anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 25.06.2022

Pe plus sau pe minus faţă de alţii? Adevărul dincolo de acuzele sau laudele politicienilor ieşeni

Iaşul şi PNRR: partea nevăzută! Breteaua Lețcani - Uricani nu se mai vede

GALERIE
autostrada_a7
  • autostrada_a7
- +

Construirea unei alternative la drumul european E85, la intrarea în municipiul Iaşi, nu mai este prioritate în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Proiectul figurează doar pe o listă de rezervă, alături de modernizarea DN 24 (Vaslui - Iaşi). Şi pe această listă de rezervă, prioritare sunt alte legături rutiere din vestul şi sudul ţării. Nu doar drumul de la Iaşi nu a mai „prins“ lista scurtă, ci şi alte proiecte similare, în condiţiile în care planul pentru infrastructură rutieră se axează în principal pe tronsoane de autostradă. Din acest punct de vedere, Moldova a tras lozul câştigător: alocările ajung la aproape 2,2 mld. euro (fără TVA) pentru A7 (Ploieşti - Paşcani, 324 km) şi „capetele“ sectorului montan al A8 (Tg Mureş - M. Nirajului şi Leghin - Paşcani, 59 km). Finanţarea prin intermediul PNRR este cuprinsă între 44 şi 51%, în funcţie de sector, ceilalţi bani necesari urmând a fi asiguraţi de la bugetul de stat sau împrumuturi externe. În mediul politic ieşean, părerile sunt împărţite: opoziţia (PSD) spune că Iaşul a fost ocolit la împărţirea banilor din PNRR, în timp ce puterea (PNL-USRPLUS) invocă alocările substanţiale pentru A7 şi A8. Unde este adevărul?

Ideea construirii drumului Leţcani Vest - Uricani - Cicoarei s-a conturat în contextul supraaglomerării drumului european E85 la intrarea în Iaşi: şoferii interesaţi să ajungă în special în cartierele din sudul municipiului Iaşi ar fi putut utiliza această rută, evitând Păcurariul. În variantele iniţiale de lucru ale PNRR, drumul figura cu o alocare de 88 milioane euro, chiar dacă nu există încă un studiu tehnic.

Abia spre sfârşitul acestui an ar urma să fie finalizată documentaţia pentru sectorul Uricani - Cicoarei (8 km), porţiune care reprezintă, de fapt, un proiect vechi de 15 ani: varianta de trafic uşor din centura sud a Iaşului. O finalizare rapidă a studiului de fezabilitate ar putea crea premisele ca acest tronson să fie totuşi finanţat prin actualul Program Operaţional de Infrastructură Mare (POIM). O nouă tergiversare în realizarea documentaţiei ar putea crea cel mult speranţe de finanţare prin intermediul Programului Operaţional Transporturi (POT) 2021 - 2027 sau din fonduri guvernamentale.

În ceea ce priveşte sectorul Leţcani vest - Uricani, această rută pare „inventată“ politic, „o apariţie efemeră“, după cum a catalogat-o ieri un specialist din administraţia locală, dar care a preferat să nu comenteze oficial. Aşa cum „Ziarul de Iaşi“ a scris recent, nici Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi nici Consiliul Judeţean (CJ) nu şi-a asumat încă realizarea studiului tehnic, astfel că sectorul Leţcani Vest - Uricani riscă să moară în faşă.

Câţi bani vin prin PNRR pentru autostrăzile Moldovei

Suma totală necesară pentru construirea autostrăzii A7 şi a „capetelor“ sectorului montan al A8 ajunge la 4,6 miliarde euro, conform anexelor incluse în PNRR. Din această sumă, planul guvernului este să asigure 2,2 miliarde euro prin PNRR, iar diferenţa din fonduri guvernamentale sau împrumuturi externe. În total, din 434 km de autostrăzi incluşi în PNRR, peste 380 km fac parte din autostrăzile de interes pentru Moldova (324 km la A7, 59 km la A8). Autostrada A7 are ca termen de execuţie anul 2024, iar finalizarea sectoarelor din A8 a fost estimată pentru 2025.

Faptul că autostrăzile Moldovei sunt priorităţi în PNRR a fost salutat ieri de societatea civilă. Asociaţia „Moldova vrea autostradă“ (MVA) a subliniat că PNRR a fost configurat conform strategiei promovate de organizaţie, amintind, în acest sens, includerea spre finanţare a „capetelor“ sectorului montan al A8.

„Avem toate motivele să considerăm că prin crearea acestei premise favorabile am înregistrat o victorie de etapă mare - certitudinea că, odată construite capetele A8, angajamentul pentru întreaga investiţie va fi prioritar şi ireversibil. Da, e de etapă, dar victoriile mari vin ca sumă a victoriilor mici şi a implicării inteligente şi cu bun simţ în procesul decizional“, se arată într-un comunicat al MVA.

Un alt aspect important subliniat de MVA este că, în PNRR, sunt identificate sursele de finanţare şi pentru restul autostrăzii A8, respectiv sectoarele Ungheni - Iaşi - Paşcani şi Leghin - Miercurea Nirajului, respectiv din fondurile disponibile pe programele operaţionale în exerciţiul bugetar 2021 - 2027.

„MVA va continua activitatea de negociere constructivă - când se dovedeşte posibilă, lupta civică apolitică - atunci când se impune, pentru a determina acţiuni favorabile construirii autostrăzilor. Ne menţinem constanţi în a capacita decidenţii României în direcţia corectă - cea a investiţiilor publice în reţeaua de autostrăzi a Moldovei“, a conchis asociaţia.

Politicienii, la extreme

În mediul politic, PSD a criticat ieri că Iaşul nu figurează cu alocări financiare în PNRR, în timp ce liderii locali ai PNL şi USRPLUS au invocat alocările substanţiale pentru autostrăzile A7 şi A8.

„Acest document (PNRR, n.r.) arată incapacitatea liderilor locali ai PNL şi USR de a promova proiectele Iaşului. Liderii liberali au mari probleme de imagine, cu dosare de corupţie în lucru, iar liderii USR nu ştiu cum să mai facă să pună piedici proiectelor depuse de peneliştii de la Primăria şi Consiliul Judeţean în ideea de a câştiga capital electoral“, a susţinut şeful PSD Iaşi, Maricel Popa.

De cealaltă parte, liderii PNL şi USRPLUS din Iaşi promovat intens pe reţele sociale faptul că autostrăzile A7 şi A8 sunt incluse spre finanţare în PNRR.

„Le transmit social-democraţilor de la Iaşi un mesaj clar: orice metru de autostradă construit în Iaşi, respectiv în Moldova, prin PNRR, va fi mai mult decât cei zero kilometri de autostradă construiţi de PSD din 1989 încoace“, a fost replica liderului PNL Iaşi, Alexandru Muraru.

„Trebuie apreciat efortul guvernului de a-i convinge pe oficialii de la Bruxelles ca din banii europeni alocaţi prin PNRR să putem construi autostrăzi. România este cu mult în urma altor ţări de pe continent la capitolul infrastructură“, a spus şi şefa USRPLUS Iaşi, Cosette Chichirău.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ce urmează după David?

Nicolae GRECU

Ce urmează după David?

Va rămâne copilul minune din înotul românesc un star nemuritor, rece şi singur sau va fi pionul unei emulaţii atât de necesare în sportul autohton?

opinii

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Eugen MUNTEANU

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Ideile învăţaţilor ardeleni privitoare la originea romană a poporului român şi la caracterul latin al limbii române au fost receptate şi împărtăşite şi de păturile cultivate ale societăţii din Moldova şi Valahia, contribuind la accelerarea procesului de modernizare, în sensul occidentalizării.

Cât de eficiente sunt pieţele?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cât de eficiente sunt pieţele?

Titlul este extrem de îndrăzneţ deoarece dialectica privind eficienţa sau ineficienţa pieţelor se găseşte permanent într-un impas. Sistemele complexe nu pot fi înţelese dintr-o perspectivă simplistă. Interogaţia poate fi încadrată în ceea ce Andrei Pleşu numea întrebări „mari” sau „ruseşti”, ceea ce poate conduce spre un drum fără oprire. 

Franţa, în echilibru fragil

Alexandru CĂLINESCU

Franţa, în echilibru fragil

Dezavuarea lui Macron şi a politicii sale este fără echivoc. Partidul preşedintelui LREM (La République En Marche) a fost din capul locului o construcţie artificială, o ficţiune. LREM a canibalizat cele două mari partide tradiţionale de la dreapta şi de la stânga (...). Reformele pe care le promitea Macron au rămas, aproape toate, literă moartă. Preşedintele a preferat să apeleze la ceea ce se numeşte „democraţie directă”, organizând dezbateri naţionale (ineficiente) şi înfiinţând organisme artificiale („Convenţia cetăţenească pentru climat” - „cetăţenesc” este un cuvânt magic, sugerând racordarea la tradiţia republicană).

pulspulspuls

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Foială mare de câteva zile la poştalionul ieşean, stimaţi telespectatori. Motivul: nu vreo chestiune profesională sau vreun eveniment legat de instituţiune, ci cu totul altceva: faptul că şeful de la Iaşi, un locotenent de-al menajerului de oraş Grămadă, va candida la alegerile pemepiste din filiala judeţeană, alegeri care au loc chiar astăzi. 

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.