Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Municipalitatea a „bătut în cuie“ noul plan de fluidizare a celei mai complicate intersecţii din oraş: cea din Podu Roş. „Ziarul de Iaşi“ publică astăzi imagini exclusive cu varianta finală a pasajelor aeriene din zonă. Pentru a face posibile întoarcerile, acestea vor avea la capete câte o giraţie, tot aeriană. O noutate faţă de toate planurile anterioare, pe lângă aceste două sensuri giratorii, este şi faptul că pasajele se unesc deasupra râului Bahlui, traversând artera perpendiculară pe direcţia pasajului chiar pe deasupra albiei şi pe deasupra podului actual peste rău. Fiecare dintre cele două pasaje va avea doar câte o bandă carosabilă, dar şi o pistă de biciclete.
Pasajele care ar urma să fluidizeze circulaţia în Podu Roş costă peste 70 milioane lei, echivalentul a peste 15 milioane de euro. Faţă de scenariile precedente, investiţia aduce o noutate importantă: două sensuri giratorii deasupra râului Bahlui pentru asigurarea de zone de întoarcere, fiecare pasaj având circulaţie în sens unic.
Totodată, pasajele vor fi construite deasupra albiei şi râului şi nu în prelungirea actualelor benzi de circulaţie de pe Splaiuri. Lăţimea fiecărui pasaj va fi de 7 metri (cu o singură bandă carosabilă), iar lungimile vor fi diferite, dar ambele vor avea peste 545 metri. Pasajele nu vor avea trotuare, accesul fiind permis doar pentru circulaţia auto şi ciclism (vor fi amenajate piste).
Chiar dacă proiectul va fi aprobat în plenul Consiliului Local (CL) Iaşi de joi, investiţia este blocată de 9 luni pe masa Comisiei de monumente istorice de la Direcţia Judeţeană de Cultură. Potrivit şefilor din Primărie, Comisia întârzie nejustificat să acorde avizul solicitat de proiectant (Pod Proiect SRL).
Termen de execuţie pentru pasaje: 18 luni
În următoarea perioadă, lucrurile ar putea lua o altă turnură, iar municipalitea are în vedere chiar o acţiune în instanţă. Legat de finanţare, la nivelul Primăriei este analizată ideea unui credit prin care să se asigure fonduri pentru mai multe proiecte, inclusiv pasajele, dar o decizie în acest sens nu a fost încă luată. Iaşul are grad de îndatorare destul de mic, de sub 10%.
Soluţia pasajelor supraterane din Podu Roş a fost propusă anul trecut de viceprimarul Radu Botez. Anterior, pentru fluidizarea traficului în intersecţie s-a vehiculat ideea de pasaje subterane. Costuri mai mici şi durata de implementare au fost principalele motive invocate de şefii din Primărie pentru schimbarea soluţiei.
Din documentaţia realizată de Pod Proiect SRL rezultă că investiţia ajunge la 70,7 milioane lei, lucrările de construire şi montaj fiind de 60,6 milioane lei.
Cu toate că şefii Primăriei precizau în trecut că pasajele pot fi construite într-un timp relativ scurt, fiind avansat în acest sens chiar un termen de 5-6 luni, din documentaţie reiese că investiţia este eşalonată pe o durată de 18 luni.
De asemenea, faţă de scenariile vehiculate în trecut, proiectul ales de Primărie prevede construirea a două sensuri giratorii, iar pasajele vor fi amenajate peste albia şi râul Bahlui şi nu în prelungirea actualelor benzi de circulaţie de pe Splaiuri.
Fiecare pasaj are o lăţime de 7 m, dar lungimea diferă: pasajul mal drept are aproape 552 m, iar cel de pe mal stâng ajunge la circa 547 m.
„Amplasamentul propus pentru executarea obiectivului de investiţie se încadrează într-o suprafaţă de circa 16.000 mp, zonă de şes situată în proximitatea albiei Baluiului şi delimitată de parcul de lângă Biserica Lipovenească, sensul giratoriu propriu-zis al intersecţiei Podu Roş, esplanada către şos. Nicolina şi Facultatea de Construcţii împreună cu parcul aferent“, se arată în proiectul de hotărâre care fi supus dezbaterii plenului CL Iaşi.
În document se precizează că existenţa râului Bahlui între cele două bretele auto propuse poate conferi „un grad superior de spectaculozitate“. Pasajele vor avea câte o singură bandă carosabilă: cel de pe mal drept va asigura circulaţia în sens unic pe direcţia Podul de Piatră - bd. Tudor Vladimirescu, iar cel de pe mal stâng pe direcţia bd. Mangeron - Podul de Piatră.
De precizat că pasajele nu vor avea trotuare.
„Pasajele sunt destinate asigurării exclusive a circulaţiei rutiere şi cicliştilor“, se arată în proiectul de hotărâre. Pista de biciclişti va avea o lăţime de 1,5 m, pasajele având şi o zonă de siguranţă de 1,5 m, restul fiind destinat circulaţiei rutiere.
În zona de siguranţă sunt prevăzute suprafeţe de refugiu în aşa fel încât să existe posibilitatea de depăşire a autovehiculelor aflate în staţionare ca urmare a apariţiei unor avarii.
„Pentru deblocarea pasajelor, în cazul producerii unor ambuteiaje din diferite motive, sunt prevăzute două sensuri giratorii, care pot transfera fluxul între cele două pasaje, respectiv accesul pe cele Splaiuri“, se mai arată în proiect.
Municipalitatea enumeră două motive principale ca argumente pentru construirea pasajelor: evitarea producerii de accidente în contextul numărului mare de autoturisme care tranzitează zona şi supraaglomerarea sensului giratoriu din Podu Roş şi a întregii intersecţii ca urmare a apariţiei de noi zone rezidenţiale (capăt CUG, Ciurea, Lunca Cetăţuii, Dealul Galata etc.).
Proiectul este blocat la Comisia de monumente
În martie 2018, firma Pod Proiect SRL a înaintat către Comisia de monumente o adresă prin care solicita avizul de principiu pentru investiţia din Podu Roş. Unul dintre iniţiatorii pasajelor supraterane, viceprimarul Radu Botez, acuză Comisia că a întârziat nejustificat de mult avizarea documentaţiei.
Edilul a precizat că unii dintre membrii Comisiei spun că pasajele vor obtura vizibilitatea din Podu Roş a monumentelor de pe cornişa zonei Palatului Culturii şi a pietonalului Ştefan cel Mare.
Potrivit lui Botez, proiectantul a trimis către Comisie toate actele solicitate, inclusiv unele în completarea documentaţiei iniţiale (studiu de vizibilitate asupra monumentelor istorice, studiu de circulaţie, relaţia cu Palatul Culturii, Ansamblul Mitropolitan, Biserica Bârnovschi etc.), dar, în continuare, avizul întârzie să apară.
„Când ne-am întâlnit cu cei de la Comisie ni s-a spus că nu poate elibera avizul că nu se mai vede cornişa oraşului, care oricum nu se vede din Podu Roş. Comisia are o manieră subiectivă de a trata aceste propuneri. Noi le vom trimite o adresă imperativă prin care le vom solicita să ne ofere un răspuns în scris, iar apoi vom căuta alte căi, inclusiv juridice, pentru a debloca acest proiect“, a declarat viceprimarul Radu Botez.
În ceea ce priveşte finanţarea investiţiei, edilul a precizat că există posibilitatea accesării unui credit dar nu doar pentru acest proiect, ci şi pentru alte iniţiative ale municipalităţii.
„Iaşul are sub 10% grad de îndatorare, iar prin lege este voie până la 30%. Orice oraş dezvoltat din vestul Europei are un grad de peste 50-60%“, a mai spus Radu Botez.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |