
“Turismul în județul Iași este preponderent de weekend, de afaceri, academic, schimburi culturale și religioase”, arată directorul adjunct al Direcției Județene de Statistică Iași
În turism, Iașul nu a „rupt gura târgului“ în 2023, în ciuda costisitorului concurs mondial Esports: per total, numărul turiștilor sosiți în unitățile de cazare din județul Iași a crescut cu un modest 4% față de anul 2022, iar capitala Regiunii de Dezvoltare Nord-Est s-a situat, la fel ca și în anul anterior, pe locul 11 în țară după numărul turiștilor sosiți în unitățile de cazare turistică.
Tradiția locală, așa cum se vede din statistici, este ca an de an Iașul să devină iarna neatractiv pentru turiști, decembrie, ianuarie și februarie fiind lunile în care ajung cei mai puțini turiști în acest județ. Lipsa unui târg de Crăciun de anvergura celor din orașele vestice, dar și orașul abandonat zăpezilor și zloatei ulterioare mai degrabă îi fugăresc pe ieșeni din oraș decât să atragă turiști.
În 2023, Iașul a respectat această tradiție cu care nu se poate mândri: cei mai puțini turiști, după numărul sosirilor acestora în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare s-au înregistrat în februarie (23.249), în ianuarie (23.757) și în decembrie (25.597). În decembrie, numărul turiștilor sosiți a scăzut chiar cu 12% față de anul anterior.
Altfel stă treaba, în schimb, în lunile de top ale Iașului: octombrie (cu 42.770 de sosiri), mai (39.101 sosiri), august (38.995 sosiri) și septembrie. Și nu întâmplător: în luna octombrie are loc pelerinajul Sf. Parascheva, festivalul FILIT și o serie de manifestări legate de Sărbătorile Iașului. În luna mai are loc Festivalul Romanian Creative Week, care în 2023 a devenit mai mare (ca durată și ca număr de evenimente), iar în perioada dintre sfârșitul lunii august și începutul lunii septembrie a avut loc campionatul Mondial de Esports, la care se adaugă viitorii studenți și familiile acestora sosiți aici pentru înscriere la facultăți, examene sau pentru a căuta cazare în apropierea facultăților.
Dacă corelăm sosirile turiștilor cu marile evenimente anuale din Iași (dar numărul turiștilor sosiți într-un anumit interval nu este legat, evident, în mod exclusiv de aceste evenimente), luna mai atrage în mod deosebit atenția. Și asta pentru că dintre lunile de top a înregistrat în 2023 cea mai mare creștere a numărului de sosiri ale turiștilor (+3.276 de turiști, cu 9,14% mai mult decât în mai 2022).
În luna septembrie, când au avut loc finalele Campionatului Mondial de Esports s-au înregistrat mai puține sosiri în unitățile de cazare turistică decât în luna dedicată creativității. De asemenea, evoluția procentuală a sosirilor turiștilor în septembrie 2023 față de aceeași perioadă a anului trecut a fost mai mică decât în cazul Romanian Creative Week (+8,7% sosiri).
Iar octombrie, luna de vârf a turismului ieșean, în general, a înregistrat în 2023 o scădere cu 2% față față de anul anterior.
Apartamentele reprezintă a doua opțiune de cazare, după hoteluri
În total, pe parcursul anului 2023 au ajuns la Iași 402.770 de turiști, din care 86% erau rezidenți români și 14% turiști nerezidenți. În ce privește înnoptările, turiștii sosiți în Iași au dormit aici cât i-ar trebui unui om să doarmă în 1.815 ani. Mai exact, înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică în perioada de la începutul anului și până la finalul lunii decembrie au însumat 662.533 de nopți, în creştere cu 1,4% față de perioada similară din anul 2022.
În medie turiștii români au petrecut un timp mai scurt aici (1,63 zile) decât turiștii străini (1,72 zile), iar Iașul se dovedește a fi din ce în ce mai mult o destinație de city break, pentru un popas scurt către alte destinații. Cine au fost turiștii care au vizitat județul Iași și ce tipuri de cazare au preferat?
Turiștii străini au preferat să vină la Iași în iulie (5.715 persoane), martie (5.488), septembrie (5.353) și august (5.168), în timp ce românii au ales Iașul ca destinație turistică preponderent în octombrie (38.453 persoane), mai (34.236) și iunie (33.187). Ca pondere din totalul pe o lună, cei mai mulți turiști străini au ajuns la Iași în martie, lună în care au reprezentat 18% din totalul turiștilor sosiți în județ.
Trei sferturi din totalul turiștilor (76%) s-au cazat la hotel, 7% în pensiuni turistice și 8% în apartamente, în timp 2% s-au îndreptat spre hosteluri. Datele centralizate de statisticieni arată și că turiștii ajunși la Iași se cazează de preferință în hoteluri de 3 stele (49,3% din totalul sosirilor).
80,6% dintre străini au venit la Iași din țări europene
În total, Iașul a fost vizitat de 55.682 de turiști străini în 2023. În primele zece luni ale anului trecut, după europeni, care au reprezentat 80,6% din totalul turiștilor străini sosiți la Iași, cei mai mulți vizitatori străini au fost din țări asiatice (12,1%). Turiștii din America de Nord au reprezentat doar 4,1% din totalul vizitatorilor străini la Iași, cei din Africa 1,3%, iar turiștii din America Centrală și de Sud 1% din totalul străinilor sosiți în unitățile de cazare turistică din județul Iași.
„Turiștii“ din Moldova și Ucraina, mai mult de o treime din total
Dintre europeni (38.426), aproape 76% proveneau din zece țări, între care Republica Moldova (20%), Ucraina (15,2%) și Germania (9,1%) au fost pe primele locuri după numărul de vizitatori cazați în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare.
Odată ajunși în Iași, 93,3% dintre turiștii din țările europene s-au cazat la hotel, câte 2,5% în apartamente sau pensiuni turistice și 1,7% au înnoptat în hosteluri. Turiștii din Lituania (200), Norvegia (171) și Slovacia (136) s-au cazat în proporție de 100% în hoteluri, în timp ce turiștii din Federația Rusă au avut un comportament total diferit: doar 62,4% dintre ei (234) au mers la hotel. Hotelurile au fost utilizate și de ucraineni în proporții mai mici (83,5%), comparativ cu turiștii din restul țărilor europene, dar și de turiștii din Estonia (88,5% dintre turiștii din această țară s-au cazat la hotel), precum și de cei din Republica Moldova (91%).
Străinii care au ocolit hotelurile ieșene s-au îndreptat spre apartamente (971 sosiri), pensiuni turistice (970 sosiri) sau hosteluri (639 sosiri).
Pare bizar pentru români, în special pentru ieșeni, să se refere la turiștii din Republica Moldova ca fiind turiști „străini“. Dar vin din altă țară decât România, așa că „frații de peste Prut“ reprezintă categoria cea mai numeroasă de turiști străini sosiți la Iași: 7.594 de sosiri în primele zece luni din an. Următorii cei mai numeroși turiști, după țara de proveniență sunt cei din Ucraina (5.825 sosiri), apoi turiștii din Germania (3.878), Israel (3.761), Italia (3.268), Franța (2.686), Regatul Unit (1.465) și Olanda (1.435).
În ce privește turiștii străini, după Europa, continentul de pe care au venit cei mai mulți turiști la Iași a fost Asia. În total, în unitățile de cazare din județ s-au înregistrat 5.767 de sosiri ale turiștilor din Asia, iar dintre aceștia 97% s-au cazat la hotel. Cei mai mulți dintre ei au sosit din Israel (3.761), urmați de indieni (503), chinezi (424) și japonezi (175). Din Coreea de Sud au ajuns la Iași 118 turiști.
Datele statistice județene confirmă concluzia autorilor studiului „Romanian Tourism before and after the Covid-19 Pandemic. A Geostatistical Analysis“, publicat în revista Romanian Statistical Review nr. 3 / 2023, care au identificat cele mai importante probleme structurale ale turismului ca fiind:
- o pondere scăzută a turiștilor străini care vizitează România în comparație cu turiștii rezidenți;
- un număr redus de înnoptări în structurile de cazare turistică, ceea ce determină venituri scăzute;
- calitatea necompetitivă a serviciilor și a produselor turistice oferite de întreprinderile care activează în acest domeniu;
- insuficientă promovare a atracțiilor turistice la nivel național și internațional;
- lipsa unui mecanism eficient de cooperare între părțile interesate (autorități publice centrale și locale, întreprinderi HORECA, experți în managementul destinației) în elaborarea politicilor publice în domeniul turismului“.
Ciprian Iftimoaei, directorul executiv adjunct al Direcției Județene de Statistică Iași, concluzionează în acest studiu: „turismul în județul Iași este preponderent de weekend, de afaceri, academic, schimburi culturale și religioase. (…) Din cauza lipsei de autostrăzi care să facă legătura între Iași cu vestul României și Europa și cu Republica Moldova și Ucraina, centrul de transport central este Aeroportul Iași, care a devenit din ce în ce mai aglomerat până la inaugurarea noului terminal.

Ciprian Iftimoaei, directorul executiv adjunct al Direcției Județene de Statistică Iași
Prin dezvoltarea infrastructurii rutiere, feroviare și aeroportuare, județul Iași ar putea recupera cu ușurință decalajul față de Transilvania, inclusiv printr-o mai bună comercializare a potențialului turistic din zona metropolitană a reședinței de județ și a unor destinații turistice specifice din județ. În opinia mea, unul dintre obiectivele strategiei de marketing turistic pentru județul Iași ar trebui să fie trecerea de la turismul de weekend la cel puțin un turism sezonier și, în termen lung, către un turism bazat pe destinații, atracții relativ permanente, și evenimente“.
Din această perspectivă, și având în vedere datele statistice din ultimii ani privind perioadele cu cele mai multe sosiri ale turiștilor la Iași, perioada mai-octombrie pare a fi cea mai atractivă și mai ușor de promovat și dezvoltat pe termen mediu și lung, pentru atragerea turiștilor aici. Iar turismul de business, profilat deja ca direcție importantă pentru Iași ar trebui cultivat, fără a ignora complet zonele pe care Iașul pare să aibă un avantaj competitiv, cum ar fi turismul religios și cultural.
Managerul singurului hotel ieșean de 5 stele este optimist
Dora Morhan, manager Hotel Pleiada Iași: „Privind spre 2024, este esențial să rămânem agili și rezilienți pentru a păstra un echilibru între oferirea de experiențe memorabile oaspeților noștri și menținerea sustenabilității afacerii. Adaptabilitatea este vitală în acest context economic fluctuant. (…) Ne așteptăm ca dinamica noastră să urmeze o traiectorie pozitivă, menținând angajamentul de a oferi servicii excepționale și de a contribui activ la dezvoltarea turismului local, poziționând Iașul ca un loc de referință pe harta destinațiilor turistice din România. În anul 2023, într-un mediu economic post-pandemic, sectorul ospitalității a fost nevoit să se adapteze rapid la noile realități. Acest context ne-a determinat să continuăm și să ajustăm strategia noastră de a crea experiențe de excepție, prin dezvoltarea de noi tipuri de produse. Am diversificat gama de servicii atât pentru clienții corporate, cât și pentru cei din sfera de leissure.

Dora Morhan, manager Hotel Pleiada Iași
Modernizarea spa-ului, amenajarea noilor săli de masaj, dinamica meniului la restaurantul Novella și promovarea brunch-ului duminical ne-au permis să răspundem mai flexibil cerințelor oaspeților, indiferent de natura sau amploarea evenimentului. Organizarea spectacolului cu maestrul Horațiu Mălăiele a fost un punct culminant al acestui an, cererea mare din partea oaspeților făcând să mutăm evenimentul în aer liber cu doar câteva zile înainte, dar datorită eforturilor echipei și ale partenerilor noștri acesta a fost un real succes. În același timp, cele două festivaluri de vin, lansarea albumului foto al Iașului la târgul de carte Gaudeamus în București și continuarea parteneriatul nostru peren cu Opera Națională Română Iași sunt activități ce fiecare în parte au reprezentat provocări, dar au subliniat angajamentul nostru de a fi mai mult decât un hotel, de a servi ca ambasadori ai Iașului și de a ne implica activ în peisajul social cultural local. Iar pentru că nu putem discuta despre Horeca fără capital uman, poate unul dintre aspectele care pun în dificultatea întreaga industrie este cel legat de forța de muncă. Costurile de recrutare și formare a angajaților, în special în primele 3-6 luni, sunt semnificative, incluzând atât trainingul, cât și adaptarea la cerințele specifice ale locului de muncă. Aceste provocări necesită strategii eficiente pentru a asigura succesul în sectorul Horeca, cu precădere fiindcă peste tot se resimte lipsa de specialiști calificați.“
Publicitate și alte recomandări video