Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Interviuri cu cei trei candidaţi la funcţia de rector al universităţii din Iaşi cu cea mai mare finanţare de la bugetul de stat

INTERVIURI: Planurile celor trei candidați la fotoliul de rector al Universităţii Tehnice 

GALERIE
candidati uti
  • candidati uti
- +

În urmă cu patru ani, alegerile de la Universitatea Tehnică erau contestate la Ministerul Educaţiei. Refacerea lor a validat victoria actualului rector, prof.dr. Ion Giurma. Alegerile de anul acesta au început cu o plângere penală pentru furt de identitate. De aceea, ultima luptă efectivă din sistemul electoral academic ieşean, cea de luni, se anunţă a fi şi una dintre cele mai interesante. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi îşi va alege rectorul, în cursă fiind înscrişi trei candidaţi, prof.dr. Dan Caşcaval, prof.dr. Corneliu Munteanu şi prof.dr. Alexandru Sălceanu. În interviurile realizate de către „Ziarul de Iaşi“ am încercat să individualizăm care sunt cele mai mari probleme pe care le raportează a doua Politehnică a ţării şi cum se poziţionează candidaţii pentru întâmpinarea sau remedierea acestora. Vorbind despre universitatea din Iaşi cel mai strâns legată de mediul de afaceri al oraşului, care ar putea coordona resursa umană în industriile care au mai rămas puţinii poli de creştere economică ai oraşului, rolul instituţiei de învăţământ superior ar putea să fie mai bine evidenţiat, atât în societate, cât şi la nivelul comunităţii. Toţi candidaţii indică faptul că acest con de umbră în care a fost împinsă universitatea, atât de o conducere defectuoasă, cât şi de subfinanţarea cronică a sistemului, nu este unul permanent. Însă soluţiile lor nu sunt nici uşoare, nici la îndemână. Cu toţii au vorbit despre faptul că universitatea trebuie să fie mai aproape de mediul de afaceri al oraşului, şi că trebuie să îşi valorifice mai bine rezultatele din cercetare. Interviurile exclusive acordate de cei trei, în rândurile următoare:

Întrebările „Ziarului de Iaşi“:

1. Domeniul IT este unul care se dezvoltă din ce în ce mai mult în ultima perioadă, iar numeroase firme locale au reclamat faptul că oferta şi producţia universitară pe aceste specializări nu este pe măsură. Consideraţi justificate astfel de afirmaţii? Cum ar putea fi programele extinse?

2. Ce alte domenii din piaţa muncii consideraţi că ar putea fi acoperite mai bine sau că nu există în prezent în oferta educaţională a universităţii?

3. Cum poate fi rezolvată problema decalajului salarial dintre un asistent, proaspăt intrat în sistem, care lucrează pe un salariu de subzistenţă, şi unele dintre salariile foarte ridicate ale profesorilor cu vechime?

4. În ce domenii de studiu consideraţi, în mod realist, că se pot introduce în următorii trei ani universitari programe cu predare în limba engleză?

5. Care credeţi că sunt cele mai grave probleme care nu au fost rezolvate în universitate în ultimii ani şi consideraţi că pot fi remediate?

Citiţi în continuare răspunsurile candidaţilor, în ordinea alfabetică a numelor profesorilor candidaţi!

Prof.dr. Dan Caşcaval

1. Universitatea Tehnică pregăteşte specialişti în domeniul IT la Facultăţile de Automatică şi Calculatoare; Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, precum şi Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată. Anual, numărul absolvenţilor programelor de licenţă este peste 350. Este evident faptul că domeniul IT este în plină expansiune şi piaţa regională a muncii poate absorbi mai mulţi absolvenţi ai acestor programe de studii. Extinderea acestor programe poate fi realizată pe trei paliere: la nivel de licenţă, masterat şi programe postuniversitare de formare continuă. În cazul programelor de studii universitare de licenţă, extinderea se poate realiza în limita capacităţii de şcolarizare, ceea ce asigură în mod implicit atingerea unor indicatori de calitate impuşi de către Agenţia Română de Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior. De altfel, în cadrul evaluării instituţionale din 2015, s-a realizat mărirea capacităţii de şcolarizare. Oferta educaţională a programelor de masterat este semnificativ mai extinsă şi mai flexibilă. Instituţia oferă şi poate oferi la cerere o gamă largă de programe postuniversitare de formare continuă. Voi demara consultările cu angajatorii din domeniu, în spiritul bunelor practici din Clusterul Regional Inovativ EURONEST IT&C HUB, precum şi din Asociaţia Clusterul Regional Inovativ de Imagistică Moleculară şi Structurală Nord-Est, în vederea calibrării adecvate a ofertei educaţionale.

2. Portofoliul de programe de studii al universităţii noastre cuprinde 60 de programe la nivel de licenţă şi 84 de programe la nivel de master, în totalitate acreditate şi relevante pe piaţa muncii. Astfel, se acoperă o plajă largă din domeniul specific al specializărilor inginereşti şi arhitectură. Cu destul de puţine excepţii, atractivitatea pe piaţa muncii a unor domenii este fluctuantă, iar reflectarea în timp real a acestor fluctuaţii în structura programelor de studii universitare nu este nici posibilă, nici de dorit. În plus, în cazul studiilor de licenţă, nomenclatorul programelor nu oferă prea multă libertate în crearea unor programe noi. Mult mai flexibile sunt programele de masterat care, realizate prin colaborarea interdisciplinară a mai multor departamente sau facultăţi, se pot plia rapid pe cerinţele pieţei muncii.

3. După cum se cunoaşte, aceste diferenţe salariale sunt impuse de legislaţia în vigoare. Chiar şi aşa, nivelurile de salarizare se pot modifica, în limitele legale actuale şi ale autonomiei universitare, prin mărirea salariilor asistenţilor faţă de valoarea de bază. Aceasta se poate realiza cu susţinere fie din finanţarea de bază, fie din veniturile proprii ale universităţii. În plus, prin ceea ce am afirmat în programul meu managerial, susţin integrarea tinerilor în echipele unor structuri ale universităţii care vor fi create pentru a oferi diferite servicii în centre sau laboratoare de analiză, diagnoză, consultanţă, proiectare, microproducţie, servicii care vor aduce beneficii financiare atât universităţii, cât şi cadrelor didactice tinere.

4. În contextul unei pieţe globale a muncii, Universitatea poate organiza programe de studii în limba engleză în toate domeniile de formare. Încă de anul trecut, Senatul Universităţii a aprobat „Strategia de Internaţionalizare“, care are în vedere iniţierea şi dezvoltarea unor astfel de programe de studii. Analiza oportunităţii acestora (atractivitate, existenţa resursei umane şi a infrastructurii etc.) aparţine într-o primă instanţă facultăţilor. Susţin cu fermitate demersurile facultăţilor care doresc infiinţarea acestui tip de programe. În acelaşi timp, absolvenţii noştri au suficiente competenţe profesionale şi lingvistice care să le asigure o inserţie relevantă pe piaţa internaţională a muncii, având în vedere că ingineria presupune utilizarea unui limbaj universal.

5. Problemele Universităţii noastre sunt identice cu ale tuturor universităţilor publice şi derivă din subfinanţarea cronică. Alte cauze sunt reducerea drastică a competiţiilor de granturi de cercetare ştiinţifică, precum şi numărul redus de studenţi străini pe cont propriu valutar. În condiţiile în care actualul suport hardware şi infrastructura de comunicaţii sunt adecvate, rezolvarea unei probleme importante constă în funcţionalizarea sistemului integrat de gestiune a identităţilor, managementul resurselor umane şi asistenţa tehnică aferentă, precum şi a aplicaţiilor software pentru eficientizarea derulării activităţii administrative. În mod corelativ, este imperios necesară reducerea birocraţiei universitare în toate domeniile de activitate. În acelaşi timp, consider că multe dintre problemele cu care ne confruntăm în prezent pot fi atenuate prin defederalizarea Universităţii. Experienţa managerială proprie de până acum mă face să cred cu tărie într-o autonomie universitară reală şi responsabilă la nivelul facultăţilor, departamentelor şi a centrelor sau colectivelor de cercetare. În acelaşi timp însă am convingerea că valorificând în comun tradiţia, experienţa, capacitatea de adaptare şi valoarea fiecărei facultăţi putem să ne dezvoltăm într-un mod coerent şi sustenabil, consolidând identitatea universităţii noastre.

Prof.dr. Corneliu Munteanu

1. Afirmaţiile sunt justificate. Echipa managerială are în vedere realizarea de programe de dezvoltare pe termen scurt, mediu şi lung care să răspundă la cerinţele pieţii muncii aflate permanent în schimbare. Planul managerial propus de mine prevede strategii de dezvoltare, atât pentru resursa umană, cât şi pentru extinderea spaţiilor şi dezvoltarea bazei materiale necesare asigurării obţinerii unor rezultate de excelenţă care să satisfacă cerinţele angajatorilor. Totodată, planul managerial  propus vizează realizarea unui Centru IT în cadrul Centrului de Comunicaţii al universităţii, care să deservească comunitatea ieşeană, mediul de afaceri cu cele mai performante sisteme IT realizate de cei mai buni specialişti din domeniu, formaţi din rândul absolvenţilor noştrii.

2. Se impune permanent dezvoltarea de specializări noi, însă în ultimul timp sunt solicitate de către angajatori specializări cu caracter inter-, trans - şi multidisciplinar, care să asigure pregătirea absolvenţilor în cele mai noi domenii ale cunoaşterii (de exemplu, în domeniul materialelor inteligente, nanotehnologiilor şi nanomaterialelor). Planul managerial propus prevede dezvoltarea de noi specializări, de exemplu înfiinţarea unei specializări de Aeronautică la Facultatea de Mecanică, a unor specializări de Estetică şi Design la Facultatea de Textile-Pielarie şi Management Industrial şi multe alte exemple propuse de comunitatea academică a fiecărei facultăţi, în discuţiile avute.

3. Pe lângă sprijinul acţiunilor sindicale pentru diminuarea acestor decalaje, în planul managerial propus este prevăzută înfiinţarea a unor Centre de Cercetare cu laboratoare performante deja existente pe care să le acredităm RENAR, care să cuprindă comunitatea academică a facultăţilor înrudite din punct de vedere al domeniului CNATCU. Centre cu autonomie financiară, academică şi juridică, unde tinerii vor colabora la realizarea de  contracte cu mediul de afaceri din Iaşi şi Moldova şi la implementarea proiectelor dezvoltate în cadrul Programelor Naţionale de Cercetare şi Programelor Europene; aceste colaborări vor contribui la beneficii financiare consistente şi pe măsura implicării fiecăruia.

4. În mod firesc, în cadrul fiecărei facultăţi este necesară realizarea cel puţin a unei specializări de licenţă şi masterat în limba engleză, care să asigure atragerea studenţilor străini, creşterea mobilităţilor studenţilor din spaţiul european în universitatea noastră şi, nu în ultimul rând, pregătirea noii generaţii pentru un mediu european de colaborare şi implicare.

5. Obiectivele de primă urgenţă în următorul mandat sunt următoarele: creşterea transparenţei, cooperării şi colaborării pentru crearea unui climat de încredere care să asigure eficienţa, excelenţa şi performanţa în toate activităţile universitare; informatizarea universităţii, obiectiv promis şi nerealizat în ultimul mandat; dezvoltarea de proiecte care să asigure atragerea unui număr  mare de studenţi, adaptarea şi dezvoltarea programelor de studii  la cerinţele pieţii, inclusiv introducerea studiilor bilingve în cadrul programelor de licenţă, masterat şi doctorat al tuturor facultăţilor; dezvoltarea relaţiilor cu mediul socio-economic zonal, promovarea universităţii la nivel international; promovarea unui management colaborativ şi performant şi a unei culturi antreprenoriale în universitate; finalizarea tuturor obiectivelor începute în mandatul anterior, construcţii începute, construcţii noi, realibilitarea caminelor T1 - T6, extinderea reţelei de internet cu fibră optică în Campusul Tudor Vladimirescu şi asigurarea unui trafic mărit în spaţiile didactice şi pentru studenţi; extinderea spaţiilor didactice de la Facultatea de Automatică şi Calculatoare pentru crearea condiţiilor de creştere a numărului de locuri la admitere; realizarea unui bloc de locuinţe pentru tinere cadre didactice, un motiv în plus pentru atragerea sau reţinerea la catedră a celor mai buni absolvenţi în cariera universitară; crearea de locuri de parcare speciale pentru studeţii din Campus; căldură în toate corpurile didactice - (exemplu Tex 4). Toate aceste obiective au fost cuprinse în planul managerial prezentat.

Prof.dr. Alexandru Sălceanu

1. Trebuie să corelăm pe viitor creşterea sustenabilă a actualei cifre de 190 locuri cu respectarea standardelor noastre de calitate, prin alocarea de resurse umane şi spaţii suplimentare. Inclusiv prin implicarea mai consistentă a firmelor interesate, găsirea unor variante legale de a plăti mai atractiv personalul didactic asociat, care nu are doctorat. Facultatea de Automatică şi Calculatoare pregăteşte specialişti în Computing, şi nu doar utilizatori sau programatori de nivel elementar. Unele firme au nevoie de astfel de programatori pregătiţi pentru tehnologiile folosite în proiectele lor. În acest caz, putem organiza împreună cursuri flexibile ca durată şi curriculă adresate absolvenţilor de licee de informatică sau ai altor facultăţi care nu sunt strict de Computer sau Software Engineering. Să nu uităm: învăţământul universitar este organizat pe trei niveluri: licenţă, masterat, doctorat. Dacă ne rezumam doar la IT&C, ar trebui să renunţăm la ultimele două niveluri şi, evident, la cercetare.

2. Actualmente, în oferta educaţională a Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi există suficiente specializări (62 - licenţă, 82 - masterat, 13 doctorat), toate acreditate ARACIS, din domeniile Inginerie/Tehnologie (cu toate sub-domeniile acestora) şi Arhitectură. Această structură, actualizată şi flexibilizată, poate, de principiu, răspunde necesarului de specialişti cu studii superioare solicitaţi pe piaţa muncii, (ne bazăm pe o serie de  previziuni profesionist întocmite pentru perioada 2016-2020). O resursă de creştere a calităţii şi atractivităţii programelor noastre de studii, deocamdată insuficient utilizată, este legătura directă cu mediul economic, care ar fi dispus să investească transparent şi punctual în susţinerea logistică a procesului didactic, prin dotări de laboratoare, activităţi de practică şi stagii de internship în unităţi industriale, lucrări de licenţă, masterat sau doctorat elaborate de studenţi având la bază teme propuse de firme, susţinerea prin burse contractuale a studenţilor cu performanţe excepţionale, organizarea unor vizite de studiu. Trebuie să fim foarte receptivi la solicitările reale de perfecţionare venite din piaţa muncii (acceptând riscul ca unele să fie doar conjuncturale), privind organizarea de cursuri de educaţie continuă, programe de scurtă sau lungă durată (cursuri postuniversitare destinate mediului economic, firmelor IT&C, agenţiilor guvernamentale). La elaborarea programei acestor cursuri şi la susţinerea lor efectivă, implicarea specialiştilor din firmele interesate va fi binevenită.

3. Din totalul actual de 747 cadre didactice angajate cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată, 112 sunt asistenţi. Principalele modalităţi de a creşte salariile acestora, evident, pe baza implicării lor în procesul educaţional şi de cercetare ştiinţifică, sunt: remunerarea în regim de plata cu ora, pentru activităţi de seminar şi laborator susţinute de către asistenţi din posturile vacante; introducerea granturilor de cercetare pentru tineri, granturi acordate prin competiţie la nivelul universităţii, cu finanţare din venituri proprii şi cofinanţare de la agenţi economici şi evaluare de către comisii mixte (specialişti din cadrul Universităţii Tehnice, din alte universităţi, de la agenţi economici); remunerarea tinerilor asistenţi din proiecte de cercetare naţională / internaţională, sau din fonduri structurale; remunerarea suplimentară din veniturile proprii ale universităţii a tinerilor care realizează activităţi importante pentru comunitatea academică (administratori de reţea sau pagini web, secretari ai redacţiilor Buletinului Institutului Politehnic, coordonatori de campanii de marketing a universităţii); includerea cu preponderenţă a tinerilor în Comisiile de admitere la studiile de licenţă şi masterat şi remunerarea acestor activităţi; premierea unor iniţiative şi activităţi desfăşurate pentru promovarea universităţii şi atragerea de studenţi; includerea în finanţarea de bază a sporului de doctorat pentru tinerii care şi-au obţinut doctoratul după anul 2009.

4. Programele de studiu în limba engleză, la nivel de licenţă, master şi şcoală doctorală sunt o prioritate de universitate în programul meu managerial. Fiecare dintre cele 11 facultăţi are posibilitatea, cerere şi resursă umană pentru a organiza cel puţin un astfel de program, eventual cu trunchiuri comune pentru disciplinele fundamentale. Va fi nevoie de un marketing universitar adecvat, care să asigure atragerea studenţilor străini interesaţi în astfel de programe.

5. Nu aş spune chiar „grave“, dar urgent de rezolvat în mandatul viitor: un sistem unitar de gestionare informatizată a situaţiei studenţilor la nivelul decanatelor facultăţilor şi universităţii; un Birou de management pentru proiecte instituţionale din fonduri structurale; programe de studii în limbă engleză; un sistem integrat de informatizare care să cuprindă toate sectoarele de activitate (didactic, cercetare, studenţi, administraţie etc) - acest sistem ar garanta transparenţa decizională, astfel încât să urcăm la acest capitol, în cel mai scurt timp, 36 de poziţii în clasamentul universităţilor de stat din România; un Centru de orientare profesională a studenţilor; o implicare pe multiple registre în programele de susţinere a dezvoltării regionale; o prezenţă mai puternică în organisme de decizie la nivel central.

Pagină realizată de Cătălin HOPULELE

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri