„Incognito” la licitația pentru loc de parcare. Birocrația absurdă de la Iași: adeverințe pentru situații pe care operatorul le are deja pe computer

luni, 17 martie 2025, 03:05
3 MIN
 „Incognito” la licitația pentru loc de parcare. Birocrația absurdă de la Iași: adeverințe pentru situații pe care operatorul le are deja pe computer

Un document care atestă bonitatea participanților la licitațiile pentru parcare ar putea fi scos din lista actelor de la dosarul de înscriere. Pentru asta, trebuie modificată o hotărâre de Consiliu Local. Iată lupta birocratică pentru un astfel de loc de parcare, povestită pas cu pas de reporterul ZDI!

Orice licitație pentru închirierea locurilor de parcare organizată de primăria ieșeană e un bun prilej pentru locatari să discute despre problemele asociației. Altfel, s-ar putea întâlni mai mulți odată doar la ședințele de bloc – dar atunci prezența e de obicei redusă. Pe de altă parte, cu cât sunt mai multe locuri scoase la mezat, cu atât mai mare e prezența. Ceea ce nu înseamnă neapărat că se pot găsi soluții la problemele asociației sau că prețul licitat pentru parcări va fi mai mic.

Când primăria confirmă pentru ea însăși

Până la licitație, aspiranții la locuri de parcare au de completat un dosar în care trebuie să dovedească faptul că locuiesc lângă spațiile scoase la mezat. Ceva oarecum normal, deși, ca plătitori de impozite, sunt înregistrați la primărie și, prin urmare, pot fi lesne verificați dacă chiar sunt vecini cu parcarea respectivă.

Chiar și așa, tot nu e suficient. Pentru participarea la licitație e musai obținerea, tot de la primărie, a certificatului de atestare fiscală. Documentul dovedește modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor, precum și a altor venituri datorate de către contribuabil. Dar acest lucru vede pe loc și operatorul care înregistrează dosarul pentru participarea la licitație – pentru că asta se face prezentând cartea de identitate.

Ba chiar se mai vede o dată, atunci când proprietarul mașinii aflat în căutare de loc de parcare plătește (la casieria primăriei) o taxă de urgență – evident, tot cu buletinul – pentru eliberarea pe loc a atestatului.

În general, procedurile similare care vizează închirierea unor spații din domeniul public necesită prezentarea unui certificat de atestare fiscală. Or, dacă o societate comercială se poate afla în diverse situații, în cel mai rău caz în faliment – iar asta o atestă ANAF, o persoană fizică poate fi cel mult datoare la bugetul local până își achită restanțele. Iar asta o atestă simpla consultare a bazei de date a primăriei.

Motiv de modificare a unei hotărâri a Consiliului Local

Obligația scoaterii certificatului fiscal este menționată în Hotărârea nr. 130 adoptată de Consiliul Local pe 28 aprilie 2022. Ar putea să scape persoanele fizice, dar și funcționarii primăriei de la camerele 4 și 5, de acest supliment birocratic? Doar dacă se modifică respectiva hotărâre de Consiliu Local prin care se aprobă Regulamentul de exploatare a domeniului public destinat parcării autovehiculelor în municipiul Iași, am aflat de la secretarul general al primăriei, Denisa Ionașcu.

Dincolo de toate aceste pregătiri, licitațiile se țin după o procedură bine pusă la punct în vârful Piramidei lui Dubeț: acolo e sala cu aproximativ 30 de locuri unde se desfășoară sesiunile de licitație. Singura problemă pentru participanți e că, dacă vin cu mașina, s-ar putea să nu găsească loc de parcare.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii