Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Înainte de campanie (I)

GALERIE
lucian dirdala
  • lucian dirdala
- +

Oficial, mai avem destul timp până la începerea campaniei pentru legislative. În realitate, eforturile de strângere a semnăturilor şi procesul de constituire a listelor ne-au înscris deja în logica electorală. Vom avea timp, în săptămânile care urmează, să discutăm despre situaţia politică şi despre şansele mari sau mici ale diverşilor actori. Deocamdată, merită să ne oprim asupra unor chestiuni de fundal care pregătesc, într-un fel, terenul pentru 11 decembrie.

Aşadar, va fi pentru a treia oară când alegerile parlamentare se desfăşoară separat de prezidenţiale. Treptat, asistăm la instituţionalizarea acestui tip de confruntare, ceea ce este foarte bine. Să sperăm că publicul îşi va dezvolta atenţia critică faţă de agenda parlamentului şi, desigur, faţă de cea a guvernului. Legislativele trebuie să devină scrutinul cel mai important, cel mai semnificativ din sistemul politic românesc.

Este, însă, primul caz de alegeri legislative separate care se desfăşoară în baza sistemului listelor. În mod normal, programele şi ideile de politică publică ale partidelor ar trebui să conteze mai mult decât în trecut, când competiţia era mai puternic personalizată. Există, însă, riscul ca disputa să devină plicticoasă, dar, dacă se va întâmpla astfel, o parte din vină le va reveni şi alegătorilor.

Dacă nu se va întâmpla ceva cu totul neaşteptat, va fi pentru prima oară în ultimii doisprezece ani când un prim-ministru în funcţie nu se implică direct în campania electorală pentru legislative. Adrian Năstase (2004), Călin Popescu Tăriceanu (2008) şi Victor Ponta (2012) şi-au condus partidele în precedentele trei runde ale legislativelor, primul fiind şi candidat în scrutinul simultan pentru funcţia de preşedinte. Dar, desigur, domnul Cioloş nu este lider şi nici măcar membru de partid.

Ceea ce ne conduce la chestiunea organizării alegerilor: este pentru prima dată când legislativele sunt organizate de un guvern format în întregime din personalităţi care nu fac parte din partide - presupunem, desigur, că miniştrii care doresc să facă politică se vor retrage din guvern imediat ce se decid să intre în politică, spre exemplu pentru a candida. În principiu, capacitatea guvernului Cioloş de a organiza alegeri corecte va trebui judecată în ansamblu (locale şi generale), dar avem motive să fim optimişti şi, totodată, exigenţi. Deşi există deficienţe vechi care poziţionează ferm România în partea de jos a clasamentului democraţiilor post-comuniste din Europa Centrală şi de Est - aşadar, nu e cazul să cerem imposibilul - ar trebui să vedem o anumită îmbunătăţire.

Menţionam mai sus faptul că nevoia de a aduna semnături a reprezentat, într-un fel, intrarea în campanie. Pragurile impuse partidelor şi candidaţilor independenţi sunt, totuşi, mult prea mari. Experienţa scrutinului legislativ din acest an ar trebui să ducă la o revizuire a legislaţiei, astfel încât barierele să rămână suficient de înalte pentru a-i descuraja pe veleitari, mai vechi sau mai noi, dar să nu sufoce energiile partidelor mici care pot aduce idei interesante.

Trebuie remarcat faptul că recenta liberalizare a condiţiilor de formare a partidelor nu a produs o prea mare emulaţie în sistemul nostru politic. Cele trei sau patru proiecte semnificative, pe care cei mai mulţi dintre cititori le cunosc, n-ar fi trebuit să întâmpine prea multe dificultăţi nici în condiţiile vechii legi. Vom vedea şi dacă vor exista partide noi care îşi vor trimite reprezentanţii de vârf să candideze independent în diverse circumscripţii, şi care vor fi rezultatele. Misiunea rămâne dificilă pentru independenţi, dar pentru partidele insuficient consolidate aceasta ar fi singura cale de a pătrunde în forul legislativ. Pragul electoral pare, în cazul lor, imposibil de atins.

Şi încheiem această primă parte a textului cu observaţia că este pentru prima dată când pragul electoral de 5% ar putea juca un rol foarte important în configurarea viitoarei formule guvernamentale. Exceptând cele două partide mari şi UDMR (care şi-a negociat un criteriu alternativ: 20% din voturi în cel puţin patru judeţe), toată lumea tremură pentru intrarea în parlament. S-a creat un vid semnificativ între cei mari şi grupul din care îşi pot recruta aliaţii, iar alegerile din decembrie ne-ar putea confrunta cu situaţia neplăcută în care un segment important din populaţie să nu fie reprezentat în parlament. 

Lucian Dîrdală este politolog şi lector universitar doctor în cadrul Universităţii "Mihail Kogălniceanu”

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri