
INCREDIBIL – Epopeea tristă a unei programări la IBCV Iași. Luni de zile suni și nu-ți răspunde nimeni. Povestea lui Bogdan și a bunicii lui

Un ieșean a încercat timp de patru luni să obțină o programare la Institutul de Boli Cardiovasculare din Iași, fără succes, în ciuda numeroaselor apeluri telefonice, vizitelor la spital și mesajelor trimise pe e-mail. Problema s-a rezolvat doar după ce a apelat direct la ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, printr-un e-mail, reușind astfel să obțină o programare peste câteva luni. Acum, însă, fiind nevoit să reia procesul pentru o nouă programare, acesta reclamă că situația a rămas neschimbată.
După externare, bunica lui Bogdan a fost informată că trebuie să se prezinte la un control anual, care necesită o programare telefonică prealabilă. Bogdan a încercat să facă o programarea cu o lună înainte, în martie, însă primul loc disponibil era abia peste 9 luni, pe 8 decembrie, așa că a optat pentru o clinică privată. Totuși, pentru a evita ca și următorul control să fie tot la privat, a încercat să facă o programare pentru anul viitor. Însă, deși a insistat aproximativ patru luni, nimeni nu i-a mai răspuns.
„Nu răspund la telefon. Nu poate să fie la încărcat de trei zile!”
„Nu răspund la telefon, am încercat să sun la alt număr, mi s-a spus să mă întorc la spital și să urc la etajul patru. Așa am și făcut, dar când am ajuns acolo mi s-a spus că nu se poate și că trebuie să sun din nou. Am încercat să le explic că sunt deja acolo și că mă chinui de ceva timp să fac acea programare, dar am fost încurajat să sun timp de două-trei luni pentru că sigur îmi va răspunde cineva. Le-am arătat că am sunat de 10-15 ori în ultimele zile și mi-au spus că în ultimele trei zile telefonul a fost închis pentru că era la încărcat. Nu poate să fie la încărcat de trei zile! La final m-au redirecționat către privat. Bineînțeles că am mers la privat, pentru că nu am mai putut aștepta după ei. Însă, nu cred că e în regulă să-mi sugereze ei asta. Am trimis și un e-mail, pentru că eram curios dacă îmi dau același răspuns, dar de trei luni nu am primit niciun răspuns”, a declarat Bogdan.
A primit programare după ce a luat legătura cu Rafila și ZDI
Neavând altă soluție, Bogdan i-a trimis un e-mail ministrului Sănătății, informându-l despre dificultățile majore întâmpinate în realizarea unei programări pentru verificarea periodică a stimulatorului cardiac la Institutul de Boli Cardiovasculare din Iași. După trimiterea e-mailului, Bogdan a fost informat că bunica lui are programare peste câteva luni.
„Am solicitat atunci, în vara anului 2024, să mi se facă totuși o programare pentru anul 2025, când va fi primul loc disponibil, însă mi s-a comunicat că registrul de programări pentru anul 2025 nu este deschis încă, pe motiv că s-ar umple si anul 2025, și să revin cu solicitarea peste 2-3 luni. De asemenea, ni s-a spus că spitalul nu este obligat să facă aceste verificări și că există mereu posibilitatea de a ne adresa clinicilor private”, a menționat Bogdan în mesajul său.
Contactați de ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, reprezentanții Institutul de Boli Cardiovasculare din Iași au explicat faptul că unitatea medicală are cea mai numeroasă și mai densă populație din toate regiunile României, cu o pondere mare a populației din mediul rural și o pondere crescută a sărăciei. Astfel, indicatorii de sănătate a populației ar fi printre cei mai slabi din țară. Totodată, infrastructura sanitară ar fi insuficientă față de nevoile populației și ar fi distribuită inegal, ceea ce ar conduce la grave inechități în ceea ce privește accesul la serviciile medicale la nivelul județelor din zonă.
Institutul de Boli Cardiovasculare din Iași acuză o supraaglomerare
Reporterii Ziarului de Iași au solicitat o explicație din partea reprezentanților Institutului de Boli Cardiovasculare din Iași, iar aceștia au explicat că Institutul deservește o populație de aproximativ 5 milioane de locuitori, provenind din 8 județe, fiind astfel singurul centru european care acoperă un număr atât de mare de pacienți. Volumul mare de activitate al instituției este reflectat în statisticile oficiale din 2023, oferite de Institutul Național de Sănătate Publică. Astfel, Institutul de Boli Cardiovasculare din Iași se află printre primele trei instituții din țară în ceea ce privește procedurile de implantare a pacemaker-ului cardiac, cu un total de 682 de intervenții din cele 4.488 realizate la nivel național. Reprezentanții instituției au precizat că lipsa unui răspuns la apelurile telefonice pentru programare reflectă supraaglomerarea compartimentului respectiv cu solicitări, iar activitatea zilnică a angajatului care se ocupă de programări presupune o mare încărcătură birocratică, completată de apeluri telefonice continue. Aceștia susțin că se răspunde la telefon, dovadă fiind sutele de programări efectuate pentru alți pacienți.
Reprezentanții IBCV susțin că, în decursul anului 2023, au fost programați pentru controlul și programarea dispozitivului un număr de aproape 4.000 de pacienți, adică aproximativ 20 de pacienți pe zi, acestui număr de pacienți fiindu-le adăugați pacienții prezentați spontan, neprogramați, dar care sunt simptomatici.
„Din cauza adresabilitații foarte mari, s-a ajuns, este adevărat, cu programările în luna februarie 2025, dar, trebuie ținut seama de faptul că volumul de lucru este imens, iar toate eforturile, empatia și dedicația întregului personal, nu pot suplini nevoia tuturor celor care solicită serviciile noastre”, au transmis la acel moment reprezentanții spitalului.
Una dintre soluțiile de digitalizare este Portalul Medical
Conform acestora, una dintre soluțiile de digitalizare este Portalul Medical, care include accesul pacienților și medicilor la dosarul medical, programări online, accesul pacienților la rezultatele analizelor de laborator, alertarea pacienților prin e-mail/SMS pentru programări și gestionarea fluxului de lucru pentru programări. De asemenea, Institutul a înaintat prin PNRR un proiect pentru Construirea și dotarea Institutului Regional de Medicină Cardiovasculară, care ar permite accesul echitabil al pacienților din zona Moldovei la servicii medicale cardiovasculare de înaltă performanță, dar proiectul nu s-a calificat în ultima etapă pentru finanțare.
În prezent, atât Bogdan, cât și alți pacienți se plâng că nu li se răspunde la telefon
În prezent, atât Bogdan, cât și alți pacienți se plâng tot că nu li se răspunde la telefon timp de luni întregi, și nu au garanția că programările lor vor fi confirmate, chiar dacă se prezintă personal la spital. Deși unii înțeleg aglomerarea și nu consideră că problema este faptul că sunt programați foarte târziu, la un termen de aproximativ un an și jumătate sau chiar doi, ci mai degrabă faptul că nici măcar atunci nu au posibilitatea să-și facă o programare. După ce a trecut printr-un întreg proces pentru a obține o programare, Bogdan afirmă că demersul său a fost ignorat și nu s-a schimbat nimic.
„Nu s-a schimbat nimic. Eu mi-am rezolvat problema pentru că le-am spus că voi apela din nou la Ministrul Sănătății sau la Ziarul de Iași, iar programarea mea a fost rezolvată în cinci minute. Însă o persoană care nu adoptă o astfel de atitudine nu ar reuși să-și facă o programare. Nu este vorba despre momentul în care mi s-a făcut programarea, putea să fie și peste doi ani, ci despre faptul că telefonul este închis. Am fost chiar dimineață acolo și o doamnă care a ieșit mi-a spus că lumea sună și câte două luni pentru o programare, eu de ce am pretenția să îmi răspundă din prima. I-am explicat că nu vreau să sun două luni și că am nevoie să fac programarea chiar astăzi. O altă colegă mi-a spus că programările se fac între 10 și 13, dar nu îmi poate garanta că voi obține programare astăzi dacă mă prezent în acel interval. După ce le-am spus că voi contacta Ministerul și presa, problema s-a rezolvat imediat”, a explicat Bogdan.
Contactat de reporterii Ziarului de Iași, managerul Institutului de Boli Cardiovasculare a răspuns scurt: „Întrebați-i pe cei care blochează proiectul Institutul Regional de Medicină Cardiovasculară”.
Publicitate și alte recomandări video