Iași – în fiecare zi un elev renunță la școală: 387 în tot anul. Abandon școlar în creștere în mediul urban
În județul Iași, abandonul școlar continuă să fie un fenomen alarmant, conform raportului „Starea învățământului preuniversitar ieșean pentru anul 2023-2024”, publicat de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași. Datele arată că 397 de elevi au părăsit școala în anul școlar anterior, iar peste 1.700 de copii au abandonat studiile în ultimii patru ani.
Din „Starea învățământului preuniversitar ieșean pentru anul 2023-2024”, pus la dispoziție de ISJ Iași, reiese că 397 de elevi au abandonat școala în anul școlar 2023-2024. Mai exact, este vorba despre 245 de elevi din mediul rural și despte 152 din mediul urban.
Dacă avem în vedere mediul rural și formele de învățământ, vorbim despre 58 de elevi de învățământ primar, 152 din ciclul gimnazial și 35 de școală profesională (clasele IX-X), care au renunțat la școală. În mediul urban, situația stă în felul următor: 19 – învățământ primar, 102 – gimnaziu și 31 – școală profesională.
Precizăm că în anul școlar 2023-2024 au fost școlarizați 115.019 antepreșcolari, preșcolari și elevi, potrivit situației populației preșcolare și școlare din învățământul de masă, de stat, de zi prezentate de ISJ Iași în „Starea învățământului preuniversitar ieșean”.
Peste 1.700 de copii au abandonat școala în ultimii patru ani
Dacă avem în vedere ultimii patru ani, apogeul fenomenului de abandon școlar a fost înregistrat în anul școlar 2021-2022, fiind vorba despre 560 de elevi – 400 din mediul rural și 160 din mediul urban. Apoi, în următorii doi ani, numărul elevilor a scăzut, ajungând la 353 în anul școlar 2022-2024 și la 397 în anul școlar 2023-2024. În anul școlar 2020-2021, au fost 412 elevi care au renunțat. La un calcul rapid, vedem că 1.722 de elevi au abandonat școala în ultimii patru ani.
Totodată, se observă cum aproximativ 70% dintre cei care au abandonat în ultimii patru ani provin din mediul rural – 1.210 din 1.722 (total).
„Comparând datele, se constată menținerea tendinței de scădere a numărului elevilor din mediu rural aflați în abandon școlar, pe parcursul ultimilor doi ani școlari. În acest sens se observă o scădere drastică de la 400 în anul școlar 2021-2022, la 275 în anul școlar anterior, urmată de o scădere la 245 în anul școlar supus analizei”, a transmis Inspectoratul Școlar Județean Iași în „Starea învățământului”.
Tendințe de abandon școlar – urban vs rural
Cei mai mulți elevi abandonează școala în ciclul gimnazial (945), potrivit datelor transmise de ISJ Iași. Ca număr al elevilor care abandonează, pe locul al doilea este școala profesională, cu 381, apoi învățământul primar (364) și liceul (23).
În cazul învățământului primar, de exemplu, în mediul rural, în ultimii patru ani, numărul elevilor care au abandonat a variat astfel: 50 – 72 – 52 – 58. Însă, la nivel gimnazial, tot în mediul rural, abandonul este de ordinul sutelor, întrucât vorbim despre 147 de elevi în anul școlar 2020-2021, 218 în anul școlar 2021-2022, 150 în anul școlar 2022-2023 și 152 în anul școlar 2023-2024. Există o tendință de scădere în cazul elevilor de la școala profesională, din mediul rural, întrucât de la 91 în anul școlar 2020-2021, s-a ajuns la 35 în anul școlar 2023-2024.
Dacă în cazul mediului rural există o oarecare tendință de scădere, în cazul mediului urban crește numărul elevilor care abandonează școala, mai ales în cazul învățământului gimnazial și profesional. Dacă în anul școlar 2020-2021 erau 55 de elevi de gimnaziu care au abandonat școala, numărul acestora a variat apoi la 87, 43 și 102. Astfel, în anul școlar anterior a fost aproape dublu. În ceea ce privește școala profesională, de la 5 elevi din mediul urban care au abandonat școala, s-a ajuns la 31 în anul școlar anterior.
„Performanțele școlare ale elevilor sunt în strânsă legătură cu frecventarea cursurilor, acest indicator influențând în mod direct rezultatele la învățătură. Numărul elevilor din mediul rural care abandonează școala este mai mare decât al celor din mediul urban (245 elevi din mediul rural au abandonat școala, în comparație cu 152 din mediul urban). Comparativ cu anul școlar 2022-2023 s-a înregistrat o creștere nedorită a abandonului școlar în cazul elevilor din mediul urban, de la 43 la 102 pentru nivel gimnazial și de la 10 la 31 la nivelul școlii profesionale”, arată ISJ Iași în „Starea învățământului”.
Mai mulți băieți renunță la școală, potrivit datelor ISJ Iași
Datele puse la dispoziție de ISJ Iași în „Starea învățământului” arată că în anul anterior (2023-2024) au fost mai mulți băieți decât fete care au abandonat școala. Mai exact, vorbim despre 150 de băieți și 95 de fete.
„Se observă faptul că, la nivel primar și gimnazial, numărul băieților care abandonează școala este mai mare față de cel al fetelor, iar la nivelul școlii profesionale, cifrele sunt sensibil egale”, a transmis Inspectoratul.
Cauzele abandonului școlar
Tot în „Starea învățământului anului școlar 2023-2024”, conducerea ISJ Iași amintește motivele abandonului școlar înregistrat. Ar fi vorba despre elevi care provin din familii cu părinți plecați în străinătate și din familii de rromi (declarați sau nu). Tot un motiv al abandonului, conform ISJ Iași, este starea materială precară a familiilor din care provin elevii.
„Cei 2.122 elevi (în comparație cu 1.864 elevi anul trecut) cu note scăzute sub 7 la purtare din cauza absențelor reprezintă 2,19%, procent mai mare în comparație cu cel înregistrat anul trecut (1,88%), respectiv cel de acum doi ani (0,72%). Situația de scădere a numărului de elevi aflați în abandon școlar este o consecință a implicării unităților școlare în vederea identificării unor soluții viabile pentru a diminua fenomenul de părăsire timpurie a școlii și mai ales a derulării activităților din cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar”, scrie în „Starea Învățământului”.
Citește și:
Publicitate și alte recomandări video