Ghiveciul lui Chirica: toată neputinţa din ultimii cinci ani, pusă pe tavă la Bucureşti. Nici el nu crede în aceste proiecte
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 18.04.2021

Ghiveciul lui Chirica: toată neputinţa din ultimii cinci ani, pusă pe tavă la Bucureşti. Nici el nu crede în aceste proiecte

GALERIE
Mihai Chirica
  • Mihai Chirica
- +

Primarul a prezentat ieri o listă cu 50 de proiecte care ar putea fi finanţate, susţine el, prin Planul Naţional de Redresare. Valoarea totală este de 2,3 miliarde de euro. Cel mai mare proiect, trenul metropolitan (1,4 miliarde) nu are nici măcar studiu de fezabilitate. Prin PNRR se vor finanţa proiecte care vor avea toate documentaţiile tehnice finalizate, inclusiv la nivel de avize, cel târziu peste un an. Pasaje supraterane ori subterane, parcări, şi chiar o sală polivalentă în Moara de Vânt, sunt ingredientele ghiveciului.

 

Primarul Mihai Chirica propune zeci de proiecte pentru finanţare, dar nu poate garanta că vreunul dintre acestea va primi şi fonduri. Edilul a prezentat ieri aproape 50 de iniţiative, destule dintre acestea fiind idei mai vechi ale municipalităţii, iar, în cazul unora, Primăria a eşuat să obţină fonduri în trecut. Acum, lista lui Chirica, care nu a fost rodul unei dezbateri care să implice şi societatea civilă, este înaintată la Bucureşti pentru accesarea de finanţări prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Întrebat dacă poate oferi garanţii măcar pentru trei proiecte, în sensul accesării finanţării prin PNRR, Chirica a răspuns în stilul său caracteristic: „Puteţi garanta că mâine nu vă dă afară de la servici (serviciu, n.r.)?”

1,4 miliarde de euro pentru un singur proiect

Cel mai scump proiect vehiculat de primar nu are studiu de fezabilitate şi nici cadru legal de implementare. Este vorba despre introducerea trenului metropolitan: 1,4 miliarde de euro, în condiţiile în care suma totală pentru cele aproape 50 de proiecte se ridică la 2,3 miliarde de euro. Ideea a fost analizată de specialişti contractaţi de Primărie, iar „Ziarul de Iaşi” a prezentat, recent, în exclusivitate, principalele direcţii. Totuşi, prin PNRR vor fi finanţate proiecte mature, care să aibă toate documentaţiile tehnice finalizate, inclusiv la nivel de avize, cel târziu peste un an, în contextul în care finalizarea lucrărilor are ca termen august 2026. Primarul Chirica este optimist: edilul a declarat ieri că un studiu de fezabilitate poate fi gata în 12 luni, în cadrul unui parteneriat cu Consiliul Judeţean.

„Aproximativ 25% dintre proiecte sunt la nivel de proiecte tehnice, peste 50% sunt deja studii de fezabilitate, realizate şi chiar actualizate multe dintre ele. Noi nu avem niciun impediment pentru toate proiectele - cu excepţia celui de pe Zona Metropolitană, care nu-mi este la îndemână (...), toate celelalte care vizează doar municipiul Iaşi pot fi implementate toate până în anul 2026”, a declarat primarul, întrebat fiind câte dintre cele aproape 50 de proiecte au un grad tehnic de maturitate care să le facă eligibile pentru PNRR. Totuşi, edilul nu a putut garanta că lobby-ul făcut până acum de şefii Iaşului la Bucureşti va aduce finanţări măcar pentru trei proiecte.

„Puteţi garanta că mâine nu vă dă afară de la servici? Cum să garantez eu pentru ceea ce face un ministru? Asta este propunerea noastră. Ceea ce pot să garantez este faptul că voi face tot posibilul ca un pachet cât mai mare din aceste proiecte să atragă atenţia guvernului pentru finanţare. Este ceea ce pot eu să garantez, în rest nu mai este în decizia mea”, a spus primarul, în condiţiile în care întrebarea a făcut referire la proiectele în cazul cărora deja au existat discuţii avansate cu miniştrii de resort de la Bucureşti, întâlniri pe care, anterior, edilul nu a ezitat să le aducă în atenţia publică.

Cum arată lista de proiecte a lui Chirica

Pe lista primarului se află şi proiecte controversate, cum ar fi cel de construire a două pasaje supraterane în Podu Roş (15 milioane euro), iniţiativă contestată de unele organizaţii neguvernamentale. Amenajarea plajei din Nicolina - proiect ratat la finanţare anii trecuţi - este o altă propunere a Primăriei (4,6 milioane euro). Un proiect ceva mai recent vizează relocarea depoului de la Gară la Fortus (76 milioane euro), acolo unde, anul trecut, Mihai Chirica anunţa „10 ani de scutiri de impozite şi taxe locale” pentru investitori dispuşi să-şi mute facilităţi de producţie la fosta platformă industrială. Parcările de tip Park & Ride (la intrările/ieşirile din oraş) şi realizarea a 100 km de piste de biciclete sunt alte două proiecte, vehiculate încă de acum peste cinci ani.

Totodată, Primăria propune achiziţia a 50 de troleibuze (41 milioane euro), a 60 de tramvaie (180 milioane euro) şi a 20 de autobuze electrice (10 milioane euro). Pe linie de transport, printre altele, primarul mai vrea extinderea căii de rulare actuale (spre Tomeşti, ERA şi Holboca, investiţii de circa 63 milioane euro), reabilitarea liniei de tramvai BCU - Triumf (6 milioane euro), construirea pasajului subteran din faţa Palatului Culturii (43 milioane euro), o cale nouă de acces dinspre Bucium (de-a lungul râului Vămăşoaia, 26 milioane euro) şi patru parcări subterane (UMF, rond vechi CUG, Parc Ciurchi şi Golia - 25 milioane euro).

Alte proiecte ţin de continuarea investiţiilor pentru modernizarea sistemului de termoficare, reabilitarea unor parcuri (Copou, Teatrul Naţional) şi clădiri (şcoala Normală „Vasile Lupu”), construirea Sălii Polivalente în Moara de Vânt şi iniţiative ce ţin de spaţii verzi, digitalizare şi industrii inovative. Forma finală a PNRR urmează a fi publicată de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în perioada următoare, ocazie cu care vom afla câte dintre proiectele de mai sus vor fi sau nu finanţate prin intermediul PNRR. „Suntem convinşi că nu vom accesa întreaga sumă. Sunt proiecte pentru care vom căuta şi alte surse de finanţare”, a mai spus Mihai Chirica.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De la Koudela la Schär, via Şovre

Nicolae GRECU

De la Koudela la Schär, via Şovre

Corectitudinea politică în sport începe să însemne respectarea ad litteram a unor reguli, indiferent cât de stupide ar fi.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (IV)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (IV)

În acest episod, autorul serialului se referă critic la încercările unui cunoscut etnolog contemporan de a impune ideea existenţei unui „mit fondator” românesc, bazat pe figura împăratului roman Traian, cuceritor al Daciei.

Iar şi iar despre pocăinţă

pr. Constantin STURZU

Iar şi iar despre pocăinţă

Pocăinţă nu se poate face decât în timp. Când se termină timpul, omul nepocăit "se încremeneşte în moleşeala sufletului şi în nesimţire". Există şi atunci un soi de pocăinţă, dar "pocăinţa lui de acolo este un regret pentru viaţa lui greşit trăită, dar unit cu neputinţa de a se mişca din ea" (Părintele Dumitru Stăniloae). 

Cum a devenit Europa un model civilizaţional?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cum a devenit Europa un model civilizaţional?

Ideile vehiculate în rubrica de azi, aparţinând marelui filozof francez Rémi Brague (1947-), deşi par străine de tărâmul economiei, au un rol important în înţelegerea modului cum s-au născut şi consolidat valorile şi instituţiile occidentale care caracterizează azi o naţiune civilizată, inclusiv sub raport economic.

pulspulspuls

Un deştept Grămadă

Un deştept Grămadă

Până mai ieri, indiferent de guvern, PSD sau PNL, fostul dipotat local PMP Grămadă avea numai cuvinte de laudă despre orice ministru al Sănătăţii.

Caricatura zilei

Cu telefonu pe trecere

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.