Cresc blocuri pe locul fostei fabrici Nicolina. Va fi mutată piaţa? Planurile lui Constantin Duluţe
Este vorba de 2,37 hectare, parcela situata în dreptul sensului giratoriu de pe strada Mitropo (...)
citeste totluni, 20.03.2023
De fiecare dată când mă pregătesc să încep lectura unei cărţi nou apărută ce poartă semnătura teatrologului francez de origine română George Banu încerc un sentiment pe care îl aveam doar în vremurile de mult timp trecute ale studenţiei mele clujene.
Atunci când, la cursurile unor profesori precum Ion Vlad, Maria Vodă-Căpuşan, Rodica Baconsky, Doina Curticăpeanu, poate şi alţii, mi se părea şi că am devenit ca prin minune mult mai deştept decât eram în realitate, însă îmi şi reproşam că nu fusesem capabil să intuiesc eu însumi esenţa şi semnificaţia unor lucruri spuse de ei ce se dovedesc surprinzător de simple. Lucruri evidente, din propria mea vecinătate. Era, în fapt, ceva benefic în această ambiguitate, iar acum, ajuns la vârsta senectuţii, mă bucur că am, periodic, graţie unor cărţi, şansa retrăirii. Bref, scrierile lui George Banu, devenite în vremea din urmă unele ale mărturisirii de sine, au pentru mine, între altele, efectul madeleinei proustiene.
Aşa au stat lucrurile şi cu prilejul lecturii cărţii Obiecte rănite, apărută la începutul verii în traducerea românească a lui Cindrel Lupe, la editura bucureşteană Nemira, volumul beneficiind de fotografiile datorate Mihaelei Marin şi lui Dragoş Spiţeru. E vorba despre o carte dedicată virtuţilor multiple, adesea chiar nebănuite, ale acestor cărăuşi ai memoriei, cum îi numeşte autorul, obiecte care, prin cine ştie ce accident şi nu din cauza inexorabilei treceri a timpului, au ajuns să fie obiecte celeste, obiecte care suferă. De altfel, George Banu operează în cuprinsul cărţii distincţia dintre rană, ca efect al accidentului, şi eroziune, ca rezultat al scurgerii vremii.
Aceste obiecte pe care unii le numesc neglijent, dispreţuitor vechituri, obiecte pe care profesorul le caută cu febricitate prin anticariate sau târguri, angajând, în vederea achiziţionării lor cheltuieli care până şi noului proprietar i se par câteodată peste posibilităţi, cam tot la fel cum Sylvestre Bonnard, acel alter-ego al lui Anatole France, căuta pe tarabele buchiniştilor cărţi vechi şi manuscrise, au dobândit drept de adăpost în casa din strada Rivoli, 18. Au ajuns să fie parte din familia ce trăieşte acolo, şi-au aflat locul în vecinătate nenumăraţilor Iisuşi, au locul lor în casa cu daruri şi înseamnă şi ele ceva din ceea ce acelaşi George Banu numea odată, adică într-o altă carte, Parisul personal.
Şi, iată, punând pe ecranul computerului toate acestea, iar îmi vine în minte ceva petrecut în vremuri de mult trecute. Lectura Studiilor despre romantism ale lui Jean-Pierre Richard în care există un capitol dedicat realistului Balzac. Capitol în care criticul poeziei şi profunzimii împarte personajele din Comedia umană în trei categorii printre care figurează şi aceea a colecţionarului. În care se încadrează şi teatrologul.
Numai că George Banu este un colecţionar de esenţă superioară. El colecţionează nu ca să adune, ci ca să salveze şi mai apoi, de ce nu?, să se autosalveze. Revine în paginile nu foarte multe ale noii cărţi a teatrologului motivul parteneriatului nocturn, fie cu tablourile, fie cu Iisuşi răspândiţi în casă. Separaţi ori nu de cruce. Rănile acestor aparent simple obiecte întră în dialog cu cele ale proprietarului şi în compania lor acesta dă, fără cuvinte, glas unor noi monologuri ale neîmplinirii. Devenite mai acute, mai vehemente în zilele, lunile, anii pandemiei. Uneori automărturisite monologuri ale depresiei.
În toţi aceşti ani ai suferinţei amplificate, lui George Banu şi, desigur că nu numai lui, i-a fost luat, interzis, răpit dreptul de a merge la teatru. Înconjurat fiind, cum spune el însuşi, “de capete tăiate, de mâini singuratice, ca într-un borcan de medic legist”, obiectele acestea cărora el le-a oferit “drept de azil” îşi arată, în chipul lor specific, recunoştinţa. Pe neaşteptate, îi dăruiesc proprietarului şansa unor noi reflecţii despre teatru. Rana lor accidentală îi aminteşte lui George Banu de Peter Brook, de Andrei Şerban, de Radu Penciulescu, de Tadeusz Kantor, de Irina Petrescu, de Opera de trei parale. De cine ştie ce altă piesă de teatru. Citez, în cele ce urmează, un întreg fragment (Obiecte rănite utilizează formula specifică a fragmentului, căreia Roland Barthes, critic preferat al lui George Banu, i-a consacrat unul dintre ultimele lui eseuri) căruia îi găsesc o relevanţă deosebită: “Să distingem între spart şi crăpat– două ipostaze diferite de rănire. Să distingem între zgârietură şi rană, ca între ştersături şi spărtură. Să distingem între operele rănite şi operele incomplete. Căci ce este oare o piesă de teatru dacă nu o operă incompletă, în aşteptarea de a fi - temporar - întregită - prin punerea în scenă, prin ceea ce suscită pasager până la revenirea ulterioară? Opera rănită în integritatea sa, dacă nu e restaurată - uneori regretabil - supravieţuieşte astfel, ireparabilă. Nimeni nu vine să o completeze şi ea rămâne definitiv indisociabilă de cicatricea rănii”. Accidentul în teatru- se întreabă, altundeva în carte, George Banu- nu ar fi cumva comparabil cu rana?
O cicatrice a rănii poate să se asocieze rănilor istoriei. Devenite tot atâtea răni ale memoriei. Cu deconturi uneori nedorite în neglijenţele sau indiferenţele prezentului. Am în vedere când spun asta micul pasaj în care e evocată trista soartă a unor tablouri ale regelui Ferdinad şi reginei Elisabeta. E vorba despre răni ale istoriei care supurează aparent şi dureros până şi astăzi în acel impresionant fragment în care George Banu evocă un episod din tinereţe când un ofiţer al Scurităţii i-a impus agresiv tatălui teatrologului cedarea unui pergament socotit până atunci a fi avut o existenţă nu neapărat anonimă, ci secretă. Indiciu clar că, pentru oamenii puterii comuniste, fiecare casă a fost un fel de scenă supravegheată. De aici poate şi obsesiva lectură a lui Shakespeare în teatrul est-european prin grila propusă de Jan Kott. Şi el evocat în carte.
George Banu îşi încheie volumul cu următoarea frază: “Nimic nu e mai puternic decât ceea ce a fost salvat”.
Are dreptate.
(text preluat de pe contributors.ro)
George Banu- OBIECTE RĂNITE; Traducere din limba franceză de Cindrel Lupe; Fotografii de Dragoş Spiţeru şi Mihaela Marin; Editura Nemira, Bucureşti, 2022
Mircea Morariu este critic de teatru şi profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)
Cuvinte cheie: + George Banu, Obiecte ranite, Anatole France
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Colocviu Național de Muzicologie - Ediția XXV, 24-25 Martie 2023
Cum a ajuns gigantul bancar elvețian Credit Suisse să se prăbușească
Compania Epic Games, amendată cu 245 mil. dolari pentru că a păcălit gamerii
47 de șoferi, ”retrogradați” într-o zi la statutul de pieton după ce au circulat prin Iași
JAF la o benzinărie din Brăila: un individ cu CAGULĂ pe cap a plecat cu 10.000 de lei
FOTO Carambol cu două mașini și trei TIR-uri, pe DN 2 E85. Mai multe persoane au fost rănite
VIDEO Elena Rybakina, campioană la Indian Wells - A învins o câștigătoare de Grand Slam
A intrat fericirea în România. World Happiness Report 2023. Pe ce poziție se află țara noastră
Ce accesorii să utilizăm pentru protecție și dezinfectare (P)
Site-uri web mai inteligente în 2023, care să reflecte ceea ce reprezintă și crede compania
Ce se cere pe piaţa muncii: profesii, experienţă, competenţe?
Cresc blocuri pe locul fostei fabrici Nicolina. Va fi mutată piaţa? Planurile lui Constantin Duluţe
FOTBAL: Succes meritat, aşteptat, la Galaţi, promovarea e din ce în ce mai aproape (VIDEO)
Un nou concurs de manager la spitalul din Iaşi care este condus de la înfiinţare de aceeaşi persoană
Femeie de 55 de ani, prinsă la volan cu o alcoolemie de două ori mai mare decât limita penală
Cum a apărut criza bancară din America şi cum ne-ar putea afecta
Mihailo Podoliak după vizita lui Putin la Mariupol: Criminalul revine întotdeauna la locul crimei
Românii cer tot mai mult locuri de muncă remote, dar oferta este în scădere
Cum motivează Vladimir Putin lansarea războiului din Ucraina în 2022 şi nu în 2014
Ce spune românca Romina Gingaşu, căsătorită cu patronul Ferrari, despre Ion Ţiriac
Delvine Meringor (CSA Steaua), locul al treilea la maratonul de la Barcelona, cu barem olimpic
Australia nu a promis ”sub nicio formă” că va ajuta SUA să apere Taiwanul
Un bărbat din Florida care a răspuns la o bătaie la uşă a fost muşcat de un aligator
Importurile de gaze au scăzut cu peste 85%, în ianuarie 2023. Producţia a crescut cu 7,5%
Un bărbat şi-a pierdut viaţa după ce a fost strivit de un utilaj într-o fabrică din Corbu
Ciolacu şi Clotilde Armand, contre pe Facebook pe tema curăţeniei din Sectorul 1. Cine are dreptate?
Florentino Perez nu va asista la El Clasico, din cauza scandalului de corupţie de la FC Barcelona
O femeie de 86 de ani a murit arsă de vie după ce casa în care locuia a luat foc
Edi Iordănescu: Această campanie trebuie să fie una de calificare, nu de scuze
Alexandru LĂZESCUCum a apărut criza bancară din America şi cum ne-ar putea afecta |
Nichita DANILOVDe la Val Gheorghiu, la Gabriel Caloian |
Ciprian IFTIMOAEICe se cere pe piaţa muncii: profesii, experienţă, competenţe? |
Michael ASTNERSper să mor în timpul vieţii mele |
Ce legături nebănuite mai sunt între jupânul fugar Ciorăpel de la Neamţ şi lumea politică şi de business din târgul nostru |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.