Gustul succesului într-o afacere profitabilă, dupa o reteță de la bunica
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 26.09.2021

Advertorial

Gustul succesului într-o afacere profitabilă, dupa o reteță de la bunica (P)

GALERIE
Scrijele_1Scrijele_2Scrijele_3
  • Scrijele_1
  • Scrijele_2
  • Scrijele_3
- +

Auzim tot mai des în ultima vreme de apetitul românilor pentru mâncarea sănătoasă, de preocuparea părinților de a-și ține copiii departe de dulciuri în exces sau de alimente intens procesate. Cu toate acestea, uităm că nu trebuie să căutăm soluțiile prea departe, că întoarcerea la origini, la natură și la gustul din copilărie, e mereu cea mai bună variantă când alegi să trăiești mai sănătos.

Cu gândul la bunica lui și la felul în care ea reușea să-și bucure mereu nepoții cu o gustare delicioasă, un tânăr din Iași a reușit să își transforme ideile într-o afacere de succes.

Cum s-a născut proiectul de business?

La fel ca pentru mulți dintre noi și pentru antreprenorul Bogdan Ghineț, mărul reprezintă fructul copilăriei. Mai ales al copilăriei petrecute în casa bunicilor, cu livadă și grădină, unde mâncarea avea mereu alt gust, asta și pentru că bunicile știau să o pregătească în fel și chip. Fără rețete complicate și mereu cu ingrediente din gospodărie. Măr ras cu biscuiți, plăcintă cu mere, măr copt sau felii lăsate la uscat, pe prispă.  Imaginație și multă dragoste, acestea erau mereu ingredientele care garantau succesul. Pe asta s-a bazat și tânărul antreprenor, în momentul în care a decis să readucă în actualitate una dintre rețetele tradiționale, învățate de la bunici, dar la un pas de a fi uitată.

Bogdan povestește: “în drumurile prin toată țara, am văzut multe livezi sau ferme părăsite sau neîngrijite, dar cu o producție bună de fructe care pur și simple erau irosite. Din vorbă în vorbă, am aflat de la proprietari că ei nu fac eforturi pentru a-și valorifica produsele. În cele mai multe cazuri, sătenii vindeau fructele ca materie primă, cu prețuri foarte mici, iar această materie se întorcea înapoi sub formă de sucuri sau alte produse scumpe. Din păcate, cei mai mulți agricultori români se concentrează doar pe productia brută, fără a acorda atenție și valorificării produsului. De altfel, cum fabricile românești au cam dispărut, etapa de procesare din tot lanțul alimentar, este foarte slab dezvoltată în România. Asta și pentru că e nevoie de forță de muncă, investitii în aparatură iar oamenii sunt din ce în ce mai comozi și preferă afaceri cât mai simple, cu amortizare rapidă. Iar în productie lucrurile nu se întâmplă așa de repede. Am analizat, însă, mai multe variante de procesare a fructelor și legumelor și m-am oprit la cea mai puțin folosită: deshidratarea. Am considerat că e o idee bună să merg pe un drum nebătătorit deja, pentru că pe zona de sucuri erau deja câțiva procesatori mai mari, la fel și pe producția de dulcețuri. Am ales un drum mai greu, dar cred eu că a fost o carte câștigătoare. Am ales să încep cu merele, cele mai consumate fructe în România, și așa a apărut prima cutie de Scrijele de mere ca la bunica.

Ce sunt scrijelele?

Sunt felii de mere, așa cum le făcea bunica când mai scoatea câte o surpriză din cuptor. La ora actuală, rețeta nu e cu mult diferită, însă procedeul e mult mai tehnologizat. Merele sunt spălate, tăiate și apoi feliile introduse în deshidrator pentru 30 de ore, la o temperatură de 40 de grade. Ce e minunat este că la final se obține o gustare sănătoasă, perfectă între mese, în drumeții, la birou sau ca desert fără aport de zahăr sau alți îndulcitori atât de nocivi pentru organism. În plus, fructele deshidratate au numeroase beneficii pentru sănătate: conțin zaharuri naturale, importante în dezvoltarea copiilor și sunt o sursă importantă de vitamine în sezonul rece.

Cât de greu e să faci pasul de la angajat la viața de antreprenor?

Dorința de a avea propria afacere a venit după o perioadă de aproape 10 ani, în care m-am ocupat de implementarea unor proiecte cu fonduri europene și nationale. Am putut să văd în acei ani multe afaceri realizate de români și așa am prins curaj și am început să îmi doresc să produc, aici, în România, cu forțe locale, lucruri de care să ne simțim mândri. Am văzut, însă, și multe lucruri minunate fabricate pe plan local, dar despre care nu se știau foarte multe lucruri, pentru că afacerile nu au fost ajutate să se dezvolte și produsele nu au fost promovate. Am înțeles atunci cât de important este să ai alături oamenii potriviți și chiar să ceri ajutorul când ai nevoie.” spune Bogdan Ghineț.

De la idee la business de succes

În octombrie 2015, Bogdan aducea pe piață prima cutie de scrijele cu mere, timid, dar cu mult entuziasm. Lumea a încercat produsul, la început din nostalgia gustului copilăriei, apoi tot mai mulți au început să îi aprecieze și beneficiile. În primul an de business a avut un partener din județul Olt, însă cheltuielile cu transportul și faptul că nu avea propria linie de producție i-au îngreunat activitatea. În acel moment, a realizat că, pentru a putea intra în marile lanțuri de magazine trebuie să aibă propriul punct de procesare, astfel încât să-și diminueze costurile și să devină competitiv pe piață.
Doi ani mai târziu, în 2017, activitatea părea să bată pasul pe loc pentru că toate încercările lui Bogdan de a găsi finanțare se izbeau de refuzuri. Atunci și-a dat seama că trebuie să caute și un alt fel de ajutor, pentru că nimeni nu se naște om de afaceri și indiferent de cât de bun ar fi proiectul, e nevoie de multă abilitate pentru a-l transforma într-un succes.

Program de mentorat pentru antreprenori? De ce nu?

După ce am înțeles că trebuie să am propriul punct de procesare pentru a fi mai eficient, am început să caut și sursele potrivite de finanțare. Însă, în acea perioadă prea puțini creditori investeau în startup-uri, mai ales că singura garanție pentru succes era entuziasmul meu. După mai multe refuzuri am aflat că Raiffeisen Bank urma să înceapă un program dedicat ideilor aflate la început de drum. Era mai mult un concurs de proiecte de afaceri, însă premiul consta în creditare în condiții foarte avantajoase. M-am înscris chiar la prima ediție a programului factory și am fost printre finaliști. După ce am primit sprijin și sfaturi din partea echipei factory, lucrurile au intrat pe un cu totul alt drum”, își amintește Bogdan.

Cum a evoluat business-ul, după finanțare și mentorat din partea echipei Raiffeisen Bank?  

Cu ajutorul potrivit și structurarea unui plan pe termen lung, afacerea cu scrijele de mere s-a dezvoltat armonios. În decembrie 2018, produsul se afla pe rafturile a cinci magazine, azi fiind 50 de magazine partenere care îl comercializează. La început, mica fabrică avea comenzi de 45 de bucăți pe lună, iar în prezent produce peste 1000. Scrijelele de mere au avut mare success, astfel că în acest moment, în producție, au intrat și alte sortimente de fructe: prune, gutui și caise.

După participarea în programul factory, am simțit că am evoluat ca antreprenor. Experiența ultimelor luni m-a învățat multe lucruri în ceea ce priveste zona de productie și business, în general. Am înțeles că trebuie să adaug și un gram de pragmatism entuziasmului meu de a dezvolta afacerea”, spune Bogdan.

Ce urmează?

Odată pornite motoarele unei afaceri în care sunt investite, zi de zi, multă muncă și entuziasm, Bogdan și-a propus să treacă la nivelul următor. În 2020 vrea să aibă minimum 100 de magazine partenere, vânzări cel puțin duble, 3 produse noi din categoria fructe, 3 produse noi din categoria legume, dar și acreditare ecologică,  pentru minimum 3 produse. Și, nu în ultimul rând, își dorește să aibă primele livrări la export și să înceapă automatizarea și tehnologizarea fluxului de productie prin intermediul unor proiecte cu fonduri europene. Așadar, fructele deshidratate cu gust ca la bunica, produse în Moldova,  ar putea ajunge în acest an chiar în Marea Britanie.

Care e sfatul pe care îl dă pentru alți antreprenori la început de drum?

Bogdan este de părere că o idee bună și mult entuziasm nu sunt întotdeauna suficiente pentru succesul unei afaceri. Pe toți cei care s-au regăsit în povestea lui îi sfătuiește să caute confirmări din partea celor care au experiența necesară: “este extrem de important și necesar acest prim test de confirmare, și anume, că ideea ta se poate transforma în business. Dacă există câțiva oameni în jur care ajung și ei să creadă în ea, atunci ești pe drumul cel bun. Pentru mine, și faptul că am avut șansa să particip la programul factory, m-a ajutat să înțeleg mai bine ce înseamnă provocările din viața de antreprenor și să nu mă descurajez. Să cer ajutor și să caut răspunsuri atunci când sunt în impas. Să nu uităm, totusi, că programul presupune și un credit acordat în conditii avantajoase pe care trebuie să-l returnezi lunar, iar acest lucru te responsabilizează foarte mult”.

Factory e un program online de creditare dedicat startup-urilor, prin intermediul căruia cele mai creative proiecte și idei pot obține până la 50.000 € pentru a se transforma în afaceri sustenabile, de viitor. De altfel, Factory by RAIFFEISEN BANK tocmai a dat startul unei noi ediții, astfel că dacă ești un antreprenor la început de drum, intră pe www.raiffeisenfactory.ro pentru a afla mai multe despre modul în care poți obține finanțare și susținere din partea Raiffeisen Bank.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Fascinaţia şi corvoada Cupei

Nicolae GRECU

Fascinaţia şi corvoada Cupei

Competiţia KO are farmecul ei, dar cu rezerve aduse de pe alte coclauri ori tineri crescuţi prin rizibilul „mentoring” e greu să te baţi chiar şi cu Văsălie de la Baia Mare.

Filmuletul zilei

opinii

Etimologicale pescăreşti (V)

Eugen MUNTEANU

Etimologicale pescăreşti (V)

Speculaţiile etimologico-istorice continuă cu o discuţie despre denumirile vaselor moderne.

Metallica. Dar ce fel de monstru? (I)

pr. Constantin STURZU

Metallica. Dar ce fel de monstru? (I)

Kim Ung-Yong, supranumit "copilul-minune" şi "omul cu cel mai ridicat coeficient de inteligenţă de pe pământ", fost cercetător la NASA, a ales să se retragă, încă tânăr fiind, în ţara sa natală, Coreea de Sud, la o facultate din provincie, ca profesor. 

La plimbare pe axa culturală (1)

arh. Ionel OANCEA

La plimbare pe axa culturală (1)

Dacă parcurgi Iaşul de la Palatul Culturii până la ultimul rond al bulevardului Carol, intrat definitiv în memoria colectivă cu numele de Copou, oricât nerv critic ar avea cineva din partea locului sau de oriunde, trebuie să recunoască, să accepte, să admire personalitatea, duhul specific, farmecul oraşului. Axa aceasta nu este perfectă. În urbanism, indiferent unde în lume, nu există perfecţiune. Dar este vie, variată, dinamică. Este o poveste care se lipeşte de sufletul iubitor de oraş. Dacă reuşim să întregim povestea, să-i adâncim semnificaţiile, ea poate deveni un spaţiu cultural cu forţă de seducţie universală.

pulspulspuls

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Pentru că tot e uichend şi, aşa cum am mai zis, nu vrem să vă mai amărâm pandemia cu acreala din politica actuală, am zis că, iată, să vă mai prezentăm şi fate ancorate în sinergia trecutului. 

Caricatura zilei

Victorie Cîțu

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.