Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Pe plus sau pe minus faţă de alţii? Adevărul dincolo de acuzele sau laudele politicienilor ieşeni

Iaşul şi PNRR: partea nevăzută! Breteaua Lețcani - Uricani nu se mai vede

GALERIE
autostrada_a7
  • autostrada_a7
- +

Construirea unei alternative la drumul european E85, la intrarea în municipiul Iaşi, nu mai este prioritate în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Proiectul figurează doar pe o listă de rezervă, alături de modernizarea DN 24 (Vaslui - Iaşi). Şi pe această listă de rezervă, prioritare sunt alte legături rutiere din vestul şi sudul ţării. Nu doar drumul de la Iaşi nu a mai „prins“ lista scurtă, ci şi alte proiecte similare, în condiţiile în care planul pentru infrastructură rutieră se axează în principal pe tronsoane de autostradă. Din acest punct de vedere, Moldova a tras lozul câştigător: alocările ajung la aproape 2,2 mld. euro (fără TVA) pentru A7 (Ploieşti - Paşcani, 324 km) şi „capetele“ sectorului montan al A8 (Tg Mureş - M. Nirajului şi Leghin - Paşcani, 59 km). Finanţarea prin intermediul PNRR este cuprinsă între 44 şi 51%, în funcţie de sector, ceilalţi bani necesari urmând a fi asiguraţi de la bugetul de stat sau împrumuturi externe. În mediul politic ieşean, părerile sunt împărţite: opoziţia (PSD) spune că Iaşul a fost ocolit la împărţirea banilor din PNRR, în timp ce puterea (PNL-USRPLUS) invocă alocările substanţiale pentru A7 şi A8. Unde este adevărul?

Ideea construirii drumului Leţcani Vest - Uricani - Cicoarei s-a conturat în contextul supraaglomerării drumului european E85 la intrarea în Iaşi: şoferii interesaţi să ajungă în special în cartierele din sudul municipiului Iaşi ar fi putut utiliza această rută, evitând Păcurariul. În variantele iniţiale de lucru ale PNRR, drumul figura cu o alocare de 88 milioane euro, chiar dacă nu există încă un studiu tehnic.

Abia spre sfârşitul acestui an ar urma să fie finalizată documentaţia pentru sectorul Uricani - Cicoarei (8 km), porţiune care reprezintă, de fapt, un proiect vechi de 15 ani: varianta de trafic uşor din centura sud a Iaşului. O finalizare rapidă a studiului de fezabilitate ar putea crea premisele ca acest tronson să fie totuşi finanţat prin actualul Program Operaţional de Infrastructură Mare (POIM). O nouă tergiversare în realizarea documentaţiei ar putea crea cel mult speranţe de finanţare prin intermediul Programului Operaţional Transporturi (POT) 2021 - 2027 sau din fonduri guvernamentale.

În ceea ce priveşte sectorul Leţcani vest - Uricani, această rută pare „inventată“ politic, „o apariţie efemeră“, după cum a catalogat-o ieri un specialist din administraţia locală, dar care a preferat să nu comenteze oficial. Aşa cum „Ziarul de Iaşi“ a scris recent, nici Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi nici Consiliul Judeţean (CJ) nu şi-a asumat încă realizarea studiului tehnic, astfel că sectorul Leţcani Vest - Uricani riscă să moară în faşă.

Câţi bani vin prin PNRR pentru autostrăzile Moldovei

Suma totală necesară pentru construirea autostrăzii A7 şi a „capetelor“ sectorului montan al A8 ajunge la 4,6 miliarde euro, conform anexelor incluse în PNRR. Din această sumă, planul guvernului este să asigure 2,2 miliarde euro prin PNRR, iar diferenţa din fonduri guvernamentale sau împrumuturi externe. În total, din 434 km de autostrăzi incluşi în PNRR, peste 380 km fac parte din autostrăzile de interes pentru Moldova (324 km la A7, 59 km la A8). Autostrada A7 are ca termen de execuţie anul 2024, iar finalizarea sectoarelor din A8 a fost estimată pentru 2025.

Faptul că autostrăzile Moldovei sunt priorităţi în PNRR a fost salutat ieri de societatea civilă. Asociaţia „Moldova vrea autostradă“ (MVA) a subliniat că PNRR a fost configurat conform strategiei promovate de organizaţie, amintind, în acest sens, includerea spre finanţare a „capetelor“ sectorului montan al A8.

„Avem toate motivele să considerăm că prin crearea acestei premise favorabile am înregistrat o victorie de etapă mare - certitudinea că, odată construite capetele A8, angajamentul pentru întreaga investiţie va fi prioritar şi ireversibil. Da, e de etapă, dar victoriile mari vin ca sumă a victoriilor mici şi a implicării inteligente şi cu bun simţ în procesul decizional“, se arată într-un comunicat al MVA.

Un alt aspect important subliniat de MVA este că, în PNRR, sunt identificate sursele de finanţare şi pentru restul autostrăzii A8, respectiv sectoarele Ungheni - Iaşi - Paşcani şi Leghin - Miercurea Nirajului, respectiv din fondurile disponibile pe programele operaţionale în exerciţiul bugetar 2021 - 2027.

„MVA va continua activitatea de negociere constructivă - când se dovedeşte posibilă, lupta civică apolitică - atunci când se impune, pentru a determina acţiuni favorabile construirii autostrăzilor. Ne menţinem constanţi în a capacita decidenţii României în direcţia corectă - cea a investiţiilor publice în reţeaua de autostrăzi a Moldovei“, a conchis asociaţia.

Politicienii, la extreme

În mediul politic, PSD a criticat ieri că Iaşul nu figurează cu alocări financiare în PNRR, în timp ce liderii locali ai PNL şi USRPLUS au invocat alocările substanţiale pentru autostrăzile A7 şi A8.

„Acest document (PNRR, n.r.) arată incapacitatea liderilor locali ai PNL şi USR de a promova proiectele Iaşului. Liderii liberali au mari probleme de imagine, cu dosare de corupţie în lucru, iar liderii USR nu ştiu cum să mai facă să pună piedici proiectelor depuse de peneliştii de la Primăria şi Consiliul Judeţean în ideea de a câştiga capital electoral“, a susţinut şeful PSD Iaşi, Maricel Popa.

De cealaltă parte, liderii PNL şi USRPLUS din Iaşi promovat intens pe reţele sociale faptul că autostrăzile A7 şi A8 sunt incluse spre finanţare în PNRR.

„Le transmit social-democraţilor de la Iaşi un mesaj clar: orice metru de autostradă construit în Iaşi, respectiv în Moldova, prin PNRR, va fi mai mult decât cei zero kilometri de autostradă construiţi de PSD din 1989 încoace“, a fost replica liderului PNL Iaşi, Alexandru Muraru.

„Trebuie apreciat efortul guvernului de a-i convinge pe oficialii de la Bruxelles ca din banii europeni alocaţi prin PNRR să putem construi autostrăzi. România este cu mult în urma altor ţări de pe continent la capitolul infrastructură“, a spus şi şefa USRPLUS Iaşi, Cosette Chichirău.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri