În cele mai extreme regiuni ale Universului, chiar şi galaxiile pot să moară

În cele mai extreme regiuni ale Universului, chiar şi galaxiile pot să moară

galaxie
  • galaxie

Chiar şi galaxiile mor în cele mai extreme regiuni ale Universului, după ce încetează procesul de formare a unor noi stele, iar oamenii de ştiinţă nu ştiu exact de ce se întâmplă acest lucru, conform unui material publicat joi de Live Science.

Un nou proiect de cercetare, coordonat de cercetători canadieni, speră să elucideze misterul morţii galaxiilor. Proiectul, denumit Virgo Environment Traced in Carbon Monoxide survey (VERTICO), studiază modul în care mediul extrem din roiurile galactice poate duce la oprirea procesului de aprindere de noi stele şi, în cele din urmă, la moartea unor galaxii întregi.

În cadrul proiectului VERTICO lucrează o echipă de 30 de oameni de ştiinţă ce folosesc datele obţinute de radiotelescopul Atacama Large Millimeter Array (ALMA) pentru a cartografia norii de hidrogen molecular, gazul ce reprezintă materia primă pentru procesul de formare a unor noi stele. Proiectul VERTICO s-a concentrat asupra a 51 de galaxii din cel mai apropiat roi galactic, Virgo (Fecioara).

Cu un cost de 1,4 miliarde de dolari, ALMA este de fapt o reţea de radiotelescoape amplasate la altitudinea de 5.000 de metri în deşertul Atacama din nordul statului Chile. ALMA este un parteneriat internaţional la care participă UE, SUA, Canada, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan şi Chile. Fiind cel mai mare proiect astronomic amplasat terestru din istorie, ALMA este şi cel mai performant radiotelescop construit vreodată, fiind un instrument ideal pentru studierea norilor reci şi denşi de gaz din care se formează noi stele - nori ce nu ar putea fi observaţi altfel, cu telescoape optice.

Locul din Univers unde se află o anumită galaxie, precum şi modul în care aceasta interacţionează cu mediul său înconjurător (spaţiul intergalactic) reprezintă factori determinanţi pentru procesul de formare de noi stele. Mecanismul exact prin care aceşti factori de mediu dictează dacă o galaxie trăieşte sau moare rămâne însă un mister.

Roiurile galactice sunt considerate cele mai masive şi mai extreme medii din Univers, acestea cuprinzând sute sau chiar mii de galaxii aflate la distanţe relativ mici unele de altele. Acolo unde este concentrată atât de multă masă, forţa gravitaţională este colosală şi de aceea galaxiile din aceste roiuri sunt accelerate până la viteze impresionante, de ordinul miilor de kilometri pe secundă (!) Atunci când unele dintre cele mai mari structuri din Univers se deplasează cu astfel de viteze, plasma din mediul intergalactic, din interiorul acestor roiuri, se supraîncălzeşte, ajungând să emită raze X.

În interiorul dens şi inospitalier al acestor roiuri, galaxiile interacţionează puternic cu mediul înconjurător şi între ele. Oamenii de ştiinţă sunt de părere că aceste interacţiuni pot stinge procesul de formare de noi stele în anumite galaxii. Proiectul VERTICO are drept obiectiv explicarea condiţiilor în care procesul de formare de noi stele într-o galaxie se opreşte.

Galaxiile se deplasează rapid în interiorul acestor roiuri, iar plasma din mediul intergalactic le poate lăsa fără norii de hidrogen molecular necesari aprinderii de noi stele. O altă cauză a mortalităţii galactice este temperatura ridicată a mediului din interiorul roiurilor galactice. Temperaturile mari pot opri procesul de răcire al norilor de gaz şi condensarea lor în interiorul galaxiilor. În acest caz, norii de gaz din interiorul galaxiilor se consumă pe măsură ce se aprind noi stele. Acest proces duce la o moarte lentă a galaxiilor.

Aceste două procese sunt foarte diferite, fiecare dintre ele lăsând o amprentă unică asupra norilor galactici de gaz din care se aprind noi stele, însă au acelaşi rezultat - stoparea formării stelare şi moartea galaxiilor.

Roiul Virgo este locaţia ideală pentru studierea mediului intergalactic. Este cel mai apropiat roi galactic masiv şi, mai mult decât atât, este în plin proces de formare - ceea ce înseamnă că putem observa mai multe galaxii în diferite stadii ale ciclului lor vital. Acest lucru le va permite oamenilor de ştiinţă din cadrul proiectului VERTICO să pună cap la cap o imagine detaliată a condiţiilor în care maternităţile stelare sunt distruse în diferite galaxii din cadrul aceluiaşi roi. Cu ajutorul reţelei de radiotelescoape ALMA, proiectul VERTICO va cartografia la rezoluţii înalte norii de hidrogen molecular - materia primă pentru formarea de noi stele - din cadrul a 51 de galaxii.AGERPRES

CFR - scurtă istorie

Cătălin ONOFREI

CFR - scurtă istorie

Să fie un semn că Drulă e alesul?

Proaspăt inadaptaţi

Proaspăt inadaptaţi

Există o teorie ciudată care spune că fără frică nu poate exista viaţă. Frica este un rău necesar, obligatoriu pentru supravieţuire, iar dacă acesta nu vine din exterior, ţi-l faci singur. Când pereţii casei te apară de toţi demonii externi reali, în carne şi oase, îi descoperi cu cea mai mare pasiune pe cei interni, imaginari, mult mai mulţi şi mai fioroşi…

O perspectivă statistică asupra maternităţii la mamele minore

Ciprian IFTIMOAEI

O perspectivă statistică asupra maternităţii la mamele minore

În România, vârsta majoratului este la 18 ani, fiind oarecum asimilată cu ieşirea din perioada adolescenţei şi începutul maturităţii (adultul tânăr). Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) se referă la adolescenţă ca fiind perioada de dezvoltare fizică şi psihică cuprinsă între 15 şi 19 ani. În articolul din această săptămână, ţinând cont de definiţia OMS, vom analiza din punct de vedere statistic problematica legată de maternitatea la mamele minore (maternitatea adolescentină).

Povestea de război a marii Regine (III)

Mihai DORIN

Povestea de război a marii Regine (III)

În emoţionanta sa scrisoare testamentară, intitulată „Ţării mele şi poporului meu”,  Regina Maria din anii senectuţii se dezvăluie cu aceeaşi sinceritate ca în cei ai tinereţii: „V-am iubit cu toată puterea inimii mele şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt; mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să trăiesc cu tine, Poporul meu, vremuri de mare restrişte şi vremuri de mari împliniri. Pentru un timp, mi-a fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu inspiratoare, să fiu aceea care a păstrat flacăra vie, aceea care a devenit centrul de îndârjire în zilele cele mai negre. Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag: m-ai numit «Mama tuturor» şi aşa vreau să rămân în amintirea ta, aceea care putea totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau de pericol...”.

Bun, să zicem: iese Gigi. Ar putea bate cineva înapoi la uşile ferecate?

Multă lume auzim că a vibrat pozitiv zilele trecute, când s-a auzit că fostul premare Gigi a câştigat la Botoşani, în instanţă, pe cererea de eliberare condiţionată de la puşcărie unde stă din cauza mitei pretinse la semaforizarea inteligentă de la Iaşi.

Rădoi după Tokyo

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?