De Business

Punem punctul pe știi

„Iașul se dezvoltă diferit față de regiune. Vin autostrăzile, suntem optimiști”. Previziuni privind piața auto locală în 2025

vineri, 17 ianuarie 2025, 15:12
7 MIN
 „Iașul se dezvoltă diferit față de regiune. Vin autostrăzile, suntem optimiști”. Previziuni privind piața auto locală în 2025

Cum va fi 2025 pentru piața auto locală? „Ziarul de Iași” a discutat despre provocările și oportunitățile de pe piața auto locală cu Matei Grădinaru, director general Sandra Group, și Daniel Iacob, directorul general Open Auto Center, dealer autorizat SsangYong.

Cei doi au vorbit despre tendințele actuale ale pieței, cum cerințele clienților pentru prețuri bune și garanții extinse influențează vânzările, și despre modul în care se adaptează la schimbările fiscale și legislative. În ciuda dificultăților, ambele companii își propun să își diversifice oferta și să rămână competitive în fața concurenței.

Matei Grădinaru se așteaptă la un an cu multe provocări

Matei Grădinaru se așteaptă la un an cu multe provocări economice, dar și cu șanse de a consolida poziția companiei pe piața auto. Sandra Group urmărește să crească vânzările pentru mărcile care au avut dificultăți de producție.

„În anul 2025 ne propunem să consolidăm rezultatele obținute până acum pentru anumite mărci și să creștem cota de piață în cazul brandurilor care au întâmpinat dificultăți de producție. Strategia noastră vizează stabilizarea și extinderea poziției în piață prin adaptarea rapidă la cerințele clienților și eficientizarea proceselor operaționale”, ne-a explicat Matei Grădinaru.

Matei Grădinaru, director general Sandra Group

Legat de creșterea taxelor și impozitelor, directorul Sandra Group spune că un stat nu poate fi stabil fără aceste surse de venit, însă crede că este esențial ca toate cheltuielile să fie transparente.

Cheltuielile statului să fie transparente, iar achizițiile să se facă centralizat

„Un stat nu poate fi puternic fără taxe și impozite, cu condiția ca toate cheltuielile să fie transparente și în scopul dezvoltării educației, sănătății, infrastructurii mari, iar achizițiile să fie făcute centralizat”, ne spune directorul Sandra Group, care a completat: „În funcție de creșterea taxelor și impozitelor, va exista și la noi o inflaționare a prețurilor, dar în modelul nostru de business, fiind un grup de firme și reprezentând primele trei mărci auto din lume, suntem optimizați din punct de vedere al personalului și al proceselor.”

Grădinaru afirmă că, deși universitățile din Iași produc anual generații de absolvenți, recrutarea de personal calificat rămâne o provocare. Potrivit directorului Sandra Group, această situație este cauzată de neadaptarea programei de învățământ la cerințele pieței muncii și lipsei unui accent suficient pe partea practică.

Salariile în Sandra Group și majorarea salariului minim

Referitor la majorarea salariului minim la 4.050 lei în acest an, Grădinaru precizează că, în cadrul companiei, remunerațiile sunt deja corelate cu eficiența angajaților și tariful orar.

„În Sandra Group salariile sunt în concordanță cu performanța și prețul orei de manoperă. Ne dorim ca în întreaga economie, în special în  sectorul bugetar, salariul să fie conform cu performanțele pentru o dezvoltare sustenabilă a țării”, arată Matei Grădinaru.

El anticipează că principalele riscuri pentru acest an ar putea fi situația geopolitică, lipsa forței de muncă înalt calificată, cât și schimbările frecvente ale legislației financiar-bancare și stabilitatea monedei naționale, în contextul unui deficit excesiv. În ceea ce privește oportunitățile, Grădinaru a pus accent pe dezvoltarea zonei metropolitane Iași,  cât și pe dezvoltarea infrastructurii în zona Moldovei. Un plus ar fi și intrarea României în spațiul Schengen, cât și promisiunile noii administrații a Statelor Unite privind oprirea războiului din Ucraina.

„În următorii ani, cred că mediul de afaceri din România, în cazul în care va exista o predictibilitate fiscală și o situație stabilă geopolitică, se va dezvolta și se va maturiza”, a afirmat Grădinaru.

Cum se prezintă situația la dealerul SsangYong din Iași

Legat de cum va arăta mediul de afaceri în viitor, Daniel Iacob, directorul general Open Auto Center din Iași, crede că Iașul se dezvoltă într-un ritm diferit față de restul regiunii Moldovei, având un potențial de creștere semnificativ, mai ales dacă se vor face autostrăzile. El spune că reprezentanții din piața auto sunt optimiști, considerând că Iașul va deveni un pol de dezvoltare regională, ceea ce înseamnă plusvaloare și în sectorul auto. Deși există încredere, este important ca aceste proiecte să fie realizate, spune Daniel Iacob.

