anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

miercuri, 05.10.2022

Ieșenii care vor mașină nouă trebuie sa aștepte un an. Ce se întâmplă pe piață?

GALERIE
livrare masina
  • livrare masina
- +

Acesta este termenul până la care s-a ajuns în cazul unor mărci foarte solicitate. Este vorba practic de criza mondială a microprocesoarelor, cea care a pus practic „în genunchi” piaţa auto din Iaşi şi nu numai. Dacă înainte era invers, acum cel mai greu sunt livrate modelele SUV, cu dotări complete. Per total, este vorba de o dublare sau chiar triplare a timpilor de aşteptare a unei maşini noi, de la momentul comenzii sau plăţii. Chiar şi la modelele Dacia, fabricate în ţară, timpii de aşteptare se duc spre patru luni. Aceşti timpi crescuţi de aşteptare sunt şi explicaţia pentru care, în ultima perioadă, maşinile second hand se dau ca pâinea caldă.

Ieşenii resimt din plin criza microprocesoarelor care a lovit industria auto încă de la începutul acestui an. Dacă la nivel mondial se vorbeşte despre pierderi de 110 miliarde de dolari, pentru omul de rând, care a vrut să cumpere o maşină anul acesta sau care a aşteptat până în această iarnă, criza înseamnă dublarea sau chiar triplarea timpilor de livrare. „Ziarul de Iaşi” a vorbit cu aproape toţi dealerii auto din capitala Moldovei şi a descoperit că o maşină care se livra în două, maximum trei luni, direct de pe poarta fabricii, cu configuraţia solicitată de cumpărător de la zero, acum vine cel mai devreme în patru luni, dar cel mai probabil după măcar o jumătate de an. Dealerii auto sunt însă încrezători: din moment ce toată piaţa este afectată la fel, înseamnă că nu vor fi câştigători din această criză. Clienţii rămân însă pierzători: surse din industrie ne-au explicat că modelele SUV, cele mari, cu tracţiune integrală şi dotări complete, vin chiar şi la un an după comandă, indiferent de numele dealerului.

Stocurile cu livrare în două săptămâni sunt aproape epuizate

Criza semiconductoarelor a fost remarcată la începutul acestui an şi vine după ce în 2020 a fost o cerere foarte scăzută de noi autovehicule în majoritatea ţărilor. Producţia însă a revenit la cote ridicate în 2021, chiar mai mari decât în 2019, însă capacitatea de furnizare a semiconductoarelor nu a crescut. Este vorba de micile componente responsabile de circuitele electrice şi electronice dintr-o maşină, de la tot ce înseamnă sistemul de infotainment, la calibrarea sistemului de injecţie, gestionarea sistemelor de automatizare (cruise control sau alte funcţii esenţiale la o maşină nouă). Criza i-a afectat foarte mult pe unii dealeri din Iaşi care lucrau exclusiv cu stocuri: comandau la început de an diverse maşini cu configuraţiile ce se aşteptau să fie cele mai căutate, pornind de la experienţa anilor anteriori. Vorbim de sute de maşini pe care le ţineau în depozite apropiate de puncte vamale, mai puţin 20-30 de bucăţi pe care le aveau în permanenţă în Iaşi. Astfel, clienţii aveau mereu opţiunea să aştepte 3 luni o maşină care să vină direct de pe poarta fabricii cu configuraţia dorită de ei sau să facă mici compromisuri: investiţii mai mari în dotări sau alegerea unei alte culori sau motorizări, şi aveau maşina în cel mult două săptămâni. Reprezentanţi din industrie au explicat pentru „Ziarul de Iaşi” că în showroomuri nu mai sunt nici 30% din modelele găzduite în 2019.

Livrarea unei maşini - circa şase luni, o autoutilitară - măcar nouă luni

Vă prezentăm, în continuare, timpii de aşteptare de la câţiva dintre cei mai căutaţi dealeri din regiunea Iaşului. Spre exemplu, toate modelele comercializate astăzi de Opel, în special în zona SUV, unde există cea mai are căutare, vin după minimum cinci luni. Dacă vorbim de zona autoutilitarelor, timpul de aşteptare începe de la nouă luni şi creşte în funcţie de dotările suplimentare solicitate de client. Reprezentanţii dealerului Opel Iaşi nu se aşteaptă însă ca problema aceasta să afecteze vânzările prin programul Rabla în anul viitor. „Cred că vom fi afectaţi doar într-o mică măsură fiindcă toată lumea are această problemă, deci impactul nu va fi foarte mare. Depinde însă foarte mult când vor fi puse fondurile la dispoziţie şi ce sumă va fi alocată de stat”, a precizat un consultant de vânzări de la Opel. Aceeaşi situaţia se regăseşte şi în cazul autoturismelor Renault. Înainte de criză maşinile pe stocul Renault erau livrat în două săptămâni clienţilor, o comandă de la zero dura două, maximum trei luni, iar acum poate ajunge şi la cinci luni. La autoutilitare termenele de aşteptare sunt mai mari. „Aşteptăm mai mult pentru gama Renault de autoutilitare, e vorba de maximum şase luni de zile. Dar depinde de configuraţie, o maşină mai complexă, cu mai multe dotări, va dura şi mai mult până va fi livrată”, a explicat consultantul de vânzări de la Renault.

„Lucrăm exclusiv pe comandă şi va dura”

Cei de la dealerul Mazda spun că mai au pe stoc doar unul sau două modele, maximum cinci maşini, dar este vorba de stocul propriu al magazinului din Iaşi. În rest, cine vrea unul dintre cele mai vândute modele - CX-5, trebuie să aştepte şi şapte luni de zile, iar cel mai devreme o maşină marca Mazda poate fi adusă din fabrică în patru luni. „Depinde de model şi de configuraţie, dar dacă un client vrea să îşi configureze maşina, lucrăm exclusiv pe comandă şi va dura”, au precizat reprezentanţii Mazda pentru „Ziarul de Iaşi”. Întârzieri apar şi la Dacia - gama de Logan sau Duster se livrează chiar şi după patru luni de zile, iar o serie de clienţi care au achiziţionat recent modele au precizat pentru publicaţia noastră că li s-a recomandat să renunţe la cutia automată de viteze şi alte dotări pentru a primi maşinile mai repede. În cazul Toyota, se aşteaptă între 4 şi 8 luni, cel mai mare timp pentru livrat fiind în cazul modelului Toyota Land Cruiser. La Seat, în medie, se aşteaptă între 4 şi 6 luni pentru modelele noi, maşini pe stoc aproape că nu mai există, iar pentru SUV-ul de lux, Seat Tarraco, au fost raportat chiar şi un an de aşteptare, media fiind însă în jur de 8-9 luni.

Doar livrările din Coreea vin constant, la patru luni

Singurii mai feriţi de această creştere a timpilor de aşteptare sunt cei de la SsangYong. Fiind maşini care se livrează din Coreea de Sud, mai aproape de fabricile de microprocesoare, timpii de livrare erau mari şi înainte de această criză, iar acum s-au păstrat la fel. O maşină nouă ajunge între 3 şi 4 luni de zile. „În Asia nu sunt astfel de probleme, dar o problemă cu distanţa fiindcă sunt departe de noi. Importatorul din Europa e în Ungaria şi termenii de livrare sunt cam aceeaşi. O maşină pe stoc se livrează în două săptămâni şi am mai avea maşinile din showroom cu care am putea satisface 6-7 clienţi, însă avem şi stocuri naţionale de unde mai putem aduce”, au precizat reprezentanţii companiei. 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O reformă care nu se va face (II)

Cătălin ONOFREI

O reformă care nu se va face (II)

Poveste cu doi înecaţi.

opinii

Mahalaua digitală

Florin CÎNTIC

Mahalaua digitală

Deşi nu prea îmi pierd timpul cu comentariile sterile de pe social media, nu încetez să mă minunez de ticăloşia, prostia delirantă şi reaua credinţă care parazitează până la sufocare opiniile articulate, chiar dacă uneori provocatoare din bula mea, ale lui Dan Alexe, Sorin Ioniţă sau Mădălin Hodor. Când scriam acest text, în urmă cu foarte mulţi ani, credeam că se va atenua în timp cotcodăceala otrăvită a smintiţilor care intervin obraznic şi contondent pe internet. După cum vedem azi, maladia s-a agravat.

A plecat ministrul. Ce ne facem?

Ioan Alexandru TOFAN

A plecat ministrul. Ce ne facem?

Aşadar, o lege scurtă şi clară (150 de pagini sau chiar 120 este deja prea mult), generală şi fără elanuri civilizatoare, împreună cu o responsabilitate mare acordată celor care predau şi învaţă. Nu ştiu dacă este soluţia potrivită. Dar măcar ne putem gândi la ea, ca alternativă la începuturile care nu se mai termină ale reformelor din educaţie şi la legile care vor să fie săpate în piatră cu mina de la pix.

Despre copilărie (I)

Radu PĂRPĂUȚĂ

Despre copilărie (I)

Copilăria mea a coincis cu primii ani ai deschiderii „domniei” lui Ceauşescu, când se instaurase o efervescenţă în societatea românească. M-am gândit să povestesc despre perioada aceea, fiindcă este bine să nu uităm învăţămintele de atunci. 

pulspulspuls

Amantele dezvoltatorilor imobiliari din târg. Scurt ghid erotic pentru developeri

Amantele dezvoltatorilor imobiliari din târg. Scurt ghid erotic pentru developeri

Astăzi vom trece în revistă câte ceva din comportamentul hormonal de vârsta aproape septuagenară a unor dezvoltatori imobiliari din târgul nostru, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Scăpări de gaze #NordStream5

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.