Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Iaşi Fringe Festival: teatru neconvenţional şi dans contemporan

GALERIE
scena fringe
  • scena fringe
- +

În perioada 14 – 18 iunie, în cadrul Festivalului Internaţional al Educaţiei, va avea loc ”Iași Fringe Festival”, o manifestare culturală inedită, aflată la prima ediție, care-și propune să transforme capitala Moldovei în epicentrul exprimării artistice originale cu ajutorul teatrului neconvențional și a dansului contemporan.

 
Iaşi Fringe Festival va urma specificul acestui gen de manifestare artistică, devenind gazda unei serii de “întâmplări” culturale scoase din tiparul teatrului convențional și a unor momente unice și inedite pentru spectatorii de toate vârstele.

În cele cinci zile ale festivalului Fringe, vom transforma cele mai populare cafenele și spații publice din Iași, împrăștiate pe axa culturală a orașului, în locuri destinate exprimării artistice libere și originale, gravitând în jurul artelor spectacolului. Competiția festivalului va aduce în fața publicului peste 30 de trupe de teatru independente din toată țara, care vor da viață orașului printr-un concept inedit, acela de „educaţie, cultură şi artă în aer liber” şi, mai ales, „educaţie prin spectacol”.

Fiind un festival ”Fringe”, vom anula bariera dintre public și artiști prin generarea unui cadru de dialog permanent, într-o atmosferă relaxată și constructivă. Cei peste 100 de actori care vor urca pe scenele amplasate în centrul orașului sunt actori profesioniști consacrați sau studenți, cu toții gravitând în jurul pasiunii pentru experiment, inovație, neconvențional și improvizație. Scopul Iași Fringe Festival este acela de a face auzită și remarcată vocea noii generații de artiști și de a oferi o alternativă intrigantă publicului iubitor de teatru.

 

Ce este teatrul fringe?

Istoria fenomenului “fringe” este strâns legată de cea a Festivalului Internațional de Dramaturgie din Edinburgh. În 1947, opt trupe de teatru au venit neinvitate în timpul festivalului și și-au montat performance-urile chiar în stradă, ignorând complet limitele impuse de cadrul dramaturgiei clasice. Producțiile teatrale ale acestor trupe au stârnit reacții, atât din partea publicului cât și din partea organizatorilor festivalului, care aveau să transforme anul viitor acest gen de manifestații artistice într-un nou curent mondial. Jurnalistul local Robert Kemp scria într-una din recenziile lui că „aceste <spectacole periferice> tind să capteze atenția publicului din ce în ce mai tare, datorită <nesupunerii lor>”.

În timp, fenomenul fringe s-a coagulat în jurul nevoii de libertate totală de exprimare a artiștilor și dorința acestora de a depăși cutumele unei arte vechi de mii de ani. Poveștile transpuse în aceste piese sunt și o formă de protest în fața convenționalului și a monotoniei. Fringe reprezintă, înainte de toate, o stare de spirit, de euforie şi bună dispoziţie, pe care o încearcă întreaga comunitate, sub patronajul artelor.

Maniera în care este promovat un astfel de spectacol este de asemenea specifică. Fiecare trupă participantă la festivalul de la Iaşi își va promova spectacolul, timp de două ore, în fiecare zi, pe bulevardul pietonal Ștefan cel Mare. Orice formă de manifestare artistică își are locul într-un astfel de festival, singura condiție fiind aceea de a aborda într-un mod inedit și original subiectul propus.

 Fringe în România

Conceptul de Fringe nu este străin nici teatrului românesc. Primul pas a fost făcut acum aproape 50 de ani, 1965, când s-a născut Teatrul Studențesc POD din București. A fost primul teatru din ţară care a renunţat la clasica scenă italiană, admiţând ca spaţiu de joc orice fel de incintă, reuşind astfel să stabilească un dialog cu adevărat liber şi direct între actor şi spectator. Cu toate acestea, declicul s-a petrecut la începutul anilor 90 când, într-o perioadă a tatonărilor creative şi a experimentelor artistice, apare primul teatru independent 100% din România, la București. Teatrul LUNI de la Green Hours, condus de Voicu Rădescu, unul dintre primii manageri culturali din România, a reușit să strângă în jurul său prima generație de artiști care îşi căutau un loc în artă dar refuzau să intre pe canalele clasice de promovare. În timp, scena (foarte mică) de la subsolul Green Hours a propulsat în lumea teatrului (foarte mare) enorm de multe nume care acum sunt capete de afiş în orice teatru din ţară precum: Maia Morgenstern, Florin Piersic jr, Dorina Chiriac, Marius Manole, Dragoş Bucur, Radu Afrim, Ştefan Peca şi foarte, foarte mulţi alţii.

 

Vlad Ignat - Organizator Iași Fringe Festival

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri