Colonei contrabandişti, oameni de 100 euro/minut. Scenariu de film cu mafioţi la Iaşi. Judecatori în offside
În plasa Justitiei cade doar mica plevusca a traficantilor de tigari, în timp ce rechini (...)
citeste totmarti, 09.03.2021
Dorian Geba, inginerul care a restaurat 18 tramvaie vechi la RATP, actualul CTP Iaşi a murit în dimineaţa zilei de 27 ianuarie. Inginerul era arhicunoscut în Iaşi pentru pasiunea sa pentru tramvaie. Dorian Geba va fi înmormântat sâmbătă, la ora 12, la cimitirul Eternitatea.
Inginerul s-a pensionat la sfârşitul anului 2012, iar Compartimentul Restaurare din cadrul fostului RATP a fost închis în 2014 , din lipsă de activitate. Sub coordonarea acestuia, la RATP au fost recondiţionate 18 tramvaie. Inginerul Dorian Geba se pensionase dar rămşsese pasionat în continuare de tramvaiele vechi, dar şi de istoria veche a Iaşului. Tot el deţinea şi o colecţie impresionantă de bilete de tramvai, dintre care cele mai vechi sunt din anii '20. „În cei 14 ani în care am alcătuit echipa de restauratori, am reabilitat 18 tramvaie. În 1999 am făcut tramvaiele 1 şi 2, primul fiind de transport călători, care circulă şi în prezent pe străzile Iaşului, iar celălalt, tramvaiul de măturat zăpada, există şi în prezent în depoul RATP. În depou mai existau două tramvaie cu perii rotative metalice care mai păstrau aproape jumătate din piesele originale de la începutul secoului XX, şi s-a luat hotărârea de a fi restaurat un tramvai de acest tip. Cele două tramvaie sunt tip AEG“, a precizat în anul 2014, jurnaliştilor Ziarul de Iaşi, inginerul Dorian Geba.
Prin modernizarea tramvaielor de epocă, inginerul spunea că s-au băgat în vistieria regiei mulţi bani, avându-se în vedere pierderile dezastruoase ale regiei din ultimii ani. Numai că inginerul s-a pensionat în anul 2012. Şi nu după mult timp compartimentul a fost desfiinţat, din motive ştiute numai de conducerea regiei.
Odată cu pensionarea inginerului Dorian Geba, care se ocupa de restaurări, a „murit“ şi activitatea compartimentului. Chiar dacă activitatea de restaurare putea continua şi se puteau face eforturi pentru a prinde contracte cu alţi doritori, compartimentul a fost desfiinţat. Culmea, faima reabilitărilor care erau făcute de inginer şi echipa lui a ajuns şi în presa internaţională. Ieşenii au ajuns să fie renumiţi pentru că lucrau la restaurări cu unelte vechi, în condiţiile în care tramvaiele trebuiau verificate de două comisii. „Tramvaiele au fost testate de două comisii, una care verifica autenticitatea istorică, iar a doua, gradul de siguranţă în exploatare. Pentru ca să treacă de prima comisie, la restaurare a trebuit să fie folosite unelte, maşini şi metode datând pe cât posibil din perioada de construcţie a tramvaielor. La RATP s-au păstrat unelte şi maşini în stare perfectă de funcţionare, de la începutul secolului XX. Este vorba despre maşini fabricate de Fleck Sohne, Krupp Grusonwerk AG şi Maschienen und Werkzeuge Herman Lembeke. Este vorba despre o presă pentru demontat roţile de pe osii, o forjă, o maşină de rindeluit, un fierăstrău circular cu bandă, un polizor, un strung cu batiu de lemn şi o maşină de bobinat bumbacul în două straturi pentru izolarea sârmelor de cupru“, ne preciza în anul 2014 inginerul Geba.
Reabilitări fără nicio schiţă la îndemână
Metodele prin care inginerul Geba a reuşit să reabiliteze vagoanele de tramvai austriece au fost impresionante, ţinând cont că pentru multe dintre tramvaie nu a avut schiţe sau proiecte. Acest lucru a fost scos în evidenţă şi de presa internaţională, care a descris pe larg cum inginerul şi echipa de restaurare din Iaşi au lucrat. „Dificultatea consta în faptul că existau doar fotografii, şi a trebuit să refacem proiecte la multe piese şi apoi să le producem. Am făcut măsurători chiar la fotografii de epocă, apoi am trecut la execuţie. De exemplu, pentru reproducerea exactă a stemei Iaşului din urmă cu 100 de ani, am realizat un mulaj al unei steme aflate pe un stâlp datând din acea perioadă, aflat în curtea Spitalului „Sfântul Spiridon“. Este unul dintre singurii stâlpi din Iaşi existenţi care au fost construiţi înainte de anul 1900“, explica inginerul. Acesta deţinea şi o colecţie impresioantă de bilete de tramvai, iar cel mai vechi datează din 1920. „Mai am un abonament din Oradea, care datează din 1924, care a fost al unui anume căpitan Dodoiu. De asemenea, am încă 500 de bilete de tramvai din perioada interbelică: din Viena, Munchen, Marsilia, Paris, Napoli, Verona, chiar şi din Constantinopol“, a mai spus el. Geba spunea că, în trecut a lucrat şi la fosta fabrică Nicolina, în prezent dărâmată cărămidă cu cărămidă. „Am fost şef al Secţiei Boghiuri. Apoi, din 1994 şi până în 2012, adică 18 ani, am lucrat la regia ieşeană de tramvaie. Pasiunea mea au rămas tramvaiele, şi vor rămâne în continuare“, spunea el. Dumnezeu să îl odihnească în pace! (Andrei DÎSCA)
Cuvinte cheie: + Dorian Geba, tramvaie, Iasi, aur, RATP
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Panasonic preia Blue Yonder, o firmă americană de software, contra sumei de 6,45 mld. dolari
Un jandarm a fost găsit împuşcat în cap la Centrala Nucleară Cernavodă
Microsoft a lansat patch-ul pentru vulnerabilitate din Exchange după aproape două luni
Preşedintele Joe Biden a numit două femei la conducerea unor comandamente militare
Mihaela Buzărnescu, în turul doi la simplu dar şi la dublu, la turneul de la Guadalajara
Cîmpeanu sugerează că măsurile impuse în şcoli de ministrul Sănătăţii nu ar fi cele mai potrivite
Oamenii au degradat sau distrus circa două treimi din pădurile tropicale ale lumii
Aparatul Stiline, prietenos cu natura, perfect pentru auzul tău (P)
Cristi Berea, senator USRPLUS: "Liderii sindicali vă reprezintă?" (P)
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gard
Serviciul de Ambulanţă îşi propune să deschidă o substaţie în Păcurari
Tulpina britanică a virusului umple spitalele ieşene. Secţiile ATI sunt pline
Un "tuns" de 620.000 dolari. Hoţul de criptomonede prins la Iaşi are frizerie în Craiova
Ieşenii din Dancu vor merge din nou spre casă pe traseul Tomeşti – Holboca
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri s-a mutat la sediul din Copou
Situaţia din învăţământ este staţionară: unii elevi merg acasă, alţii revin la şcoală
Tâlhărit la poarta mănăstirii Galata. A cerut ajutorul preotului, dar n-a fost crezut
Propuneri ca medicii să poată acorda mai multe consultaţii la distanţă
Primăria Ţuţora şi Salubris se judecă pentru o taxă de 100.000 de lei
Încă o întrerupere a apei şi a încălzirii în zona centrală a Iaşului
Motive pentru care mai bine alegi o tigara electronica in fata unei tigari obisnuite (P)
Curățare umedă versus curățare chimică. Mașina de spălat care are grijă de mediu (P)
Alege cele mai avantajoase manopere gresie, faianta si parchet de calitate cu expertii REFORMEX (P)
Moartea bruscă a unui cunoscut profesor ieşean. Răpus de COVID la 45 de ani, fără alte boli
Ce reprezinta Whois Privacy si cine are nevoie de acest serviciu in planul de gazduire domeniu? (P)
Fiica criminalului din Onești voia ca poliţia să-i dea bani falşi tatălui ei
Un judecător, suprins fără mască la protestul AUR privind obligativitatea vaccinării împotriva covid
Sporul angajaţilor din prefecturi implicaţi în activităţi anti-COVID, eliminat
British Petroleum anunţă că va adopta programul de muncă hibrid 3 cu 2 după pandemie
George Clooney: "Frizele din Partenon trebuie redate Greciei"
IPS Teodosie, despre posibilitatea unor noi restricţii: Biserica nu se va închide
Nelu Tătaru intervine şi el în disputa dintre Cîţu şi Voiculescu pe tema datelor despre pandemie
Peste 43.000 de persoane au fost vaccinate împotriva COVID-19 în ultimele 24 de ore
Oprah neagă o parte dintre informaţiile oferite de Meghan Markle în interviul bombă
Klaus Iohannis a promulgat Legea bugetului de stat pentru anul 2021
Ofiţer de la Penitenciar, trimis în judecată după ce a luat de mai multe ori mită
Cîţu şi Voiculescu, ceartă pe datele publicate de Ministerul Sănătăţii în privinţa pandemiei
După 25 de ani, Mercedes nu mai este singurul safety car din Formula 1
Porsche îşi creşte participaţia de la 15 la 24% la producătorul croat de automobile electrice Rimac
Cazul nou-născuților care au murit la spitalul Suceava în 2015: apa era otrăvită
Tatăl celebrei gimnaste Cătălina Ponor a fost arestat. A bătut doi polițiști
Cătălin ONOFREIOperaţiunea „Gunoiul” |
Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)
Briscan ZARASuper-mega |
Ciprian IFTIMOAEISituaţia femeii reflectată în statisticile oficiale |
Mihai DORINComemorarea unui martir |
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gardUna la rece pe azi din cotloanele fierbinţi ale politichiei de Bahlui, stimaţi telespectatori. |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.