De Sănătate

Punem punctul pe știi

În Iași sunt circa 100 de ambulanțe SAJ și SMURD, dar necesarul e mult mai mare. Sunt mașini și cu peste 1 milion de kilometri la bord

miercuri, 26 iunie 2024, 02:59
5 MIN
 În Iași sunt circa 100 de ambulanțe SAJ și SMURD, dar necesarul e mult mai mare. Sunt mașini și cu peste 1 milion de kilometri la bord

În momentul de față, în Iași, serviciul de urgență în cazul unui apel medical la 112 este asigurat de Serviciul Județean de Ambulanță Iași și de SMURD. În cazul Ambulanței, situația este departe de a fi ideală, după cum explică și managerul instituției, dr. Angelica Hristea. În ciuda eforturilor personalului medical, dacă nu vor exista dotări și investiții majore la nivelul serviciului până la finalul anului, întregul sistem poate sucomba.

Citiți aici integral Ziarul de Sănătate nr. 12

„Ne descurcăm foarte greu, avem 77 de ambulanțe în momentul de față în tot județul, dar din acestea nu toate fac urgențe. Din 2020 nu am mai primit mașini noi, anul trecut au fost cinci, însă de tip A, pentru transport pacienți, care nu ne ajută absolut deloc. Tragem cu dinții de ce avem, de ambulanțele vechi, facem tot ce se poate, dar la cum arată lucrurile vor ajunge spre sfârșitul anului într-un punct în care nu se va mai putea”, a declarat dr. Angelica Hristea.

Conform acesteia, în momentul de față există o licitație pentru achiziționarea de ambulanțe pentru serviciile județene, dar ea se derulează centralizat, la nivelul întregii țări, de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Spune că nu știe câte mașini ar urma să fie repartizate Iașului, dar oricâte ar fi e mare nevoie de ele.

Situația este atât de dramatică încât SAJ Iași a apelat la tot felul de soluții pentru a-și menține parcul auto viabil. În primul rând a fost revitalizat atelierul propriu de reparații, care lucrează cot la cot cu service-urile autorizate pentru a ține pe linia de plutire. Apoi, anul trecut, au fost salvate cinci ambulanțe pe care alte servicii din țară le-au dat spre casare: aduse la Iași, au fost reparate și încă fac misiuni.

„Peste 65% dintre ambulanțele pe care le avem trebuie casate. Chiar și cele primite «noi», din 2024, au deja deficiențe la ritmul în care se lucrează. Zilnic avem 10, chiar și 16 mașini care stau pe tușă, dar lucrăm și ținem cu dinții de fiecare. Acum, pe lângă cele tehnice, avem probleme suplimentare și cu aerul condiționat, la ce temperaturi sunt nu poți trimite fără AC o mașină în teren”, a punctat dr. Angelica Hristea.

Cinci ambulanțe date la casat în Galați și Olt, luate de Iași ca să le repare

Necesarul de ambulanțe e calculat la populația județului, la care se adaugă și turiștii, a explicat managerul. Este greu, spune ea, de estimat câte mașini ar fi nevoie în caz optim, dar de măcar încă jumătate din flota curentă s-ar putea face uz cu actuala structură de personal, care este la rândul ei deficitară. Cazul ideal ar fi cel în care ambulanța să stea în așteptarea cazurilor, iar nu cazurile să stea până când se eliberează un echipaj care poate să le preia.

„Înainte, ambulanțele stăteau o tură sau două, le «odihneam» cum ar veni, acum lucrează 24/24 pentru că nu avem destule. Cum a terminat tura de zi, o ia tura de noapte și tot așa, nu avem de unde să ne permitem să stea ambulanța. De aceea am luat trei mașini de la Galați și două de la Olt, care erau date pentru casare, pentru a încerca să le reparăm cu resursele proprii și acum circulă pe străzile din Iași. Am depus și un proiect cu Republica Moldova, achiziții din fonduri europene, dar fiind un apel competitiv, va dura”, a mai spus managerul.

Alte improvizații nu se pot însă face: o mașină mare nu poate fi dotată cu echipamente medicale și transformată în ambulanță, fiindcă este considerată a fi dispozitiv medical care are nevoie de aprobări specifice. În alte județe, spune dr. Angelica Hristea, a fost găsită înțelegere la nivelul Primăriei sau a Consiliului Județean care au cumpărat în regie proprie ambulanțe și date în uz către serviciile județene. La Iași, însă, nu a găsit astfel de deschidere când a vorbit la cele două instituții.

Zece ambulanțe au deja 1 milion de kilometri la bord

„O ambulanță de urgență care ne trebuie, de tip B, este circa 120.000 – 140.000 de euro, iar cele de tip C sunt mult mai scumpe, fiindcă aparatura face diferența. Iar în ultima perioadă a crescut și numărul de tineri care sunt consumatori de servicii de urgență, cu toate problemele legate de droguri, alcool și altele. Personal am găsi, dacă am avea mașini, că avem posibilitatea să lucreze de gărzi. Ne-ar mai trebui cam 25% să completăm integral schema, dar cu oamenii care sunt, dacă am avea mașini destule, am putea să facem față, chiar dacă cu mari eforturi”, a conchis managerul.

La nivelul anului trecut, conform unui raport de activitate, la nivelul SAJ Iași aproape jumătate dintre ambulanțe aveau între 400.000 și 1.140.000 milioane de kilometri. Anul trecut, cinci ambulanțe aveau peste 1 milion de kilometri, iar alte cinci aveau peste 950.000 și sigur au depășit borna între timp, dacă nu au fost casate până în momentul de față. În 2023, ambulanțele SAJ au mers în total peste 3,75 milioane de kilometri. Practic, într-o zi, s-au făcut peste 10.000 de kilometri, iar într-o lună peste 300.000, de mai mult de șapte ori ocolul Pământului pe linia Ecuatorului.

Iașul va avea trei elicoptere de intervenție

Situația arată mai bine, dar nu cu mult, la nivelul SMURD-ului. Colonelul Ionuț-Ciprian Grădinaru, inspector-șef al ISU Iași, spune că ar mai fi nevoie de încă jumătate din actualul parc auto pentru a putea acoperi eficient toate solicitările. La Iași activează în momentul de față 16 ambulanțe de tip B2, trei de Terapie Intensivă Mobilă, trei autospeciale pentru preluarea victimelor multiple.

Există însă un sistem de intervenție și rezerve la SMURD: în permanență un echipaj stă în rezervă, iar dacă cel din activitate e prins la o acțiune sau se defectează, să poată fi unul care să ajungă la fața locului.

„Avem o autospecială de terapie intensivă pentru pacienți cu risc biologic, cu o infecție virală, cum a fost cazul în timpul patologiei COVID-19 – este o achiziție mai recentă. Nu ne ajung mașinile, mai ales că populația județului aproape s-a dublat, de la circa 600.000 de locuitori e aproape 1 milion. Dacă am mai avea trei mașini, câte una la fiecare punct de intervenție, lucrurile ar fi mai bine. O ambulanță costă între 70.000 – 150.000 de euro, așteptăm și noi dotări suplimentare prin achiziția centralizată desfășurată de IGSU. Mai avem și două motociclete de intervenție urbană și două elicoptere, urmează să primim și un al treilea – BlackHawk”, a mai precizat colonelul Ionuț-Ciprian Grădinaru.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii