2 mil. euro zboară de pe Aeroport: bilet doar „dus”
Un proces cu bataie lunga, care are o miza însemnata - 8,8 milioane de lei, a mai bifat o etap (...)
citeste totduminica, 18.04.2021
Primarul a prezentat ieri o listă cu 50 de proiecte care ar putea fi finanţate, susţine el, prin Planul Naţional de Redresare. Valoarea totală este de 2,3 miliarde de euro. Cel mai mare proiect, trenul metropolitan (1,4 miliarde) nu are nici măcar studiu de fezabilitate. Prin PNRR se vor finanţa proiecte care vor avea toate documentaţiile tehnice finalizate, inclusiv la nivel de avize, cel târziu peste un an. Pasaje supraterane ori subterane, parcări, şi chiar o sală polivalentă în Moara de Vânt, sunt ingredientele ghiveciului.
Primarul Mihai Chirica propune zeci de proiecte pentru finanţare, dar nu poate garanta că vreunul dintre acestea va primi şi fonduri. Edilul a prezentat ieri aproape 50 de iniţiative, destule dintre acestea fiind idei mai vechi ale municipalităţii, iar, în cazul unora, Primăria a eşuat să obţină fonduri în trecut. Acum, lista lui Chirica, care nu a fost rodul unei dezbateri care să implice şi societatea civilă, este înaintată la Bucureşti pentru accesarea de finanţări prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Întrebat dacă poate oferi garanţii măcar pentru trei proiecte, în sensul accesării finanţării prin PNRR, Chirica a răspuns în stilul său caracteristic: „Puteţi garanta că mâine nu vă dă afară de la servici (serviciu, n.r.)?”
1,4 miliarde de euro pentru un singur proiect
Cel mai scump proiect vehiculat de primar nu are studiu de fezabilitate şi nici cadru legal de implementare. Este vorba despre introducerea trenului metropolitan: 1,4 miliarde de euro, în condiţiile în care suma totală pentru cele aproape 50 de proiecte se ridică la 2,3 miliarde de euro. Ideea a fost analizată de specialişti contractaţi de Primărie, iar „Ziarul de Iaşi” a prezentat, recent, în exclusivitate, principalele direcţii. Totuşi, prin PNRR vor fi finanţate proiecte mature, care să aibă toate documentaţiile tehnice finalizate, inclusiv la nivel de avize, cel târziu peste un an, în contextul în care finalizarea lucrărilor are ca termen august 2026. Primarul Chirica este optimist: edilul a declarat ieri că un studiu de fezabilitate poate fi gata în 12 luni, în cadrul unui parteneriat cu Consiliul Judeţean.
„Aproximativ 25% dintre proiecte sunt la nivel de proiecte tehnice, peste 50% sunt deja studii de fezabilitate, realizate şi chiar actualizate multe dintre ele. Noi nu avem niciun impediment pentru toate proiectele - cu excepţia celui de pe Zona Metropolitană, care nu-mi este la îndemână (...), toate celelalte care vizează doar municipiul Iaşi pot fi implementate toate până în anul 2026”, a declarat primarul, întrebat fiind câte dintre cele aproape 50 de proiecte au un grad tehnic de maturitate care să le facă eligibile pentru PNRR. Totuşi, edilul nu a putut garanta că lobby-ul făcut până acum de şefii Iaşului la Bucureşti va aduce finanţări măcar pentru trei proiecte.
„Puteţi garanta că mâine nu vă dă afară de la servici? Cum să garantez eu pentru ceea ce face un ministru? Asta este propunerea noastră. Ceea ce pot să garantez este faptul că voi face tot posibilul ca un pachet cât mai mare din aceste proiecte să atragă atenţia guvernului pentru finanţare. Este ceea ce pot eu să garantez, în rest nu mai este în decizia mea”, a spus primarul, în condiţiile în care întrebarea a făcut referire la proiectele în cazul cărora deja au existat discuţii avansate cu miniştrii de resort de la Bucureşti, întâlniri pe care, anterior, edilul nu a ezitat să le aducă în atenţia publică.
Cum arată lista de proiecte a lui Chirica
Pe lista primarului se află şi proiecte controversate, cum ar fi cel de construire a două pasaje supraterane în Podu Roş (15 milioane euro), iniţiativă contestată de unele organizaţii neguvernamentale. Amenajarea plajei din Nicolina - proiect ratat la finanţare anii trecuţi - este o altă propunere a Primăriei (4,6 milioane euro). Un proiect ceva mai recent vizează relocarea depoului de la Gară la Fortus (76 milioane euro), acolo unde, anul trecut, Mihai Chirica anunţa „10 ani de scutiri de impozite şi taxe locale” pentru investitori dispuşi să-şi mute facilităţi de producţie la fosta platformă industrială. Parcările de tip Park & Ride (la intrările/ieşirile din oraş) şi realizarea a 100 km de piste de biciclete sunt alte două proiecte, vehiculate încă de acum peste cinci ani.
Totodată, Primăria propune achiziţia a 50 de troleibuze (41 milioane euro), a 60 de tramvaie (180 milioane euro) şi a 20 de autobuze electrice (10 milioane euro). Pe linie de transport, printre altele, primarul mai vrea extinderea căii de rulare actuale (spre Tomeşti, ERA şi Holboca, investiţii de circa 63 milioane euro), reabilitarea liniei de tramvai BCU - Triumf (6 milioane euro), construirea pasajului subteran din faţa Palatului Culturii (43 milioane euro), o cale nouă de acces dinspre Bucium (de-a lungul râului Vămăşoaia, 26 milioane euro) şi patru parcări subterane (UMF, rond vechi CUG, Parc Ciurchi şi Golia - 25 milioane euro).
Alte proiecte ţin de continuarea investiţiilor pentru modernizarea sistemului de termoficare, reabilitarea unor parcuri (Copou, Teatrul Naţional) şi clădiri (şcoala Normală „Vasile Lupu”), construirea Sălii Polivalente în Moara de Vânt şi iniţiative ce ţin de spaţii verzi, digitalizare şi industrii inovative. Forma finală a PNRR urmează a fi publicată de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în perioada următoare, ocazie cu care vom afla câte dintre proiectele de mai sus vor fi sau nu finanţate prin intermediul PNRR. „Suntem convinşi că nu vom accesa întreaga sumă. Sunt proiecte pentru care vom căuta şi alte surse de finanţare”, a mai spus Mihai Chirica.
Cuvinte cheie: + Mihai Chirica, ghiveci, Moara de Vant, proiecte
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Pentru că s-au vaccinat. De azi, în Israel masca nu mai este obligatorie pe stradă
NASA: Zborul mini-elicopterului Ingenuity, ataşat roverului Perseverance, ar putea avea loc luni
Începe sezonul grătarelor. Cu câte persoane ai voie să stai în „jurul focului”
Medicul Beatrice Mahler: O parte din personalul de la ATI ”a abandonat lupta”
Alexei Navalnîi ar putea face stop cardiac în orice minut, avertizează medicii săi
The Sunday Times: Nave de război britanice vor ajunge în Marea Neagră în luna mai
Cehia a expulzat 18 diplomaţi ruşi şi învinuieşte Moscova pentru explozia din 2014
Cinci situații bizare în traficul din Iași. Cât de periculoasă e semnalizarea rutieră în oraş
(FOTO) Un şofer din Iaşi „a vrut” să intre cu tot cu maşină într-un magazin Praktiker
Actorul George Ivaşcu, noul conducător al masoneriei din România
Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (IV)
Ieşenii au schimbat scenariul Covid: De la roşu la galben. Ce se anulează?
Sute de locuri libere la Iaşi pentru vaccinare imediată, cu Pfizer şi Moderna
Nu pierdeți Festivalul ”ouălor încondeiate”. Are loc azi şi mâine, la Palat
Dosarul „Pizza pentru poliţişti”: începe judecata. Comenzile deveniseră normă de serviciu
VIDEO O studentă de la Fizică, în finala naţională a concursului de ştiinţă FameLab
Ce a păţit un ieşean care a muncit în Belgia pe promisiunea unui consătean
Iată lista: cum s-au împărţit ieri pe comune 27 milioane de lei din impozitele ieşenilor!
Verdict final pentru elevul care şi-a transformat prietenele de clasa a VIII-a în prostituate
Două companii cu afaceri importante în Iaşi au fost premiate pentru performanţele lor
Doi ani de închisoare pentru că a băgat în pantaloni un robinet, la Leroy Merlin
Şoferiţă prinsă beată la volan: un an de închisoare cu executare
Un vis spulberat; echipa feminină de tenis de masă Politehnica Iaşi a ratat caliicarea în Superligă
VIDEO Trei țigănci din Iași, experte în ascunsul cascavalului sub fuste. Filmate într-un supermarket
Iași-Antalya în sezonul estival, cursă aeriană propusă pentru aprobare de Wizz Air
Cristi Borcea face dezvăluiri despre anii petrecuţi la puşcărie şi despre copiii lui
Familia Gucci, nemulţumită de abordarea lui Ridley Scott în filmul cu Lady Gaga şi Adam Driver
Fostul vicepreşedinte Mike Pence, supus unei intervenţii chirurgicale cardiace
Vasile Dîncu: Nu cred că este un moment foarte bun neapărat acesta pentru o moţiune de cenzură
În ciuda restricţiilor, sute de mii de români se află chiar acum pe litoralul Mării Negre!
Află cele mai noi tendințe în materie de nunți la Wedding Days, în Palas!
Jaf armat la locuinţa fotbalistului Chris Smalling. Ce au furat bandiţii?
Echipa Hertha Berlin în carantină, după ce a înregistrat al patrulea caz de coronavirus
CEC Bank pune la bătaie un miliard de lei în anul 2021 pentru credite prin programul IMM Invest
Procurorii verifică de ce au fost clasate plângerile împotriva criminalului din Oneşti
Cîţu: Vom da posibilitatea de a avea centre de vaccinare cu Pfizer drive thru
Un bărbat se autoincendiază la Paris, la staţia de metrou Pigalle
Voiculescu: Cîțu și-a permis să ”ievalueze” o echipă pe care nu o cunoștea, exact ca Tudorel Toader
UE ar putea renunţa, în 2022, la vaccinurile AstraZeneca-Oxford şi Johnson&Johnson
Europarlamentarul PSD Claudiu Manda a fost trimis în judecată de DNA
Bulai, USR. Poate am greșit în decembrie când am spus fără Ludovic
Nicolae GRECUDe la Koudela la Schär, via Şovre |
Eugen MUNTEANUMetamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (IV) |
pr. Constantin STURZUIar şi iar despre pocăinţă |
Aurelian-Petruș PLOPEANUCum a devenit Europa un model civilizaţional? |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.