Intre stat si privat

miercuri, 25 iulie 2007, 20:30
3 MIN
 Intre stat si privat

Termoficarea a dat tonul. Frigul din case si apa rece de pe teava

de apa calda i-au nemultumit pe ieseni intr-atita, incit s-au

debransat cu miile de la sistemul centralizat de incalzire. Intre timp,

si pretul gazului a luat-o razna, astfel ca avantajul material s-a

redus doar la faptul ca centrala proprie poate fi inchisa si deschisa

oricind. Dar, in ciuda investitiilor in reabilitarea termoficarii orasului,

debransarile continua, centralele de apartament se vind ca piinea

calda, iar magazinele si firmele specializate prospera.
Transportul in comun reprezinta o piata mai dinamica. Desi ajutata

pe fata de Consiliul Local impotriva concurentei, regia locala de

transport public nu se descurca singura in fata cererii populatiei.

Ca masinile merg aiurea, asta se vede usor dupa intervalele de

timp cu totul aleatorii dintre autobuzele de pe acelasi traseu. Ca

parcul e invechit, asta se poate remarca dupa uzura liniilor si dupa

aspectul tramvaielor, dintre care unele inca mai fac reclama la

produse nemtesti de care n-a auzit nici un iesean. In fine, ca intreg

parcul auto e neingrijit se poate concluziona la vederea huselor

jegoase de pe scaune, a compostoarelor care functioneaza sau

nu, a interiorului, de regula murdar. Sigur ca vinovati sint si

calatorii, in special cei care nu platesc bilet, dar se stie ca padure

fara uscaturi nu exista.
Nici taxiurile nu constituie exemple pozitive, desi sint un simbol al

sectorului privat. "Piratii" pe care nu-i prinde nimeni decit in cazuri

de accidente, tarifele bine crescute si mizeria permanenta din

parcarea din fata Garii sau a Casei Studentilor sint cazuri

cunoscute si tolerate de toata lumea, pentru ca au radacini adinci.
Exista si servicii-monopol de care nu se poate lipsi nimeni pentru

ca nu exista contra-oferte sau alternative. Apa si salubritatea sint

doua dintre aceste servicii, ambii prestatori fiind printre agentii

economici care o duc cel mai bine din punct de vedere financiar.
La nivel national, CFR si Romtelecom sint marii perdanti in materie

de servicii scumpe la calitate nu intotdeauna optima. Operatorii de

transport, dar si cei de comunicatii au sesizat bresele si scot deja

profit bun din aceste activitati.
Din toate aceste exemple, partea rea este ca monopolistii de

odinioara reactioneaza greu la miscarile pietei. Daca RATP este

protejata cu grija de Consiliul Local, inclusiv prin creditul de 200 de

milioane de euro la care aspira primarul Gheorghe Nichita,

compania de cai ferate este nevoita sa renunte an de an la trasee

devenite nerentabile, iar vinzarile de autovehicule cresc. Daca

CET pierde clienti in rindul populatiei, cistigator este E-On Gaz,

laolalta cu distribuitorii de centrale de apartament. Avem de-a face

cu o piata nici libera nici bine reglementata. Administratiile locale si

centrale nu au o strategie in privinta fostelor regii de interes local

sau national, dar continua sa investeasca haotic, sub forma de

subventii sau de achizitii directe care nu produc performanta.

Sectorul privat cistiga teren incetul cu incetul reclamind necontenit

concurenta neloiala a statului. Se vede treaba ca in ceea ce

priveste infrastructura energetica si de transport sintem deficitari

fata de normele europene, motiv pentru care fondurile structurale li

se adreseaza cu precadere. Lipsa de viziune insa incetoseaza

lucrurile si incetineste accesarea impresionantelor sume de bani

comunitari. "Avantajul" ar fi insa ca in ceata nu stie stinga ce face

dreapta.

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii