Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Iluzii guvernamentale

GALERIE
lucian dirdala
  • lucian dirdala
- +

Aparent, desemnarea domnului Cioloş a fost un gest politic inutil, de natură a consuma în zadar timp şi energie. În realitate, ea a avut rolul de a oferi partidelor din fostul arc guvernamental ceva mai mult timp de gândire şi, în special pentru PNL, de decantare a opţiunilor pe termen mediu.

După cum era de aşteptat, comisiile parlamentare de specialitate au votat împotriva propunerilor formulate de premierul-desemnat, domnul Dacian Cioloş. Excepţia ce s-a conturat după audierea ministrului propus pentru portofoliul Transporturilor nu face decât să întărească regula. Miercuri, respingerea în bloc a listei cabinetului nu ar trebui să fie decât o simplă formalitate.

Se va reveni, în acest caz, în punctul de debut al eforturilor de soluţionare a crizei. Orice alt rezultat ar arunca în ridicol audierile de marţi şi, odată cu ele, pe cei care au votat împotriva nominalizărilor făcute de domnul Cioloş. În teorie, ar fi depăşită şi o primă etapă în direcţia dizolvării Parlamentului - dar, în mod evident, nici preşedintele Iohannis, nici membrii fostei coaliţii guvernamentale nu îşi doresc aşa ceva, în primul rând din motive electorale.

Aparent, desemnarea domnului Cioloş a fost un gest politic inutil, de natură a consuma în zadar timp şi energie. În realitate, ea a avut rolul de a oferi partidelor din fostul arc guvernamental ceva mai mult timp de gândire şi, în special pentru PNL, de decantare a opţiunilor pe termen mediu. Este clar că preşedintele Iohannis nu a reuşit să-şi menţină, după realegerea din toamna lui 2019,  un real control asupra PNL, astfel că o nouă nominalizare de premier nu poate apărea din jobenul prezidenţial.

De asemenea, un eventual eşec al echipei prezentate de Dacian Cioloş ar avea şi un considerabil potenţial ilustrativ. După ruperea coaliţiei (pentru că ea s-a rupt, indiferent dacă partidele componente o recunosc sau nu), şeful celui mai mare partid n-a mai putut conduce guvernul, iar şeful celui de-al doilea nici măcar n-a apucat. Este un caz de manual pe care, în democraţiile mai aşezate, nu mai este nevoie să-l detaliezi. Dacă doreşti continuarea coaliţiei, te desparţi de varianta preferată şi cauţi una de compromis.

Dar, pentru asta, în România - mai precis, în tabăra non-PSD din politica românească - trebuie întâi să fii convins că merită eliminate variantele absurde. În primul rând, liberalii să ajungă, în sfârşit, la concluzia că PSD nu va susţine de pe margine un cabinet minoritar liberal. Nu o va face în primul rând pentru că astfel s-ar expune teribil de mult în faţa viitorului proiect politic al lui Liviu Dragnea. Apoi, pentru că trecuta experienţă de acest gen, din perioada Tăriceanu, s-a terminat pentru PSD extrem de rău, cu înfrângeri în alegerile din 2008 şi 2009. Nu o va face pentru că nimeni din conducerea actualului PSD nu s-ar mai mulţumi cu firimituri din fondurile publice, care să fie direcţionate către fiefurile social-democrate: astăzi vorbim de fonduri europene considerabile, plus transferuri de la buget incomparabil mai mari faţă de cele din 2007-2008. În fine, nu o va face pentru că asta ar însemna să-şi asocieze imaginea cu dramatica scădere a autorităţii şi capacităţii de intervenţie a statului în materie de combatere a pandemiei şi a efectelor ei sociale, scădere de care PNL, ca principală forţă de guvernare, este  responsabil.

Desigur, şi USR trebuie să capete aceeaşi convingere şi să elimine variantele absurde. Decizia de a merge până la capăt cu proiectul guvernului minoritar, avansând o listă şi un program care ar fi meritat discuţii mai ample şi mai serioase decât cele de marţi, din comisiile de specialitate, este un gest politic ce merită apreciat. Dar, în situaţii de criză, guvernele minoritare - şi în experienţa europeană există destule exemple de acest tip - adoptă strategii consensuale menite să asigure, fie şi pentru scurt timp, un sprijin politic larg pentru eforturile anticriză, nu îşi propun obiective ambiţioase de reformă. Este total neproductivă ideea că, dispunând de 15-20 la sută dintre parlamentari, poţi guverna cu adevărat o societate vulnerabilă şi scindată, un stat care îşi demonstrează, pe zi ce trece, fragilitatea. Vom vedea, miercuri, care va fi reacţia forului legislativ la încercarea domnului Cioloş şi, în cazul foarte previzibil al unui eşec, dacă această experienţă va contribui la maturizarea USR ca potenţial partener într-o nouă coaliţie de guvernare, oricare va fi ea. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri