Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Surpriză: Autostradă din judeţ, transformată în drum expres

Iaşul, lovit cu Masterplanul peste cap. Dispare de pe harta investiţiilor strategice

GALERIE
masterplan
  • masterplan
- +

Potrivit ultimei variante a Masterplanului, care a fost aprobată la Bruxelles, tronsonul de autostradă Bacău - Paşcani devine drum exprtes. Astfel, Iaşul aproape că dispare de pe harta investiţiilor strategice în următorii 15 ani

Iaşul aproape că dispare de pe harta investiţiilor strategice din următorii 15 ani. Comisia Europeană a aprobat varianta finală a Masterplanului general de transport al României, în acesta fiind prevăzute investiţii de 36,7 miliarde euro, faţă de 45,3 miliarde euro în varianta iniţială. Acestea depind însă de o aşa-numită „clauză de reformă structurală”, referitoare la reforme în sistemul de transporturi. Activarea clauzei ar permite României să aibă un deficit bugetar cu 0,5% din PIB mai mare, putând accesa credite externe de 8,3 miliarde de euro care să completeze fondurile europene şi bugetare disponibile pentru investiţii în transport.

 
Iaşul, pus pe scenariul optimist
 
Doar în scenariul optimist ar începe lucrările la autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş, la care s-ar adăuga un drum expres Ploieşti – Bacău – Paşcani. În varianta pesimistă, autostrada ar dispărea şi de pe hartă cel puţin până în 2020, iar drumul expres s-ar opri la Bacău.
 
Pe lista de investiţii stabilită de Ministerul Transporturilor şi aprobată de Comisia Europeană, autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ se află pe poziţia a cincea, faţă de poziţia a patra, ocupată în prima variantă a masterplanului, redactată în februarie. Pentru realizarea celor 135 km ai autostrăzii a fost estimat un cost de 1,13 miliarde euro. Tronsonul Târgu Mureş - Târgu Neamţ a urcat pe locul 8, de pe locul 10 iniţial, înaintea autostrăzii Bacău – Braşov. Pentru acest tronson, ar fi necesară o sumă de 2,94 miliarde euro, lungimea tronsonului fiind de 184 km. Lucrările la cele două tronsoane ale autostrăzii vor fi abordate în perioade diferite, trecerea peste munţi fiind programată în perioada 2021-2030.
 
În prima variantă a masterplanului, între Paşcani şi Braşov urma să fie construită o autostradă, prin Bacău. Prin varianta finală însă, tronsonul Paşcani – Bacău, a fost retrogradat la statutul de drum expres, aflându-se pe locul trei în lista de priorităţi. Pentru 81 km, costul estimat al lucrării se ridică la 389 milioane euro. Un alt tronson de drum expres ar urma să lege Paşcaniul de Suceava, pe o lungime de 60,5 km. Costurile s-ar ridica la 290 milioane euro. Lucrările la acest tronson nu vor începe însă înainte de 2020, nici în varianta optimistă.
 
Alte drumuri prinse în Masterplan
 
Masterplanul prevede pentru judeţul nostru şi reabilitarea unor drumuri cu caracter regional, respectiv Botoşani – Târgu Frumos, pe o lungime de 73 km, şi la o valoare estimată de 36,5 milioane euro, aflat pe locul 6 în lista de priorităţi, şi Iaşi – Vaslui – Bacău, în lungime de 151 km şi la un cost de 99,5 milioane euro (locul 8). Acestea nu vor fi începute însă înainte de 2020, iar realizarea lor este prevăzută doar în scenariul optimist.
Finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructura rutieră urmează să se facă din mai multe surse. Astfel, 26% din sumele necesare ar urma să provină din fonduri europene, 18% de la bugetul de stat, iar 56% din împrumuturi publice, după activarea clauzei de reformă structurală.
 
În privinţa căilor ferate, masterplanul include proiectul de reabilitare a sectorului Bucureşti – Buzău – Bacău – Paşcani – Iaşi. În cadrul acestuia, tronsonul Roman – Iaşi a fost evaluat la 527 milioane euro, pentru o lungime de 116 km. Un proiect distinct este cel reprezentat de calea ferată Paşcani – Dărmăneşti, în lungime de 71 km, lucrările fiind evaluate la 284 milioane euro. De asemenea, se prevăd sume de 25,7 milioane euro pentru lucrări pentru eliminarea restricţiilor de viteză pe tronsonul Paşcani – Iaşi, ca şi pentru achiziţia de material rulant.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri