marti, 19.03.2024
Deunăzi, doi tineri se sărutau în faţa Teatrului. Cu gesturi tandre care se profilau în aer, suspendate câteva fracţiuni de secundă în spaţiul dintre ei, lasciv, aproape ostentativ şi puţin histrionic. Teatrul lui Ovidiu Lazăr nu este deloc astfel. Cultul regizor ieşean e creator de eseuri scenice, metaforice şi cu toate acestea încărcate de raţionalitate. Poetic, dar totuşi abstract. Interesat de actualitate, dar cu toate acestea mai interesat de interioritatea imponderabilă a personajelor sale schiţă din monologurile regăsite în cânticelele comice ale lui Alecsandri.
Mare e grădina desfătării teatrale în care regizorul crede cu adevărat. Şi atât de asemănătoare între ele lighioanele care o populează. Mai că ai putea vorbi de o lume. Miza este aceea de a răsturna afirmaţia potrivit căreia Alecsandri nu este actual, propunând o alta: Alecsandri este contemporanul nostru. Iar spectacolul şerpuieşte printre personajele care trimit spre oameni din vremea lui Alecsandri sau din lumea noastră, înclinând ba spre lumea sieşi suficientă a lui Alecsandri, ba spre cea a lui Caragiale, când pitorescul moravurilor criticate se topeşte în satiră politică, cea de-a doua de altfel constituind puntea de legătură dintre timpul lui Alecsandri şi mai noile vremuri.
Actualizarea propusă este bruscă, rock (Diana Roman şi laitmotivul despre fumuri şi înfumurare – "Toată lumea fumează", poetizat de zicerile de tip folk despre lumea care se preface în scrum). Structura demersului scenic e însă clasică – prefaţă (Diana Roman, Oana Sandu şi coral/colectiv), cuprins şi încheiere (Oana Sandu, Diana Roman şi coral), cu reluări în ramă ale leitmotivului. Eclipsează prin stăruinţă postscriptumul lui Alexandru Horga, un travesti incredibil, realizat de copilul promisiune ("Chiriţa în voiaj"). La fel de provocatoare, precum paradoxal întregul, sunt alegerile muzicale, extrem de diverse. Din nou, actorii ieşeni îşi dovedesc abilităţile, arareori probate la scenă, meritând din plin explorate şi cultivate, vocale şi coregrafice.
Din cuprinsul grădinii Aramidei de la Alecsandri nu lipsesc Haimana, Mihăluţă Spulberatu al Săfticăi, funcţionarul mereu mutat şi strămutat (în plină comedie alecsandristă, de încredere ca actor, Radu Homiceanu), Paraponisitul, Nae Postuleanu (Dumitru Georgescu), omul diplomă, dar fără funcţie politică ori de vreun fel, Kera Nastasia, văduva care face un memoriu pentru a primi pensie (echilibrată, sobră, cumpătată, jucând cu distinsă moderaţie, Georgeta Burdujan), ultraretrogradul caragialesc prin patos, Sandu Napoilă (Ionuţ Cornilă), clovnul politic absurd, ultrademagogul Clevetici (Mălina Lazăr), omul politic Gură Cască (Horia Veriveş, pe o pantă ascendentă în ceea ce priveşte maturizarea artistică), doftoroaia Angheluşa, un personaj de o aleasă coloratură afrimiană (interpretat cu mult talent încurajat de Tatiana Ionesi, a cărei discreţie a explodat de minune).
Descrierea Iaşului ca oraş cu două faţete, una occidentală şi alta orientală, dintr-o scrisoare a lui Alecsandri către Kogălniceanu, ar putea fi extrapolată astăzi către întreaga Românie. Românul nu are personalitate, e ca ceara pe care se imprimă orice modă preluată din Occident. Lumea grădinii Iaşului lui Alecsandri, supusă unui trai molatic, e surprinsă ca teatru, la limita dintre opulenţă şi sărăcie lucie, principalii săi actori; iar la omul sărac nici boii nu trag, în schimb, banul la ban trage.
Pe nostalgici spectacolul îi trimite la scrierile vechi şi fotografii cu Iaşul de odinioară. Spectacolul îndeamnă însă şi la o altfel de meditaţie pe teme precum birocraţia, statutul funcţionarilor publici, joburile la stat, soarta amărâţilor plini de diplome care nu îşi pot găsi un loc de muncă, delirul pensiilor cu multe subteme actuale la care ne-am putea gândi, pensii indexate, recalculate etc., numai că discursul nu este coerent actualizat, e insuficient nuanţat, nu trece dincolo de jocurile de cuvinte şi are fracturi, e lăsat în suspans.
Pentru noul teatru care se anunţă, interesante sunt sugestia din final, cum că totul s-ar fi petrecut într-un studio TV şi, mai ales, dialogul lui Horia Veriveş cu reflectorul cu pălărie. Oglinzile sunt treptat înlocuite de alter egouri robotici. La graniţa dintre lumi, dintre timpuri, spaţii şi decoruri, idei vechi şi noi, omenescul ultrasofisticat şi tehnologizat tânjeşte după trecut. Rece pentru că atât de conceptual, teatrul lui Ovidiu Lazăr ar putea constitui oricând o pledoarie pentru oameni, personaje, actori, teatru, în sensurile clasice ale termenilor. Însă noul teatru digitalizat îşi exprimă chemarea chiar şi aici, iar actorii sunt nedumeriţi, ca oameni. Mai sinceri ca oricând, prin tot ceea ce sunt, au învăţat şi sunt capabili să joace, ei scuză o lume care se îndreaptă spre necunoscut. Necunoscutul îngrozeşte, dar lumea lui Alecsandri e asemenea unui balsam pentru orice fel de rană. Aşa s-ar explica poate faptul că piesele sale, adaptările după Alecsandri atrag atât de mult public la teatru astăzi.
În general, setea de joc a actorilor e cumplită, asemenea chefului de viaţă al celui ce presimte apropierea inevitabilului – o nouă lume teatrală despre care nici regizorul cult, nici cel tehnic, nici artistul cel mai ingenios, nici cel tributar vechilor forme nu au habar. De aici, dezorientarea, fragmentarea, adâncirea în neînţeles ca principii de reculeasă trecere.
(Alecsandri’s Garden, scenariu teatral de Ovidiu Lazăr după Cânticele de Vasile Alecsandri, scenografia, regia şi spaţiul sonor: Ovidiu Lazăr, distribuţia: Diana Roman, Oana Sandu, Radu Homiceanu, Dumitru Georgescu, Georgeta Burdujan, Ionuţ Cornilă, Mălina Lazăr, Horia Veriveş, Tatiana Ionesi, Alexandru Horga, aranjamente muzicale: Diana Roman, mişcare scenică: Oana Sandu, premiera: 21 iulie 2021, TNI, Sala Teatru la Cub, spectacolul este a doua premieră din programul "Alecsandri 200")
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT).
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |