anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

LORNION

Hop 2014: Marele Premiu la Iaşi (Ada Lupu)

GALERIE
dana tabrea200
  • dana tabrea200
- +

Ada Lupu a putut fi văzută la Teatrul Naţional din Iaşi în Hamletmachine (regia: Giorgos Zamboulakis, 2013), unde se remarcă printr-un rol pe deplin curajos, şi în Femeia mării (regia: Radu Afrim, 2014), prezenţa ei rămânând întipărită în imagini de spectacol unice (parodierea sirenei, compoziţia cu o caracatiţă şi un cap de copil în spate, parte din compoziţia trioului amorului trupesc), evoluând în registru ironic, inocent sau sinistru, punându-şi în valoare supleţea, elasticitatea, subtilitatea corporală.

De asemenea, calităţile ei scenice au putut fi remarcate în spectacole independente (Capra cu trei iezi, conceput de Daniel Chirilă, producţie Frilensăr, 2013), spectacole de licenţă (Cameristele, regia: Laura Dîmbu, 2013), dar şi în alte producţii ale UAGE Iaşi.

Anul acesta, la Gala Hop - Gala Tânărului actor (ediţia a XVII-a, Costineşti, 9-12 septembrie), Ada Lupu a câştigat Marele Premiu ”Ştefan Iordache”, pentru interpretarea din compoziţia proprie, ”Nu e ceea ce pare”, după fotografia Penitent Daughter de Gregory Crewdson (probă la alegere, 15 minute) şi pentru întruchiparea personajului Olive Oyl (probă obligatorie, 3 minute). Ca bonus, Ada Lupu a oferit publicului momentul artistic ”Unde nu-i cap, vai de picioare” (25 de minute). Directorul Galei a fost Radu Afrim, iar din juriu au făcut parte: regizorii Gianina Cărbunariu şi Tudor Giurgiu, actorii George Mihăiţă şi Ana Ularu, şi coregraful Ioana Marchidan.

La numai 22 de ani, pentru actriţa Ada Lupu - Gala Hop nu a reprezentat atât o provocare, cât o confirmare a unor virtuţi actoriceşti reale. Nu doar abilităţile corporale aparte o afirmă, ci şi îndemânarea de a-şi mânui propria corporalitate, minuţiozitatea, simţul umorului, inteligenţa de a-şi construi un rol adecvat. Ştie, excelent dozat, când să fie comică şi când să facă apel la coarda sensibilă a spectatorului, fără să exagereze, să tuşeze ori să devină melodramatică.

Proba la alegere este un moment inspirat dintr-o fotografie din cele patru puse la dispoziţie de organizatori (mai exista varianta transformării unui caracter tragic într-unul comic sau invers). Inventează un monolog realist, pigmentat cu scheme de mimă, care au ajuns să o facă recognoscibilă ca stil, fără a cădea în manierism. Practic, o fată trebuie să-şi justifice prezenţa afară în lenjerie intimă în faţa mamei, când cea din urmă, venind de la cumpărături cu maşina, împreună cu sora mai mică a fetei, o surprinde în această postură. Întregul monolog este o exteriorizare a ceea ce se petrece în mintea fetei, aceasta realizând că ar trebui să leşine pentru a evita explicaţiile. Limbajul interior este transpus în cuvinte şi gesturi, întregul corp şi chipul actriţei participă la redarea unei secunde în 15 minute: prin mintea fetei se derulează adolescenţa sever monitorizată de mamă, îşi autodirijează comportamentul conform expectaţiilor, făcând faţă spaimei, inventează o scuză comic argumentată. Actriţa dă seama de toate amănuntele din fotografie – până şi de prezenţa unei pungi de cumpărături pe jos – un moment uşor absurd şi amuzant, când ea jonglează cu ideea de a deveni pungă, folosind comicul de limbaj, mizând pe voce şi pe gestică. Aceleaşi calităţi gestuale, de care face uz cu largheţe, iar nu la rigoare (ca în proba anterioară) îşi spun cuvântul în scurtul moment haios, cu o parte coregrafică semiimprovizată, proba obligatorie – interpretarea personajului de desene animate Olive Oyl (consoarta lui Popeye Marinarul). Sub aparenţa lejerităţii, prestaţiile Adei Lupu ascund pregătire temeinică, atenţie la detalii, seriozitate.

Momentul artistic bonus (opţional) este un puppetry show profesionist, care şi-ar găsi oricând locul într-un festival cum este FITPT de la Iaşi. În prima parte, necunoscutul în balonzaid defilează prin faţa publicului în ghete uzate, cu papion roşu, o pălărie inutilă în mâini şi fără cap. De o delicateţe aparte e momentul când acesta construieşte un omuleţ dintr-o mănuşă albă şi o bilă, dând la o parte ghetele de pe un geamantan – nostalgia după un lucru imposibil de obţinut/dorinţa a ceva imaculat/nevoia umană de perfecţiune. în cea de-a doua parte, corpul de o supleţe aparte al Adei devine, pe rând, o marionetă care dansează pe diferite ritmuri sau o alta exasperată de un telefon mov cu galben, care sună în continuu – marioneta este mulată pe un picior, genunchiul e capul. Apoi încă două marionete sunt construite în mod similar, numai că, de această dată, talpa piciorului ţine loc de cap, călcâiul fiind pe postura de bărbie, accesorii colorate adăugându-se, întregind figura. Spectacolul este ludic, nostim, ingenios. El completează profilul Adei Lupu: o actriţă de comedie, cu veritabile aptitudini dramatice, lucrând astfel pe două niveluri, aparent (comedia) şi de profunzime (tragedia).

Experienţa în mânuirea păpuşilor şi a marionetelor, iscusinţa de a-şi transpune trupul în marionetă vivantă, alăturate celorlalte capacităţi deja numite (de a construi un rol, de a mima un personaj, de a face uz de propriul corp în moduri dintre cele mai spectaculoase) reprezintă posibilităţile actorului de care e nevoie astăzi. Maleabilă, inventivă, perspicace – Ada Lupu ar trebui să devină o achiziţie pentru regizorii contemporani.

 
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală
 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

G7 reîncărcat

Lucian DÎRDALA

G7 reîncărcat

În sine, ideea ca G7 să devină un centru de coordonare spune multe despre aşteptările liderilor occidentali în privinţa următorilor ani: competiţie strategică acerbă, punctată de riscuri militare. Ar fi un mediu în care această structură de cooperare între „Cei Şapte” şi-ar putea dovedi utilitate, după spulberarea optimismului legat de globalizare şi noua concordie între democraţii şi dictaturi.

opinii

„Războiul sfânt” al rasei

Florin CÎNTIC

„Războiul sfânt” al rasei

Astăzi, 29 iunie, la ora 14.30, la Ateneul Naţional din Tătăraşi, Marius Turda, istoric şi universitar de clasă internaţională, profesor la Universitatea Oxford Brooks, lansează ediţia românească a unei cărţi esenţiale pentru înţelegerea ideilor şi politicilor consacrate rasei şi eugenismului în Ungaria secolulului XX. Evenimentul cuprinde şi vernisajul unei expoziţii itinerante, care va rămâne o lună pe simezele Ateneului, şi care merită şi ea a fi urmărită.

The Show must go on!

Radu PĂRPĂUȚĂ

The Show must go on!

Fraţilor şi surorilor, merită să vorbim puţin despre pandemia consensuală şi dementocratică planetară. Ce-i drept, acum se stinge uşor, dar nimic nu ne face să credem că nu mai poate reapărea: din nou sau sub alte forme, mai atroce, iar „măsurili” tot mai erect comunistoide, de ar rânji cu gura până la urechi Ceaşcă de ar mai trăi: „V-am zis eu că măsurili trebui luate”.

Bill Evans - un romantic al avangardei

Alex VASILIU

Bill Evans - un romantic al avangardei

La sfârşitul lunii februarie 1957 era publicat în America de Nord albumul discografic New Jazz Conceptions - momentul impunerii lui Bill Evans printre cei mai inovatori, mai influenţi muzicieni din istoria acestui tip de artă. Raportul inovaţie - influenţă a fost rar stabilit în jazz-ul modern, însă Bill Evans poate fi considerat un caz fericit, mai ales că a rămas în istorie cu preafrumoasa, cuprinzătoarea formulă un romantic al avangardei.

pulspulspuls

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Pentru că ieri am auzit că a ieşit oleacă de tevatură prin politichia de Bahlui legat de ceea ce remarcam noi într-un pulsuleţ, am zis că musai să venim cu oarece precizări suplimentare pe astăzi, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Ro-Alert te sperie de-acu și în străinătate

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.