt împreună, iar eu nu aș fi fost aici fără colegii mei”, a transmis Daniela Orășanu pe scena Operei Naționale din București.
Colegiul Tehnic Unirea din Pașcani, schimbat în mâinile Danielei Orășanu
Daniela Claudia Orășanu a fost desemnată Directorul Anului 2024 pentru remarcabilele sale inițiative de modernizare și digitalizare, ce au transformat instituția de învățământ pe care o conduce într-un centru de excelență recunoscut la nivel național. Aceasta a reușit să atragă fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii școlare și pentru formarea continuă a cadrelor didactice, iar aceste investiții s-au reflectat în performanțele academice și în implicarea elevilor. Gestionând un buget de circa 4 milioane de euro, suplimentar față de alocațiile de la stat, Orășanu a consolidat școala într-un reper educațional modern.
În ceea ce privește infrastructura, sub conducerea sa, au fost construite șapte săli de clasă și un atelier pentru instruire practică într-un fost garaj. Școala dispune acum de săli complet modernizate, dotate cu tehnologie de ultimă generație. Sunt table și monitoare interactive în 20 de clase, cabinete și laboratoare, și videoproiectoare în celelalte 28 de săli. În plus, procesul de digitalizare a fost unul dintre punctele centrale ale strategiei sale, introducând platforma educațională ADSERVIO, alături de o rețea extinsă de echipamente digitale, incluzând aproximativ 150 de laptopuri și circa 260 de computere, all-in-one, dar și imprimante 3D, scannere 3D, drone și echipamente AR și VR, alături de licențe de softuri educaționale.
Un alt pas realizat de Daniela Claudia Orășanu a fost dezvoltarea unui curriculum opțional inovator adaptat la industria 4.0, oferind elevilor acces la tehnologie modernă în cadrul sălilor de clasă. Astfel, elevii pot opta pentru cursuri precum Modelare 3D, Robotică, Analiză date sau Simulare de afaceri în MINECRAFT, dezvoltând abilități care îi pregătesc pentru viitor.
„În ultimii doi ani am dezvoltat un curriculum opțional inovator pentru clasele de tehnologic, adaptat la industria 4.0, cu tehnologia dronelor în sala de clasă sau tehnologie virtuală, imprimare 3D. Profesorii propun, iar elevii aleg opționalul. Acum dezvoltăm un opțional de pilotare a dronelor, care este adresat tuturor elevilor de la toate clasele de tehnologic”, a spus Daniela Claudia Orășanu.
Directorul Anului 2024 conduce un liceu tehnologic din Pașcani
Proiectele educaționale și de formare profesională inițiate de Daniela Orășanu au avut un impact pozitiv asupra rezultatelor școlare. Rata de promovare la Bacalaureat a crescut cu 50%, de la 52% la 78,13% pentru promoția curentă, iar media generală a notelor elevilor a crescut cu 35%, de la 5,88 la 7,93. De asemenea, rata absenteismului a scăzut cu 53,63%, iar rata de inserție socială a absolvenților este acum de peste 95%. Aceste rezultate au fost obținute și printr-o creștere a implicării elevilor în activități extracurriculare, toți luând parte la cel puțin un proiect educativ.
Pe lângă reușitele academice, Daniela Orășanu a extins parteneriatele școlii cu organizații non-guvernamentale internaționale, universități și companii care au sprijinit modernizarea și pregătirea elevilor.
„Suntem cel mai mare furnizor din România pe piața muncii pentru calificarea/specializarea proiectant CAD. Aici avem o serie de rezultate în ultimii ani și ca urmare a acestui curriculum inovator dezvoltat de către colegii mei și, evident, a facilităților oferite de infrastructura școlii. În plus, Colegiul Unirea are o hartă foarte bogată a parteneriatelor atât cu mediul de afaceri, cât și cu celelalte instituții din comunitate”, a transmis directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani.
Școala oferă, de asemenea, un program social de masă caldă pentru toți elevii, susținut din sponsorizări din mediul de afaceri local. „Prânzul la cutie” are 9 preparate la alegere cu preț de 7 și 12 lei/porția.
Tot la liceul din Pașcani, pentru fiecare 1 euro primit de la bugetul de stat pentru cheltuieli materiale, care reprezintă costul standard pe elev, au fost atrași, în perioada 2023-2024, încă 13,63 euro din trei tipuri de fonduri: europene, buget local și extrabugetare.
Ana Maria Chelaru, Directorul Anului 2024 pentru Egalitate de șanse
De trei ani conduce Liceul Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii, iar în acest timp, Ana Maria Chelaru a reușit să transforme școala, alături de echipa sa, într-un loc primitor și sigur pentru elev. A înființat liceul teoretic cu profilurile mate-info și științe sociale și a obținut un grant de peste 750 de mii de lei pentru activități remediale și nonformale, dotarea școlii cu săli inteligente și echipamente moderne. Datorită eforturilor sale dedicate promovării incluziunii și accesului la educație, Ana Maria a fost numită Directorul Anului 2024 pentru Egalitate de șanse.
„Este o recunoaștere a muncii mele, a echipei mele și a faptului că luptăm zi de zi pentru a oferi copiilor din școala noastră o educație accesibilă și relevantă pentru fiecare dintre ei. Este o pantă de lansare și o trambulină pentru a continua pe același drum, fiindcă asta înseamnă că e bine ceea ce facem. Muncim de dragul copiilor și dacă mai vine și o recunoaștere din partea celor care nu sunt în școli, care nu știu ce înseamnă neapărat lucrul la catedră și provocările pe care le avem, înseamnă că este bine și că suntem pe drumul cel bun”, a decarat Ana Maria Chelaru pentru „Ziarul de Iași”.
Sub conducerea sa, școala din Lunca Cetățuii a cunoscut transformări semnificative, iar spațiile educaționale au fost modernizate pentru a deveni mai prietenoase și atractive pentru toți elevii. Directoarea a reamenajat biblioteca școlii și a creat colțuri de lectură, asigurând un mediu primitor, unde fiecare elev are acum șansa de a se dezvolta pe plan personal și academic.
„Analizând ceea ce școlarizăm noi, alături de colegii mei, am reușit să aplicăm niște măsuri pentru a ridica nivelul școlii și să integrăm acești copii. Mai mult decât atât, ne-am gândit și la cei care sunt capabili de înalte performanțe și ne-am îndreptat direcția și către aceștia, încurajându-i să se înscrie la competiții școlare, să muncească mai mult pentru ceea ce își doresc și să își pună în valoare abilitățile”, a declarat Ana Chelaru.
Înființarea liceului teoretic din Lunca Cetățuii
Unul dintre cele mai importante demersuri ale Anei Maria Chelaru a fost înființarea liceului teoretic cu specializări în matematică-informatică și științe sociale, la începutul anului școlar 2023-2024. Prin această extindere, a oferit oportunități egale de învățare pentru tineri, indiferent de mediul social sau geografic din care provin.
„Ne-am dorit să dăm șansa elevilor noștri sau elevilor din comunitate care nu își permit să parcurgă un ciclu liceal în oraș sau, mai ales, un ciclu liceal teoretic. În școlile din municipiul Iași, concurența este extraordinară pentru a fi la un liceu teoretic și, atunci, am dorit să dăm o șansă și elevilor care nu au avut o susținere de acasă, care nu au reușit să își ridice nivelul parcursuuli educațional. Am vrut să le dăm această șansă, pentru că ei sunt niște copii extraordinari, care au potențial, doar că neavând această susținere de acasă nu reușesc să țină pasul elevilor din municipiu”, a explicat directoarea.
Pentru a combate absenteismul și abandonul școlar, directoarea a obținut un grant substanțial prin Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), în valoare de peste 750 de mii de lei. Fondurile au fost utilizate pentru dotarea școlii cu echipamente moderne și pentru activități menite să sprijine elevii cu dificultăți de învățare. Rezultatele au fost evidente: în anul școlar 2023-2024, numărul absențelor a scăzut cu 33%, înregistrând aproape 10.000 de absențe mai puțin față de anul precedent.
„Am încheiat al doilea an de implementare a Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar din cadrul școlii noastre. Este un proiect în valoare de 756 de mii de lei. Deși la început poate nu am avut un mare succes pentru a-i atrage către aceste activități, ulterior au reușit să participe în proporție de 100%. Se poate înscrie orice elev din școală, fiindcă astfel ei simt că fac parte dintr-un grup cu aceleași înclinații. În plus, elevii au fost duși două veri la rând în tabere și excursii, prin intermediul acestui proiect”, a precizat Ana Chelaru.
În ceea ce privește incluziunea, Ana Maria Chelaru a adus în școală proiecte precum „Labirintul Relațiilor în Lumea Autismului”, care este un labirint senzorial ce ajută elevii și cadrele didactice să înțeleagă mai bine provocările cu care se confruntă persoanele cu autism.
Apoi, în colaborare cu OvidiuRO, a organizat Atelierele de Vară „Șotron” pentru elevii romi și din medii defavorizate, unde activități precum lectura, teatrul și sportul au crescut implicarea elevilor.
Câștigătorii edițiilor precedente din județul Iași
Până acum, județul Iași se află pe locul I în ceea ce privește numărul câștigătorilor Galei Premiilor pentru Directorii Anului. Astfel, în anul 2021, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, Adina Romanescu, a primit titlul de Directorul Anului 2021, iar directorul Școlii Gimnaziale Speciale din Pașcani, Cătălin Condrea, a obținut premiul Directorul Anului pentru Inovare. La ediția din anul 2022, directoarea Școlii Gimnaziale Popricani, Simona Elena Voinescu, a primit premiul Directorul Anului pentru Antreprenoriat, iar directoarea Școlii Gimnaziale „Elena Cuza”, Georgiana-Livia Antoci, a fost numită Directorul Anului pentru Egalitate de Șanse. Directorul Anului 2023 a fost Raluca Mariana Cozma, de la Școlala Gimnazială „Ion Ghica” din Iași.
Publicitate și alte recomandări video