(IMAGINI EXCLUSIVE) Aşa va arăta viitorul pasaj aerian din Podu Roş. Două noi sensuri giratorii aeriene
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

(IMAGINI EXCLUSIVE) Aşa va arăta viitorul pasaj aerian din Podu Roş. Două noi sensuri giratorii aeriene

GALERIE
pasaj (5)_resizepasaj (7)_resizepasaj (2)_resizepasaj (3)_resizepasaj (4)_resizepasaj (13)_resizepasaj (6)_resizepasaj (1)_resizepasaj (8)_resizepasaj (9)_resizepasaj (10)_resizepasaj (11)_resizepasaj (12)_resize
  • pasaj (5)_resize
  • pasaj (7)_resize
  • pasaj (2)_resize
  • pasaj (3)_resize
  • pasaj (4)_resize
  • pasaj (13)_resize
  • pasaj (6)_resize
  • pasaj (1)_resize
  • pasaj (8)_resize
  • pasaj (9)_resize
  • pasaj (10)_resize
  • pasaj (11)_resize
  • pasaj (12)_resize
- +

Municipalitatea a „bătut în cuie“ noul plan de fluidizare a celei mai complicate intersecţii din oraş: cea din Podu Roş. „Ziarul de Iaşi“ publică astăzi imagini exclusive cu varianta finală a pasajelor aeriene din zonă. Pentru a face posibile întoarcerile, acestea vor avea la capete câte o giraţie, tot aeriană. O noutate faţă de toate planurile anterioare, pe lângă aceste două sensuri giratorii, este şi faptul că pasajele se unesc deasupra râului Bahlui, traversând artera perpendiculară pe direcţia pasajului chiar pe deasupra albiei şi pe deasupra podului actual peste rău. Fiecare dintre cele două pasaje va avea doar câte o bandă carosabilă, dar şi o pistă de biciclete.

Pasajele care ar urma să flui­dizeze circulaţia în Podu Roş cos­tă peste 70 milioane lei, echi­valentul a peste 15 milioane de euro. Faţă de scenariile preceden­te, investiţia aduce o noutate im­por­tantă: două sensuri giratorii dea­supra râului Bahlui pentru asigurarea de zone de întoarcere, fiecare pasaj având circulaţie în sens unic.

Totodată, pasajele vor fi con­struite deasupra albiei şi râului şi nu în prelungirea actualelor benzi de circulaţie de pe Splaiuri. Lăţimea fiecărui pasaj va fi de 7 metri (cu o singură bandă carosa­bilă), iar lungimile vor fi diferite, dar ambele vor avea peste 545 metri. Pasajele nu vor avea trotuare, accesul fiind permis doar pen­tru circulaţia auto şi ciclism (vor fi amenajate piste).

Chiar da­că proiectul va fi aprobat în plenul Consiliului Local (CL) Iaşi de joi, investiţia este blocată de 9 luni pe masa Comisiei de monumente istorice de la Direc­ţia Judeţeană de Cultură. Potrivit şefilor din Primărie, Comisia în­târ­zie nejustificat să acorde avi­zul solicitat de proiectant (Pod Proiect SRL).

Termen de execuţie pentru pasaje: 18 luni

În următoarea perioadă, lucru­rile ar putea lua o altă turnură, iar municipalitea are în vedere chiar o acţiune în instanţă. Legat de fi­nanţare, la nivelul Primăriei este analizată ideea unui credit prin care să se asigure fonduri pentru mai multe proiecte, inclusiv pa­sa­jele, dar o decizie în acest sens nu a fost încă luată. Iaşul are grad de îndatorare destul de mic, de sub 10%.

Soluţia pasajelor supraterane din Podu Roş a fost propusă anul trecut de viceprimarul Radu Botez. Anterior, pentru fluidi­zarea traficului în intersecţie s-a vehiculat ideea de pasaje subte­rane. Costuri mai mici şi durata de implementare au fost principalele motive invocate de şefii din Primărie pentru schimbarea soluţiei.

Din documentaţia reali­zată de Pod Proiect SRL rezultă că investiţia ajunge la 70,7 milioane lei, lucrările de construire şi montaj fiind de 60,6 milioane lei.

Cu toate că şefii Primăriei precizau în trecut că pasajele pot fi construite într-un timp relativ scurt, fiind avansat în acest sens chiar un termen de 5-6 luni, din documentaţie reiese că investiţia este eşalonată pe o durată de 18 luni.

De asemenea, faţă de scenariile vehiculate în trecut, proi­ec­tul ales de Primărie prevede construirea a două sensuri giratorii, iar pasajele vor fi amenajate peste albia şi râul Bahlui şi nu în prelungirea actualelor benzi de circulaţie de pe Splaiuri.

Fiecare pasaj are o lăţime de 7 m, dar lungimea diferă: pasajul mal drept are aproape 552 m, iar cel de pe mal stâng ajunge la circa 547 m.

Amplasamentul propus pentru executarea obiectivului de investiţie se încadrează într-o suprafaţă de circa 16.000 mp, zonă de şes situată în proximitatea albiei Baluiului şi delimitată de parcul de lângă Biserica Lipovenească, sensul giratoriu propriu-zis al intersecţiei Podu Roş, esplanada către şos. Nicoli­na şi Facultatea de Construcţii împreună cu parcul aferent“, se arată în proiectul de hotărâre care fi supus dezbaterii plenului CL Iaşi.

În document se precizează că existenţa râului Bahlui între cele două bretele auto propuse poate conferi „un grad superior de spectaculozitate“. Pasajele vor avea câte o singură bandă carosabilă: cel de pe mal drept va asigura circulaţia în sens unic pe direcţia Podul de Piatră - bd. Tudor Vladimirescu, iar cel de pe mal stâng pe direcţia bd. Mangeron - Podul de Piatră.

De precizat că pasajele nu vor avea trotuare.

Pasajele sunt destinate asigurării exclusive a circulaţiei rutiere şi cicliştilor“, se arată în proiectul de hotărâre. Pista de biciclişti va avea o lăţime de 1,5 m, pasajele având şi o zonă de siguranţă de 1,5 m, restul fiind destinat circulaţiei rutiere.

În zona de siguranţă sunt prevăzute suprafeţe de refugiu în aşa fel încât să existe posibilitatea de depăşire a autovehiculelor aflate în staţionare ca urmare a apariţiei unor avarii.

Pentru deblocarea pasajelor, în cazul producerii unor ambuteiaje din diferite motive, sunt prevăzute două sensuri giratorii, care pot transfera fluxul între cele două pasaje, respectiv accesul pe cele Splaiuri“, se mai arată în proiect.

Municipalitatea enumeră două motive principale ca argumente pentru construirea pasajelor: evitarea producerii de accidente în contextul numărului mare de autoturisme care tranzitează zona şi supraaglomerarea sensului giratoriu din Podu Roş şi a întregii intersecţii ca urmare a apariţiei de noi zone rezidenţiale (capăt CUG, Ciurea, Lunca Cetăţuii, Dealul Galata etc.).

Proiectul este blocat la Comisia de monumente

În martie 2018, firma Pod Proiect SRL a înaintat către Co­misia de monumente o adresă prin care solicita avizul de principiu pentru investiţia din Podu Roş. Unul dintre iniţiatorii pasa­jelor supraterane, viceprimarul Radu Botez, acuză Comisia că a întârziat nejustificat de mult avizarea documentaţiei.

Edilul a precizat că unii dintre membrii Comisiei spun că pasajele vor obtura vizibilitatea din Podu Roş a monumentelor de pe cornişa zo­nei Palatului Culturii şi a pie­tonalului Ştefan cel Mare.

Po­trivit lui Botez, proiectantul a trimis către Comisie toate actele solicitate, inclusiv unele în completarea documentaţiei iniţiale (studiu de vizibilitate asupra monumentelor istorice, studiu de circulaţie, relaţia cu Palatul Culturii, Ansamblul Mitropoli­tan, Biserica Bârnovschi etc.), dar, în continuare, avizul întârzie să apară.

Când ne-am întâlnit cu cei de la Comisie ni s-a spus că nu poate elibera avizul că nu se mai vede cornişa oraşului, care oricum nu se vede din Podu Roş. Comisia are o manieră su­biectivă de a trata aceste propu­neri. Noi le vom trimite o adresă imperativă prin care le vom soli­cita să ne ofere un răspuns în scris, iar apoi vom căuta alte căi, inclusiv juridice, pentru a debloca acest proiect“, a declarat viceprimarul Radu Botez.

În ceea ce priveşte finanţarea investiţiei, edilul a precizat că există posibilitatea accesării unui credit dar nu doar pentru acest proiect, ci şi pen­tru alte iniţiative ale municipalităţii.

Iaşul are sub 10% grad de în­datorare, iar prin lege este voie până la 30%. Orice oraş dezvol­tat din vestul Europei are un grad de peste 50-60%“, a mai spus Radu Botez.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Florin Cîţu, un politician cinic sau o marionetă?

Cosmin PAȘCA

Florin Cîţu, un politician cinic sau o marionetă?

Cîţu pozează în elevul cuminte, olimpicul şcolit în străinătate, care vrea să scape partidul de "golanul" Orban.

Filmuletul zilei

opinii

LINGVIŞTI

Codrin Liviu CUȚITARU

LINGVIŞTI

A fost un spectacol total, în urmă cu doi ani, la ultimul doctorat face-to-face la care am participat, doctoratul tînărului meu coleg Tristan Momela.

Mărgelele de sticlă

Bogdan ILIESCU

Mărgelele de sticlă

Învăţătoarea o întreabă pe fetiţa de 6 ani, la ora de desen: "Ce desenezi?"  Fetiţa răspunde: "Îl desenez pe Dumnezeu."  Învăţătoarea îi spune: "Dar nimeni nu ştie cum arată Dumnezeu." Iar fetiţa îi răspunde: "O să afle imediat!" (From Ken Robinson’s public talk at TED)

Angela

Nicolae TURTUREANU

Angela

Tot mai puţini cronicari, vechi şi noi. Tot mai puţini noi între noi, care mai respirăm duhul acelei împreună-lucrări, CRONICA VECHE numită. Şi tot mai multe punctele de suspensie.

pulspulspuls

Ne-a scris premarele: of, iar s-a înfierbântat asupra nopţii...

PULS

Ne-a scris premarele: of, iar s-a înfierbântat asupra nopţii...

Băbăeţi, sau măi fetelor care vă ocupaţi de mesajele publice ale premarelui, mai opriţi-l, măi, din beţia de cuvinte pe şefu’, că în ultima vreme o ia cam des pe ulei, mai ales când îl apucă actul ratat pe seară! Iaca, de-un par egzamplu, am văzut alaltăseară ditamai scrisoroiul destinat gazetei noastre şi semnat de premare, cântărind nu mai puţin de 3.300 de semne (aproape două file dactilo, pentru cei mai familiarizaţi cu bătrâna maşină de scris), în care am trântit căciula în vreo 3-4 rânduri de bătătură, râzând de stilul puerilo-ridicolo-comunist în care era redactată misiva, presărată ici-colo cu răutăţi sau jigniri clar învăţate de la amicul buhai şantajist. 

Caricatura zilei

30 km/h

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.