marti, 19.03.2024
Acoperită de tăcerea asurzitoare a celei mai mari părţi din mediul universitar şi academic ieşean, agenda personală a managerului Ateneului a ajuns să ţină loc de politici culturale la Iaşi. Cu un primar aflat - la propriu - într-o permanentă goană după imagine, oportunitatea de a mai poza în faţa unui bust s-a dovedit o tentaţie irezistibilă.
Raţiunea şi protestele istoricilor (Alexandru Muraru, colegul de partid din PNL al lui Apreotesei; Florea Ioncioaia; Adrian Cioflâncă) n-au contat, a fost mai importantă placa orientată spre sensul de coborâre a Copoului pe care scria, ca o referinţă de tristă amintire la Radu Mazăre, că bustul lui Octavian Goga este „inaugurat de către” (citat de pe soclu) primar Mihai Chirica şi manager Andrei Apreotesei.
La rândul său, Vladimir Tismăneanu a semnalat celor doi prezenţa la BCU „Mihai Eminescu” a unor volume de cântece legionare care au pe copertă cuplul Octavian Goga - A.C. Cuza. Iar Theodor Paleologu, după ce a subliniat şi el decizia inoportună de a-i ridica statuie celui considerat, în jurnalul influentului demnitar şi ideolog nazist Alfred Rosenberg, drept cel mai serios partener al lui Hitler din România, a atins şi aspectul estetic, considerând bustul „pur şi simplu hidos”. În schimb, Paleologu a reiterat apelul făcut către primarul Chirica de a repune pe postament statuia lui George Mârzescu, dată jos de legionari în 1940, cerere rămasă fără răspuns.
După ce am demonstrat într-un articol scris pentru Dilema Veche că bustul a fost amplasat ilegal, neavând aprobarea (necesară conform art.5 din legea 120/2006) Comisiei Naţionale pentru Monumente de For Public, prezidată de criticul de artă Pavel Şuşară, nici pe cea a Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice nr. 5, care se ocupă de judeţele Iaşi, Bacău, Vaslui, managerul Ateneului a invocat brusc că amplasamentul din Copou ar fi temporar, iar bustul urmează a fi mutat într-un parc. Evident, comunicatul de presă iniţial şi declaraţiile pline de fală ale protagoniştilor nu menţionau aşa ceva, scuza provizoratului venind după ce au fost prinşi cu actele lipsă.
Apreotesei nu pare capabil să înţeleagă de ce sunt voci care, în loc să-i aplaude tenacitatea şi voluntarismul, contestă acţiunile sale care acoperă numeroase arii unde nu are expertiză şi variază de la spectacole mai bune sau mai puţin reuşite, la expoziţii încropite sau prezentate inadecvat, de la intervenţii nefericite asupra faţadei clădirii Ateneului, până la propuneri groteşti de modificare a faţadelor unor clădiri de patrimoniu (vezi Cinema Victoria), de la înfiinţarea singurei capele dintr-o instituţie publică de cultură din ţară, în oraşul cu cele mai multe biserici, până la refacerea de morminte şi organizarea de slujbe de pomenire. Cele din urmă îmi aduc aminte de ceremonia de sfinţire a spaţiului trazit/Iaşi, organizată de artistul contemporan Dan Acostioaei în 2015, care justifica mai mult sau mai puţin ironic acţiunea prin faptul că „aprecierea oricărei forme de artă implică o formă de reverenţă pioasă foarte asemănătoare cu sentimentul religios”.
Mare parte din aceste iniţiative au avut loc, evident, fără a fi supuse spre aprobare în Consiliul Local şi, aşa cum a demonstrat recent o anchetă jurnalistică, cu achiziţii care au eludat SICAP-ul (modalitatea obligatorie pentru achiziţii din bani publici). Când ai cel mai mare buget al unei instituţii culturale subordonate Primăriei (peste 7 milioane de lei) şi susţinere necondiţionată, există riscul dezvoltării unei senzaţii de intangibilitate.
Nu vreau să se înţeleagă că întreaga activitate managerială de la Ateneu este deficitară: sunt anumite aspecte care au cunoscut o îmbunătăţire greu de contestat. Programarea cantitativă a spectacolelor şi activităţilor şi numărul de bilete vândute, turneul prin localităţi mai mici, o încercare de deschidere către comunitate, prin organizarea de evenimente în cartiere, libertatea pe care a dat-o unui specialist care se ocupă de programarea filmelor în cadrul cinematecii sunt aspecte salutare. La nivel operaţional, insistenţa de care dă dovadă atunci când prezintă diverse propuneri neinspirate şi nu renunţă, în pofida criticilor, poate fi un atribut pozitiv. Problema intervine atunci când un director executiv încearcă să fie şi director artistic nu doar pentru instituţia sa, ci pentru o fostă capitală culturală a României.
Aşa inadecvată, făcută în pripă şi votată pe repede înainte pentru a bifa un criteriu eliminator al competiţiei pierdute lamentabil de Iaşi de a fi desemnat Capitală Europeană a Culturii, strategia culturală a Iaşului adoptată în 2015 este singurul cadru aprobat pentru activitatea instituţiilor publice de cultură din Iaşi. Iar simbolurile, ritualurile şi modurile în care statul îşi marchează prezenţa în spaţiul public, inclusiv prin monumente, intervenţii asupra faţadelor, restaurări şi alte gesturi cu impact asupra spaţiului public (spaţiul nostru, comun), trebuie să fie apanajul unei instituţii specializate şi să treacă prin filtrul unui for de specialişti, nu rodul imaginaţiei, gustului, obsesiei naţionaliste, religioase sau paseismului unui singur om, oricât de capabil, talentat sau susţinut politic s-ar crede sau ar fi el. De aceea, după modelul Centrului Cultural Clujean, şi Iaşul are nevoie de un Institut Cultural Ieşean care să propună, printre altele, o nouă strategie culturală, un cadru care să reglementeze inclusiv relaţia cu spaţiul public. Mai multe despre asta, în articolul următor.
George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Petru Movilă, lider al PMP Iaşi, demisionează din funcţia de city manager
Energia solară și cea eoliană nu sunt gratis. Un expert explică de ce
”Dacă vrem pace, trebuie să ne pregătim de război”, pledează Charles Michel într-un editorial
Fostul primar din Baia Mare, Cătălin Cherecheş, adus în România din Germania
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |