anunturi
grandchef
Mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

duminica, 04.12.2022

IMAGINI: CUTREMURĂTOR! Minutele fatidice dinaintea prăbușirii elicopterului SMURD

GALERIE
tragedie smurd iasi moldovatragedie smurd iasivictime tragedie smurd iasiSMURD elicopter prabusit moldova (1)SMURD elicopter prabusit moldova (2)SMURD elicopter prabusit moldova (5)SMURD elicopter prabusit moldova (6)SMURD elicopter prabusit moldova (7)SMURD elicopter prabusit moldova (8)SMURD elicopter prabusit moldova (9)flori la ambasada din chisinauin memoriam chisinaupriveghi smurd iasi (1)
  • tragedie smurd iasi moldova
  • tragedie smurd iasi
  • victime tragedie smurd iasi
  • SMURD elicopter prabusit moldova (1)
  • SMURD elicopter prabusit moldova (2)
  • SMURD elicopter prabusit moldova (5)
  • SMURD elicopter prabusit moldova (6)
  • SMURD elicopter prabusit moldova (7)
  • SMURD elicopter prabusit moldova (8)
  • SMURD elicopter prabusit moldova (9)
  • flori la ambasada din chisinau
  • in memoriam chisinau
  • priveghi smurd iasi (1)
- +

Groază, durere şi neputinţă. Asta au simţit ieri colegii membrilor echipajului elicopterului SMURD care s-a prăbuşit la marginea unei păduri din Republica Moldova. Tragedia care zguduie acum Iaşul vine la exact zece ani de la o alta: prăbuşirea elicopterului SMURD lângă aeroportul din Iaşi, în 2006. Reporterii „Ziarul de Iaşi“ au încercat ieri, în limita decenţei, să ia legătura cu apropiaţi şi colegi ai piloţilor şi cadrelor medicale care şi-au pierdut viaţa: cei mai mulţi erau blocaţi, sugrumaţi de durere, unii plânşi, nefiind capabili să spună prea multe. Toţi cei patru erau oameni căsătoriţi, cu unul sau doi copii mici care îi aşteptau ieri acasă, unii aşteptându-i în continuare şi azi. Poate şi mâine, şi poimâine... Cum a fost posibilă tragedia? Cele mai multe ipoteze au legătură cu condiţiile meteo, cu plafonul de nori foarte jos, experienţa mare a pilotului excluzând multe din celelalte variante posibile.

Primii fiori reci au fost simţiţi la ISU Iaşi exact la ora 14.17, când conducerea a fost informată de către omologii din Republica Moldova despre faptul că elicopterul SMURD nu mai apare pe radar, ultima oară fiind detectaţi undeva în raionul Cantemir, în dreptul Bârladului. Cei de la ISU Iaşi sperau că este doar o defecţiune a radarului.

Reporterii „Ziarului de Iaşi“ l-au sunat pe şeful instituţiei la ora 14.49, când autorităţile din ţara vecină se deplasau spre presupusul loc al prăbuşirii.

Vocea comandantului tremura: „Nu ştiu nimic acum. Se pare că... este o informaţie din Republica Moldova, cum că un primar de undeva dintr-o zonă din localitatea Haragâş, cam aşa ceva, că ar fi văzut un elicopter. Acum eu nu am confirmarea că este al nostru sau nu. Oricum, cert este că elicopterul nostru e pe teritoriul Republicii Moldova. Elicopterul roşu... Doi piloţi şi două persoane medical, este echipajul standard. Dar nu avem confirmarea încă. Noi ţinem legătura cu cei de la Situaţii Excepţionale din Republica Moldova, care vor ajunge la locul evenimentului. Era plecat la un caz din Republica Moldova, însă era la un caz al lor. Când elicopterul intră în Moldova, coordonarea o fac ei de acolo. Elicopterul a plecat din Iaşi în jur de ora 9. Ei trebuie să ajungă acum la faţa locului..“, a spus colonelul Adrian Apostol, şef interimar al instituţiei.

După alte zece minute, informaţia că elicopterul prăbuşit este din Iaşi a căzut ca trăsnetul, iar Apostol nu a mai răspuns la telefon. Era clar. Membrii echipajului au murit în urma prăbuşirii: comandorul Doru Ga­vril, în vârstă de 53 de ani, copilotul Voi­cu Şocae (36 ani), medicul Mihaela Dumea (39 ani) şi asistentul Gabriel Sandu (40 ani).

Momente terifiante

Terifiante au fost momentele în care cunoscuţii celor patru membri ai echipajului au auzit în direct, prin posturile TV basa­rabene, scenele de groază de la locul tragediei povestite de martori: părţi din corpurile echipajului se aflau împrăştiate pe o distanţă mare, chiar şi prin copaci. Resturile au fost carbonizate în urma a trei explozii ale rezervoarelor.

Primarul unei localităţi din apropiere ar fi văzut elicopterul zburând la mică altitudine. „Eram la mine, în biroul de la Primărie. Avea o distanţă foarte mică de pământ. Vira când la stânga, când la dreapta. Era ploaie mare. Nu se vedea nimic. Era totul alb în faţă. Nu era vânt puternic. Nu ştiu dacă au fost explozii, era prea mare distanţă. Da, m-am speriat, s-a auzit o bubuitură. Au trecut câteva maşini de pompieri după 25 de minute, poate mai repede. Unii oameni s-au apropiat. Am văzut că sunt multe maşini, am înţeles că sunt persoane carbonizate. Ei au încercat să aterizeze, dar nu au reuşit. Iarba era pătulită pe un teren mare. A fost un sunet straniu. Am ieşit afară să vedem ce se întâmplă, iar oamenii erau speriaţi“, a spus acesta.

„Am văzut o mână, un picior, căştile piloţilor. Martorii au scos un pilot cu tot cu scaun, dar doi erau arşi. Sunt trei cadavre. Au căzut la marginea localităţii. Nu sunt victime printre locuitorii satului. Au căzut în pădure. Nimeni nu a rămas în viaţă. Nu cred că pilotul a încercat să aterizeze pe stadionul din apropiere, avea viteză, dar zbura normal“, a mai descris un martor situaţia de acolo.

Apar detaliile

Spre seară, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă a oferit detalii cu privire la mi­siunea în care era plecat elicopterul, în Republica Moldova. În acesta era specificat că, la ora 14.24, Autoritatea Aeronautică din Republica Moldova a informat Centrul Operaţional de la Unitatea Specială de Aviaţie Iaşi că a pierdut legătura radio cu elicopterul SMURD care zbura pe teritoriul ţării vecine

În jurul orei 15, cei din Republica Moldova au informat Unitatea Specială de Aviaţie Iaşiepava găsită aparţine elicopterului SMURD Iaşi, iar cele patru persoane aflate la bord sunt decedate.

„Referitor la misiunea elicopterului, la ora 9.55, aeronava a decolat de la Iaşi cu direcţia Vulcăneşti, din Republica Moldo­va, unde a aterizat la ora 11. La ora 11.30 a preluat o femeie în vârstă de 85 de ani cu bronhopneumonie, pe care a transferat-o la Chişinău. După predarea pacientei, elicopterul a alimentat şi a decolat din nou, în jurul orei 13.10, către Cahul într-o misiune aero-medicală pentru salvarea unei persoane în vârstă de 64 de ani, cu accident vascular cerebral (un cetăţean american - n.r.). Înainte de a ajunge la pacient, a avut loc accidentul“, se arată în comunicatul de presă remis de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.

Totodată, în jurul orei 16, procurorii Parchetului Militar au mers la Unitatea Specială de Aviaţie Iaşi, unde au sigilat biroul comandorului Doru Gavril.

După două ore, reprezentanţii Parchetului au emis un comunicat de presă, anunţând că a fost deschis în acest caz un dosar penal. „Cercetările sunt efectuate sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de ucidere din culpă, neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă“, au precizat reprezentanţii Par­chetului Militar Iaşi.

Aseară, o echipă mixtă formată din procurori militari şi specialişti criminalişti urmau să se deplaseze în Republica Moldova pentru a colabora cu autorităţile de aici în privinţa anchetei.

LUAȚI-VĂ ADIO DE LA EI! Au plecat să salveze oameni cu prețul vieții lor

Colegii medicului şi asistentului de la Unitatea de Primire Urgenţe (UPU) de la Spitalul „Sf. Spiridon“ au auzit ce s-a întâmplat de la televizor, însă nu le-a venit să creadă nicio clipă, decât târziu, că ar fi vorba despre colegii lor care dimineaţă plecaseră cu elicopterul în Republica Moldova.

Aflați amănunte despre fiecare membru al echipajului de AICI.

Piste pentru înțelegerea tragediei SMURD: vreme rea, eroare de pilotaj, defecțiune

Reporterii „Ziarului de Iaşi“ au cerut opinia câtorva specialişti în privinţa ipotezelor care ar sta la baza prăbuşirii aeronavei.

Accidentul a avut loc chiar dacă la manşă se afla un pilot experimentatşeful Unităţii Speciale de Aviaţie Iaşi, cu 20 de ani de experienţă în spate şi cu peste 4.000 de ore de zbor la activ. De asemenea, elicopterul este un aparat de zbor performant, conceput special pentru zboruri dificile pe timp de noapte şi zi, care putea activa lejer în condiţii de vânt puternic, precipitaţii abundente sau ceaţă densă.

Aflați amănunte de AICI.

Elicopterul prăbușit era un model EC 135 fabricat în 2014. A costat 5 milioane euro

Firma producătoare spune că modelul EC 135, similar cu cel prăbuşit, asigură un sfert dintre transporturile de urgenţă la nivel mondial.

Modelul de elicopter EC 135 este cel folosit la nivel naţional de către serviciul de intervenţie SMURD.

Aflați amănunte de AICI.

Moment de reculegere la UPU, ţinut de studenţi

Ieri-seară, de la ora 18, în faţa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon“ s-au adunat mai mulţi studenţi pentru a aprinde candele şi pentru a ţine un moment de reculegere pentru cei care şi-au pierdut viaţa, pe care i-au cunoscut şi care le-au fost unora modele în viaţă.

Aflați amănunte de AICI.

Elicopterul prăbuşit la Aroneanu în 2006, identic cu cel de acum: EC 135

Cauza tragediei a fost formulată oficial 5 ani mai târziu: pilotul s-a dezorientat într-un spaţiu cu cerul senin şi pământul alb imaculat.

Aflați amănunte de AICI.

Celulă de criză la Guvern

Cei mai înalţi oficiali ai statului au transmis ieri mesaje referitoare la tragedia de la Haragâş.

Preşedintele Klaus Iohannis a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook prin care transmite condoleanţe familiilor celor care au decedat în accidentul aviatic din Republica Moldova.

Dacian Cioloş a declarat ieri că, imediat după prăbuşirea elicopterului, i-a cerut ministrului de Interne, Petre Tobă, formarea unei celule de criză la MAI şi a vorbit cu omologul său moldovean,Pavel Filip, care l-a asigurat de tot sprijinul în desfăşurarea unei anchetei comune.

Secretarul de stat Raed Arafat a transmis, printr-un mesaj pe contul său de Facebook, condoleanţe familiilor victimelor care se aflau în elicopterul care s-a prăbuşit în Republica Moldova, menţionând că s-a lucrat mult pentru ca proiectul cu Republica Moldova să fie implementat.

Aflați amănunte de AICI.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Râde ciob de oală spartă

Nicolae GRECU

Râde ciob de oală spartă

Înfrângerea Germaniei în faţa Japoniei a fost un accident, cea a Spaniei în faţa aceluiaşi adversar este dubioasă.

opinii

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (III)

Eugen MUNTEANU

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (III)

Din ce în ce mai neliniștit, tânărul învățat în devenire Gh. Ivănescu formulează către fata de care se îndrăgostise, o serie de misive pe care se pare că nu a avut curajul să le expedieze.

China şi „stabilitatea socială”

Alexandru CĂLINESCU

China şi „stabilitatea socială”

China are o frumoasă tradiţie: în timpul aşa-zisei „revoluţii culturale”, fotografiile „duşmanilor poporului” erau lipite pe toţi pereţii şi pe toate gardurile. Regimul a reuşit să insufle teama de decădere socială, eficient şi pervers mijloc de coerciţie. Aşa stând lucrurile, orice mişcare de protest împotriva dictaturii partinice este un act de mare curaj.

George „Gogu” Constantinescu (2)

Neculai SEGHEDIN

George „Gogu” Constantinescu (2)

Integrala invenţiilor lui George Constantinescu a fost scrisă la Cluj, editată şi tipărită la Iaşi şi donată Muzeului Politehnicii din Bucureşti. Asta şi pentru ca legătura între cele trei oraşe să fie şi alta decât cea din butada conform căreia legile se gândesc la Cluj, se scriu la Bucureşti şi se aplică la Iaşi.

pulspulspuls

Încă o poză care face cât o mie de cuvinte, de astă dată de la USR Iaşi

Încă o poză care face cât o mie de cuvinte, de astă dată de la USR Iaşi

Iată o poză care face cât o mie de cuvinte, stimaţi telespecatori şi veţi vedea imediat de ce. Avem aici o desfăşurare de forţe a echipei USR cu ocazia sărbătoririi Zilei Naţionale, prilej după cum ştim de defilare pentru public cu armată, avioane şi tromboane, dar, în acelaşi timp, este şi un prilej pentru partide ca să-şi arate muşchii. 

Caricatura zilei

Motorul Iubi

Editia PDF

Bancul zilei

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.