Obiectivele Open Auto Center pentru 2025

„Obiectivele noastre pentru anul 2025 rămân creșterea cotei de piață prin livrări susținute atât pe partea de mașini noi, cât și pe cele rulate, dar și oferirea de servicii la cea mai înaltă calitate pe partea de post-vânzare pentru mărcile principale, cât și pe mărcile care ne-au consacrat, Skoda și Volkswagen”, ne explică directorul Open Auto Center.

Daniel Iacob, directorul general Open Auto Center din Iași

Acesta spune că modificările fiscale nu îi vor obliga să ia măsuri drastice.

„În prezent, echipa noastră numără aproximativ 40 de oameni. Am crescut numărul de salariați datorită extinderii portofoliului nostru cu noi mărci, precum Isuzu, Maxus și Farizon, gama de dube electrice din China. De asemenea, sperăm să aducem Subaru, suntem în discuții de aproape șase luni. Totuși, impactul fiscal va genera o ajustare în lanț a salariilor, dar vom evita măririle de prețuri și reducerile de personal și ne vom concentra pe creșterea productivității”, ne-a declarat Daniel Iacob.

Câte livrări au avut anul trecut

În anul 2024, livrările la Open Auto Center au crescut cu aproximativ 25% față de anul precedent, cu un total de aproximativ 400 de unități vândute din mărci precum SsangYong, MG și Super Soco. În ceea ce privește mașinile electrice, cererea rămâne limitată, cu doar aproape 30 de unități vândute anul trecut.

 Provocările pieței vehiculelor electrice

„Din punctul meu de vedere, prețurile ridicate ale vehiculelor electrice reprezintă o provocare majoră pe piață, comparativ cu vehiculele cu motoare cu ardere internă. Pe plan global, producătorii auto sunt obligați să adopte tehnologii mai ecologice pentru a respecta standardele de emisii CO2, însă în continuare nu înțelegem de ce companiile preferă să plătească amenzi decât să livreze modele electrice accesibile, cum a fost cazul cu VW Group și modelele lor low-cost, precum e-Up! și Skoda Citigo. De asemenea, este important de menționat că bugetul în România se încadrează într-o plajă de prețuri între 10.000 și 30.000 de euro. Drept urmare, prețurile mai mari pentru mașinile electrice sunt dificil de acceptat de o mare parte din consumatori”, ne explică Iacob. El accentuează faptul că mașinile electrice pun o presiune semnificativă atât asupra producătorilor, cât și asupra dealerilor.

 Planurile pe anul 2025

În ceea ce privește provocările pe anul acesta, o problemă ar putea fi fluxul de numerar.

„Pe de altă parte, suntem mulțumiți că, spre finalul anului 2024, am primit sumele restante pentru programul Rabla, ceea ce a fost o surpriză plăcută, având în vedere că înainte întârzierile erau și de până la un an. Avem și așteptări pozitive în 2025, în contextul în care atât anul trecut, cât și în acest an, două dintre brandurile noastre se află pe un trend ascendent pe piața din România. Ambele oferă mașini cu un excelent raport preț-calitate, cu prețuri atractive, ceea ce este esențial într-o perioadă de criză, când consumatorii caută produse accesibile, dar de calitate. În plus, ambele mărci oferă garanții extinse: SsangYong, de 10 ani, și MG, de 7 ani, ceea ce adaugă un plus de încredere pentru clienți”, a menționat directorul general Open Auto Center din Iași.

 MG apasă pedala de accelerație

El spune că MG, spre exemplu, are obiective ambițioase pentru anul acesta, atât local, cât și la nivel național, prin creșterea targetului de vânzări.

„De asemenea, și restul mărcilor pe care le reprezentăm păstrează un potențial solid de creștere și în anul 2025. Totuși, se simte asupra pieței impactul alegerilor de anul trecut, în noiembrie și decembrie vânzările au fost puțin mai scăzute. În viitorul apropiat ne propunem să extindem afacerea, inclusiv prin achiziționarea unui teren, și să introducem noi mărci, printre care Subaru, alături de lansarea unor noi modele electrice de la MG. Vom urmări cu atenție cum vor evolua strategiile producătorilor chinezi, care, deși reprezintă o oportunitate de dezvoltare, trebuie să se adapteze și să rămână competitivi pe piața europeană. În ceea ce ne privește, pentru a rămâne competitivi este esențial să avem o ofertă diversificată, incluzând atât vehicule cu motoare termice, cât și electrice și hibride”, a spus directorul Open Auto Center din Iași.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii